Citaat:
Komkommertje schreef op 21-09-2003 @ 15:38:
Buikgriep... ja het is gewoon een angst, waarom? joost mag het weten Zelf heb ik het al heel wat jaren niet meer gehad.. maar ik leef altijd in angst en ben ik bang dat ik het ook krijg, want het is toch best besmettelijk? Of hoe kan je buikgriep dan krijgen? Allemaal vragen die in mijzelf opkomen, ik word er niet goed van.
En op mijn zusje zo opletterig zijn... in mijn ogen doet zij gewoon veel dingen fout, ik zeg altijd dat ze handen moet wassen na het plassen (ze is ook altijd eigenwijs hoor). Maar ik word er zelf ook helemaal gek van, bij andere mensen heb ik dat niet, alleen maar bij mijn zusje, hoe kom ik hier overal van af? Het werkt echt enerverend
|
Ik heb ook zo'n angsten en kritiek op mijn zussen.
Ik ben vies van de voeten van mijn familie, vooral dan van mijn oudste zus en mijn ouders. Ik weet niet hoe het komt, maar het is echt een obsessie geworden. Ze mogen hun voeten niet naast me leggen, ik mag ze niet zien, ze moeten ze onder een deken stoppen, ze moeten hun schoenen aanlaten...
Als mijn ene zusje (jonger) iets doet zoals roken, meegaan met een vriendin die steelt, bij krapuul zitten...dingen die ik ook nog gedaan heb eigenlijk, wil ik per se er haar vanaf houden, wil ik 'mama' spelen en bemoei me verschrikkelijk, terwijl het eigenlijk mijn zaken niet zijn. Ik denk dat ze me ondertussen ook al een beetje begint te haten...want ja, ik wil haar altijd verbeteren. 'Je moet je hw maken, je mag niet zo lomp zijn...'
Hoe je het kan stoppen?
Die angst, mja, je weet waarschijnlijk zelf wel (net als ik het weet van mijn angst) dat hij ongegrond is. Toch blijf je bang en je weet niet wat je eraan kan doen. Ik denk dat het vooral belangrijk is te weten te komen waarom die herinnering aan die buikgriep van enkele jaren geleden zo 'traumatisch' was.
Probeer het toch wat te relativeren en besef hoeveel gemakkelijker het leven wordt zonder angst! Als je dan een buikgriep zou krijgen, wel dan heb je het maar é, dan kan je er toch niets tegen doen! Je angst kan niet voorkomen worden, denk gewoon: hoe groot is die kans nu dat ik een buikgriep krijg? Dan zal je mss tot het besef komen dat die nogal klein is. En plus...'t is niet levensbedreigend é.
En ja, uw zusje zal je waarschijnlijk ook al beginnen haten.
Probeer eens te kijken of je aan de eisen die je aan je zusje stelt zelf voldoet. Waarschijnlijk niet, é? Indien wel, dan ben je wel een perfectionisctisch ingestelde persoon. Verwacht niet van anderen dat ze dezelfde hoge eisen stellen als jijzelf.
En ja, wat is er nu gemakkelijker dan je jongere zusje commando's te geven. Als je kon, zou je het zeker bij anderen ook doen.
Nou ja, veel succes ermee

.
wow, heb ik veel getypt...