Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lifestyle
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-09-2003, 21:11
Pan Am
Pan Am is offline
De meeste mensen hebben wel vrienden, familie of kennissen die buitenlands zijn. Die met hele ander normen en waarden zijn opgevoed. Wanneer merk je dat het best? Zo staan Surinamers er bijvoorbeeld om bekend dat ze vaak te laat komen. De mañana-mentaliteit zeg maar. En Marokkanen voeden hun kinderen over het algemeen een stuk strenger op, met name als het meisjes betreft. Onstaan er ook wel eens grappige situaties vanwege die cultuurverschillen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-09-2003, 21:13
BBEM
BBEM is offline
Citaat:
ADHD schreef op 02-09-2003 @ 22:11:
De meeste mensen hebben wel vrienden, familie of kennissen die buitenlands zijn. Die met hele ander normen en waarden zijn opgevoed.
eigenlijk heb ik geen contact met mensen die uit een andere cultuur komen en het lijkt me een strak plan om dat zo te houden
Oud 02-09-2003, 21:16
Pan Am
Pan Am is offline
Citaat:
BBEM schreef op 02-09-2003 @ 22:13:
eigenlijk heb ik geen contact met mensen die uit een andere cultuur komen en het lijkt me een strak plan om dat zo te houden
Tsjonge, dan ben je wel erg wereldvreemd!

Nog nooit van internationalisering gehoord, zeker? Vooral zo blijven denken, dan ga jij het helemaal maken in de toekomst!
Met citaat reageren
Oud 02-09-2003, 21:17
Otis
Otis is offline
Mjaah Grappig?Bij Indo's draait bijna alles om eten en gezelligheid (zoals bij vele andere culturen..)En mijn ouders raken dan ook erg geirriteerd als ze weer eens van een verjaardag thuiskomen waar ze 1 kopje koffie en 1 koekje kregen..(dit gebeurt nog steeds!!!!)Bij ons met verjaardagen regelen we al gauw een complete rijsttafel of in ieder geval heel veel hapjes en drankjes..en ons huis zit dan ook echt vol!

Maar verder geen grappige misverstanden of dergelijke..
Met citaat reageren
Oud 02-09-2003, 21:18
Verwijderd
Mijn vader is frans en we drinken thee uit kommen.
En we eten niet voor half 7, en we eten kaas na het eten!
Met citaat reageren
Oud 02-09-2003, 21:18
BBEM
BBEM is offline
Citaat:
ADHD schreef op 02-09-2003 @ 22:16:
Tsjonge, dan ben je wel erg wereldvreemd!

Nog nooit van internationalisering gehoord, zeker? Vooral zo blijven denken, dan ga jij het helemaal maken in de toekomst!
hap hap hap
Oud 02-09-2003, 21:19
Pan Am
Pan Am is offline
Citaat:
BBEM schreef op 02-09-2003 @ 22:18:
hap hap hap
Ik denk dat de meeste mensen happen op dit soort opmerkingen. En maar goed ook
Met citaat reageren
Oud 02-09-2003, 21:22
Verwijderd
Citaat:
ADHD schreef op 02-09-2003 @ 22:19:
Ik denk dat de meeste mensen happen op dit soort opmerkingen. En maar goed ook
Een galliano avatar?

En leuke misverstanden niet echt, maar op mijn verjaardag vond iedereen het grappig dat de poezen uit dezelfde kommetjes dronken.. Nou leuk hoor!
Met citaat reageren
Oud 02-09-2003, 21:27
Pan Am
Pan Am is offline
Jeps, Galliano-avatar

Mijn tante (Surinaams) draait uitdrukkingen altijd om, iets dat ik overigens ook al eens vaker bij andere Surinamers heb ontdekt. Zo noemt ze de Xenos bijvoorbeeld standaard de Senox
Met citaat reageren
Oud 02-09-2003, 21:29
Vice
Vice is offline
Eigenlijk nooit grappige misverstanden meegemaakt. Ik vind het wel interessant hoe het bij andere culturen gaat.
Oud 02-09-2003, 21:30
Verwijderd
Citaat:
ADHD schreef op 02-09-2003 @ 22:27:
Jeps, Galliano-avatar

Mijn tante (Surinaams) draait uitdrukkingen altijd om, iets dat ik overigens ook al eens vaker bij andere Surinamers heb ontdekt. Zo noemt ze de Xenos bijvoorbeeld standaard de Senox
Hebben ze in suriname nog nooit van msn gehoord ofzo...
Met citaat reageren
Oud 02-09-2003, 21:30
BBEM
BBEM is offline
Citaat:
Vice schreef op 02-09-2003 @ 22:29:
Eigenlijk nooit grappige misverstanden meegemaakt. Ik vind het wel interessant hoe het bij andere culturen gaat.
ja kadavers die door de wc worden gespoelt waardoor een hele afvoerleiding van een flat verstopt komt te zitten.
Oud 02-09-2003, 21:31
Pan Am
Pan Am is offline
Citaat:
Noé schreef op 02-09-2003 @ 22:30:
Hebben ze in suriname nog nooit van msn gehoord ofzo...
Trutje! Maar goed, ik kom wel even op MSN om mijn onderdanen te groeten
Met citaat reageren
Oud 02-09-2003, 22:42
Bijoux
Bijoux is offline
Citaat:
Jeps, Galliano-avatar

haha, dat hebben die oude mensen bij mij in de familie ook.
Mijn vriend is een Serv. Ik weet niet als veel Serven dat doen, maar z'n ma en z'n pa hebben voor iedereen een eigen naam zeg maar.
vb Gerson noemen ze Edson en Tauwing noemen ze Tommie . Is wel grappig, want op het bgin wist ik maar niet over wie ze het hadden .
Oud 02-09-2003, 22:45
Verwijderd
Ja, door een stel Marokkaanse broers en een oom met de dood bedreigd omdat ze hoorden dat ik één van de dochters, die bij mij in de klas zat in 5-6 VWO, leuk vond. Gaaf
Met citaat reageren
Oud 02-09-2003, 22:48
Verwijderd
moeder is belgisch.. Mwah grappige dingen niet alleen dat ze altijd zeer denigrerend is over het eten dat we hier voorgeschoteld krijgen in restaurants etc
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 19:06
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
een vriendin van me komt vaak te laat. maar dat ligt meer aan t feit dat ze af en toe een beetje chaotisch is. k denk niet dat t komt omdat ze half surinaams is.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 19:32
feline
feline is offline
Citaat:
Bijoux schreef op 02-09-2003 @ 23:42:
haha, dat hebben die oude mensen bij mij in de familie ook.
Mijn vriend is een Serv. Ik weet niet als veel Serven dat doen, maar z'n ma en z'n pa hebben voor iedereen een eigen naam zeg maar.
vb Gerson noemen ze Edson en Tauwing noemen ze Tommie . Is wel grappig, want op het bgin wist ik maar niet over wie ze het hadden .
Predrag is Gagi, bij een vriend van me.

In mijn klas zitten best veel verschillende culturen. Een goede vriendin van me is Bosnisch, je merkt toch wel dat haar normen en waarden afwijken van die van Nederlanders. Ook kleine dingetjes als etenstijden en gebruiken bij visite zijn grappig om te zien.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2003, 19:57
Missy_X
Missy_X is offline
Mijn exvriendjes waren turks en marokkaans.
Ik merkte heel veel verschil. Vooral bij de marokkaan.
Hij was heel dominerend over mij, mijn haar moest vast, ik mocht niet de deur open doen als er iemand aanbelde als hij thuis was. Als die persoon dan een man was die bijvoorbeeld iets kwam repareren mocht ik niet met hem praten want dat was mijn taak niet. Dat deed hij.

En natuurlijk schoenen uit in huis. En ik mocht geen varkensvlees eten.
Ze zijn allebei heel netjes qua persoonlijke hygiene en ook qua huishoudelijk.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2003, 20:19
feline
feline is offline
Citaat:
Missy_X schreef op 04-09-2003 @ 20:57:
Mijn exvriendjes waren turks en marokkaans.
Ik merkte heel veel verschil. Vooral bij de marokkaan.
Hij was heel dominerend over mij, mijn haar moest vast, ik mocht niet de deur open doen als er iemand aanbelde als hij thuis was. Als die persoon dan een man was die bijvoorbeeld iets kwam repareren mocht ik niet met hem praten want dat was mijn taak niet. Dat deed hij.

Kon je daar tegen ?
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 09:37
ScarletWithin
ScarletWithin is offline
Ik ken eigenlijk vrijwel geen buitenlandse mensen...Nou goed, wel een paar maar die zijn zo goed geïntegreerd dat je er niks van merkt. Maar nu komen die ook uit landen als Letland en (toenmalig) Joegoslavië, dus zo ontzettend veel verschil zit er niet tussen.
Verder...Tsja, m'n moeder komt uit Limburg en dan is het toch altijd grappig hoe ze Limburgse woorden ertussen weet te frommelen. Maar da's niet echt buitenlands natuurlijk
Oud 05-09-2003, 10:31
Verwijderd
Ik heb een tijd een half indonesisch meisje gehad maar ik als hollandse aap kwam altijd te laat. Opzich wel grappig. Verder draait het daar inderdaad echt om eten en gezeligheid. Man, ik wou dat de verjaardagen bij ons thuis zo uitgebreid gevierd werden. Haar oom heeft een restaurant en die reed dan even langs met ongeveer een vrachtwagen aan de lekkerste hapjes die je ooit bij elkaar zult zijn.
*begint terugdenkende meteen te kwijlen*

Verder is mijn beste vriendin half turks en haar vader kon eerst heel goed nederlands maar na een paar maanden in turkije gezeten te hebben nam dit nogal af.

Grappige situatie:
ik bel op naar mijn beste vriendin en vraag of ze thuis is. Haar vader neemt op en zegt: "nee, zij is niet meer."

Man ik kwam niet meer bij.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 19:36
Missy_X
Missy_X is offline
Nee, daar kon ik niet tegen hoor, daarom is het nu ook uit
Ik had er geen zin meer in om alles te doen wat hij zei.

Maar ja ze kunnen vaak grappige dingen zeggen zonder dat ze het weten.
Ik heb een aantal voorbeelden:

Flikkermeisjes = deze marokkaanse jongen bedoelde hiermee Lesbische meisjes

Ik heb gisteren een meisje verkracht vertelde een marokkaanse vriend van mij hardop in de stad. Hij leek er heel trots op te zijn
En ik dus doorvragen van huh waar en waarom en al.
Totdat ik erop eens achter kwam dat hij ONTMAAGD bedoelde.

En heel vaak hebben ze een verkeerde zinsopbouw. En dat klinkt zowieso al leuk vind ik.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2003, 22:12
Miss_Maroc
Miss_Maroc is offline
In mijn middelbare schooltijd had ik een maatje in de klas van NL'se afkomst. We gingen bij hem thuis vaak films kijken in tussenuren. Nu was ik een keer alleen samen met hem aan het kijken naar, ik meen, James Bond, en ik had nog een paar x gevraagd: je ouders zijn toch niet thuis he?
'Nee maak je maar niet druk', zei die toen.

Met zijn ouders was nix aan de hand hoor, het lag geheel aan mij. In de opvoeding die ik heb gekregen en in de cultuur waarmee ik ben opgegroeid (marokkaanse) staat respect voor ouderen erg centraal. Ik vond het dan ook erg eng om zijn ouders onder ogen te komen terwijl wij met zn 2en waren. 'Wat zullen ze wel niet denken?', dacht ik.

En natuurlijk kwam zijn moeder ineens binnen, gevolgd door zijn vader. Ik wist niet waar ik kijken moest en stamelde maar wat van: 'alles goed meneer' ?

Achteraf zeiden ze tegen mijn ex-klasgenoot: wat een beeldschoon, maar apart meisje zeg.
Hij heeft het ze toen min of meer uitgelegd en ik geloof wel dat ze er begrip voor hadden. Ben daarna nog wel vaker bij hem over de vloer gekomen en dat verliep gelukkig zonder gestamel..
Met citaat reageren
Oud 25-09-2003, 22:16
Miss_Maroc
Miss_Maroc is offline
Citaat:
Missy_X schreef op 05-09-2003 @ 20:36:

Flikkermeisjes = deze marokkaanse jongen bedoelde hiermee Lesbische meisjes

En heel vaak hebben ze een verkeerde zinsopbouw. En dat klinkt zowieso al leuk vind ik.

Antilianen zijn er trouwens meester in: Ik ging rennen voor die bus swa, maar die bus rende voor mij!
Doe die licht dicht!

Meer schiet me niet te binnen haha
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-09-2003, 11:43
aznrijstkorrel
aznrijstkorrel is offline
een kom warm water waar je rijstpapier mee beweegbaar maakt ( als het ware ) . Een nederlandse vriendin van me broer, die bleef eten, dacht dat ze haar handen erin moest wassen. ze dacht dat we primitief waren of zo haha.. ik ben viet iig
Met citaat reageren
Oud 26-09-2003, 12:07
Marshall
Marshall is offline
ging vroeger veel met een molukse vriend om & hoe vroeg of laat ik ook bij hem thuis kwam... zn moeder was altijd aan t koken
Met citaat reageren
Oud 26-09-2003, 13:45
Fog
Fog is offline
indo familie; eten altijd gewoon als ze honger hebben, niet echt vaste tijden, heel gastvrij en behulpzaam...

ierse familie; stuk strenger daar thuis, nichtje is wel beetje verwend in spullen krijgen...

engelse familie; heel erg beleefd, uitgebreid thee smiddags

franse vriend; eten rond half 9 [is heeeeeeel erg irritant!]

molukse vriendin; als ik daar thuis kom krijg ik de heeele tijd dingen aangeboden
Oud 26-09-2003, 17:06
telluriet
telluriet is offline
Citaat:
nare man schreef op 02-09-2003 @ 23:45:
Ja, door een stel Marokkaanse broers en een oom met de dood bedreigd omdat ze hoorden dat ik één van de dochters, die bij mij in de klas zat in 5-6 VWO, leuk vond. Gaaf
Serieus?
Oud 26-09-2003, 18:05
spunky
spunky is offline
Wij hebben een Afghaanse schoonmaakster en daar zaten mams en ik laatst thee mee te drinken voordat ik naar mijn vriend ging. Roxanna hoorde dat ik daar naartoe ging en vroeg toen ik weg was aan mijn moeder of ze het goed vindt dat ik een vriendje heb en daar ook blijf slapen en toen mijn moeder zei dat ze daar geen moeite mee had zei Roxanna: "Mag ze dan al zwanger worden?"

Toen hebben we haar maar even vertelt over anti-conceptie.
Oud 26-09-2003, 18:28
Roos
Roos is offline
Mijn ex-vriendje komt uit Israel..

Die moeder is zo grappig.. Ik was daar op bezoek, en ze had echt heel veel verschillende hapjes en koekjes gebakken (zelf gemaakt!) voor bij de thee..
Super lekker, maar ik zat wel onwijs vol daarna.. "deze heb je nog niet geproefd, lekker hoor", "wil je echt niet nog iets?", etc
Oud 26-09-2003, 18:28
Verwijderd
Citaat:
telluriet schreef op 26-09-2003 @ 18:06:
Serieus?
Ja. Je proeft het cynisme denk ik wel
Met citaat reageren
Oud 26-09-2003, 18:36
telluriet
telluriet is offline
Citaat:
nare man schreef op 26-09-2003 @ 19:28:
Ja. Je proeft het cynisme denk ik wel
Hehe sorry. Ik merk dat ik niet echt helder ben vandaag, aangezien ik nu al bijna in slaap val.
Oud 26-09-2003, 22:06
Verwijderd
Ik voetbal vaak met allochtonen, daar merk je ook cultuurverschillen in.

Antillianen: technisch, spelen niet te egoïstisch.

Marokkanen: technisch, maar spelen veels te egoïstisch.

Nederlanders: boeren, rammen alles naar voren en spelen te veel over.

Molukkers: supertechnisch, maar ook te egoïstisch, gaan te veel voor hun eigen trucjes.

Met citaat reageren
Oud 26-09-2003, 22:22
Verwijderd
Citaat:
Jeps, Galliano-avatar

een vriendin van mij zegt altijd zetten ipv neerzetten... dus bijvoorbeeld: "ik ga mijn tas zetten" geweldig
Met citaat reageren
Oud 26-09-2003, 22:30
Li
Li is offline
Citaat:
freakyGMC schreef op 02-09-2003 @ 22:17:
Mjaah Grappig?Bij Indo's draait bijna alles om eten en gezelligheid (zoals bij vele andere culturen..)En mijn ouders raken dan ook erg geirriteerd als ze weer eens van een verjaardag thuiskomen waar ze 1 kopje koffie en 1 koekje kregen..(dit gebeurt nog steeds!!!!)
Dit is grappig
Buitenlandse vrienden van me hebben het er altijd over dat je bij nederlandse verjaardagen niks krijgt, maar ik heb dat nog nooit meegemaakt
Met citaat reageren
Oud 26-09-2003, 22:41
Roxy
Roxy is offline
Mijn moeder zegt het ook dat als ze op de koffie gaat, dat dan de koekjes trommel rond gaat en dat ie daarna dicht gaat en de kast weer in gaat..

Ik ben half spaans maar geloof dat het met de verschillen tussen spanje en nederland wel meevalt.. natuurlijk heerst daar iets meer de manana mentaliteit maar ook vooral in de vriendschappelijke sferen, op werk en school zal daar net zo goed echt aan afspraken gehouden moeten worden... ik ben ook wel een beetje erg laks
Oud 26-09-2003, 22:46
Miracle
Miracle is offline
In Nederland is het gebruikelijk om rond te gaan met een koekjes trommel (20 jaar geleden) en in Duitsland is het gewoonte dat je de koekjestrommel open op tafel laat staan, zonder rond te gaan.
Daar ging m'n moeder nogal mee de mist in, toen ze voor het eerst op de koffie ging hier bij iemand. Gastvrouw zet cake op tafel. M'n moeder neemt een plakje en toen de gastvrouw rond wilde gaan had zij dus al gehad.

En qua tafelmanieren zit er echt veel verschil tussen Nederlanders en Duitsers. (nou ja, per streek verschillend)
Oud 26-09-2003, 22:52
Another Way
Another Way is offline
Toen ik bij mn moeders familie was (lees mn moeders, ik wil niets met die mensen te maken hadden) vonden ze het raar dat ik niet met mn handen at, maar met mes en vork. Wie de fuck vreet er nu in deze moderne tijd met zn handen?

Laatst gewijzigd op 26-09-2003 om 22:57.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2003, 22:57
GRRR
GRRR is offline
als ik een pizza eet wel ja

of een sandwich. enne euhm mijn meisje
Met citaat reageren
Oud 26-09-2003, 23:06
Another Way
Another Way is offline
Citaat:
GRRR schreef op 26-09-2003 @ 23:57:
als ik een pizza eet wel ja

of een sandwich. enne euhm mijn meisje
ja maar geen rijst met saus enzo, ik vind het maar een achterlijke gewoonte
Met citaat reageren
Oud 27-09-2003, 19:15
Verwijderd
Citaat:
Li schreef op 26-09-2003 @ 23:30:
Dit is grappig
Buitenlandse vrienden van me hebben het er altijd over dat je bij nederlandse verjaardagen niks krijgt, maar ik heb dat nog nooit meegemaakt
Dan moet je eens naar een buitenlandse verjaardag gaan, hier hebben we een buffet dan
Met citaat reageren
Oud 28-09-2003, 16:20
Verwijderd
Citaat:
dreen schreef op 26-09-2003 @ 23:46:
Daar ging m'n moeder nogal mee de mist in, toen ze voor het eerst op de koffie ging hier bij iemand. Gastvrouw zet cake op tafel. M'n moeder neemt een plakje en toen de gastvrouw rond wilde gaan had zij dus al gehad.

En qua tafelmanieren zit er echt veel verschil tussen Nederlanders en Duitsers. (nou ja, per streek verschillend)
Ze zullen wel gedacht hebben: wat een brutaal mens.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2003, 16:26
Otis
Otis is offline
Citaat:
Another Way schreef op 26-09-2003 @ 23:52:
Toen ik bij mn moeders familie was (lees mn moeders, ik wil niets met die mensen te maken hadden) vonden ze het raar dat ik niet met mn handen at, maar met mes en vork. Wie de fuck vreet er nu in deze moderne tijd met zn handen?
mijn vader eet wel eens met zn handen...en ik was laatst nog in een restaurant waar we geen bestek kregen.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2003, 18:30
Hydraul!C FunK
Hydraul!C FunK is offline
Citaat:
Ninh schreef op 27-09-2003 @ 20:15:
Dan moet je eens naar een buitenlandse verjaardag gaan, hier hebben we een buffet dan
Gister was m'n verjaardag en dit was er te eten:
-Nasi Putih en Nasi Kuning(witte en gele rijst)
-3 vleesgerechten
-3 groentegerechten
-Opor(een eiergercht, gekookte eieren in een speciale saus)
-Maiskoekjes
-Tempe(kline reepjes van soja die zijn gemarineerd in saus)
-Sambal

En dan alles in z'n eigen shaving dish(op de tempe en sambal na), idd op een buffet.
Oud 28-09-2003, 18:37
Fog
Fog is offline
ik was vorig jaar in indonesie bij familie...toen was mn nichtje jarig...en het hele dorp was er, zooooooooooveel eten en snoep en overal offers en dingen, heel veel dans en toneel.....en ze kreeg zooooveel kadootjes....

als hier iemand jarig is is t allemaal maar rustig en saai....
Oud 28-09-2003, 18:59
runningwild
runningwild is offline
Hm.
Ik kom uit Bosnie, en ben er in de zomer ook geweest.
Als je dan familie bezoekt doe je eigenlijk niks anders dan aan tafel zitten, drinken en ETEN.
eten eten eten.
En zitten zitten zitten.
En bij feestdagen en verjaarsagen heel veel zeflgebakken happjes enzo
Met citaat reageren
Oud 28-09-2003, 19:03
Jules
Jules is offline
Ik heb een Hindoestaanse vriendin een keer een poster gegeven, maar bleek dus dat ze geen ogen op haar kamer mocht hebben ..ook geen foto's enzo, niks. Wist ik niet..
Met citaat reageren
Oud 28-09-2003, 19:09
Verwijderd
Haha raar. Nou ja handig om te weten.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2003, 20:17
frozenfountain
frozenfountain is offline
Citaat:
Sooz schreef op 28-09-2003 @ 20:03:
Ik heb een Hindoestaanse vriendin een keer een poster gegeven, maar bleek dus dat ze geen ogen op haar kamer mocht hebben ..ook geen foto's enzo, niks. Wist ik niet..
Ik ben Hindoestaans, maar dit wist ik niet
Ik weet wel dat een echtpaar geen afbeeldingen van goden/godinnen op hun kamer mag hebben.

Verder worden verjaardagen ook groots gevierd bij mij in de familie. Er zijn niet zo veel verschillen, denk ik. Ik kom er nu even niet op.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten