Oud 27-09-2003, 14:21
FreakXL
FreakXL is offline
Het CPB heeft aangekondigd dat de studiefinanciering een lening moet worden. Dat zou de overheid veel geld besparen wat een belangrijk punt is in deze tijden.

Wat vinden jullie er eigelijk van? Ik verwacht goed beargumenteerde meningen van jullie !

Ik vind het zelf belachelijk aangezien de drempelwaarde om te studeren hiermee wordt verhoogd en er daarom minder mensen zullen studeren. Je krijgt een klasseverschil waarbij alleen de rijkere mensen de kans krijgen om te studeren. En minder hoog opgeleiden zorgt later voor een daling van onze economische welvaart. Zo, dat moest er even uit...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-09-2003, 16:01
Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
heb je een bron?

lijkt me geen goed plan maar een groot deel van de afgestuderen heeft toch wel zo'n hoog salaris dat ze niet meer hun ouders afhankelijk zijn na het afstuderen en dus zelf die lening wel af kunnen betalen waardoor studeren niet alleen voor de rijken wordt
Oud 27-09-2003, 16:03
Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
Citaat:
FreakXL schreef op 27-09-2003 @ 15:21:
Ik verwacht goed beargumenteerde meningen van jullie
oh.
Oud 27-09-2003, 16:14
Verwijderd
Ik vind het onzin. Het is de taak van de overheid niet alleen in goed onderwijs te voorzien, maar ook dat onderwijs voor iedereen toegankelijk te maken, voor zover mogelijk binnen de grenzen van het redelijke natuurlijk. De aard en noodzaak van goed onderwijs brengt wel met zich mee dat voor de overheid niet snel mag worden aangenomen dat er gronden zijn om die inspanningen te verminderen of zelfs te staken.

Het omzetten van de studiefinanciering in een lening in plaats van een gift zal denk ik niet leiden tot een afname van het aantal mensen dat begint aan een studie, maar wel tot een toename van het aantal personen dat na afronding van hun studie met een grote(re) schuld zal zitten. Nu is het in beginsel natuurlijk niet zo moeilijk om een dergelijke schuld terug te betalen. Over het algemeen verdienen academici toch wel redelijk en heeft de IBG erg coulante voorwaarden waaronder zij geld leent.

Toch moet met omzetten in een lening niet te lichtvaardig worden omgesprongen. Er zijn studies waarbij weinig tot geen uitzicht bestaat op een goed betalende baan. De sociale en cognitieve wetenschappen zijn daar een goed voorbeeld van. Ook in andere gevallen van wetenschap om de wetenschap, waar inkomsten een ondergeschikte rol spelen, kan stopzetten van de gift leiden tot een afname van het aantal mensen dat die disciplines zal volgen.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2003, 16:44
MissBi@tch
MissBi@tch is offline
ik vind het geen goed plan... kijk er zijn genoeg mensen die maar een basisbeurs krijgen... maar toch het helpt wel een beetje..
en als ze er een lening van maken zullen mensen eerder stoppen met school als t toch niet te betalen blijkt of als ze toch al twijfelen of ze verder moeten gaan..
en veel mensen zullen eerst gaan werken en dan zeggen dat ze gaan sparen voor een opleiding wat vaak erop neer komt dat ze niet meer naar school gaan (ik ken t )
Met citaat reageren
Oud 27-09-2003, 17:00
Verwijderd
Dan krijg je in ieder geval wel gemotiveerde studenten. Mensen die het risico lopen een grote schuld op te bouwen zullen wel twee keer nadenken voor ze aan een studie beginnen, zullen een betere keuze maken en zullen niet zo lichtzinnig zijn. Dat lijkt me aan de andere kant weer geen slechte ontwikkeling
Met citaat reageren
Oud 27-09-2003, 17:04
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Opzich ben ik er tegen, maar ik zie er opzich niet eens heel erg veel kwaads in, het blijft voor iedereen mogelijk om te studeren hoewel de overweging misschien lastiger word maar als je iets wil dan kan het nog gewoon, en als ze dat geld wat ze dan eventueel besparen in de kwaliteit van het onderwijs pompen hebben we er misschien ook nog wat aan (hoewel het geld bij deze regering waarschijnlijk in de schatkist zou komen )

Wat je ook gaat krijgen is dat jongeren met ouders die weinig verdienen altijd een lening zullen afsluiten, en jongeren met rijkere ouders daar zullen paps en mams het wel voor betalen.
Oud 27-09-2003, 17:09
Nighttime Bird
Nighttime Bird is offline
Ik snap echt niet waarom ze het zouden willen doen.
Niet alleen vanwege de hierboven genoemde argumenten, maar ook omdat één van de voordelen van een studiebeurs is dat de overheid dat namelijk later terugverdiend via de belastingen. Eigenlijk zou je het dus gewoon als een investering kunnen zien.
Oud 27-09-2003, 17:28
Verwijderd
Dat zal moeten blijken uit onderzoek. Je kunt niet zomaar vantevoren zeggen dat een omzetting van de stufi naar een lening nadelig uitpakt op de langere termijn.

Zoals ik hierboven al zei, zal het naar mijn mening leiden tot grondige heroverwegingen van studenten of ze al dan niet moeten gaan studeren. Ik denk dat het percentage mensen dat niet meer zal studeren omdat het te duur wordt, maar zeer gering zal zijn: voor mensen met een laag inkomen is het nu ook al duur om te studeren en zij moeten vaak al bijlenen.

Je zou kunnen zeggen dat het kaf van het koren gescheiden wordt doordat mensen zorgvuldiger met hun (dure) studie om zullen springen. Ze zullen zich meer inzetten en sneller afstuderen, hetgeen een toename van de kwaliteit in afgestudeerden tot gevolg heeft. Daar profiteert het bedrijfsleven en de overheid ook van.

Verder is in mijn inschatting het voordeel dat behaald wordt doordat de stufi geen gift meer is, groter dan het nadeel dat geleden wordt doordat er minder hoogopgeleiden aan het werk gaan (en de bijbehorende inkomsten uit belastingen).
Met citaat reageren
Oud 28-09-2003, 14:49
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Ik vind dat het CPB zich daar helemaal niet mee dient te bemoeien.

Verder ben ik het met Nare man eens
Oud 28-09-2003, 15:17
alibabwe
alibabwe is offline
grote onzin, je betaald al genoeg aan schoolkosten. Die ook al absurd hoog zijn. En dan willen er ook nog veel op kamers wonen, daar de kosten voor betalen en eten en ook nog eens uitgaan etc. Kun je studeren en een full time job nemen in de avonduren ofzo.

Mijn mening is gewoon alle uitkeringen stil zetten voor asielzoekers e.d., niet racistisch bedoeld of generaliserend maar wat hebben we aan die mensen, eerst eigen volk. Bij ons paar km vandaan heb je zo een kamp, die hebben alles mobielen tel,buskaarten etc. Waar komt dat geld toch vandaan. En bespaar ook op de inkomens van de ministers.

Maar op studenten, die de toekomst moeten zijn. Die klote hommels daar in de regering, kijken niet verder dan morgen.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2003, 15:47
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
nare man schreef op 27-09-2003 @ 18:00:
Dan krijg je in ieder geval wel gemotiveerde studenten. Mensen die het risico lopen een grote schuld op te bouwen zullen wel twee keer nadenken voor ze aan een studie beginnen, zullen een betere keuze maken en zullen niet zo lichtzinnig zijn. Dat lijkt me aan de andere kant weer geen slechte ontwikkeling
erm....je moet nu ook al dokken als je langer dan 4 jaar over je studie doet, en daarnaast is het gewoon erg moeilijk een goeie keuze te maken; er zijn nogal wat studies en 't is ook nogal lastig om op je 17e zo'm keus voor de rest van je leven te maken

ontopiceriger: ik vind t echt een idioot idee; ze kunnen beter es wat meer belasting heffen bij de rijkere; echt alle subsidies en uitkeringen gaan omlaag...dus alle mensen met weinig inkomsten worden gekort, terwijl de mensen die niet hiervan afhankelijk zijn nergens iets van merken....nou ja, ze krijgen het kwartje van kok niet terug als ze benzine in hun te dure auto stoppen
Oud 28-09-2003, 15:53
aap777
aap777 is offline
Ik vind het een asociaal plan. Dat ze maar gaan bezuinigen in die militaire onzin. Dat is namelijk allemaal weggegooig geld.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2003, 17:07
Tulpje6
Tulpje6 is offline
Ik dacht dat ze gewoon alleen maar strenger zouden worden wat de prestatiebeurs betreft.....dus als je het niet haalt/ niet genoeg studiepunten hebt dat je het dan terug moet dokken etc....maar nu gaan ze het dus helemaal omschakelen naar een lening als de plannen doorgaan?
Met citaat reageren
Oud 28-09-2003, 17:09
Tulpje6
Tulpje6 is offline
Citaat:
webjunk schreef op 28-09-2003 @ 16:53:
Ik vind het een asociaal plan. Dat ze maar gaan bezuinigen in die militaire onzin. Dat is namelijk allemaal weggegooig geld.
Daar zijn ze al mee bezig, geloof ik..
Met citaat reageren
Oud 28-09-2003, 17:22
Verwijderd
Citaat:
little nemo schreef op 28-09-2003 @ 16:47:
erm....je moet nu ook al dokken als je langer dan 4 jaar over je studie doet, en daarnaast is het gewoon erg moeilijk een goeie keuze te maken; er zijn nogal wat studies en 't is ook nogal lastig om op je 17e zo'm keus voor de rest van je leven te maken
Helemaal mee eens. Ik beweer ook niet dat het omzetten in een lening ervoor zorgt dat niemand meer de verkeerde keuze maakt, maar je bewerktstelligt voor een bepaalde groep wel dat ze er beter over nadenken en niet zomaar zeggen 'och, ik heb geen zin om te kiezen, ik ga wel rechten studeren'

Citaat:
ontopiceriger: ik vind t echt een idioot idee; ze kunnen beter es wat meer belasting heffen bij de rijkere; echt alle subsidies en uitkeringen gaan omlaag...dus alle mensen met weinig inkomsten worden gekort, terwijl de mensen die niet hiervan afhankelijk zijn nergens iets van merken....nou ja, ze krijgen het kwartje van kok niet terug als ze benzine in hun te dure auto stoppen
Daar ben ik het ook mee eens. Begin bijvoorbeeld maar eens met het heffen van gruwelijk veel wegenbelasting op die smerig grote terreinwagens die elke trut uit het Gooi tegenwoordig rijdt.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2003, 17:25
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
nare man schreef op 28-09-2003 @ 18:22:
Helemaal mee eens. Ik beweer ook niet dat het omzetten in een lening ervoor zorgt dat niemand meer de verkeerde keuze maakt, maar je bewerktstelligt voor een bepaalde groep wel dat ze er beter over nadenken en niet zomaar zeggen 'och, ik heb geen zin om te kiezen, ik ga wel rechten studeren'
nou ja, 'k vind anders wel dat t daar gezelliger door wordt....en is menig hoogleraar niet begonnen met rechten omdat ze nix anders wisten??
Oud 28-09-2003, 19:58
*Burning water*
*Burning water* is offline
nare man heeft weer eens gelijk.

Als aanvulling, mijn verontschuldigingen als het volgende al aan de orde is gebracht: is het niet zo dat academici die schulden moeten gaan terug betalen, minder geld te besteden hebben aan andere zaken en dat daardoor de economie eerder benadeeld wordt, in plaats van beoordeeld, zoals beoogd wordt door van de stufi een lening te maken?
Oud 28-09-2003, 22:32
Verwijderd
Citaat:
little nemo schreef op 28-09-2003 @ 18:25:
nou ja, 'k vind anders wel dat t daar gezelliger door wordt....en is menig hoogleraar niet begonnen met rechten omdat ze nix anders wisten??
Ondergetekende incluis
Met citaat reageren
Oud 29-09-2003, 00:15
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Tulpje6 schreef op 28-09-2003 @ 18:09:
Daar zijn ze al mee bezig, geloof ik..
Nogal. Niet dat ik het echt erg vind, maar het is wel sneu voor de vriend van m'n zusje, die zit op Soesterberg. Van al die mooie beloftes dat je via het leger je diploma kon halen is echt helemaal niks terecht gekomen.

Trouwens, dat van het CBP was gewoon een doorrekening, dat doen ze constant, doorrekenen wat bepaalde ingrepen voor gevolgen hebben voor de economie. Ik geloof nooit dat ze dit door gaan voeren (zowel, dan ga ik, hoewel ik min of meer afgestudeert ben, mee naar het malieveld), zou ontzettend schadelijk zijn voor de toch al kwijnende kenniseconomie.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2003, 09:04
Verwijderd
Citaat:
*Burning water* schreef op 28-09-2003 @ 20:58:
nare man heeft weer eens gelijk.

Als aanvulling, mijn verontschuldigingen als het volgende al aan de orde is gebracht: is het niet zo dat academici die schulden moeten gaan terug betalen, minder geld te besteden hebben aan andere zaken en dat daardoor de economie eerder benadeeld wordt, in plaats van beoordeeld, zoals beoogd wordt door van de stufi een lening te maken?
Dat geld gaat in principe naar de overheid. Misschien zit er tegen die tijd een kabinet dat verstandige dingen met dat geld doet.

Het is niet alsof het geld in de Shredder gegooid wordt, of met de flametrower verbrand.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2003, 09:39
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Ertur schreef op 29-09-2003 @ 10:04:
de Shredder gegooid
Dé Shredder? Die van de turtles?
Oud 29-09-2003, 12:30
Milos
Milos is offline
Ik vind dat echt belachelijk, want hoe moet je dat ooit terugebetalen? waar bemoeien die gasten zich trouwens mee! Laat de overheid maar eens niet zoveel verspillen aan die stomme JSF en Nederland uit de NAVO gooien dan houden we geld over. Z krijg je ook geen goed opgeleide mensen meer, die wel heel goed leren kunnen, maar gewoon het geld niet kunnen opbrengen voor een opleiding!
Met citaat reageren
Oud 29-09-2003, 13:34
Verwijderd
Citaat:
Twilight-Sympho schreef op 29-09-2003 @ 13:30:
Ik vind dat echt belachelijk, want hoe moet je dat ooit terugebetalen?
Ja, als je sociologie of antropologie studeert wordt het terugbetalen inderdaad een beetje moeilijk ja
Met citaat reageren
Oud 30-09-2003, 13:51
Verwijderd
ik vindt het een stom iets dat brengt jongeren iets in van ik ga niet meer studeren stom iets
het hele balkenende regeltjes vindt ik stom aan wie is de staat nou geld schuldig aan de eu wat doet de eu er mee dan?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten