Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Maar nogmaals, als je ergens niets over weet, wees dan ook terughoudend met je reacties. Je lokt op deze manier weinig vriendelijke reacties uit van de wicca en traditionele heksen die dit forum regelmatig bezoeken.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Wicca is zelfs nog veeeeeeel ouder dan het Christendom. |
![]() |
||
Citaat:
Het gebruik van talloze antieke Goden doet dat trouwens ook niet...
|
Ik denk dat ik begrijp wat Gauloises bedoelt...
Het is geen modeverschijnsel voor de mensen die er al een tijd mee bezig zijn, die zijn waarschijnlijk OF erfheks OF er uit zichzelf geinteresseerd in geraakt. De laatste tijd krijgt wicca/moderne hekserij veel publiciteit in o.a. jongerentijdschriften. (even als voorbeeld) De Fancy plaatst artikelen als: 'betover HEM met je mobieltje' en bij de spirituele links zetten ze 'trek je eigen tarotkaart' 'wat was jij in je vorige leven' 'het alziend oog' etc... Gewoon fun-dingen. Die meiden weten helemaal niet wat hekserij is, maar noemen zichzelf wel meteen een wiccan enzo. Nouja, zo dacht ik er tenminste over... Liefs Sask!a
||
Citaat:
Dus wat jij zegt is niet helemaal waar.
||
Citaat:
Zo jammer, want zo wordt het gegeven beeld van de wicca en traditionele heksen niet echt weer op het goede pad gezet...
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Wicca --> (afkorting van) witchcraft --> = hekserij! ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() Citaat:
Citaat:
Met andere woorden: dat bericht van jou voegt niet veel waarde toe aan het hele topic. En wat betreft de bovenste quote die ik hier neergezet heb: Loop niet zo te schelden en hou het een beetje gezellig hier... Als je ruzie zoekt, ga je dat maar ergens anders doen. *Denk aan de wicca regel: Doe wat je wil, maar doe niemand kwaad.* ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Het valt me gewoon op dat er steeds meer mensen op jonge leeftijd zich ermee bezich gaan houden, en niet helemaal de bedoeling begrijpen. Je komt die mensen steeds meer tegen, en ook nog vaak gekoppeld aan het zogenaamde gothic zijn. Omdat het bij velen af te zien valt dat het intresse over een tijdje toch weer ophoud ben ik van mening dat het voor velen tijd verdoening is. Ik weet niet of ik in een 15 jarig persoon al echt een wicca moet gaan zien, het is goed mogelijk dat iemand op die leeftijd nog met het zogenoemde modeverschijnsle bezich is, en dan is het in mijn ogen gewoon tijdverdoening. Mijn excuus als het niet zo is ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|||
Citaat:
Maar nu even terug naar het onderwerp waar de topicstarter het over heeft. Citaat:
||
Citaat:
Ik ben het ook eens dat die dingen uit de fancy gewoon nergens op slaan en niks met wicca te maken hebben. Maar om iedereen van 15 die met wicca bezig is meteen te bestempelen als mensen die alleen met de mode mee huppellen vind ik niet kloppen! ![]()
|
Verwijderd
|
Ten eerste, gedraag jullie es een beetje en probeer allemaal es op een normale manier jullie zegje te doen.
Ten 2e, wicca is hekserij, maar hekserij is geen wicca. Hekserij is een natuurreligie waar veel onderverdelingen in zijn, paganisme, wicca, sjamanisme,... Er zijn dus heksen die wicca zijn maar niet alle heksen zijn wicca's en zijn dus daar ook niet mee te vergelijken. Wicca heeft zijn eigen geloof, eigen regels en doelstellingen waar vele heksen het niet mee eens zijn. Zij beleven hun geloof op een andere manier. Wicca is idd pas uit 1950, de natuurreligies stammen idd uit de oudheid. En of het een modeverschijnsel is of niet, dat doet er weinig toe. Zelf ben ik geen wicca en het trekt me ook totaal niet aan. Ik lees dus ook niet echt boeken over wicca, maar meer algemene boeken. Als jij twijfelt over waar je in wil geloven qua God en Godin, zou ik ook twijfelen aan of je wel wicca wil zijn, want wicca's geloven over het algemeen in een God en een Godin. Echt mannelijke boeken ken ik niet, maar als je bij yahoo op zoek gaat naar communities, vind je genoeg groepen waarbij mannen ook lid zijn. Ik ken persoonlijk een boel mannelijke heksen. de groups: Beginnende Heksen Witches Of Nature Site beheerd door vriend van me, mannelijke heks: Heksentuin Hier is ook een chat waar ook mannelijke heksen komen. Misschien vind je daar wicca's die je verder kunnen helpen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Wat zou je anders moeten doen, televisie kijken? Ik ben 3 jaar geleden begonnen met informatie over wicca en na een half jaar vomd ik het zelf eigenlijk niks meer, maar toen ben ik door wicca in aanraking gekomen met boeken over zen en daar ben ik nu nog steeds mee bezig en het heeft voor mij veel opgeleverd. Hoewel ik Wicca nooit lang heb bestudeerd ben ik het toch wel dankbaar omdat ik daardoor dus in aanraking ben gekomen met iets anders waar ik nu wel langere tijd mee bezig ben. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Maar het is absoluut niet alleen voor vrouwen, sommige van de meest 'bekende' heksen zijn man. (Denk maar aan Merlin Sythove, heeft ook boeken geschreven overigens, of Ko Lankester...) Dit artikel is misschien leuk om te lezen voor iedereen die het interesseert:in de heksenwereld zijn mannen in de minderheid |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Ik heb moeite met het moeder aarde-stuk. Omdat de aarde, technisch gezien een hele hoop atomen, ooit door iemand is gepersonificeerd (oei) als een vrouw, moet dat meteen een enorme doorslag hebben op het geloof van velen? Klinkt hypocriet... (overigens vind ik het christendom en de islam net zo hypocriet door resp. god en allah als MAN te personificeren). Als je het mij vraagt een soort protest tegen de man-gerichte houding van traditionele religies... En mensen die boeken schrijven over 'hun' geloof, dat dus zogenaamd open staat voor allen, doen dat vaak volledig vanuit de invalshoek van de vrouw.... Sorry, maar ik vind het moeder-aarde-gedeelte van je post onzin. De aarde is net zo min vrouwelijk als hij/zij mannelijk is, en aangezien het vrouwelijk-zijn van de aarde - die berg met atomen - de enige fundering was voor het vrouwelijk-zijn van de religie (althans, de enige die in jouw post stond) ben ik het volledig met Loony eens over het boeken-gedeelte. Hmmmm lekker wollige post weer.... sorry ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Zo moet je de aarde ook een beetje zien. Onderdak, voedsel, mogelijkheden tot ontwikkeling, in het baren is in de hekserij de reincarnatie... Vandaar het Moeder Aarde sydroom om het zo maar even te noemen. Wetenschappelijk ligt het natuurlijk allemaal anders, is het idd niet meer dan een hoopje atomen en energie bij elkaar. Maar gevoelsmatig, zie boven. Maar in het Wicca geloof, is Moeder Aarde geen Godin, slecht een Moeder die dus onderdak voedsel etc biedt. De goden bestaan uit 2 geslachten. Een God en een Godin dus. Dus niks geen vrouwelijk oogpunt, je hebt me een beetje verkeerd begrepen denk ik. Wat die literatuur betreft, daarvoor zijn al verschiedene reden genoemd, ook door mijzelf, dus daar heb ik weinig meer aan toe te voegen.
|
Verwijderd
|
Bedankt voor je reply Lena, alleen hij geeft een verklaring voor het moeder-aarde-syndroom en niet voor het voornamelijk vrouwelijk-zijn van wicca (vergeef me de slordige formulering). Dat volgens jou het moeder-aarde-verschijnsel het vrouwelijk-zijn van wicca verklaart vind ik echter wat kort door de bocht. Misschien dat het wicca-idee vrouwen meer aanspreekt, maar het open karakter van wicca mbt geslacht en achtergrond zou dan toch het schrijven van female-focused boeken ontmoedigen??
|
![]() |
||
Citaat:
Dat zijn ook verklaringen.
|
Ieder zijn geloof...t lijkt mij niks.....heb er een keer een boek over gelezen toen ik 12 was......moest je continu in je nakie jezelf gaan lopen kastijden
![]() ![]() Wicca is denk ik afgeleid van 'hekserij', van dingen uit oude tijden van de kruidenvrouwtjes en van nog eerder: van de tijd dat er nog natuurvolken en priesters/ priesteressen waren. Misschien dat er tegenwoordig zoveel wicca-mensjes zijn omdat het reincarnaties zijn van de hekserij-mensjes van toen? Maja ik denk niet dat wicca's in reincarnatie geloven ![]() |
![]() |
||
Citaat:
1 dingetje ophelderen, in de hekserij is geen hierarchie dus ook geen priester/priesteres. In de wicca daarintegen wel. Wicca's geloven over het algemeen wel in reincarnatie, maar de oude heksen van toen zie ik er niet voor aan om te reincarneren als Wicca, aangezien de traditionele hekserij en de wicca nogal botsen.
|
Je zegt dat jij 'Wicca' bent. Maar officieel mag je jezelf pas zo noemen als je gezegend bent door een hoogtepriesteres en dan moet je ook nog eens 18 zijn!!!
Dus sorry...klopt niet helemaal wat je zegt.. en dat het je opvalt dat het voor vrouwen is geschreven kan ik mij enigszins wel iets bij voorstellen. Vrouwen worden in de wicca ook niet onderschat. Ze geloven niet voor niets in Godinnen....de meeste religies die in meerdere goden geloven zijn vaak mannelijk. Bij wicca is dat niet. En zoals al eerder is aangegeven in deze topic is dat ze erg geloven in Moeder Aarde....en moeder verwijst al naar het geslacht....lijkt me duidelijk
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
en typ de volgende keer eens wat meer in behoorlijk nederlands ![]()
|
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Gaan Wicca en Christendom samen? 4cecilia4 | 19 | 03-07-2007 20:16 | |
Wicca is nep Blues | 41 | 03-04-2006 18:49 | |