Oud 28-10-2003, 17:38
Janicha
Janicha is offline
Hey mensen, ik ben pas 18 jaar maar wil wegens omstandigheden zo snel mogelijk het huis uit. Ik doe MBO en krijg dus studiefinanciering. Verder heb ik (waarschijnlijk) recht op een aanvullende beurs en wil er ook bij gaan werken.

Wie doet het ook, zo jong en dan op kamers? Hoe red je het met je geld, waar heb je je meubels enz van betaald en leen je geld?? Ik ben erg benieuwd...

xx janicha
Oud 28-10-2003, 19:05
Verwijderd
Ik denk dat veel studenten WO 18 zijn wanneer ze op kamers gaan. Zelf woon ik vanaf m'n 17de uit huis, maar ik ben toen bij mijn vriend gaan wonen dus meubels waren er al... Mja, probeer te sparen tot die tijd, dan kan je de nodige dingetjes kopen (dus bv een bank/lampen/bed/tafeltje, je begrijpt het wel ). Mijn zus heeft veel dingen bij een kringloop winkel kunnen kopen, zoals kasten. Die kan je gewoon over schilderen net zoals een kastje/tafeltje etc. Dat kost je niet veel.
En mja, neem zoveel van huis mee; als je een goed bed daar hebt staan, probeer die dan mee te nemen, scheelt ook natuurlijk. En wat ook heel erg makkelijk is; een rek aan de muur. Als je in de muur mag boren, hang je daar gewoon wat planken aan en je hebt een boekenkast/tv kast/bureau.

Van je stufi kan je denk ik niet veel doen; huur betalen en eten, als je daarnaast nog geld krijgt kan je school betalen en verder kan je er naast lenen of werken. Probeer zo min mogelijk te lenen, alleen wanneer het echt niet anders gaat. En probeer wanneer het kan telkens wat te sparen voor plotselinge kosten.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 19:09
Verwijderd
Op jezelf wonen kost minimaal € 600,- en dat gaat heel snel naar de € 750,-

Zie verder de honderd andere topics.

[iamcj]
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 19:51
Snufje
Snufje is offline
Ik ging 3 maanden geleden op kamers, ik was toen 17. Ik had weinig andere keus, want 2,5 uur dagelijks heen en dan ook nog eens terug reizen is geen doen.....

Mijn ouders zijn heeeel lief voor mij en die sponsoren mij dan ook behoorlijk..

Hoe ik aan mijn meubels ben gekomen:

* Kledingkast - We zijn 3 jaar geleden verhuisd, mijn zus en ik kregen een kamer met een schuin dak; geen ruimte meer voor kasten. Er stonden dus nog 2 kasten in de kelder van mij en mijn zus, ik heb die van mijn zus.
* Kastje (waar zooi in kan en tv erop) - Ook door verhuizing uit de woonkamer gehaald en in de kelder terecht gekomen
* TV - Mijn zus heeft met d'r vriend een tijdje geleden een nieuwe tv-installatie gekocht en ik mocht haar tv nu hebben
* Bureau - nieuw bij ikea, een goed bureau was belangrijk want comp moest erop kunnen enzo, en dat kon niet met bureaus die in kelder stonden (ook 2 (kinder)bureaus..)
* Bed - Hoogslaper met bankje eronder dat uitklapbaar is tot 2-persoonsbed gekocht bij MAKRO. Mijn zus had ook net een nieuw tweepersoonsbed, dus ik had ook haar bed kunnen overnemen...
* Koelkast - Een kennis had er 1 over die ik over kon nemen.

Nouja, ik kwam dus al een heel eind door spullen uit de kelder te gritsen.. Maar je kent misschien ook wel mensen die aan het verbouwen zijn ofzo en spullen kwijt willen... ?
Met citaat reageren
Oud 29-10-2003, 07:19
Verwijderd
Ik was ook 18, toen ik op mezelf ging wonen (als ik het me goed herinner ), m'n zusje ook. Hoe wij aan onze spullen kwamen...bij mij stonden er al een heleboel in het huis waar ik ging wonen (meisje dat er had gewoond was geëmigreerd en een bank ed neem je dan vaak niet mee), verder heb ik veel van thuis meegenomen en ook een aantal dingen gekregen (verjaardagen zijn best handig ). Verder had ik nog wat spaargeld en heb ik dus ook zelf dingen aangeschaft. Mijn zusje heeft vooral heel veel gekregen van vrienden en kennissen en vader.

Als je studiefinanciering krijgt, krijg je niets minder dan iemand van 20 of 21 die ook studiefinanciering krijgt. Alleen met werken maakt het uit qua salaris, maar ga bij het Nipo of een ander callcenter werken en je verdient net zoveel als veel 20-jarigen.

Ik krijg studiefinanciering en ik had een (gedeelte van de) lening, nu woon ik samen (sinds twee jaar - met iamcj ) en nu leen ik niet meer, ik werk en werkte wel naast m'n studie (niet altijd even veel - soms maar één dag in de maand ).
Met citaat reageren
Oud 29-10-2003, 07:39
Peter2320
Peter2320 is offline
Ik ga misschien al op mn 16e op kamers in Amsterdam, een HBO opleiding doen.
Is dat jong??
Met citaat reageren
Oud 29-10-2003, 08:47
ekki
ekki is offline
Ik ging op m'n 19e op kamers, direct na het VWO. Ik zie niet echt in waarom dat niet zou kunnen.

Ik woon nu samen.

Overigens hebben we heel veel gekregen. Een gaskachel voor 15 euro gekocht bij de tweedehandswinkel, bank gekregen van tante en oom, eettafel gekregen van het werk van mijn vader, stoelen uit de tweedehandswinkel (gekregen van m'n moeder), pannen van iemand gekregen, nieuwe pannen van m'n schoonouders, nieuwe wasmachine van m'n schoonouders, pc's hadden we nog, kasten gekregen van een kennis en meegenomen uit ouderlijk huis, 1-persoonsmatras nog meegenomen uit ouderlijk huis, incl dekbed (voor als er iemand komt logeren ). Heel veel voor m'n verjaardag gekregen aan borden, bestek, bekers, enz.

Zelf gekocht: 2-persoons hoogslaper en koelkast.

Geld: 2x 220 euro aan stufi. Ook ongeveer zo'n bedrag aan loon. Is dus bijna 900 euro per maand, genoeg om rond te komen (+ collegegeld te betalen + boeken te kopen). Bovendien krijg ik nog wat geld van mijn vader en straks ook van mijn schoonouders. We lenen dus niet.

Stufi: zonder aanvullend krijg je 220 euro in de maand.
Oud 29-10-2003, 08:48
ekki
ekki is offline
Citaat:
Peter2320 schreef op 29-10-2003 @ 08:39:
Ik ga misschien al op mn 16e op kamers in Amsterdam, een HBO opleiding doen.
Is dat jong??
Ik vind het wel jong, maar niet te jong. Mijn zus ging toen ze 15 was een jaar naar het buitenland. Is niet helemaal te vergelijken natuurlijk.

Maar ik denk dat het niet TE jong is, alleen vraag ik me af hoe het zit met de studiefinanciering en OV enzo.
Oud 29-10-2003, 10:06
Verwijderd
Citaat:
ekki schreef op 29-10-2003 @ 09:47:
Zelf gekocht: 2-persoons hoogslaper en koelkast.
Bestaan die echt? Geweldig! Waar heb je die vandaan gehaald?
Met citaat reageren
Oud 29-10-2003, 10:10
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 29-10-2003 @ 11:06:
Bestaan die echt? Geweldig! Waar heb je die vandaan gehaald?
Ikea. Wilde gok hoor.
Oud 29-10-2003, 10:12
ekki
ekki is offline
Citaat:
thunder110 schreef op 29-10-2003 @ 11:10:
Ikea. Wilde gok hoor.

hij kraakt wel een beetje. Daar raak je aan gewend, binnen een maand .

ik raad je eigenlik aan dat ding meteen te smeren of er meteen rubbertjes tussen te doen. Maar verder is ie behoorlijk stevig!
Oud 29-10-2003, 10:20
Verwijderd
Citaat:
ekki schreef op 29-10-2003 @ 11:12:

hij kraakt wel een beetje. Daar raak je aan gewend, binnen een maand .

ik raad je eigenlik aan dat ding meteen te smeren of er meteen rubbertjes tussen te doen. Maar verder is ie behoorlijk stevig!
Ik had laatst in de Ikea gids gekeken, maar niks gezien.
edit: gezocht op de ikea site, maar ik kan het niet vinden

Anyway.

Ach, krakende bedden ben ik gewend maar een 2persoonshoogslaper lijkt me heel praktisch voor mij & mn vriend (ik ga volgend jaar samenwonen, op mn 18e.)

Laatst gewijzigd op 29-10-2003 om 10:26.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2003, 10:51
miro
miro is offline
Ik ga met mn 19e op kamers, ook goed?

Over n maand is het zover. Over het geld maak ik me niet zoveel zorgen, mocht ik tekort komen dan schieten mn ouders wel bij.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2003, 12:43
Iwein
Iwein is offline
OV/ stufi is niet leeftijdsafhankelijk. Iemand van 13 bij wijze van spreken die het VWO heeft afgerond en aan de uni gaat studeren, krijgt ook stufi en OV.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2003, 13:06
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 29-10-2003 @ 11:20:
Ik had laatst in de Ikea gids gekeken, maar niks gezien.
edit: gezocht op de ikea site, maar ik kan het niet vinden
Ze hebben er meerdere zelfs (een houten en een metalen, als ik me niet vergis), ga eens in een Ikea-winkel zelf kijken.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2003, 13:13
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 29-10-2003 @ 14:06:
Ze hebben er meerdere zelfs (een houten en een metalen, als ik me niet vergis), ga eens in een Ikea-winkel zelf kijken.
Wou ik ook zeggen In de gids en op internet staan alleen de dingen die op willen laten vallen, dus bv nieuwe lampen en populaire tafels (lack ). Die bedden staan in de winkel zelf, ik heb hele mooie zien staan. Je hebt twee persoonshoogslapers met een bureau eronder en ook zonder bureau. Mijn overbuurman heeft ook een twee persoonshoogslaper en heeft er een bank onder gezet, staat heel leuk
Met citaat reageren
Oud 29-10-2003, 13:15
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
Iwein schreef op 29-10-2003 @ 13:43:
OV/ stufi is niet leeftijdsafhankelijk. Iemand van 13 bij wijze van spreken die het VWO heeft afgerond en aan de uni gaat studeren, krijgt ook stufi en OV.
Wel bij het MBO.
Oud 29-10-2003, 14:20
ekki
ekki is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 29-10-2003 @ 14:06:
De houten is niet meer leverbaar , ik was gedoemd de metalen te kopen (is ook mooi, hoor ).

En op de site staat inderdaad bar weinig. Je zal er dus ff langs moeten!

Als m'n digitale camera niet kaduuk was had ik een foto voor je gemaakt van ons mooie bed .

Oh, sorry, ik ga een beetje offtopic.
Oud 29-10-2003, 14:40
ne0
ne0 is offline
kwas net 17 toen ik op kamers ging had ook niet egt veel keus, maar spijt heb ik er niet van gehad hoor
Oud 29-10-2003, 15:43
Janicha
Janicha is offline
Tnx allemaal. Ik ga het huis uit omdat ik thuis (te) veel problemen heb, en waaronder mijn opleiding en mijn gezondheid te lijden hebben. Ik heb dus niet veel keus. Omdat ik absoluut geen steun krijg van mijn ouders enz ben ik best onzeker over of het allemaal gaat lukken. Het is een grote gok (denk ik) en ik heb niemand om op terug te vallen als het fout gaat (ja, mn vriend, maar goed...daar kan ik ook niet gaan wonen ofzo ) Maar goed, door deze reacties voel ik me veel zekerder. Bedankt!

xxx Janicha
Oud 29-10-2003, 15:55
Verwijderd
Citaat:
Janicha schreef op 29-10-2003 @ 16:43:
Tnx allemaal. Ik ga het huis uit omdat ik thuis (te) veel problemen heb, en waaronder mijn opleiding en mijn gezondheid te lijden hebben. Ik heb dus niet veel keus. Omdat ik absoluut geen steun krijg van mijn ouders enz ben ik best onzeker over of het allemaal gaat lukken. Het is een grote gok (denk ik) en ik heb niemand om op terug te vallen als het fout gaat (ja, mn vriend, maar goed...daar kan ik ook niet gaan wonen ofzo ) Maar goed, door deze reacties voel ik me veel zekerder. Bedankt!

xxx Janicha
Als het financieel moeilijk gaat, kan je naast je studiefinanciering ook nog gaan lenen, dan heb je dat iig als financieel steuntje in je rug. Heel veel succes in ieder geval
Met citaat reageren
Oud 29-10-2003, 16:22
Balance
Balance is offline
Citaat:
Iwein schreef op 29-10-2003 @ 13:43:
iemand van 13 (of 16/17) krijgt toch kinderbijslag?
dan komt d'r toch niet ook nog eens stufi bij of vervangt die stufi de kinderbijslag dan?
Oud 29-10-2003, 18:05
Verwijderd
Citaat:
linda85 schreef op 29-10-2003 @ 17:22:
dan komt d'r toch niet ook nog eens stufi bij of vervangt die stufi de kinderbijslag dan?
Jep, wanneer je naar de middelbare school gaat, krijg je tot je 18de kinderbijslag. Als je een opleiding op 't HBO of WO gaat doen, krijg je studiefinanciering. En wanneer je ouder dan 18 bent en op de middelbare school zit, dan krijg je 'tegemoetkoming voor scholieren'.

Bij 't MBO werkt dat weer anders, ik weet niet precies hoe...
Met citaat reageren
Oud 29-10-2003, 18:28
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
linda85 schreef op 29-10-2003 @ 17:22:
Jah stufi vervangt de kinderbijslag ik krijg vanaf oktober dit jaar ook stufi +OV namelijk

grzt
ivo
Met citaat reageren
Oud 02-11-2003, 10:30
Nuck
Nuck is offline
Ik ben 17 en ik zit op kamers .

Mijn ouders sponsoren mij
Oud 02-11-2003, 11:56
Onbekende
Onbekende is offline
Ik zit nu anderhalve maand op kamers. Ik ben net met een nieuwe studie begonnen. Toen ik mijn vorige studie deed heb ik ook om een kamer gezocht, maar ik heb niet een gevonden. Toen was ik 18. Nu ben ik twintig. Mijn meubels heb ik voor het grootste deel bij de Kringloop gekocht (bank, stoelen, tafel) en een deel (kastje, bureau) van mijn zus gekregen, want die ging samenwonen met haar vriend, dus die hadden veel dingen dubbel. Ook heel veel keukenspullen en zo.
Oud 02-11-2003, 22:15
Verwijderd
Hey ik ben 18 woon sinds begin september op kamers omdat ik in een andere stad ging studeren: Eindhoven----> Utrecht
Voor die periode heb ik geld gespaard wat ik verdiend heb met werken en daarvan heb ik een boel leuke nieuwe meubels gekocht bij ikea. Ik heb voor mn verjaardag een slaapbank gekregen want dat wilde ik heel graag.
Ik heb mij de ib-groep een maximale lening aangevraagd. Veel studenten durven dat niet maar eigenlijk is het risico minimaal omdat je het in 10 jaar mag afbetalen ofzo. Wie met een fulltime baan kan er nu niet 80 euro aflossen per maand? Mijn ouders hebben besloten dat we na mijn studie wel gaan kijken hoe het afgelost wordt. Waarschijnlijk betalen zij een bepaald percentage voor me af.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2003, 17:08
Verwijderd
Ik ga deze week samenwonen met m'n vriend. Ik heb hele lieve ouders, die mij behoorlijk sponsoren. Zo betalen zij bijv. de helft van de huur en krijg ik een bijdrage per maand. Verder krijgen we allebei stufi, en ik loop stage en m'n vriend werkt. We lenen niks.

Hoe wij aan onze meubels zijn gekomen?
M'n ouders hebben een aardige spaarrekening opgebouwd voor mij, voor als ik uit huis zou gaan. Die heb ik gedeeltelijk geplunderd, en zijn toen naar de IKEA gegaan. Daar hebben we 2 grote kledingkasten, eettafel, eetkamerstoelen, bijzettafeltjes, schilderij, kussens, gordijnen, boekenkast en een servieskast gekocht.

Ik had thuis nog een bank en een stoel + footstoel staan, hij had nog een bank staan en zijn 2-persoonsbed gaat mee.

We moeten alleen nog een koelkast en een groot bureau(blad) voor de computer...

Oja, de gasfornhuizen, ovens, wasmachines en drogers leasen we met de rest van de bewoners.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2003, 14:24
ShadowX
ShadowX is offline
Citaat:
kimmieee schreef op 03-11-2003 @ 18:08:
Ik heb hele lieve ouders,
Ghe, ja, nu vind je ze wel lief ja, kan ik begrijpen
Oud 06-11-2003, 06:55
Verwijderd
Citaat:
**SoMeOne schreef op 02-11-2003 @ 23:15:
Ik heb mij de ib-groep een maximale lening aangevraagd. Veel studenten durven dat niet maar eigenlijk is het risico minimaal omdat je het in 10 jaar mag afbetalen ofzo. Wie met een fulltime baan kan er nu niet 80 euro aflossen per maand? Mijn ouders hebben besloten dat we na mijn studie wel gaan kijken hoe het afgelost wordt. Waarschijnlijk betalen zij een bepaald percentage voor me af.
Nadeel is alleen wel dat je er dus nog 10 jaar aan vast zit (en red je het met 80 euro per maand een volledige lening in 10 jaar aflossen? Ik denk het niet...ook ivm de rente die er nog bij komt.) in die tijd bv. een hypothecaire lening afsluiten die hoog genoeg is om een huis mee te kunnen kopen of te medefinanciëren zal lastig worden.

Ik heb het ook een tijdje 'gedurft', maar gelukkig heb ik nu geen lening meer. (Ik denk btw niet dat het een kwestie van durven is.)
Met citaat reageren
Oud 06-11-2003, 08:35
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
als ik naar de dansacademie in amsterdam ga, ga ik wel op kamers. dit is zo ongeveer genoodzaakt, want ik woon er 2 uur reizen vandaan (met openbaar vervoer) en ik heb dan lestijden van MINIMAAL 9 uur 's ochtends tot 6 uur 's avonds. niet te doen dus...

maar ik ben wel een beetje bang. dat ik niet rond kan komen van het geld wat ik tot mn beschikking zal hebben (ik probeer een lening te voorkomen) en dat dit niet zal werken met mn vriend. hij kan namelijk niet met me mee, maar kan wel een paar keer per week daar naartoe komen. maar echt makkelijk zal dat niet worden. en ik ben natuurlijk hartstikke druk met school, huiswerk, werken en stages.

maar ja, we'll see... eerst maar aangenomen worden.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2003, 09:56
steentje
steentje is offline
ben 18 en woon op kamers. De meubels heb ik gekregen van mijn zus en mijn ouders. Ik leen geen geld maar ik werk en rkijg wat geld van mijn ouders. Van mijn studiefinanciering betaal ik mijn kamer...en mijn ouders leggen weer bij.
Dus ik heb het nog niet zo zwaar maar een vetpot ist ook niet. Zorg dus dat je een goed betaald baantje heb en doe erg zuinig met je geld. Oja, voor eten ben ik ongeveer 20 EURO per week kwijt...en ik ga in het weekend naar huis dan....
Oud 12-11-2003, 13:40
Lärm
Lärm is offline
Over 2 maanden op kamers, met bijdrage van mijn moeder omdat ik nog leerplichtig ben, naar school ga en dus niet full-time kan werken.
Oud 12-11-2003, 14:20
Basia
Basia is offline
ben 18 en ook ik zit op kamers. mn ouders sponsoren me (boeken, collegegeld en maandelijkse bijdrage), krijg stufi (waarvan ik mn huur nog niet eens kan betalen) en op zaterdags werk ik thuis nog. ohja en oppassen soms nog
kom opzich wel rond met mn geld. moet alleen geen gekke uitgaven doen. beetje kijken waar je welke dingen t goedkoopst kunt krijgen, enz.
meubels heb ik veelal gekregen. 1 kast stond hier nog in mn kamer. en natuurlijk een aantal dingen nieuw gekocht bij de ikea.
Oud 12-11-2003, 14:55
nienie
nienie is offline
Ik ben 17 en ik ga volgend jaar op kamers (of in een flat), wanneer ik ga studeren. Bureau, bureaustoel, audio-installatie en computer neem ik gewoon mee van m'n eigen kamer. Ik krijg een slaapbank en klerenkast van m'n ouders en verder hebben we nog wel het een en ander op de vliering staan qua meubels. Van m'n vriend kan ik een kleine TV krijgen (hij heeft er op dit moment drie ) M'n ouders hebben ook nog veel servies (borden, bestek, glazen, bekers) staan. Van mijn eigen spaargeld koop ik een elektrische piano. Verder ga ik met Sinterklaas en m'n verjaardag (februari) ook al een hoop spullen voor m'n uitzet vragen, aangezien er toch niet veel andere dingen zijn die ik wil hebben.

Qua inkomsten: ik krijg straks elke maand studiefinanciëring en geld van het Willigenfonds (iets van Philips voor de kinderen van werknemers van Philips als ze HBO/Uni doen, dit om werknemers te stimuleren hun kinderen te laten studeren). Verder hebben m'n ouders een rekening voor mij en m'n 2 broertjes waar ik straks dus 1/3 deel van krijg (ongeveer 2000 euro) en op mijn eigen rekening staat op dit moment ruim 950 euro. Na m'n eindexamen ga ik nog een paar maanden fulltime werken om nog meer te verdienen. Tijdens m'n studie hoop ik ook een baantje te kunnen krijgen, maar ik weet nog niet of dat met m'n studie te combineren valt. M'n ouders springen ook nog wel bij als ik het allemaal niet red met geld. Lenen wil ik in eerste instantie niet, pas als ik serieus in geldnood kom.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 07:26
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Ik zit al op kamers sinds mijn 15e. Zou officieel op kamers gaan op mijn 14e. Gaat erg leuk allemaal.
Oud 18-11-2003, 07:39
Verwijderd
Citaat:
kaasstaafje schreef op 18-11-2003 @ 08:26:
Ik zit al op kamers sinds mijn 15e. Zou officieel op kamers gaan op mijn 14e. Gaat erg leuk allemaal.
Oh? Hoezo dat dan?
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 08:13
Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Ik wacht tot m'n ouders een nieuwe bank kopen. Dan neem ik de oude mee

Hoe dan ook het ligt in de lijn der verwachtingen dat ik binnenkort op kamers ga. Financieel probeer ik het zelf. Maar het is denk ik wel belangrijk dat je goede afspraken maakt met je ouders om eventueel bij te schieten; je moet wel te eten hebben natuurlijk.

Meubels lijkt me niet zo'n probleem. Als je zelf helemaal niet hebt, kun je het proberen bij een (zoals dat hier heet) 'pleinmarkt' met 2e hands meubelen ofzo.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 15:42
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 18-11-2003 @ 08:39:
Oh? Hoezo dat dan?
Hoezo niet?
Oud 18-11-2003, 15:53
Verwijderd
Citaat:
kaasstaafje schreef op 18-11-2003 @ 16:42:
Hoezo niet?
nou, met je 15e op kamers vind ik persoonlijk redelijk vroeg. Was daar een speciale reden voor?
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 18:18
Tóney
Tóney is offline
Ik had mn kamer in Enschede een maand, voordat ik 18 werd.
Tsja, tis wel vroeg, maar harstikke leuk
Geld is altijd wel een probleem, uitgeven is nu eenmaal niet zo moeilijk. Ik krijg geld van mn ouders (huur + €100 per maand), stufi en ik werk nu, gaat prima zo.
Ik vind het niet bijzonder als je op je 18e het huis uit gaat...
Oud 18-11-2003, 18:37
Divina Flor
Divina Flor is offline
Ik word volgend jaar zomer 18. Dan wil ik in Delft gaan studeren en ook op kamers gaan wonen. Lijkt me hartstikke leuk, maar ik heb nog niks geregeld over studiefinanciering etc., is het nog te vroeg voor.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2003, 11:09
Lindatje
Lindatje is offline
Ik wil binnenkort ook op kamers gaan wonen in eindhoven omdat ik dan stage ga lopen. Het is ongeveer 1.5 uur reizen en op zich goed te doen maar elke dag om 19.30 thuis lijkt me niks: betekent elke dag uit de magnetron eten.
Ook ik heb straks wel problemen met rondkomen. Het zal niet makkelijk zijn. Maar ik heb een heel aardig bedrag opzij gezet en je moet gewoon prioriteiten stellen. Dan maar een weekje of twee niet of stap...scheelt veel geld. Maar leeftijd is niet belangrijk, je leert het vast allemaal vanzelf.
En als je ouders trouwens niks willen bijdragen aan geld voor je studie moet je eens op de site van de ib-groep kijken want dan kun je meer krijgen als je ouder weigeren.
Succes in ieder geval!
Met citaat reageren
Oud 29-11-2003, 10:33
blaatje0000
blaatje0000 is offline
Wat ik me afvroeg hoeveel ben je ongeveer kwijt aan gas/licht/water? Bij mij zit dat namelijk niet in de huur inbegrepen.
De kamer is ongveer 25m2 en ik zit er in mn eentje (volgend jaar). Iemand een idee hoeveel ik ongeveer kwijt zal zijn per maand?
Met citaat reageren
Oud 29-11-2003, 14:10
Divina Flor
Divina Flor is offline
Citaat:
Pingu schreef op 29-11-2003 @ 11:33:
Wat ik me afvroeg hoeveel ben je ongeveer kwijt aan gas/licht/water? Bij mij zit dat namelijk niet in de huur inbegrepen.
De kamer is ongveer 25m2 en ik zit er in mn eentje (volgend jaar). Iemand een idee hoeveel ik ongeveer kwijt zal zijn per maand?
Ik dacht dat mijn vriend ongeveer 150 kwijt was per maand (weet niet zeker). Dat is wel veel, maar hij heeft eigen keuken, douche en wc.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2003, 19:59
**thuggirl**
**thuggirl** is offline
ik ga deze maand op kamers, ben sinds juli 18.. huur euro182 verder beetje geld van ouders stufi werken en dat was het...
PauLuZ, U aRe a FuN LoViNG CRiMiNaL WHaHaHa!!! when u love something, give it away, angel#1 told y'all so!!!
Met citaat reageren
Oud 08-12-2003, 00:52
Somebody Special
Somebody Special is offline
Ik ben op m'n 18e samen gaan wonen
Maarja, mijn vriend is dan wel 'ietsje' ouder en heeft tot voor van de zomer alles alleen betaald.
Oud 08-12-2003, 08:21
Snufje
Snufje is offline
Citaat:
zo'n 40 euro per maand per persoon is het hier...

en we zijn met vier personen; 4 kamers, keuken, douche, toilet..
Met citaat reageren
Oud 08-12-2003, 09:41
Verwijderd
Citaat:
Wij (= m'n vriend en ik) zijn ongeveer €100,- per maand kwijt (in een gewone woning).
Met citaat reageren
Oud 08-12-2003, 12:39
Divina Flor
Divina Flor is offline
Ehm, dan klopt die 150 die ik zei denk ik niet
Zal het nog eens navragen..
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten