Oud 04-05-2002, 21:33
John Sickbock
John Sickbock is offline
Mensen met 'lager' schoolniveau sociaal vaardiger?

Dat lijkt soms zo te zijn. Dat mensen van de mavo gemiddeld veel beter zijn op sociaal gebied dan mensen van het gymnasium of havo.
Twee vragen:

1: Zijn jullie het ermee eens, zien jullie dat ook zo?
2: Zoja, hoe zou het komen?

John
Oud 04-05-2002, 21:47
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
1:
Ja want:
Mijn beste vriend heeft op de mavo geen ene flikker uitgevoerd en zijn opleiding niet afgemaakt.
Maar wat sociale vaardigheid betreft heeft hij een heel hoog niveau.
En voor mijn andere goeie vriend geldt hetzelfde.

2:
Ik heb geen idee
Oud 04-05-2002, 21:49
Remqo
Remqo is offline
ik heb Mavo gedaan en heb amper een sociaal leven......
Met citaat reageren
Oud 04-05-2002, 21:51
klootzak2001
klootzak2001 is offline
mavo/vbo is natuurlijk niet te vergelijken met hogere opleidingen in principe.

verruit de meeste mensen doen mbo/mavo slechts een kleine groep hoger..(havo is hier misschien een uitzondering op)

dus denk niet dat je dat daaruit kan opmaken.
Oud 04-05-2002, 22:25
Verwijderd
Citaat:
John Sickbock schreef:
Mensen met 'lager' schoolniveau sociaal vaardiger?
Nee, ben ik het niet mee eens.

Er zijn genoeg hooggeschoolden die erg sociaal zijn, en nog volledig beheerst ook. Overigens kun je de eigen sociale vaardigheden trainen / verbeteren..
Met citaat reageren
Oud 04-05-2002, 22:35
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
******** schreef:

Er zijn genoeg hooggeschoolden die erg sociaal zijn, en nog volledig beheerst ook. Overigens kun je de eigen sociale vaardigheden trainen / verbeteren..
Ook redelijk mee eens jah, k zei ook eigenlijk nie dat t bij iedereen zo is..
Oud 05-05-2002, 00:52
nl2suzy
nl2suzy is offline
Ik ben het er ook niet mee eens
Het ligt gewoon aan je karakter... Opleiding heeft daar niet echt wat mee te maken. En bovendien kan iemand die mavo gedaan heeft wel is veel slimmer zijn dan iemand die vwo gedaan heeft...
Oud 05-05-2002, 09:47
tacidvs
tacidvs is offline
En als je er van uitgaat dat je gelijkgestemden nodig hebt om sociaal mee te doen, hebben mensen met een lage opleiding gewoon meer keuze. Misschien zijn laagopgeleidden wel minder sociaal vaardig, kan me niet herinneren dat ik VWO'ers ooit zomaar mensen heb horen uitschelden, wat bij MAVO'ers toch wel vrij 'normaal' is. Maargoed, heb te weinig gegevens om dat te mogen concluderen, alleen mijn eigen observaties. Lamahange dus.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2002, 11:47
Verwijderd
Citaat:
Naar: Ben Rogmans, De havo deugt niet. In: De Volkskrant, 18-02-1992
Havo-leerlingen zijn sneller volwassen dan hun leeftijdsgenootjes in het vwo. Havo-leerlingen hebben vaker baantjes, brommers, mooie kleren, gaan meer uit en vrijen er vaker op los als ze zestien zijn. Vwo'ers zitten ondertussen met een kopje warme chocola huiswerk te maken aan IKEA-bureau'tjes. (...) Havisten zijn wel nieuwsgieris, maar dan meer naar sex, drugs en rock & roll dan naar goniometrie, 'schwere Worter' en 'The rime of the ancient mariner'.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2002, 11:59
John Sickbock
John Sickbock is offline
Citaat:
tacidvs schreef:
En als je er van uitgaat dat je gelijkgestemden nodig hebt om sociaal mee te doen, hebben mensen met een lage opleiding gewoon meer keuze.
Hee! Daar had ik nog niet aan gedacht! goeie
Oud 05-05-2002, 12:36
Verwijderd
Citaat:
tacidvs schreef:
En als je er van uitgaat dat je gelijkgestemden nodig hebt om sociaal mee te doen, hebben mensen met een lage opleiding gewoon meer keuze.
Kun je daar vanuit gaan?

Mijn vader gaat ook gewoon vrolijk naar de schietvereniging, praat daar met iedereen .. hij kan ook zeer sociaal zijn, is op commando aardig tegen iedereen. Mensen hebben dan zoiets van "die Werner is een toffe gozer, hij beoordeelt niemand en is altijd vrolijk en aardig" ..

Diezelfde Werner zit bij mij thuis en maakt soms erg sarcastische grapjes over die domme figuren daar .. hij kan iedereen daar naar zijn hand zetten, simpelweg omdat ze blind zijn als het ware.

Op 1 punt heb je wel gelijk, je begeeft je op eenzame hoogte. Mijn pa heeft bijvoorbeeld helemaal geen echte vrienden, in dat opzicht lijk ik veel op hem. Hij kan prima sociaal doen, maar echt vermaken doet hij zich uiteindelijk niet. Het 'sociaal doen' is bij hem meer voor de afwisseling :/

Maar hoe sociaal je bent, hangt uiteindelijk van jezelf af. Iemand die enkel met gelijkgestemden om kan gaan, beschouw ik niet als sociaal.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2002, 12:41
Verwijderd
Citaat:
John Sickbock schreef:
Hee! Daar had ik nog niet aan gedacht! goeie
Denk eens zo: je bent slimmer dan hun, kun je daar dan geen gebruik van maken? Ik vind het opzich wel jammerlijk als het je niet lukt met 'dommere' mensen om te gaan, terwijl die juist zo eenvoudig te begrijpen zijn.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2002, 13:01
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
nl2suzy schreef:
Ik ben het er ook niet mee eens
Het ligt gewoon aan je karakter... Opleiding heeft daar niet echt wat mee te maken. En bovendien kan iemand die mavo gedaan heeft wel is veel slimmer zijn dan iemand die vwo gedaan heeft...
Klopt

Laat jij maar eens een economie student een huis bouwen
Oud 05-05-2002, 14:48
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Aragnabite schreef:

Klopt

Waar versta jij onder slimmer? Ik versta daar namelijk intelligentie onder...
Oud 05-05-2002, 16:21
Verwijderd
Citaat:
Aragnabite schreef:
Als ik de doorsnee MTS'er bouwkunde de opdracht geef een huis te bouwen, kan ik je verzekeren dat dit ook als een fiasco eindigt.

*heeft MTS'ers en zelfs HTS'ers over de vloer gehad voor sollicitaties op de tekenkamer .. en die kunnen echt niks*

Wat daarbij telt, is ervaring. Dus als een economie student, die blijkbaar toch over enige intelligentie beschikt aangezien hij studeert, de ervaring heeft een huis te bouwen, zal dit hem vast en zeker ook lukken.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2002, 16:41
Sciza
Sciza is offline
Ik ben het er niet mee eens. Ik ken een aantal mensen van de mavo nu, en het valt me op dat ze idd sneller iets vertellen, zeggen en misschien zelfs makkelijker vrienden maken (die vier mensen die ik ken dan dus). Maar wat me ook opvalt is dat ze niet weten wanneer je wél stil moet zijn, of wanneer je beter iets anders kan zeggen dan wat je denkt. Ik vind ze dus niet erg sociaal.... (nogmaals: die vier dus, natuurlijk zijn er ook leerlingen met een mavo opleiding die onwijs sociaal zijn )
Oud 05-05-2002, 18:27
Verwijderd
Mensen op een lager schoolniveau lijken vaak sociaal vaardiger, maar dat komt gewoon door het feit dat ze meer naar groepsvorming neigen. Die mensen zijn vaak individueel minder sterk omdat ze gewoon een lager niveau van algemene ontwikkeling en individualiteit hebben. Ze zullen dus eerder naar een groep toetrekken omdat dat zekerheid en onderbouwing geeft.

Mensen van een hoger niveau zijn vaak individualistischer ingesteld. Die hebben geen bevestiging van anderen nodig, omdat ze door hun grotere intelligentie en hogere algemene ontwikkeling hun bevestiging wel zélf kunnen bewerkstelligen.

Mensen met een hogere opleiding zijn 'op het eerste oog' sociaal minder vaardig, maar dat is bij nader inzien onzin. Mensen met een lagere opleiding zullen eerder sociaal contact zoeken omdat ze dat nodig hebben voor zelfbevestiging, maar inhoudelijk stelt dat contact niet veel voor. Ze communiceren vaker in oneliners, terwijl hoger opgeleiden beter een discussie kunnen voeren, abstract denken en hun mening duidelijker en genuanceerder naar voren kunnen brengen. Mensen met een hogere opleiding zijn sociaal gewoon veel vaardiger dan mensen met een lagere opleiding.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2002, 18:29
Verwijderd
Citaat:
Aragnabite schreef:
1:
Ja want:
Mijn beste vriend heeft op de mavo geen ene flikker uitgevoerd en zijn opleiding niet afgemaakt.
Maar wat sociale vaardigheid betreft heeft hij een heel hoog niveau.
En voor mijn andere goeie vriend geldt hetzelfde.
Dat is natuurlijk een ontzettend domme opmerking. De stelling gaat over een grote groep, en jij geeft een antwoord op basis van twee gevallen uit je eigen omgeving! Dat is een grote fout die overigens een hoop mensen maken, namelijk het nemen van een uitzondering en die bombarderen tot norm.

De groeten van Karel
Met citaat reageren
Oud 05-05-2002, 19:12
the_conquer
the_conquer is offline
Citaat:
******** schreef:

Okee hoe trainen???? das mijn enige vraag
Oud 05-05-2002, 19:28
eeh...?
eeh...? is offline
Citaat:
nare man schreef:
Mensen op een lager schoolniveau lijken vaak sociaal vaardiger, maar dat komt gewoon door het feit dat ze meer naar groepsvorming neigen. Die mensen zijn vaak individueel minder sterk omdat ze gewoon een lager niveau van algemene ontwikkeling en individualiteit hebben. Ze zullen dus eerder naar een groep toetrekken omdat dat zekerheid en onderbouwing geeft.

Mensen van een hoger niveau zijn vaak individualistischer ingesteld. Die hebben geen bevestiging van anderen nodig, omdat ze door hun grotere intelligentie en hogere algemene ontwikkeling hun bevestiging wel zélf kunnen bewerkstelligen.

Mensen met een hogere opleiding zijn 'op het eerste oog' sociaal minder vaardig, maar dat is bij nader inzien onzin. Mensen met een lagere opleiding zullen eerder sociaal contact zoeken omdat ze dat nodig hebben voor zelfbevestiging, maar inhoudelijk stelt dat contact niet veel voor. Ze communiceren vaker in oneliners, terwijl hoger opgeleiden beter een discussie kunnen voeren, abstract denken en hun mening duidelijker en genuanceerder naar voren kunnen brengen. Mensen met een hogere opleiding zijn sociaal gewoon veel vaardiger dan mensen met een lagere opleiding.
je zou in het lagerhuis moeten gaann joh!
Met citaat reageren
Oud 05-05-2002, 19:49
tacidvs
tacidvs is offline
Lagerhuis, hm, typisch.

Sociale vaardigheden kun je op talloze cursussen trainen, is niet zo'n probleem. Maar die zijn meestal meer van het niveau 'danku-zeggen-bij-een-koppie-koffie', voor orcs en autisten.

Ik denk dat we 'slimmer' beter abstract kunnen definiëren: VMBO, HAVO, VWO.

Zou het niet zo kunnen zijn dat laag-opgeleidden minder vaak stilstaan bij de gevolgen van hun handelen? Ook heb ik het idee dat ze sneller vergeven.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2002, 21:28
Passenger
Passenger is offline
Citaat:
DutchECK schreef:
ik hoop niet dat ik dit figuur tegenkom... want dan timmer ik zn bek echt wel ff dicht... wat een ontzettende onzin zeg! ik heb t tot nu toe ook tot vwo5 geschopt, en volgens mij zijn mijn sociale vaardigheden toch echt niet onderontwikkeld hoor.. ik ga zeer regelmatig uit (bijna ieder weekend, soms 2x per weekend), hou van muziek met gitaartjes (punk, alternative, metal, etc), vind mooie kleding belangrijk, etc. etc. etc....

dus het is echt gewoon pure ONZIN...

Zo kan ik ook wel verzinnen dat vmbo mensjes liever aan hun puchjes sleutelen omdat ze zo technisch ingericht zijn, en daardoor geen interesse hebben in uitgaan enzo...
*braak*... echt onzin
Met citaat reageren
Oud 05-05-2002, 21:48
Verwijderd
Citaat:
Tu-Tone schreef:

ik hoop niet dat ik dit figuur tegenkom... want dan timmer ik zn bek echt wel ff dicht... wat een ontzettende onzin zeg! ik heb t tot nu toe ook tot vwo5 geschopt, en volgens mij zijn mijn sociale vaardigheden toch echt niet onderontwikkeld hoor.. ik ga zeer regelmatig uit (bijna ieder weekend, soms 2x per weekend), hou van muziek met gitaartjes (punk, alternative, metal, etc), vind mooie kleding belangrijk, etc. etc. etc....

dus het is echt gewoon pure ONZIN...

Zo kan ik ook wel verzinnen dat vmbo mensjes liever aan hun puchjes sleutelen omdat ze zo technisch ingericht zijn, en daardoor geen interesse hebben in uitgaan enzo...
*braak*... echt onzin
Tja, ik ben het ook niet met hem eens. Het stuk staat mijns inziens bol van de vooroordelen.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2002, 22:38
Verwijderd
Nou, om eerlijk te zijn, de meeste mavo-of-lager gasten zijn behoorlijk aggressiever. Dat vind ik niet sociaal vaardig...
Met citaat reageren
Oud 06-05-2002, 07:49
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef:
*intelligentie ivm individualisme*
Hier ben ik het ook wel deels mee eens. Ook al hebben veel studentjes de neiging zich per se aan te sluiten aan zo'n studentenvereniging

Net zo goed kunnen er mensen zijn die minder hoog-ontwikkeld zijn en toch een zeer sterk gevoel voor hun eigen mening en daarzijn hebben

In principe heeft iedereen gelijk .. en iedereen ongelijk. Want iemand die maar al te goed weet wat de consequenties van zijn handelen mogelijkerwijs kunnen zijn, kan daardoor tevens aan een gebrek van zelfvertrouwen lijden. Bij elk ding dat je onderneemt, zie je allerlei scenarios en uiteindelijk durf je niets meer..

Ook dat is mogelijk.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-05-2002, 07:53
Verwijderd
Citaat:
the_conquer schreef:
Okee hoe trainen???? das mijn enige vraag
Cursussen, boeken lezen erover, klinkt gek: op toneel gaan, je vaker onder de mensen begeven (sport e.d.), etc, etc..

Ik lees op het moment ook een boek over lichaamstaal en hoe je jezelf positiever kunt opstellen tegenover anderen. Als je zelf de omgeving en mensen beter leert te begrijpen, kun je daar prima op in spelen

Er zijn diverse mogelijkheden dus..
Met citaat reageren
Oud 06-05-2002, 07:59
damaetas
damaetas is offline
neej ik denk het niet. als je bij ns in het dorp/school ff rondkijkt zie je toch vooral mensen van het ASO (gymnasium?) die actief meedoen met de socialigheid. in de leerlingenraad, in jeugdbewegingen zitten ook voor het grootste deel aso-kindjes, ik heb nbtje een beeld van die andere leerlingen (tso, bso) van kindertjes die onder elkaar zitten te zeuren dat ze slechter zijn dan aso en dat iedereen ze met minachting behandelt ze willen liever nix met aso te maken hebben
Oud 06-05-2002, 09:51
tacidvs
tacidvs is offline
Zijn de groepen toch socialer onder elkaar. Typisch.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten