Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik ben het er ook niet mee eens
![]() Het ligt gewoon aan je karakter... Opleiding heeft daar niet echt wat mee te maken. En bovendien kan iemand die mavo gedaan heeft wel is veel slimmer zijn dan iemand die vwo gedaan heeft...
|
![]() |
En als je er van uitgaat dat je gelijkgestemden nodig hebt om sociaal mee te doen, hebben mensen met een lage opleiding gewoon meer keuze. Misschien zijn laagopgeleidden wel minder sociaal vaardig, kan me niet herinneren dat ik VWO'ers ooit zomaar mensen heb horen uitschelden, wat bij MAVO'ers toch wel vrij 'normaal' is. Maargoed, heb te weinig gegevens om dat te mogen concluderen, alleen mijn eigen observaties. Lamahange dus.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Mijn vader gaat ook gewoon vrolijk naar de schietvereniging, praat daar met iedereen .. hij kan ook zeer sociaal zijn, is op commando aardig tegen iedereen. Mensen hebben dan zoiets van "die Werner is een toffe gozer, hij beoordeelt niemand en is altijd vrolijk en aardig" .. Diezelfde Werner zit bij mij thuis en maakt soms erg sarcastische grapjes over die domme figuren daar .. hij kan iedereen daar naar zijn hand zetten, simpelweg omdat ze blind zijn als het ware. Op 1 punt heb je wel gelijk, je begeeft je op eenzame hoogte. Mijn pa heeft bijvoorbeeld helemaal geen echte vrienden, in dat opzicht lijk ik veel op hem. Hij kan prima sociaal doen, maar echt vermaken doet hij zich uiteindelijk niet. Het 'sociaal doen' is bij hem meer voor de afwisseling :/ Maar hoe sociaal je bent, hangt uiteindelijk van jezelf af. Iemand die enkel met gelijkgestemden om kan gaan, beschouw ik niet als sociaal. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Laat jij maar eens een economie student een huis bouwen ![]()
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
*heeft MTS'ers en zelfs HTS'ers over de vloer gehad voor sollicitaties op de tekenkamer .. en die kunnen echt niks* Wat daarbij telt, is ervaring. Dus als een economie student, die blijkbaar toch over enige intelligentie beschikt aangezien hij studeert, de ervaring heeft een huis te bouwen, zal dit hem vast en zeker ook lukken. |
![]() |
|
Ik ben het er niet mee eens. Ik ken een aantal mensen van de mavo nu, en het valt me op dat ze idd sneller iets vertellen, zeggen en misschien zelfs makkelijker vrienden maken (die vier mensen die ik ken dan dus). Maar wat me ook opvalt is dat ze niet weten wanneer je wél stil moet zijn, of wanneer je beter iets anders kan zeggen dan wat je denkt. Ik vind ze dus niet erg sociaal.... (nogmaals: die vier dus, natuurlijk zijn er ook leerlingen met een mavo opleiding die onwijs sociaal zijn
![]()
|
Verwijderd
|
Mensen op een lager schoolniveau lijken vaak sociaal vaardiger, maar dat komt gewoon door het feit dat ze meer naar groepsvorming neigen. Die mensen zijn vaak individueel minder sterk omdat ze gewoon een lager niveau van algemene ontwikkeling en individualiteit hebben. Ze zullen dus eerder naar een groep toetrekken omdat dat zekerheid en onderbouwing geeft.
Mensen van een hoger niveau zijn vaak individualistischer ingesteld. Die hebben geen bevestiging van anderen nodig, omdat ze door hun grotere intelligentie en hogere algemene ontwikkeling hun bevestiging wel zélf kunnen bewerkstelligen. Mensen met een hogere opleiding zijn 'op het eerste oog' sociaal minder vaardig, maar dat is bij nader inzien onzin. Mensen met een lagere opleiding zullen eerder sociaal contact zoeken omdat ze dat nodig hebben voor zelfbevestiging, maar inhoudelijk stelt dat contact niet veel voor. Ze communiceren vaker in oneliners, terwijl hoger opgeleiden beter een discussie kunnen voeren, abstract denken en hun mening duidelijker en genuanceerder naar voren kunnen brengen. Mensen met een hogere opleiding zijn sociaal gewoon veel vaardiger dan mensen met een lagere opleiding. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
De groeten van Karel ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
|
![]() |
Lagerhuis, hm, typisch.
Sociale vaardigheden kun je op talloze cursussen trainen, is niet zo'n probleem. Maar die zijn meestal meer van het niveau 'danku-zeggen-bij-een-koppie-koffie', voor orcs en autisten. Ik denk dat we 'slimmer' beter abstract kunnen definiëren: VMBO, HAVO, VWO. Zou het niet zo kunnen zijn dat laag-opgeleidden minder vaak stilstaan bij de gevolgen van hun handelen? Ook heb ik het idee dat ze sneller vergeven. |
![]() |
||
Citaat:
dus het is echt gewoon pure ONZIN... Zo kan ik ook wel verzinnen dat vmbo mensjes liever aan hun puchjes sleutelen omdat ze zo technisch ingericht zijn, en daardoor geen interesse hebben in uitgaan enzo... *braak*... echt onzin ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Net zo goed kunnen er mensen zijn die minder hoog-ontwikkeld zijn en toch een zeer sterk gevoel voor hun eigen mening en daarzijn hebben ![]() In principe heeft iedereen gelijk .. en iedereen ongelijk. Want iemand die maar al te goed weet wat de consequenties van zijn handelen mogelijkerwijs kunnen zijn, kan daardoor tevens aan een gebrek van zelfvertrouwen lijden. Bij elk ding dat je onderneemt, zie je allerlei scenarios en uiteindelijk durf je niets meer.. Ook dat is mogelijk. |
Advertentie |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik lees op het moment ook een boek over lichaamstaal en hoe je jezelf positiever kunt opstellen tegenover anderen. Als je zelf de omgeving en mensen beter leert te begrijpen, kun je daar prima op in spelen ![]() Er zijn diverse mogelijkheden dus.. |
![]() |
|
neej ik denk het niet. als je bij ns in het dorp/school ff rondkijkt zie je toch vooral mensen van het ASO (gymnasium?) die actief meedoen met de socialigheid. in de leerlingenraad, in jeugdbewegingen zitten ook voor het grootste deel aso-kindjes, ik heb nbtje een beeld van die andere leerlingen (tso, bso) van kindertjes die onder elkaar zitten te zeuren dat ze slechter zijn dan aso en dat iedereen ze met minachting behandelt
![]()
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|