Oud 08-11-2003, 17:58
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Moeten mensen met shizofrenie altijd worden opgenomen, of zijn hier ook therapiën voor?
Ennuhm.. zijn hier toevallig mensen die hier ervaring mee hebben? (met shizofrenie patienten, of die het zelf hebben).

Alvast bedankt..

Laura
Oud 08-11-2003, 18:08
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Het hoeft niet altijd hoor. Er zijn er ook die met pillen en therapieën gewoon doorgaan met leven.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2003, 19:08
Verwijderd
't lijkt me niet dat mensen met schizofrenie altijd per se opgenomen hoeven te worden, ligt er maar net aan hoe het tot uiting komt, hoe erg je het hebt en hoe erg je er last van hebt, enz.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2003, 19:59
Nona
Nona is offline
Tja, volgens mij komt het in vlagen, psychoses, en hoe vaker dat gebeurt (in aantallen), hoe erger het wordt. Dus dan lijkt me dat hoe langer je er zonder hulp mee rond blijft lopen, hoe meer je hulp nodig hebt. Of zie ik dat fout?
Oud 08-11-2003, 22:02
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 08-11-2003 @ 20:59:
Tja, volgens mij komt het in vlagen, psychoses, en hoe vaker dat gebeurt (in aantallen), hoe erger het wordt. Dus dan lijkt me dat hoe langer je er zonder hulp mee rond blijft lopen, hoe meer je hulp nodig hebt. Of zie ik dat fout?
Die pillen en therapieën kunnen toch ook als 'hulp' dienen? Of zie ik dat fout?
Met citaat reageren
Oud 08-11-2003, 22:04
Nona
Nona is offline
Citaat:
Keyser Saus schreef op 08-11-2003 @ 23:02:
Die pillen en therapieën kunnen toch ook als 'hulp' dienen? Of zie ik dat fout?
Ja, ik bedoelde ook hulp in brede zin.
Oud 08-11-2003, 22:05
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 08-11-2003 @ 23:04:
Ja, ik bedoelde ook hulp in brede zin.
ok
Met citaat reageren
Oud 08-11-2003, 22:23
ekki
ekki is offline
Toestemming behandeling
De behandeling begint pas als de patiënt heeft ingestemd met het behandelplan. De patiënt mag aangeven wat hem niet aanstaat in het behandelplan, de behandelaar moet dan samen met de patiënt op zoek naar alternatieven. Ook voor een verandering in het behandelplan is toestemming van de patiënt vereist.
De patiënt mag een behandeling weigeren, maar in het geval van een gedwongen opname en/of wilsonbekwaamheid is dwangbehandeling mogelijk. Echter, ook gedurende de periode dat er dwangbehandeling wordt toegepast, is de psychiater verplicht om te blijven proberen samen met de patiënt een behandelplan op te stellen.

Wilsonbekwaam
De patiënt kan tijdelijk zo ziek of in de war zijn dat de psychiater hem niet in staat acht om zelf te beslissen. Hij stelt een bepaalde behandeling voor, maar krijgt de indruk dat de patiënt de informatie niet begrijpt. De psychiater verklaart hem dan wilsonbekwaam en zal nu iemand anders om toestemming vragen. Hij benadert daarop een wettelijke vertegenwoordiger van de patiënt om afspraken te maken over de behandeling. Een wettelijk vertegenwoordiger kan zijn:
* een curator (door de rechter benoemde vertegenwoordiger)
* een mentor (door de rechter benoemde vertegenwoordigers)
* degene die de patiënt heeft aangewezen om voor hem te beslissen (persoonlijk gemachtigde)
* naaste familie.
Het is van belang dat de psychiater steeds bepaalt of de patiënt wilsbekwaam is, kan onderhandelen en beslissen over de behandeling - in het bijzonder over het gebruik van antipsychotische medicatie.

Medicatie
Schizofrenie is niet te genezen, wel kunnen de psychotische verschijnselen behandeld worden met antipsychotica. Het is van groot belang dat de medicijnen regelmatig ingenomen worden.
Antipsychotica werken met name op de positieve symptomen van schizofrenie en zijn effectiever naarmate ze sneller na het ontstaan van de eerste symptomen worden gebruikt. Het vroeg beginnen met medicatie resulteert in een sneller effect, een lagere effectieve dosis en minder restverschijnselen. 70% tot 90% van de patiënten met een (acute) schizofrene psychose verbeteren met een antipsychoticum.
De American Psychiatric Association (APA) adviseert na een eerste schizofrene psychose, gedurende een jaar preventief antipsychotica te gebruiken (profylaxe) indien de patiënt symptoomvrij blijft. In 1996 werd in Nederland een consensusdocument gepubliceerd waarin geadviseerd werd om na een eerste schizofrene psychose gedurende twee jaar preventief antipsychotica te gebruiken.

Psychosociaal
Voorts zijn enkele leefregels van belang: een dagstructuur met lichte activiteiten en ontspanning, voldoende nachtrust, geen alcohol of drugs.
Stress moet vermeden worden en kan het (beperkte) aandeel van de familie zijn. Het is belangrijk om de privacy van de patiënt te respecteren en dat geprobeerd wordt om zo weinig mogelijk commentaar op de patiënt te leveren.

Verder hangt de behandeling af in wat voor fase je zit (stabiele fase, stabilisatiefase of acute fase):

Acute fase
A. Psychiatrische zorg
In de acute fase is de behandeling in eerste instantie gericht op het voorkomen van schade, het verminderen van gedragsstoornissen en het onderdrukken van symptomen. Aanbevolen wordt onder andere om:
- een goede behandelrelatie met de patiënt en zijn familie aan te gaan
- samen met hen een behandelplan op te stellen
- informatie te verschaffen over de aard van de ziekte en de behandelmogelijkheden.
B. Medicatie
Antipsychotica is in bijna alle gevallen van een acute psychose geïndiceerd. Aanbevolen wordt om snel met medicatie te beginnen, aangezien uitstel het herstel kan verhinderen of vertragen en het risico van suïcide(pogingen) en ander gevaarlijk gedrag kan vergroten.

Stabilisatiefase
Gedurende de stabilisatiefase is de behandeling gericht op verdere symptoomreductie, op vermindering van stress, het bieden van steun om de kans op een terugval zo klein mogelijk te maken en op verbetering van de - sociale - vaardigheden van de patiënt, opdat hij zich in de maatschappij staande kan houden.
A. Psychiatrische zorg
- steun aan de patiënt en diens familie
- informatie (psycho-educatie) aan de patiënt en diens familie over de ziekte en behandeling
- vermindering stress door o.a. niet te veel te eisen (laag prestatieniveau) en niet teveel stimuli aan te bieden.
B. Medicatie
Aanbevolen wordt om door te gaan met de medicatie in dezelfde dosering gedurende ten minste twaalf maanden. Na deze periode kan een lagere onderhoudsdosering worden overwogen. Te snelle vermindering van de dosis (of stoppen) kan in deze fase tot een relatief snelle terugval leiden.

Stabiele fase
Gedurende de stabiele fase is de behandeling allereerst gericht op het behoud of verbetering van het functioneren en van de kwaliteit van leven. Daarnaast is het van belang dat prodromale (vroege) symptomen en/of toename van schizofrene symptomen effectief behandeld worden en beginnende late bijwerkingen van de behandeling worden opgespoord.
A. Psychiatrische zorg
- Psychosociale begeleiding (scholing, trainen sociale vaardigheden, cognitieve en arbeidsrehabilitatie) wordt aanbevolen indien de patiënt symptoomvrij is en voldoende gemotiveerd is
- Individuele- of groepstherapie
kan zinvol zijn bij patiënten die geen ernstige positieve symptomen hebben
- Verminderen stress en bieden van steun
Aanbevolen bij patiënten met een uitgesproken defect
- Familie
Het betrekken van de familie bij de behandeling worst steeds nadrukkelijk aanbevolen.
B. Medicatie
Bij een goede therapietrouw volstaat een relatief lage dosering: 6-12 mg haloperidol per dag of een daarmee equivalente dosis van een ander antipsychoticum.
Patiënten die voor het eerst een psychotische episode doormaken, dienen gedurende ten minste één jaar na het in remissie gaan van de verschijnselen antipsychotica in adequate dosering te gebruiken. Pas daarna kunnen de mogelijkheid en de haalbaarheid van stapsgewijze verlaging van de dosis worden onderzocht.
Patiënten die verschillende psychotische episodes hebben doorgemaakt, dienen in de meeste gevallen ten minste vijf jaar en mogelijk voor onbepaalde tijd antipsychotica te blijven gebruiken.
Ook schizofrene patiënten met een voorgeschiedenis van suïcidepogingen of gewelddadig agressief gedrag komen in aanmerking voor medicamenteuze behandeling voor onbepaalde tijd.
Voorts wordt aanbevolen om:
- dosisvermindering van het antipsychoticum te overwegen indien er geen positieve symptomen (meer) zijn
- de dosis geleidelijk te verminderen tot maximaal 20% van de gebruikelijke onderhoudsdosis
- om patiënten die een depotpreparaat gebruiken tenminste eenmaal per maand te onderzoeken
- gericht te vragen naar specifieke symptomen en bijwerkingen (mn. bewegingstoornissen)
- ten minste eenmaal per jaar nut en dosering van antipsychotica te bekijken.

Genoeg info?
(Bron: http://www.hulpgids.nl)
Oud 09-11-2003, 19:07
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
ekki schreef op 08-11-2003 @ 23:23:
*knip*
Hier heb ik zeker iets aan..

Thx
Oud 10-11-2003, 07:13
CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Citaat:
Aragnabite schreef op 09-11-2003 @ 20:07:
Hier heb ik zeker iets aan..
Thx
Me 2!Ik maak mijn pw erover, dus heel erg bedankt voor de info!
Oud 10-11-2003, 08:42
ZIJ
ZIJ is offline
Er gaan nu nog discussies over, over of schizofrenen moeten worden opgenomen. Er zijn mensen die vinden dat ze ter bescherming tegen zichzelf moeten worden opgenomen, want het kan zo zijn dat ze zichzelf of anderen iets aan kunnen doen. Maar het is lang niet altijd zo ernstig, dus opname is ook lang niet altijd noodzakelijk, volgens anderen.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 08:53
mloezje
mloezje is offline
Ik heb een vriend die ook schizofrenie heeft en dat is heel laastig te begrijpen maar je moet er mee om leren gaan.
Het is het ergste voor die persson zelf denk daar altijd aan!
En heb gewoon vertrouwen in die persoon en wees normaal tegen hem/haar. Veel succes

Kuzz Mloezje
Oud 13-11-2003, 13:52
moenbase
moenbase is offline
In Rotterdam heb je aan de Mathenesserlaan 372 oid iets zitten waar weleens schizofrenen heen komen om te praten.

Verder heb je nog dat er voor schizofrenie (nog) geen medicijn of therapie voor zodat het 'weg zou gaan' [enge woorden]

Je hebt verschillende instanties voor patiënten. Stichting Pandora is er (geloof ik) 1 van.

Heb nog geen sites voor je, omdat ik niet thuis ben.
Oud 13-11-2003, 16:50
ekki
ekki is offline
graag gedaan .
Oud 15-11-2003, 19:06
moenbase
moenbase is offline
http://www.schizofrenieplein.nl
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken