Citaat:
Kazyk schreef op 23-11-2003 @ 02:45:
Goed...laat ik eerlijk zijn...mooi is anders...nee, ik vind het niet geweldig...
maar eerlijjk zijn en tegelijkertijd niet kwetsend is iets anders. Ik ken een forum van12-13jarigen waar ze soms aardiger tegenover anderen zijn dan hier. Ik dacht dat het hier "respectvol" eraan toe zou gaan. Het verwijt dat dit een "artistiek" forum is slaat nergens op, aangezien het toch nergens op scholieren terecht kan verder. Ondanks dat deze dingen getypt zijn, weten jullie wel hoe hard het aankomt? Sarcatstisch of cynische opmerkingen kunnen behoorlijk hard aankomen als je de toon niet hoort (oftewel: sarcasme in posts is bijna altijd niet te traceren)?
Niet mooi vinden is 1 ding, iemand kwetsen door kutopmerkingen vinik te ver gaan...sorry hoor..
|
Even ter verduidelijking: als je post op dit forum, heb je meestal al wat rongekeken. Je ziet dan dat mensen hun mening niet al te genuanceerd weergeven. Als je dus iets plaatst weet je dat je negatieve kritiek kunt krijgen. 'Kunst' is namelijk subjectief. Dat mensen hun mening op een misschien ietwat grove manier duidelijk maken, heeft niet de bedoeling om iemand te kwetsen. Ik blijf er dus bij, dat meningen misschien wel genuanceerder gebracht kunnen worden, maar als de bedoeling niet is om iemand te kwetsen, zou ik niet weten wat dit nog extra toevoegt aan de essentie van de boodschap. Zie het eerder als een extra motivatie om het nog beter te doen. In de reacties wordt ook duidelijk gesproken over het feit dat hij/zij zeker door moet gaan met oefenen.
Bovendien moet je de zgn grove uitlatingen niet als sarcasme beschouwen, maar als een cynische vorm van humor.
Mijke