Oud 01-12-2003, 12:29
Verwijderd
Ik was van plan een server aan te schaffen, en uiteraard de benodigde rackspace.
Aangezien colocatie toch best wel wat aan euri kost, heb ik wat bedacht waarmee ik mezelf en jullie kan helpen.

Ik heb nog niet precies bedacht hoe ik het ga doen, maar dat komt nog wel, dit is meer even om animo te peilen.

Het idee is in ieder geval dat ik de server koop en betaal en eigenaar ben.
Op deze webserver kunnen websites, mail, ns, en dat soort standaard dingen gehost en gebruikt worden.
Het is dan NIEt de bedoeling dat ik op mensen van s.com winst ga lopen maken, maar ook weer niet (direct) verlies.
Het zal dus een goedkope oplossing zijn voor scholieren.commers.

Het grootste voordeel wat ik bied is het contact en dat er altijd wel eist te regelen valt
Verdere dingen komen later nog wel

Kortom: een soort van samenwerking van scholieren

Laatst gewijzigd op 01-12-2003 om 12:31.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-12-2003, 12:35
Martin
Martin is offline
Klinkt goed, vanaf welke richtprijs per maand moet ik denken? En wat krijg ik daar dan voor? Hoeveel MB? Hoeveel traffic mag ik genereren? Welke verbinding krijgt de server met de buitenwereld?

Nog een vraag, hoe zit het dan met de security van de webserver? Heb jij daar voldoende verstand van om de boel veilig te hosten? (Evt. zou je Enlightenment kunnen vragen, zij heeft ook wat servers draaien).

Ik ben eventueel wel geïnteresseerd!
Met citaat reageren
Oud 01-12-2003, 12:37
Harrie
Harrie is offline
niet gek.. misschien ik wel
Met citaat reageren
Oud 01-12-2003, 12:41
Verwijderd
Dataverkeer:
In princiepe Fair Use Policy (uh-ohw ).
Als er niet over de totale datalimiet heen word gegaan, dan maakt mij het geen hol uit
Als dat wel gebeurd, zal er gekeken worden welke gebruiker dit veroorzaakt, en word erop aangesproken. Ik verwacht nl dat iemand er zelf wel wat aan kan doen

Security:
Alles gaat pas echt online als ik zeker weet dat het veilig is,
eventueel stel ik daarvoor iemand aan waarvan ik zeker weet die dit kan (eventueel een niet s.com lid).
Als iets niet veilig is heeft dit ook gevolgen met mijn websites

Dingen als diskquota laat ik nu even buiten beschouwing,
de meeste users zullen nl toch niet zoveel gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2003, 12:46
Martin
Martin is offline
Citaat:
********** schreef op 01-12-2003 @ 13:41:
Dataverkeer:
In princiepe Fair Use Policy (uh-ohw ).
Als er niet over de totale datalimiet heen word gegaan, dan maakt mij het geen hol uit
Als dat wel gebeurd, zal er gekeken worden welke gebruiker dit veroorzaakt, en word erop aangesproken. Ik verwacht nl dat iemand er zelf wel wat aan kan doen

Security:
Alles gaat pas echt online als ik zeker weet dat het veilig is,
eventueel stel ik daarvoor iemand aan waarvan ik zeker weet die dit kan (eventueel een niet s.com lid).
Als iets niet veilig is heeft dit ook gevolgen met mijn websites

Dingen als diskquota laat ik nu even buiten beschouwing,
de meeste users zullen nl toch niet zoveel gebruiken.
Klinkt allemaal goed, maar waar wil je de server hangen? Wat voor hardware komt erin te hangen? Welk OS? etc.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2003, 12:56
Verwijderd
Citaat:
Martin schreef op 01-12-2003 @ 13:46:
Klinkt allemaal goed, maar waar wil je de server hangen? Wat voor hardware komt erin te hangen? Welk OS? etc.
Linux; waarschijnlijk Debian
httpd: Apache
maild: Exim
PHP, MySQL (ASP & Perl denk ik niet)

Dual P3 850,
1Gb geheugen
Genoeg hdd
Merken ed weet ik zo even niet
Met citaat reageren
Oud 01-12-2003, 13:01
Martin
Martin is offline
Linux; waarschijnlijk Debian | IMHO goede keuze
httpd: Apache | Hoe kan het ook anders
maild: Exim | nooit van gehoord
PHP, MySQL (ASP & Perl denk ik niet) | ASP/Perl wordt praktisch toch niet gebruikt

Dual P3 850, |
1Gb geheugen |
Genoeg hdd | gigabyte of 20?

Maar weet je al wat de kosten zijn? Dan bedoel ik:

Aanschaf hardware,
Huur rackspace
Kosten dataverkeer..
Met citaat reageren
Oud 01-12-2003, 15:09
deathz0rz
deathz0rz is offline
ik zou voor freebsd gaan maar ik doe waarschijnlijk toch niet mee, want ik heb hier al een servertje, en we krijgen mssn een 2048/1024 lijn...
Oud 01-12-2003, 15:58
LB06
LB06 is offline
Ik heb misschien ook wel interesse, maar dan wil ik wel wat meer info. Wat voor verbinding heb je bijv? En wat zijn de prijzen voor de abbonnementen en krijg je ervoor terug? Hoe zit het met de uptime?
Met citaat reageren
Oud 01-12-2003, 16:08
Verwijderd
Citaat:
LB06 schreef op 01-12-2003 @ 16:58:
Ik heb misschien ook wel interesse, maar dan wil ik wel wat meer info. Wat voor verbinding heb je bijv? En wat zijn de prijzen voor de abbonnementen en krijg je ervoor terug? Hoe zit het met de uptime?
Info komt later wel, dit hele gebeuren gaat niet in een maand opgezet worden

Waarschijnlijk word TrueServer (misschien TeleCity) het datacenter waar de server komt, dus een 100baseTX verbinding...
Met citaat reageren
Oud 01-12-2003, 16:31
Harrie
Harrie is offline
Citaat:
********** schreef op 01-12-2003 @ 17:08:
Info komt later wel, dit hele gebeuren gaat niet in een maand opgezet worden

Waarschijnlijk word TrueServer (misschien TeleCity) het datacenter waar de server komt, dus een 100baseTX verbinding...
zo heel bijzonder is trueserver niet meer, er zijn wat verbindingen komen te vervallen en de prijzen zijn daarentegen zeer hoog gebleven.. er zijn nu aardig al wat netwerken die in de buurt komen met wel betaalbare bedragen
Met citaat reageren
Oud 01-12-2003, 16:49
Verwijderd
Citaat:
Harrie schreef op 01-12-2003 @ 17:31:
zo heel bijzonder is trueserver niet meer, er zijn wat verbindingen komen te vervallen en de prijzen zijn daarentegen zeer hoog gebleven.. er zijn nu aardig al wat netwerken die in de buurt komen met wel betaalbare bedragen
Als je suggesties hebt hoor ik het graag,
veel lijken goedkoper, maar dan moet je voor veel dingen bijbetalen, hogere setupkosten ed.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2003, 19:28
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Mijn suggestie is en blijft Amerika, ik snap nog steeds niet waarom mensen zo huiverig zijn. Zeker met mijn internationale bezoekerskring is Amerika de perfecte oplossing.

Ikzelf kan zeg maar een goede server (2 Ghz, 512 MB RAM, 80 GB HDD etc) in een uitstekend datacentrum krijgen, inclusief zo'n 500 GB dataverkeer voor een dollar of 100 per maand (da's grof gezegd 90 euri, dan zit je veilig). En aangezien het geen managed server is, zijn er geen setupkosten aan verbonden.

De snelheden zijn altijd perfect, als ik de server zou sluiten voor het publiek, zou ik gewoon hier met de volle snelheid kunnen downloaden (en met chello is dat maar 1500 Kbps), tenzij m'n eigen provider tegenwerkt.

Je moet je voorstellen dat de datacentra wel even wat meer voorstellen dan hier in NL, die waar ik zit heeft in totaal 12 Gbit aan hoofdverbindingen liggen, daarnaast nog een paar kleinere 100 Mbit backupverbindingen.

Kortom, mijn tip: Amerika, voor mijn part ga je naar rackshack ofzo, het zijn geweldige servers met goede support!

Als je de keuze hebt qua OS, zou ik ook voor BSD gaan. En dan liefst nog voor OpenBSD, maar dat moet je zelf weten.

Ik doe eigenlijk ook een soortgelijk project als waar jij mee bezig bent op 1 van de servers en ik heb nog niemand horen klagen, dus het zit echt allemaal goed!

Als je meer informatie wilt over mijn ervaringen met Amerikaanse bedrijven/datacentra moet je maar even roepen of PMmen
Oud 01-12-2003, 19:29
Vaag mannetje
Vaag mannetje is offline
We-dare in rotterdam heeft wel goede prijzen. Heb geen ervaring ermee.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2003, 19:39
Vaag mannetje
Vaag mannetje is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 01-12-2003 @ 20:28:
Mijn suggestie is en blijft Amerika, ik snap nog steeds niet waarom mensen zo huiverig zijn. Zeker met mijn internationale bezoekerskring is Amerika de perfecte oplossing.

Als je meer informatie wilt over mijn ervaringen met Amerikaanse bedrijven/datacentra moet je maar even roepen of PMmen
Zit een verschil van 100ms tussen. Dat merk je echt wel tijdens het browsen.

En de meeste NL-sites trekken NL-bezoekers.

Bovendien wordt colocation in Nederland bij verschillende providers steeds goedkoper. Al moet je wel uitkijken bij welke provider je gaat. Als je voor safe gaat, kan je voor een bekende/duurdere gaan zoals True... .. die prijs schiet dan wel omhoog.

Citaat:
Kortom, mijn tip: Amerika, voor mijn part ga je naar rackshack ofzo, het zijn geweldige servers met goede support!
Rachshack is goedkoop omdat het juist unmanaged is. Verwacht geen support tenzij je ervoor hebt betaald.

Voor de prijs van 90 euro per maand zou je in NL 1U en 150gb dataverkeer kunnen krijgen.

Het zijn keuzes die je maar moet maken.

Laatst gewijzigd op 01-12-2003 om 19:44.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2003, 00:20
Harrie
Harrie is offline
Citaat:
Vaag mannetje schreef op 01-12-2003 @ 20:39:

Rachshack is goedkoop omdat het juist unmanaged is. Verwacht geen support tenzij je ervoor hebt betaald.

Voor de prijs van 90 euro per maand zou je in NL 1U en 150gb dataverkeer kunnen krijgen.
juist, rackshack is heerlijk voor mensen met verstand van zaken. Support is juist nihil en terecht, want dat kun je gewoon niet verwachten met zo'n prijs.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2003, 08:21
Verwijderd
Ik heb een aardige config gevonden,
en heb voor een leuke prijs colocatie

Specs zullen ongeveer zijn:
CPU: Celeron 2,2
Geheugen: 512MB (in geval van gebrek kan het geupgrade worden)
HDD: 2x 80GB RAID (Mirror)
1U of 2U (even kijken)
50Gb datalimiet (woei )

Colocatie in NL bij TeleCity..

Ik heb een zakenpartner gevonden, niet bekend hier maar hij heet Bram.
En op dit moment zijn we een bedrijfsnaam aan het verzinnen..
Met citaat reageren
Oud 02-12-2003, 12:02
Manuzhai
Manuzhai is offline
Ik krijg alles wat ik wil (behalve een up-to-date PHP) bij Endoria, dus ik ben wel tevreden daarover.
Oud 02-12-2003, 12:13
Verwijderd
Citaat:
Manuzhai schreef op 02-12-2003 @ 13:02:
Ik krijg alles wat ik wil (behalve een up-to-date PHP) bij Endoria, dus ik ben wel tevreden daarover.
Ik ook,
maar ik wil de wereld verder verkennen
Met citaat reageren
Oud 02-12-2003, 14:10
skins
skins is offline
Ben wel geintereseerd in wat webruimte, vooral om wat files te hosten. Ik zat te denken aan een 100-150mb en misschien een mySQL dbtje. Is dat mogelijk? en wat is ongeveer de richtprijs per maand/jaar? heb je daar al enig idee van?

edit: er zal niet veel data-verkeer zijn, in ieder geval niet overdreven veel. Ik denk ongeveer 500-750mb per maand

Laatst gewijzigd op 02-12-2003 om 14:13.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2003, 14:20
Verwijderd
De ruimte en prijs zien we later,
de prijs is ook afhankelijk van eht aantal mensen dat mee gaat doen
Met citaat reageren
Oud 02-12-2003, 14:24
Dr HenDre
Dr HenDre is offline
k ben evt geintereseerd als je shoutcast of een game kan hosten
Met citaat reageren
Oud 02-12-2003, 14:42
Verwijderd
Citaat:
Dr HenDre schreef op 02-12-2003 @ 15:24:
k ben evt geintereseerd als je shoutcast of een game kan hosten
Over gameserver enken we ook na, maar dit zal langer duren aangezien we hiervoor dan niet dezelfde server willen gebruiken.
Maar of het er uberhaupt komt weten we nog niet..
Met citaat reageren
Oud 02-12-2003, 14:48
Dr HenDre
Dr HenDre is offline
en what about shoutcast?
Met citaat reageren
Oud 02-12-2003, 15:57
Verwijderd
Citaat:
Dr HenDre schreef op 02-12-2003 @ 15:48:
en what about shoutcast?
Valt misschien over te praten als alles draait..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-12-2003, 16:01
Martin
Martin is offline
Citaat:
********** schreef op 02-12-2003 @ 16:57:
Valt misschien over te praten als alles draait..
weet waar je aan begint... (traffic e.d.)
Met citaat reageren
Oud 02-12-2003, 16:13
Verwijderd
Citaat:
Martin schreef op 02-12-2003 @ 17:01:
weet waar je aan begint... (traffic e.d.)
Daarom eerst zorgen dat alles draait..
Een voor een, dat soort spul komt later wel..
Met citaat reageren
Oud 03-12-2003, 09:34
Verwijderd
Overigens gaan we waarschijnlijk cPanel gebruiken.

Deze software is nl gedeeltelijk geschreven door mijn partner, en kunnen we dus voor een lichtere prijs aanschaffen

Demo is te vinden op:
http://cpdemo:cpdemo@cpaneldemo.cpanel.net:2082
Met citaat reageren
Oud 05-12-2003, 08:31
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
********** schreef op 03-12-2003 @ 10:34:
Overigens gaan we waarschijnlijk cPanel gebruiken.

Deze software is nl gedeeltelijk geschreven door mijn partner, en kunnen we dus voor een lichtere prijs aanschaffen

Demo is te vinden op:
http://cpdemo:cpdemo@cpaneldemo.cpanel.net:2082
Goede keus, ik heb servers gehad met vrijwel alle management tools, maar cPanel was nog altijd het beste.

Nogmaals, ik raadde o.a. Rackshack aan, omdat ik weet dat ********** handig is met dit soort zaken, managed servers heb je echt niet nodig als je verstand van zaken hebt. De service en support bij Rackshack is daarentegen nog steeds wel enorm goed en als jij hulp nodig hebt bij bijv. het opzetten van een bepaalde service, helpen ze je.

Ik kan ook managed servers bestellen, maar ik vind het een beetje verspilling van m'n geld, het scheelt een paar tientjes en eigenlijk krijg je er iets voor terug wat je net zo goed zelf kan doen.

Over de configuratie die ********** voorstelde: 50 GB dataverkeer? Weet je dan wel zeker dat je een complete server wil nemen? Voor een euro of 35-40 heb je een goed, snel account met net zoveel mogelijkheden als een complete server (vooral als er ook nog eens cPanel gedraaid wordt en je WHM access hebt), dan is het ook nog eens gratis gemanaged.

Ik raad mensen pas servers aan als ze zware applicaties gaan draaien of boven de 150 GB dataverkeer uitspringen. Zo heb ik het zelf ook gedaan...
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten