Oud 30-11-2003, 15:13
Verwijderd
Goeiemiddag,

Voor ANW moet ik, samen met een klasgenote ( ), een presentatie over dierproeven doen. Ik heb met diegene met wie ik samenwerk afgesproken dat ik me zal concentreren op wetgeving aangaande dierproeven en alternatieven voor dierproeven.

Ik heb al heel wat informatie over mijn deelonderwerpjes gevonden, ook over alternatieven voor dierproeven. Echter wil ik graag wat concrete voorbeelden van alternatieven. Naast het gebruik van het mechanische darmenstelsel van het TNO staan op www.proefdiervrij.nl enkel een paar zeer ongeloofwaardige alternatieven, zoals bijvoorbeeld het testen van oogdruppels op ogen van koeien die al geslacht zijn i.p.v. op ratjes ( ).

Dus; kan iemand me verder nog een paar (geloofwaardige) concrete voorbeelden van alternatieven noemen?

Alvast bedankt ,

perseus

P.p. (Post Post ): Ik wist niet waar ik dit moest plaatsen, dus heb ik het maar op DK gegooid.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-11-2003, 15:17
Verwijderd
ja, op mensen dan maar
Met citaat reageren
Oud 30-11-2003, 15:20
Verwijderd
Oh ja, op mensen die dik betaald worden of al op sterven liggen en zich aanbieden, ofzo . Weet iemand nog andere voorbeelden?
Met citaat reageren
Oud 30-11-2003, 15:22
extinction
extinction is offline
heb je hier al gekeken?
Nationaal centrum alternatieven voor dierproeven
Oud 30-11-2003, 15:25
Verwijderd
Citaat:
extinction schreef op 30-11-2003 @ 16:22:
heb je hier al gekeken?
Nationaal centrum alternatieven voor dierproeven
Ik ben een uur of 6 bezig geweest met allerlei dingen doorlezen en ben dat niet tegengekomen . Heel hartelijk bedankt .
Met citaat reageren
Oud 30-11-2003, 15:26
extinction
extinction is offline
Op "de NCA scholieren site" staat waarschijnlijk alles wat je nodig hebt.
Succes.
Oud 30-11-2003, 15:28
Verwijderd
Inderdaad, er staan heel wat voorbeelden. Nogmaals bedankt.

Mocht iemand nog een nuttige bron te melden weten die ik dus zou kunnen gebruiken, wil je die dan alsjeblieft posten?
Met citaat reageren
Oud 30-11-2003, 15:29
Verwijderd
In de studie diergeneeskunde wordt de kunstrat gebruikt om te oefenen voor operaties i.p.v echte ratten. Misschien dat je daar nog iets over kunt vinden.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2003, 15:32
Verwijderd
kunstrat??
Met citaat reageren
Oud 30-11-2003, 15:41
Verwijderd
Ook een goede, inderdaad, bedankt .
Weet iemand ook een alternatief voor het gebruik van fruitvliegjes bij proeven op middelbare scholen voor genetica? Ik heb een paar weken geleden ergens vaag iets over software gelezen, maar ik kon er verder niets over vinden. Weet iemand misschien of er al ergens software wordt gebruikt, i.p.v. fruitvliegjes?
Met citaat reageren
Oud 30-11-2003, 15:47
Verwijderd
Citaat:
StayBeautiful schreef op 30-11-2003 @ 16:32:
kunstrat??
Ja, een anatomisch correcte kunstrat.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2003, 16:12
Verwijderd
Experimenteer op mij!
Met citaat reageren
Oud 30-11-2003, 17:09
Verwijderd
Citaat:
eXo schreef op 30-11-2003 @ 17:12:
Experimenteer op mij!
*maakt notitie*
Met citaat reageren
Oud 30-11-2003, 17:24
guess what
guess what is offline
Bij mij op school was een debat hierover, en er werden een paar alternatieven verteld, zoals het gebruik maken van robots, huidcellen van mensen en cellen van dieren uit slachthuizen (als ze dan toch al dood zijn kan je er ook nog wel mee experimenteren).
Oud 30-11-2003, 18:35
Thomas
Thomas is offline
Gewoon meer doorgaan; geen alternatieven.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2003, 19:00
extinction
extinction is offline
Citaat:
Wawl schreef op 30-11-2003 @ 19:35:
geen alternatieven is geen alternatief.
Oud 30-11-2003, 19:03
Verwijderd
Citaat:
Ik wil er ook niet heel lang over uitwijden, maar het moet er toch in om het wat smeuiiger te maken (ik moet er 10 minuten lang over vertellen aan een publiek dat snel is afgeleid ).
Met citaat reageren
Oud 30-11-2003, 19:31
JaJ
JaJ is offline
dode mensen kunne toch kunstmatig in leven worden gehouden? nou, daar is het antwoord zou ik zeggen. stel je lichaam ter beschikking aan loreal.
Oud 30-11-2003, 19:55
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Als ik niet zo'n haast had, zou ik je nu een lesje leren, Wawl.
Oud 30-11-2003, 19:58
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
extinction schreef op 30-11-2003 @ 20:00:
geen alternatieven is geen alternatief.
Jajaja.

Citaat:
perseus schreef op 30-11-2003 @ 20:03:
Ik wil er ook niet heel lang over uitwijden, maar het moet er toch in om het wat smeuiiger te maken (ik moet er 10 minuten lang over vertellen aan een publiek dat snel is afgeleid ).
Aha, dan zou ik maar een leuk onderwerp verzinnen.

Citaat:
MickeyV schreef op 30-11-2003 @ 20:55:
Als ik niet zo'n haast had, zou ik je nu een lesje leren, Wawl.
Aha, spannend.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2003, 09:19
Verwijderd
Het lijkt wel of men hier niet verder kijkt dan cosmetica. Cosmetica op dieren testen is fout, daar kunnen we het denk ik over eens zijn.

Maar ik sprak een jongen die biologie studeerde en bezwaar had tegen het zg. 'haaienpracticum': het ontleden van een zoetwaterhaai. Het verhaal daarbij is, dat die haaien bijvangst zijn en dood uit de netten komen en zo toch nog een doel hebben.
Deze jongen (lid van proefdiervrij, vegetariër, you know) weigert pertinent dit practicum te doen. Is zijn goed recht (dat weten veel mensen niet), dan krijgt hij een vervangende opdracht.

Helaas bedacht ik het niet ter plekke in de discussie met hem, maar: stel nu eens dat je zus (broer, neef, moeder, oom, oudtante, echtgenote, whatever) ziek wordt. Er is echter een medicijn, of dat wordt ontwikkeld. En wie doen dat? Inderdaad, mensen die zoals hij nu, ooit opgeleid zijn om hun werk te doen. Daarbij hebben ongetwijfeld diverse dieren het loodje gelegd. Maar als hierdoor een geliefde kan worden gered hoor je mensen niet.
Zou je niet honderdduizend rottige haaien geven om je zus/broer/moeder/vader/geliefde te redden!?

Vraag je dat af terwijl je discussieert over proefdieren, en misschien verandert op sommige punten je mening wel.
En op sommige juist niet (lees: cosmetica. vergelijk: "zou je niet honderdduizend rottige konijnen geven om je wimpers nóg verleidelijker te maken?" njet dus...)

Zolang we nog niet de hele biologie hebben ontrafeld (zal dat ooit gebeuren?) blijft het maken van computermodellen en dus robots nagenoeg onmogelijk en zullen proefdieren nodig blijven. Wat geneeskunde betreft.
Cosmetica: (ik ben toch al geen groot fan van make-up op meisjes, maargoed)
Met citaat reageren
Oud 01-12-2003, 09:21
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Met citaat reageren
Oud 01-12-2003, 16:21
zwoesj
zwoesj is offline
Gewoon niet testen.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2003, 16:45
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
zwoesj schreef op 01-12-2003 @ 17:21:
Gewoon niet testen.
Ja, boeit het dat er mensen dood gaan na het eten van een zakje chips
Met citaat reageren
Oud 01-12-2003, 17:58
Verwijderd
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-12-2003, 18:22
extinction
extinction is offline
Citaat:
PCRodent schreef op 01-12-2003 @ 10:19:
Het lijkt wel of men hier niet verder kijkt dan cosmetica. Cosmetica op dieren testen is fout, daar kunnen we het denk ik over eens zijn.

Maar ik sprak een jongen die biologie studeerde en bezwaar had tegen het zg. 'haaienpracticum': het ontleden van een zoetwaterhaai. Het verhaal daarbij is, dat die haaien bijvangst zijn en dood uit de netten komen en zo toch nog een doel hebben.
Deze jongen (lid van proefdiervrij, vegetariër, you know) weigert pertinent dit practicum te doen. Is zijn goed recht (dat weten veel mensen niet), dan krijgt hij een vervangende opdracht.

Helaas bedacht ik het niet ter plekke in de discussie met hem, maar: stel nu eens dat je zus (broer, neef, moeder, oom, oudtante, echtgenote, whatever) ziek wordt. Er is echter een medicijn, of dat wordt ontwikkeld. En wie doen dat? Inderdaad, mensen die zoals hij nu, ooit opgeleid zijn om hun werk te doen. Daarbij hebben ongetwijfeld diverse dieren het loodje gelegd. Maar als hierdoor een geliefde kan worden gered hoor je mensen niet.
Zou je niet honderdduizend rottige haaien geven om je zus/broer/moeder/vader/geliefde te redden!?

Vraag je dat af terwijl je discussieert over proefdieren, en misschien verandert op sommige punten je mening wel.
En op sommige juist niet (lees: cosmetica. vergelijk: "zou je niet honderdduizend rottige konijnen geven om je wimpers nóg verleidelijker te maken?" njet dus...)

Zolang we nog niet de hele biologie hebben ontrafeld (zal dat ooit gebeuren?) blijft het maken van computermodellen en dus robots nagenoeg onmogelijk en zullen proefdieren nodig blijven. Wat geneeskunde betreft.
Cosmetica: (ik ben toch al geen groot fan van make-up op meisjes, maargoed)
Dit is al zo vaak voorbijgekomen.
Ik zal Nina Hagen maar eens van stal halen: "Animal testing is a dangerous game, all systems are different, we're not the same"

En ik ga niet weer die link van die advocaten en artsten geven die tegen dierproeven zijn, die zoek je zelf maar op.
Oud 01-12-2003, 18:32
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
Citaat:
Chimera schreef op 01-12-2003 @ 17:45:
/me ziet konijn choken op croky thick n tasty
Met citaat reageren
Oud 03-12-2003, 15:15
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
PCRodent schreef op 01-12-2003 @ 10:19:

Rodent, misschien moet je toch maar eens een spoedcursus ethische filosofie volgen. Want als je tijd hebt nodig gehad om bovenstaande te bedenken, en bovendien, tijdens dat pijnigen van je hersenen, niet inzag hoe kreupel die redenering is, wel,....dan is slechts 1 sanctie geeigend:

Immers, ik zou -daargelaten de absurde aantallen die je noemt- ook best 20 mensen uit het leven willen helpen om een mijner naasten te redden, maar is het daarmee, zakelijk beschouwd, in ethisch opzicht de meest verdedigbare keuze...........?
Oud 03-12-2003, 18:08
Verwijderd
Citaat:
MickeyV schreef op 03-12-2003 @ 16:15:
Immers, ik zou -daargelaten de absurde aantallen die je noemt- ook best 20 mensen uit het leven willen helpen om een mijner naasten te redden, maar is het daarmee, zakelijk beschouwd, in ethisch opzicht de meest verdedigbare keuze...........?
Wat ik bedoelde - ook met mijn bewust absurde aantallen - is dat de bijvangst zoetwaterhaai van vandaag jouw naaste morgen kan redden. Indirect weliswaar, maar toch.
Ik heb nooit bedoeld een rekensom op te stellen wat een leven waard is. (wie dat denkt heeft wel een erg lage dunk van mij )
That's all...
Met citaat reageren
Oud 03-12-2003, 18:20
freakje
freakje is offline
www.frame.org.uk is een goede website.
http://www.allforanimals.com/alternatives1.htm bevat een heleboel alternatieven.

Daarnaast die test met koeienogen is helemaal niet onrealistisch, maar net super goed, het gaat hier over de BCOP-test (denk ik). Geslachte koeien hun ogen worden verwijderd, de hoornvliezen weggehaald, behandeld en daarna worden er testen op gedaan ivm oogirritatie, giftigheid ed.

Heb mijn scriptie hieraan gewijd, maar die heb ik alleen nog in papieren vorm en niet bij de hand anders kon ik je massa's informatie bezorgen (links enzo)

En verder kan zoeken op google of iets dergelijks naar alternatives on animal testing heel bruikbaar informatie opleveren

Succes ermee !
Oud 03-12-2003, 18:21
zwoesj
zwoesj is offline
Citaat:
Chimera schreef op 01-12-2003 @ 17:45:
Moeten ze maar geen chips eten.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2003, 18:41
Daevrem
Daevrem is offline
Testen op mensen.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2003, 15:56
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
experimenteren op leraren !
Oud 05-12-2003, 10:49
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
zwoesj schreef op 03-12-2003 @ 19:21:
Moeten ze maar geen chips eten.
Of ziek worden, stel je voor dat men geneesmiddelen gebruikt!
Oud 05-12-2003, 10:54
erwtje
erwtje is offline
Citaat:
gewoon mee doorgaan...euhm... beedje jammer ben jij
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten