Oud 25-11-2003, 18:59
alpha
alpha is offline
Wat denk jij wat de kunst is van cabaret? Denk je dat het heel simpel is en dat jij dit ook wel kan? Of juist dat het erg ingewikkeld is? En wat maakt een iemand een echt caberatier, en niet gewoon iemand die probeert grappig te zijn?
Oud 25-11-2003, 19:57
Daangerous
Daangerous is offline
wat is dit nu voor vraag?
Oud 25-11-2003, 20:09
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Daangerous schreef op 25-11-2003 @ 20:57:
Eéntje die verder gaat dan "wie is je favorite cabaretier?"
Oud 25-11-2003, 21:41
Balance
Balance is offline
ik denk dat het vrij moeilijk is.

je moet kunnen inschatten wat het grote deel van het publiek als grappig ervaard.
je moet je publiek kunnen blijven boeien en dat betekent niet simpelweg 100 moppen achter elkaar vertellen, want 1 mop is leuk en grappig, maar na een paar ben je dat al zat.
verder moet een cabaretier niet lachen om z'n eigen grappen (terwijl je je eigen grappen toch vaak wel leuk vindt, anders verwerk je ze niet in een programma)
je moet origineel zijn, want er zijn erg veel cabaretiers en men betaalt geen geld om onoriginele grappen aan te horen.

en vast nog wel meer, daar dit vind ik voor nu wel even genoeg
Oud 26-11-2003, 01:21
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
genialiteit.
Oud 26-11-2003, 12:02
Goede Fee
Goede Fee is offline
Een likje actualiteiten
Drie kopjes droge humor
Twee eetlepels intelligentie
Een stukje zelfvertrouwen
En zeker ook wel een snufje originaliteit
Oud 26-11-2003, 13:31
DeGexxte
DeGexxte is offline
Je moet in het begin van je show spanning 'kweken'
Dan is het publiek zó geconcentreerd dat ze werkelijk om álles lachen. Een echte caberatier hoeft ook alleen maar te kijken om zn publiek in een deuk te krijgen

Hier moet hij helaas wél wat voor doen..
Oud 26-11-2003, 13:42
Bellenblaas
Bellenblaas is offline
Ik denk dat herkenning het belangrijkste is
Een goede cabaretier zorgt ervoor dat zijn humor, mening en de gespeelde situaties herkenbaar zijn voor het publiek. Wanneer hij/zij zich op onbekend terrein waagt, moet hij/zij dat doen op een manier waarbij het tóch duidelijk is waar het over gaat
Oud 26-11-2003, 15:27
alpha
alpha is offline
Citaat:
Daangerous schreef op 25-11-2003 @ 20:57:
Wij (de forumbazen van T&C) vinden dat Toneel&Cultuur niet veel variatie heeft in topics; er zijn erg veel topics over je favoriete caberatier ed, maar het moet verder kunnen gaan. Een forum blijft immers een plek om te discusseren, niet om enkel wat quotes neer te planten. Vandaar deze topic. En ik denk (ik zie al in de posts na jou) dat dit kan.
We willen op T&C een frisse wind laten waaien wat voor meer verschillende topics zorgt. Help vooral mee!

Zelf denk ik dat het erg moeilijk is, het vak van caberatier zijnde. Zo ongeveer iedereen die wel eens vaker dan met de schoolmusical op het toneel staat heeft dit wel eens geprobeerd. Een heus niet altijd met het gewenste succes.
Ik denk dat het in het begin erg moeilijk is, omdat het publiek je toch eerst een beetje moet leren kennen. En al helemaal om een hele show goed te laten lopen. Een grapje lukt nog wel, maar, wat in mijn ogen de kunst is, is het op hetzelfde tempo doorblijven gaan maar toch ook weer blijven vernieuwen.
Ik kan het niet en stiekum zou ik het toch best wel graag willen..
Oud 26-11-2003, 17:09
Daangerous
Daangerous is offline
ik denk niet echt dat cabaret te bepalen is, iedere (goede) cabaretier heeft iets wat een ander niet heeft... dat maakt ze eigenlijk allemaal uniek
Oud 26-11-2003, 20:47
anansi_de_spin
anansi_de_spin is offline
ik denk dat t erg moeilijk is om een 'goede' cabaretier te zijn. en waar dat precies allemaal aan ligt...hiervoor zijn al een aantal belangrijke zaken genoemd denk ik.

bij mezelf merk ik wel dat naarmate ik meerdere en verschilende cabaretiers gezien heb, ik lang iet alles meer leuk vind. in tegenstelling tot vroeger, toen ik altijd wel moest lachen...

ik heb ook t idee dat er een soort 'iets' gecreerd is dat als iemand bv youp van t hek ziet, moet lachen, terwijl ie gewoon staat en niks doet. dat is niet goed; cabaretiers hebben soms hele goede dingen te vertellen die dan alleen maar als komisch worden gezien.

hmm een leuk topic om over na te denken!
Oud 26-11-2003, 21:00
summer1986
summer1986 is offline
Er moet inhoud in zitten. Een goede cabaretier is iemand die niet de zaal de hele avond aan het lachen maakt, maar zijn/haar publiek ook raakt.
Oud 30-11-2003, 19:45
anansi_de_spin
anansi_de_spin is offline
ik was afgelopen donderdag naar de nieuwe show van arie en sylvester geweest; rammen. dit zijn ook cabaretiers voor de mensen die dat niet weten
vorig jaar was ik ook geweest en toen vond ik t wel oke, dus ik dacht dit jaar weer leuk! maar het viel me nogal tegen. ze zeikten vooral de hele tijd mensen af en dat vind ik niet leuk om naar te luisteren en vind ik ook geen cabaret. er waren wel leuke dingen maar niet genoeg voor mij om te blijven kijken, ik ben in de pauze weggegaan (ik was ook erg moe en kan gratis duss) voor het eerst dat ik dat gedaan heb.

iemand anders hier ook geweest?
Oud 02-12-2003, 12:09
Verwijderd
tja...tis best moeilijk om een cabaret stuk te schrijven (heb het zelluf ervaren) het is heel leuk als je het voordraagt en dat de mensen dan lachen om je grappen.

die keer was ik heel zenuwachtig (maar was gelukkig met een vriendin) maar hadden het als een normaal typetje ingestudeert, maar omdat we allebei zo zenuwachtig waren zetten we hele zenuwachtige typetjes neer. dat zag er leuk uit volgens 'het publiek' (onze klas)

de kunst is ook om niet om je eigen grappen te lachen, dat lukt bij de meeste cabaretiers wel (behalve bert visser, hoewel hij ook wel grappig IS) omdat je het stuk al zovaak hebt geoefend dan, dat het niet meer zo grappig is.
Oud 04-12-2003, 16:58
Freestyler*
Freestyler* is offline
dat het publiek lacht

(solliciteer naar de functie van iemand die PROBEERT grappig te zijn..en?.. word ik uitgenodigd voor een gesprek?)
Oud 04-12-2003, 17:01
boer
boer is offline
je om grappen te laren lachen waar je normaal niet om lacht
Oud 08-12-2003, 15:41
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Timing, de sfeer voelen. Ons lijstje word wel lekker lang he
Oud 08-12-2003, 20:44
alpha
alpha is offline
Ik voeg er herkenning aan toe.
Oud 11-12-2003, 18:01
tinus11
tinus11 is offline
'ik was laatst bij het arbeidsbureau, op zoek naar een baan.
net voor mij komt er een beetje suffe man binnen. hij wordt toe gelaten in het glazen hokje en ik luister mee:
de jufrouw vraagt: heb je werkervaring?
hij met een hele suffe kop: nee
'heb je dan hobby's?'
'nee'
'heb je dan andere interesses?'
'nee'
hij kwam het hok weer uit en werd stadswacht. ik denk dat lijkt me wel wat en besluit de zelfde tacktiek toe te passen.
kom ik dat hokje uit en nu sta ik hier in het Theater"

tekst klaas van der eerde
Oud 17-12-2003, 20:27
Verwijderd
Wat ik echt heel sterk vind in cabaret is dat ze je iets geven om over na te denken, en niet alleen maar grappen aan een stuk door maken. Improvisatie moet je kunnen, anders haal je het volgens mij nooit aan de top. En je moet een zekere lef hebben, en echt het podium 'bezitten'. Tsja, en of het moeilijk is.... Voor sommige mensen enorm, voor andere iets vanzelfsprekends...
Of ik het kan weet ik niet, ik ga het proberen voor een project op school, lijkt me echt leuk.
Oud 19-12-2003, 16:46
artez
artez is offline
Het gaat erom dat je iets grappig brengt bijv dmv woordgrapjes enzo. Het moet ook ergens over gaan vind ik..naja niet altijd natuurlijk gewoon een imitatie kan ook grappig zijn...maar kijk naar bijv Youp vh Hek..super...een heel verhaal met een moraal enzo.
Oud 20-12-2003, 12:41
Fortuynist
Fortuynist is offline
Het gaat wat mij betreft meer om de boodschap. Een cabaretier dient een boodschap over te brengen, doet hij dat niet, dan is het gewoon een komiek.
Oud 25-12-2003, 13:22
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Goede Fee schreef op 26-11-2003 @ 13:02:
Een likje actualiteiten
Drie kopjes droge humor
Twee eetlepels intelligentie
Een stukje zelfvertrouwen
En zeker ook wel een snufje originaliteit
een fles wodka om het GOED te brengen.
Oud 07-01-2004, 12:57
vrolijkevlinder
vrolijkevlinder is offline
Als je mensen aan het denken zet, Als je een act doet die nog niemand anders heeft gedaan, en als je mensen confronteerd.
Oud 07-01-2004, 13:57
Goede Fee
Goede Fee is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 25-12-2003 @ 14:22:
een fles wodka om het GOED te brengen.
Daar is geen alcohol voor nodig...
Oud 07-01-2004, 19:09
Ketjing
Ketjing is offline
dingen die nodig zijn:
- een verhaal (rode draad)
- goede doordachte grappen
- goede verteller/ster
- boeiend geheel moet het allemaal zijn
Oud 20-01-2004, 18:14
Verwijderd
Improviseren is bijvoorbeeld echt een kunst. (Arie en Sylvester)

Of daar in je eentje gewoon anderhalf uur het publiek weten te entertainen en te boeien (Klaas)

En de manier waarop je het brengt, mimiek e.d. (RUL)
Oud 21-01-2004, 15:33
Verwijderd
mensen boeien, zorgen dat mensen geboeid naar je verhaal blijven luisteren, humor hebben en weten tot hoever je kan gaan
Oud 09-02-2004, 21:58
p0m
p0m is offline
Alle bovenstaande dingen zijn belangrijk, actualiteit (youp) hoef je niet perse te mengen met absurdisme (Hans), je moet het afwegen en kijken waar jij (als het om jou gaat) je het meest in kan vinden. Maar dan zijn er nog een paar andere dingen belangrijker en dat timing en intonatie. Je moet elke zin, elk woord determineren en onderzoeken wat de bedoeling is, je moet elk woord op de juiste manier benadrukken en op precies het goede moment uitspreken.
Natuurlijk moet je een boeiend script hebben, en goed licht, maar als je alles staat te vertellen alsof je het elke avond doet kun je je publiek niet meer boeien.
Wat de kunst van cabaret is is dus (na mijn ondervindingen) dat je met je publiek weet te spelen. Of nog beter: dat je je publiek weet te bespelen..
Oud 25-02-2004, 21:00
Miss-Blunt
Miss-Blunt is offline
Tja das een goeie.......Cabaret is moeilijk hoor ik zelf heb al enkele audities gedaan (ik was te jong toen...had ik maar niet moeten zeggen dat ik 16 was ) en het moeilijke is natuurlijk de mensen aanvoelen. Je moet natuurlijk altijd actueel blijven (ik pluis iedere dag de krant door) en niet altijd op dezelfde dingen terug vallen. Daarnaast verschillen smaken heel erg van de mensen. De ene (ik bijvoorbeeld) heeft een hekel aan het alleen maar bezeiken van anderen terwijl de andere niet bijkomt. Het is dus wel moeilijk om zowat bij elkaar te rapen en werkelijk in iedereens smaak te vallen.

En is het voor iedereen weg gelegd?......Als je een beetje gek bent, van lachende mensen houd en goed kan praten dan lukt dat wel.
Oud 01-03-2004, 17:00
p0m
p0m is offline
Citaat:
Je moet natuurlijk altijd actueel blijven (ik pluis iedere dag de krant door) en niet altijd op dezelfde dingen terug vallen.
denk je echt dat dat echt belangrijk is, het hangt er maar net van af wat voor cabaret je maakt denk ik, Als je Hans Teeuwen of Paul de Munnik heet zijn het nieuws en actualiteiten helemaal niet zo belangrijk als bij Youp en Freek.

Wat je zegt over het soort humor klopt wel, ik denk dat je als cabaretier zelf de afweging moet maken: wat wil ik. Je moet uiteindelijk namelijk wel voor de volle 100% achter je eigen programma staan.
Oud 01-03-2004, 20:30
Daangerous
Daangerous is offline
Citaat:
p0m schreef op 01-03-2004 @ 18:00:
denk je echt dat dat echt belangrijk is, het hangt er maar net van af wat voor cabaret je maakt denk ik, Als je Hans Teeuwen of Paul de Munnik heet zijn het nieuws en actualiteiten helemaal niet zo belangrijk als bij Youp en Freek.
dat vind ik wel meevallen eerlijk gezegd, ik denk dat er altijd wel een stukje actualiteit door cabaret heen schijnt, anders heb je stand-up comedie
Oud 02-03-2004, 13:49
p0m
p0m is offline
Stand-up comedy bevat veel meer interactie met het publiek..
Oud 05-03-2004, 13:01
Verwijderd
cabaret vind ik geen vorm van kunst, meer het geven van kritiek op de maatschappij, politiek etc. cabaret is eigenlijk een grote blablabla... fysiek cabaret daarentegen waarbij ook gezongen en gedanst wordt vind ik veel interessanter...

Laatst gewijzigd op 05-03-2004 om 15:16.
Oud 05-03-2004, 13:31
Daangerous
Daangerous is offline
bij cabaret wordt ook gezongen, en het is wel degelijk een kunstvorm... kun je btw ook een voorbeeld van een fysieke cabaretier noemen?
Oud 05-03-2004, 15:16
Verwijderd
Citaat:
Daangerous schreef op 05-03-2004 @ 14:31:
bij cabaret wordt ook gezongen, en het is wel degelijk een kunstvorm...
waarom vind je het een kunstvorm dan?
Oud 05-03-2004, 15:50
indigo_temp
indigo_temp is offline
Citaat:
Daangerous schreef op 05-03-2004 @ 14:31:
bij cabaret wordt ook gezongen, en het is wel degelijk een kunstvorm... kun je btw ook een voorbeeld van een fysieke cabaretier noemen?
Waardenberg en de Jong bijv. Zonder veel woorden en ze gaan elkaar te lijf met skippyballen,behanglijm en knotsen.Het is een combi van slapstick, veel auw-momenten en gevaarlijke stunts.Dit is niet bij al het fysieke cabaret.
Oud 05-03-2004, 15:54
indigo_temp
indigo_temp is offline
Hm, de kunst van het cabaret.. Ik denk dat het Nederlands cabaret in de loop van de tijd veel veelzijdiger is geworden en dus ook andere kunstvormen zijn 'meegesmolten'. Niet al het cabaret is hetzelfde en dat maakt het wel een soort van kunst.
Ok dit slaat helemaal nergens op

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten