Advertentie | |
|
![]() |
|
Totaal aantal posts: 494
Gebruiker Posts Kimmyrockz 150 Lionheart 149 Louloutje 61 Outdated Spirit 34 Smartie 22 Kenjirro 15 Super_Marianne 11 Vinzz 8 Bendzj 8 DeGoedHeiligman 5 steentje 5 Fietspomp_bv 4 Maboq 3 K1NG N3O 3 missneurotica 2 WolterB 2 anonieme_teddybeer 2 Surprise 2 Micro Cuts 1 <*)_>< 1 Hatake Kakashi 1 lafjuh 1 Silhouette 1 Q 1 JJzD 1 Stff 1 |
![]() |
|
Ik hou mn presentatie/betoog economie, over "dubbele wao keuring van allochtonen...
Daarom had ik dit onderstaande nodig: ![]() 2.2.5. Een medewerker is langer dan één of twee jaar ziek / arbeidsongeschikt Arbeidsrechter.nl 2.2.4. 2.2.6. Inhoud 2.2. Inleiding Zodra de medewerker langer dan een jaar ziek is of ziek zal zijn, wordt de vraag relevant of de medewerker recht heeft op een WAO-uitkering (2.2.5.1.). Na de behandeling van dit onderwerp wordt er ingegaan op de hoogte van deze uitkering (2.2.5.2.). Voor de werkgever is verder van belang dat de hoogte van de WAO-premie doorgaans mede afhankelijk is van het aantal WAO'ers in zijn onderneming. Naast de basispremie betaalt de werkgever namelijk een gedifferentieerde premie, tenzij hij eigen-risico-drager is geworden (2.2.5.3.). Aan het einde van dit hoofdstuk volgt een behandeling van de situatie wanneer een medewerker langer dan twee jaar arbeidsongeschikt is (2.2.5.4.). 2.2.5.1. WAO-uitkering? De aanvraag van de WAO-uitkering De medewerker krijgt van de werkgever voor een jaar het loon doorbetaald als hij door ziekte zijn werk niet kan doen. Na dat jaar komt de medewerker mogelijk in aanmerking voor een uitkering op grond van de Wet op de Arbeidsongeschiktheidsverzekering (art 19-1 WAO). Reeds in het eerste ziektejaar wordt er beoordeeld of de medewerker arbeidsongeschikt is volgens de WAO. De aanvraag voor een arbeidsongeschiktheidsuitkering doet de medewerker en de werkgever voordat er negen maanden in het eerste ziektejaar verstrijken, dus uiterlijk 13 weken voordat de WAO-uitkering ingaat (art 34-3 WAO). Bij de aanvraag overhandigt de medewerker het reintegratieverslag, waarmee de uitvoeringsinstelling informatie krijgt over het verzuim en de inspanningen tot reïntegratie (2.2.2.2.) (art 34a WAO). Mogelijk is de medewerker niet gedurende het hele jaar ziek geweest omdat hij tussentijds gewerkt heeft. Als de medewerker langer dan 4 weken heeft gewerkt, dan telt de voorgaande ziekteperiode niet meer mee. De werkgever betaalt dan weer een volledig jaar het loon door. De aanvraag van de WAO-uitkering geschiedt dan ook later. Wordt een medewerker binnen 4 weken na zijn herstel weer arbeidsongeschikt, dan worden de onderbroken periodes van arbeidsongeschiktheid bij elkaar opgeteld (art 19-5 ZW). De periode van een jaar begint dan niet opnieuw. Doordat de gewerkte periodes zelf niet mee tellen zal de totale duur, wel langer worden dan een jaar. Ook de beoordeling van de arbeidsongeschiktheid en bepalen of er recht op een WAO-uitkering bestaat zal daardoor later plaatsvinden (art 71a WAO). Wanneer gaat de WAO-uitkering later in? In bepaalde omstandigheden wordt de wachttijd van 52 weken verlengd, waardoor de werkgever langer het loon moet doorbetalen en de WAO-uitkering pas later tot uitkering komt. Deze sanctie kan volgen als de werkgever zich onvoldoende heeft ingespannen om de medewerker te herplaatsen (art 71a lid 9 WAO) (art 7:629-11 BW). Een dergelijk oordeel baseert de uitvoeringsinstelling voornamelijk op het reintegratieverslag, dat de werknemer bij de WAO-aanvraag ter beschikking stelt. Op de reintegratieverplichtingen die op de werkgever en werknemer rusten, gaat hoofdstuk 2.2.4. nader in (2.2.4.). De duur van de verlenging is afhankelijk van de ernst van het verzuim van de werkgever. Bij die verlening wordt ook gekeken naar de periode die nodig is om alsnog voldoende reïntegratieinspanningen te leveren. De verlening duurt niet langer dan 52 weken (art 71a lid 8 en 9 WAO). De aanvraag van de WAO-uitkering wordt door de verlening niet opgeschort, zodat er gedurende het eerste ziektejaar wordt beoordeeld of de medewerker voor een WAO-uitkering in aanmerking komt. De WAO-uitkering komt evenwel niet tot uitbetaling, zolang op de werkgever de plicht rust om het loon langer door te betalen. In bepaalde omstandigheden vinden zowel de werkgever als de werknemer dat de WAO-aanvraag te vroeg komt. Dat doet zich bijvoorbeeld voor als herstel en reintegratie voorspoedig verlopen. Zij kunnen dan samen de uitvoeringsinstelling verzoeken om de wachttijd voor de WAO van 52 weken te verlengen. Toewijzing van dit verzoek betekent dat de medewerker pas later de WAO-uitkering hoeft aan te vragen (art 34 lid 9 en 3 WAO) (art 7:629-11 BW), hoewel de uitkering dan korter dan 5 jaar wordt toegekend (art 76f-4 WAO). De uitvoeringsinstelling geeft dan aan in hoeverre de wachttijd voor de WAO is verlengd, oftewel wanneer de WAO-uitkering in kan gaan als zij wordt toegekend. De werknemer dient dan uiterlijk 13 weken voor die (latere) datum de aanvraag in. Op verzoek van de werkgever en werknemer kan deze verlening ingekort worden, zodat de medewerker de aanvraag eerder kan doen. De uitvoeringsinstelling geeft aan op welke datum de aanvraag ingediend kan worden, hoewel bij verkorting nog minimaal 15 weken zullen verstrijken voor de WAO-uitkering daadwerkelijk in kan gaan (art 19-7 WAO). Voor eigen-risico-dragers is van belang dat de verlening in mindering komt op de periode dat zij de WAO-uitkering moeten doorbetalen (art 75a-6 WAO) (2.2.5.3.). Is de medewerker (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt? Een werknemer is (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt, wanneer zijn verdiencapaciteiten zijn verminderd, wat een rechtstreeks en objectief medisch te bepalen gevolg is van ziekte of gebreken (art 18 WAO). Beoordeling van de arbeidsongeschiktheid Om voor een WAO-uitkering in aanmerking te komen dient vast te staan dat door ziekte of gebrek, de mogelijkheden om met werk een inkomen te verdienen, zijn verminderd. Daarvoor bepaalt als eerste een verzekeringsgeneeskundige de vraag of de medewerker een ziekte of gebrek heeft (A), alsmede wat zijn resterende belastbaarheid is (B). Vervolgens bekijkt een arbeidsdeskundige de arbeidsmogelijkheden door te beoordelen welk werk de medewerker nog kan uitvoeren (C) en in hoeverre de verdiencapaciteit van de medewerker is verminderd (D). A. Er is sprake van een ziekte of gebrek, welke een rechtstreeks en objectief medisch te bepalen oorzaak is voor de arbeidsongeschiktheid (art 18-1 WAO). Voorgaande betekend dat de verzekeringsgeneeskundige herleidbare ziekteverschijnselen nodig heeft om tot arbeidsongeschiktheid te kunnen besluiten. Ruzie op het werk, sociale problemen, onvoldoende geschiktheid voor een functie, kunnen wel tot verzuim maar niet tot arbeidsongeschiktheid leiden. Het vereiste van herleidbare ziekteverschijnselen hoeft evenwel niet altijd even strikt uitgelegd te worden. Zo kan er ook tot arbeidsongeschiktheid besloten worden zonder dat er een duidelijke ziekteverwekker is gevonden, zolang de klachten en beperkingen maar zorgvuldig bestudeerd en uitgewerkt worden. Denk bijvoorbeeld aan patiënten die aan de vermoeidheidsziekte ME lijden. In ongeveer 30 % van de gevallen wordt er geoordeeld dat arbeidsongeschiktheid een psychische reden heeft (geen greep op eigen gedrag). Wordt er na keuring geweigerd om mee te werken aan een vaststelling van objectief herleidbare ziekte of gebreken, dan zal een betrokkene die onduidelijke klachten heeft, deze vaststelling niet snel af kunnen dwingen via de rechter. B. Vervolgens bepaalt de verzekeringsgeneeskundige de resterende belastbaarheid van de medewerker, wat zowel psychisch en lichamelijk wordt weergegeven. Dit opmaken van een belastbaarheidspatroon vindt niet plaats, als er geen benutbare mogelijkheden zijn waardoor verder onderzoek zinloos is en de medewerker volledig arbeidsongeschikt is. Gedacht wordt hierbij aan zeer ernstige en duurzame situaties waarbij de medewerker niet of amper zelfstandig kan functioneren. C. De volgende stap is die waarbij wordt aangegeven welk werk de medewerker nog kan uitvoeren gezien zijn belastbaarheid. Dit doet de arbeidsdeskundige. Deze deskundige werkt uit welke mogelijkheden de medewerker nog heeft om te werken. Inschakelen van de arbeidsdeskundige kan achterwege blijven, wanneer de verzekeringsgeneeskundige heeft vastgesteld dat de betrokken medewerker geen beperkingen ondervindt die hem beperken om zijn eigen werk te doen. In dat geval zal degene in beginsel snel en volledig reïntegreren (2.2.4.). D. Verder wordt er onderzocht in welke mate de arbeidsongeschiktheid leidt tot verminderde mogelijkheden om een bepaald loon te verdienen. Zijn de verdiencapaciteiten van de medewerker verminderd? Minder verdiencapaciteiten Het verminderen van verdiencapaciteiten doet zich voor, wanneer een medewerker door arbeidsongeschiktheid minder kan verdienen dan voorheen. De vermindering wordt vergeleken met het maatman-inkomen; dat is het loon dat de medewerker had kunnen verdienen als hij gezond zou zijn. Doorgaans is dat het loon dat hoorde bij de functie die de medewerker vervulde voordat hij arbeidsongeschikt werd. De vermindering wordt uitgerekend door dit maatman-inkomen te verlagen met het inkomen dat de medewerker nog kan verdienen met iedere algemeen geaccepteerde arbeid. Dit inkomen wordt berekend over de uren dat een medewerker voor zijn verzuim per week werkte, of voor minder uren als zijn belastbaarheid niet meer uren toe staat. Bij "iedere algemeen geaccepteerde arbeid" (art 18-5 WAO) gaat het niet alleen om arbeid dat passend is bij de opleiding en ervaring van de medewerker. Hierbij gaat het dus niet alleen om zijn laatste functie of laatste werkniveau. Ook andere functies komen in aanmerking, zelfs als daardoor het werkniveau daalt. Er wordt gekeken naar arbeid dat de medewerker nog kan verrichten, eventueel nadat er voor dat werk voorzieningen zijn getroffen die redelijkerwijze van de werkgever gevergd kunnen worden. Deze arbeid dient in enige mate op de arbeidsmarkt voor te komen, waarbij dus niet vereist is dat degene dat werk feitelijk kan krijgen (art 18-6 WAO). Daarbij blijft arbeid waarvoor de medewerker te weinig opleiding of ervaring heeft natuurlijk buiten beschouwing. Verder wordt er vooral gekeken naar werk dat tot het hoogste resterende verdiencapaciteit zal leiden. Er wordt dus gezocht naar die arbeid waarmee de medewerker het meeste kan verdienen. Niet van belang is het of de medewerker ook daadwerkelijk een kans op dat werk maakt, gezien zijn positie op de arbeidsmarkt. De situatie kan zich voordoen dat een medewerker recht had op doorbetalen van loon door zijn werkgever gedurende het eerste jaar, terwijl hij bij de WAO-keuring niet of slechts gedeeltelijk arbeidsongeschikt wordt verklaard. De medewerker heeft namelijk in het eerste jaar recht op doorbetalen van loon als hij door ziekte of gebreken niet zijn eigen of ander passend werk bij zijn werkgever kan uitvoeren (2.2.2.3.). Bij de WAO-keuring wordt er verder gekeken, namelijk in welke mate leiden de ziekte of gebreken tot verminderde verdiencapaciteiten, te beoordelen op de arbeidsmarkt voor het tweede ziektejaar. De teruggang in verdiencapaciteit is het maatman-inkomen min de resterende verdiencapaciteit met algemeen geaccepteerde arbeid. Deze verminderde verdiencapaciteit wordt uitgedrukt in een percentage van het maatman-inkomen (via uurloonschattingen). Dat percentage is het arbeidsongeschiktheidspercentage, dat van belang is voor de hoogte van de uitkering die de medewerker kan ontvangen (2.2.5.2.). Rechten en plichten van medewerkers bij keuringen De keurende arts van de uitvoeringsinstelling handelt doorgaans niet in opdracht van de medewerker. Tussen de medewerker en deze verzekeringsarts bestaat daarom doorgaans geen contractuele relatie. Een dergelijke contractuele relatie is bijvoorbeeld wel aanwezig tussen een patiënt en een huisarts of andere behandelende arts, doordat er dan geneeskundige behandelingsovereenkomsten worden aangaan. Vergelijkbaar is evenwel dat een medewerker die zich moet melden bij een verzekeringsarts, zich eveneens in een ondergeschikte en afhankelijke situatie bevindt. Bescherming wordt de medewerker geboden doordat de verzekeringsarts zich ook aan verschillende regels dient te houden. Verschillende rechten: - De verzekeringsarts moet zich bij zijn werkzaamheden als een goede hulpverlener gedragen (art 7:453 BW). Welk "professioneel" gedrag dit met zich mee kan brengen is uitwerkt in de "standaarden", waaraan verzekeringsartsen zich hebben verbonden. - Medische gegevens van medewerkers worden in beginsel 10 jaar bewaard (art 7:454 BW). - Op verzoek kan de medewerker zo spoedig mogelijk inzage in zijn medische gegevens krijgen (art 7:456 BW). - Een medewerker kan een verzoek indienen dat medische gegevens worden vernietigd. Dit verzoek wordt afgewezen als de gegevens van belang (kunnen) zijn voor een derde, alsmede wanneer regelgeving zich tegen vernietiging verzet (art 7:455 BW). - Zonder toestemming van de medewerker zijn er geen derden aanwezig bij de keuring (art 7:459 BW). - De uitvoeringsinstelling kan zijn aansprakelijkheid tegenover de medewerker niet uitsluiten of beperken (art 7:463 BW). - Wanneer de keuring ingrijpende van aard is, dient de medewerker daarvoor uitdrukkelijk toestemming te geven. Dat behoort evenwel tot de uitzonderingen, doordat het onderzoek doorgaans niet ingrijpend is. De verzekeringsarts hoeft in dat geval niet van tevoren om toestemming te vragen, aangezien toestemming dan aanwezig wordt geacht (art 7:450 BW). De verzekeringsarts dient de medewerker echter ook over deze niet ingrijpende onderzoeken vooraf te informeren (art 7:448 BW). Zonder medewerking van de medewerker zal er van de keuring weinig terecht komen. Medewerkers zijn derhalve verplicht de verzekeringsarts de inlichtingen te geven en de medewerking te verlenen die redelijkerwijze nodig is (art 7:452 BW). De wetteksten van de artikelen 7:448 t/m 464 Burgerlijk Wetboek zijn (nog) niet opgenomen. Herkeuringen en veranderingen Een medewerker die in aanmerking komt voor een uitkering wordt doorgaans eens in de drie jaar herkeurd, teneinde vast te stellen of hij nog steeds in dezelfde mate arbeidsongeschikt is (art 23 WAO). (art 34 WAO). Voor deze herkeuring kunnen zich veranderingen voordoen die gevolgen hebben voor de aanspraak op een uitkering zoals gedeeltelijk herstel, verslechtering van de belastbaarheid, hervatten van het werk, veranderen van functie of werkgever etc. Van deze omstandigheden dient de medewerker de uitvoeringsinstelling op de hoogte te brengen. Dat kan dan tot gevolg hebben dat hij een uitkering krijgt of lagere (afschatting) (art 36 WAO). Mogelijk komt de uitkering volledig te vervallen als de medewerker niet of minder dan 15 % arbeidsongeschikt wordt verklaard (art 43 WAO). Doorgaans betekent het veranderen van functie of werkgever niet dat de uitkering verandert, wat anders kan zijn als de medewerker meer gaat verdienen. Ingeval de arbeidsongeschiktheid van een medewerker die in dienst is toeneemt, wordt de verhoging pas verwerkt wanneer deze toename zich in een bepaalde periode heeft voorgedaan: - Er geldt geen wachttijd als een toename om dezelfde reden zich voordoet binnen een periode van vier weken na de vorige toename (art 39 WAO) - Een wachttijd van vier weken geldt er als de medewerker 45 % arbeidsongeschikt is, terwijl de toename tot een hoger percentage van arbeidsongeschiktheid leidt (art 38 WAO). - Is de medewerker voor minder dan 45 % arbeidsongeschikt, dan geldt een wachttijd van 52 weken bij een toename door nieuwe redenen (art 37 WAO). Die wachttijd van 52 weken geldt ook wanneer dezelfde redenen pas na vijf jaar voor een toename zorgen. Leiden dezelfde reden binnen vijf jaar tot een toename, dan geldt er een wachttijd van vier weken. Binnen redelijke termijn beslissen Op de aanvraag van een WAO-uitkering dient de uitvoeringsinstelling binnen een redelijke termijn te beslissen (art 87 WAO). Deze periode is in beginsel niet langer dan 13 weken. De uitvoeringsinstelling kan deze periode evenwel met een redelijke termijn verlengen, door dit schriftelijke mede te delen voor het verstrijken van die 13 weken (art 86a WAO). De termijn van 13 weken geldt ook voor beslissingen over het herzien, intrekken of heropenen van een WAO-uitkering, alsmede voor de vraag of een medewerker verzekerd is op grond van de WAO. Voor andere beslissingen geldt in beginsel een maximale periode van 8 weken. Wanneer de uitvoeringsinstelling informatie uit het buitenland nodig heeft, kan de redelijke termijn om te beslissen verlengd worden met maximaal 6 maanden. Voorlopige WAO-uitkering Mocht er voor het einde van het eerste ziektejaar nog niet vast staan of een medewerker arbeidsongeschikt is voor de WAO, dan kan hij een voorlopige WAO-uitkering krijgen. Het gaat dan om een voorschot op de WAO-uitkering, welke wordt gebaseerd op een arbeidsongeschiktheidspercentage van 80-100%. Dat percentage is lager als reeds vast staat dat de medewerker in mindere mate arbeidsongeschikt is of nog gedeeltelijk arbeid verricht waarvoor hij loon ontvangt. Nadat bekend is wat de werkelijke mate van arbeidsongeschiktheid is, wordt de WAO-uitkering vastgesteld en wordt het voorschot verrekend (art 50 WAO). Het verstrekken van een voorschot speelt in die gevallen waarin de keuring van de medewerker door een arts of arbeidskundige later plaatsvindt dan vier weken voordat het eerste ziektejaar eindigt. In geval van gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid De gedeeltelijk arbeidsongeschikte medewerker komt doorgaans in aanmerking voor een gedeeltelijke WAO-uitkering. Dat is niet het geval als het percentage van zijn ingeschatte arbeidsongeschiktheid lager is dan 15 % (art 19-4 WAO), wat evenwel nog niet betekent dat hij niet arbeidsgehandicapt is (2.2.1.). Deze gedeeltelijk arbeidsongeschikte medewerker kan aan de werkgever een aanbod doen om bepaald werk te verrichten, namelijk het werk op zijn resterende niveau, waartoe hij in staat is. Betreft het een redelijk aanbod, dan is de werkgever gehouden hierop in te gaan. De uitvoeringsinstelling stimuleert de reïntegratie door bijvoorbeeld subsidie, loonsuppletie, loondispensatie, proefplaatsingen etc. (2.2.4.). De werkgever dient het loon van de medewerker uit te betalen dat past bij de werkzaamheden die de medewerker verricht. Mogelijk wordt een gedeelte van dit loon indirect door de uitvoeringsinstelling betaald, daar deze doorgaans de gedeeltelijke WAO-uitkering van de medewerker aan de werkgever uitkeert (2.2.2.3.C.). Keert de uitvoeringsinstelling de uitkering direct uit aan de medewerker, dan houdt de werkgever hiermee rekening bij het vaststellen van het loon dat hij betaalt en de inhoudingen die hierop plaatsvinden (2.2.2.3.D.). Komt het inkomen van de medewerker boven een bepaalde grens uit, dan wordt de uitkering van de medewerker gekort. Dit kan zich bijvoorbeeld voordoen indien de medewerker overwerkt. Is er geen of onvoldoende werk voor de gedeeltelijk arbeidsongeschikte medewerker, dan wordt hij ook (gedeeltelijk) werkloos. De WAO-uitkering die de medewerker ontvangt is gebaseerd op de verminderde verdiencapaciteiten door ziekte of gebreken. Kan hij voor de uren dat hij wel kan werken niet of niet volledig bij zijn werkgever terecht, dan is er een goede kans dat hij voor het verlies van uren een WW-uitkering krijgt. De combinatie van een WW- en WAO-uitkering kan zich derhalve voordoen als er geen volledige plaats is voor een gedeeltelijk arbeidsongeschikte medewerker. Oftewel wanneer een medewerker door ziekte of gebreken niet alleen minder kan verdienen dan voorheen (WAO-uitkering), maar er daarnaast ook geen werk voor hem is voor het aantal uren dat hij voorheen werkte (WW-uitkering). Op werkloosheid wordt nader ingegaan in hoofdstuk 3.7. (3.7.). Medewerkers met een WW-uitkering moeten op zoek gaan naar ander werk, ook al werken zij nog voor een beperkt aantal uren bij hun vorige werkgever. De werkgever kan gehouden zijn om de (WW- en) WAO-uitkering aan te vullen op grond van de cao of arbeidsovereenkomst. Ook in dat geval kan de uitvoeringsinstelling de uitkering aan de werkgever uitbetalen (2.2.2.3.C.) of direct aan de medewerker uitkeren (2.2.2.3.D.). Recht behouden op een WAO-uitkering De medewerker dient zich te houden aan voorschriften welke de uitvoeringsinstelling opstelt. Het gaat daarbij om voorschriften bij het gebruik van ter beschikking gestelde voorzieningen, voorschriften die zien op het in stand houden of verbeteren van de mogelijkheden tot het verrichten van arbeid en voorschriften over de aanwezigheid thuis en dergelijke (art 24 WAO). Verder dient de medewerker de uitvoeringsinstelling op de hoogte te houden van ontwikkelingen die van invloed zijn op de hoogte van de uitkering. Dat betekent bijvoorbeeld dat de medewerker meldt wanneer hij meer of minder arbeidsongeschikt is geworden, als ook zijn andere inkomsten aangeeft op de periodieke vragenformulieren. Een toename van andere inkomsten kan zeer goed leiden tot het verminderen van het recht op uitkering. Niet nakomen van de verplichtingen kan leiden tot het schorsen, opschorten, korten of intrekken van de uitkering (art 25 WAO). Komt de uitvoeringsinstelling erachter dat er geen recht (meer) bestaat op een uitkering of dat deze lager moet zijn, dan wordt betaling direct geschorst. Dit heeft terugwerkende kracht over de periode dat degene te veel uitkering ontving. Was degene redelijkerwijze niet op de hoogte van het feit dat hij ten onrechte (te veel) uitkering kreeg, dan vordert de uitvoeringsinstelling het bedrag terug vanaf de datum dat degene hiervan op de hoogte is gesteld. Terugbetaling blijft achterwege wanneer dringende redenen zich hiertegen verzetten. Dikwijls leidt benadeling van de uitvoeringsinstelling tot het opleggen van een boete. De hoogte van de boete is in beginsel 10 % van het benadelingsbedrag, minimaal € 22.69 euro. De boete kan hoger of lager uitvallen als de ernst van het gedrag, de verwijtbaarheid of omstandigheden van degene dat rechtvaardigt (art 29 WAO). Zo kan de boete bijvoorbeeld met 50 % verhoogd worden bij ernstige overtredingen, alsmede bij een herhaling van een overtreding binnen 5 jaar. Een verlaging van de boete met 50 % is aangegeven wanneer degene, alsnog uit eigenbeweging de juiste of volledige informatie meldt, voordat de uitvoeringsinstelling hiermee bekend werd. Bij benadeling van de uitvoeringsinstelling van boven de € 5.445.36 euro, wordt er geen boete opgelegd, maar zal het openbaar ministerie degene vervolgen (art 29d WAO). Dan dreigt een taak- of gevangenisstraf. Bij een herhaalde overtreding zal vervolging reeds beginnen bij benadeling boven € 2.722.68 euro. Heeft het niet nakomen van de verplichtingen niet geleidt tot benadeling van de uitvoeringsinstelling, dan zal er doorgaans een waarschuwing gegeven worden (art 29 WAO)Degene dient dan binnen de gestelde termijn (maximaal 1 maand, soms langer) alsnog aan de verplichtingen te voldoen. Anders dreigt intrekking of herziening van de uitkering. Dat werkt terug tot dat datum waarop degene zijn verplichtingen had moeten nakomen. Dit kan degene voorkomen door wel zijn verplichtingen na te komen, in welk geval de uitvoeringsinstelling met een maatregel of boete kan volstaan. Komt de medewerker bijvoorbeeld zijn verplichting niet na om de uitvoeringsinstelling tijdig of juist te informeren, dan volgt doorgaans een waarschuwing en mogelijk een maatregel (boete). De waarschuwing volgt wanneer de arbeidsongeschikte minder dan 14 dagen (10 kantoordagen) te laat is met het op verzoek informeren van de uitvoeringsinstelling, en hij in de laatste twee jaar niet eerder een zelfde verzuim had. Anders volgt er een maatregel (boete), tenzij dringende redenen zich hiertegen verzetten of degene geen verwijt valt te maken. Een andere reden om een maatregel op te leggen is het feit dat een uitkeringsgerechtigde te laat om voortzetting van de WAO-uitkering vraagt. Die uitkering is namelijk naar tijd beperkt, bijvoorbeeld 5 jaar. Minimaal een kwartaal voor die periode verstrijkt, dient de medewerker om voortzetting te vragen. Terugvorderen WAO-uitkering Heeft de uitvoeringsinstelling aan een arbeidsongeschikte te veel aan uitkeringen betaald, dan wordt dit teruggevorderd (art 57 WAO). Dat blijft alleen achterwege wanneer een dringende reden terugvordering onaanvaardbaar maakt. Naast het terugvorderen kan er een boete opgelegd worden, voor zover het verkeert uitbetalen aan de werkloze is toe te rekenen. Denk voornamelijk aan situaties waarbij er niet aan de inlichtingenplicht is voldaan. In veel gevallen zal terugvordering betekenen dat partijen een betalingsregeling overeenkomen. Nadat de schuldenaar die regeling vijf jaar nakomt, wordt mogelijk het restant van de schuld kwijtgescholden. Kwijtschelding kan zich ook voordoen bij achterstallige betalingen waaraan alsnog wordt voldaan, dan wel als de vorderingen van de uitvoeringsinstelling in die vijf jaar volledig oninbaar blijken te zijn. Het gaat om drie in plaats van vijf jaar als het inkomen van de schuldenaar in die periode niet hoger is dan de beslagvrije voet (4.1.8.). De termijn van drie jaar in plaats van vijf gaat niet op als terugvordering het gevolg is van het niet nakomen van de inlichtingenplicht. Bezwaar en beroep Tegen de beslissing van de uitvoeringsinstelling kan bezwaar aangetekend worden. Zo kan er bijvoorbeeld bezwaar aangetekend worden tegen de beslissing om geen uitkering te verlenen, deze te korten of in te trekken. De beslissing van de uitvoeringsinstelling wordt een beschikking genoemd, waartegen het bezwaar ingediend wordt. Bedacht moet worden dat de uitvoeringsinstelling de beschikking kan aankondigen, oftewel dat van te voren bekend gemaakt wordt dat een bepaalde beslissing gaat volgen. Voordat het bezwaarschrift wordt ingediend, moet er gewacht worden op deze echte beschikking, zelfs als reeds bekend is wat het oordeel zal zijn. De betrokkene kan in het bezwaarschrift aangeven dat hij / zij gehoord wil worden, zodat degene de ruimte krijgt om het bezwaar toe te lichten. Volgt er na het bezwaarschrift weer een negatief oordeel, dan kan hiertegen in beroep gegaan worden bij de (bestuurskamer) van de rechtbank. Tegen dat oordeel kan weer in hoger beroep gegaan worden bij de Centrale raad van beroep. De beschikking vermeldt waar en binnen welke termijn er bezwaar aangetekend of in beroep gegaan kan worden. Medewerker maakt bezwaar tegen vaststelling van zijn arbeidsongeschiktheid De beschikking van de uitvoeringsinstelling over de arbeidsongeschiktheid van de medewerker is belangrijk. Een medewerker die volledig arbeidsongeschikt wordt verklaard, heeft maar weinig uitzicht op betaald werk. Het directe gevolg is dat de werkgever hierin aanleiding zal vinden om degene niet (meer) tot het werk toe te laten. Ook een percentage van gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid kan de toegang tot werk aanzienlijk beperken. Aan de andere kant kan een medewerker het onbegrijpelijk vinden dat hij niet (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt wordt verklaard, aangezien hij zichzelf niet (volledig) tot werken in staat acht. Tegen de beslissing van de uitvoeringsinstelling kan de medewerker bezwaar aantekenen, waarop de uitvoeringsinstelling binnen 6 maanden beslist. Hierbij wordt een andere verzekeringsarts of arbeidsdeskundige ingeschakeld. Volgt er een negatief oordeel, dan kan de medewerker in beroep gaan bij de bestuurskamer van de arrondissementsrechtbank. Onderstaande behandelt de situatie waarbij de medewerker met succes het besluit aanvecht, zodat uiteindelijk vast staat dat hij niet arbeidsongeschikt is (A.) of dat hij juist wel arbeidsongeschikt is (B.). A. De medewerker is niet arbeidsongeschikt Blijkt achteraf dat de medewerker wel voldoende arbeidsgeschikt is om zijn werk te doen, dan heeft de medewerker ten onrechte niet gewerkt over de periode van vermeende arbeidsongeschiktheid. Het is vervolgens de vraag voor wiens risico dat komt. De medewerker heeft over deze periode vaak minder inkomsten ontvangen, aangezien hij geen loon ontving, doordat hij niet werkte. Hij kreeg eventueel slechts een uitkering (met aanvulling). Onder bepaalde omstandigheden is de werkgever gehouden het loon te betalen over de periode dat hij de medewerker niet liet werken. De werkgever dient dat loon te betalen als hij niet is ingegaan op het aanbod van de medewerker die zich bereid verklaarde het werk te doen en zichzelf daartoe in staat acht, hetgeen achteraf komt vast te staan. Dat betekent dus dat de werkgever zich niet kan verschuilen achter het oordeel van de uitvoeringsinstelling. B. De medewerker is wel arbeidsongeschikt Een medewerker die zich zelf juist wel arbeidsongeschikt vindt, krijgt het moeilijk als de uitvoeringsinstelling vindt dat degene niet arbeidsongeschikt is. De medewerker ontvangt geen WAO-uitkering van de uitvoeringsinstelling en heeft daardoor ook geen recht op een aanvullingsregeling voor het aanvullen van de uitkering. en daardoor ook geen aanvulling op die uitkering van zijn werkgever. De werkgever zal van de medewerker verwachten dat deze zijn werk hervat. Het verzuim van de medewerker om te werken, betekent dat hij geen loon van de werkgever krijgt. De medewerker die met succes de beslissing van de uitvoeringsinstelling aanvecht, zal alsnog een WAO-uitkering krijgen over de verstreken periode. Mogelijk is de werkgever op grond van de CAO verplicht om deze WAO-uitkering aan te vullen. Achteraf komt dus vast te staan dat de medewerker wel (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt is. Dat de medewerker een gegronde reden had om niet te werken, betekent evenwel niet dat hij recht op loon heeft, aangezien dat slecht voor het eerste ziektejaar geldt. Na die tijd krijgt de medewerker alleen loon als hij werkt, aangezien een arbeidsongeschikte medewerker na een jaar ziekte aanspraak op een WAO-uitkering (met aanvulling) kan maken. Voordat de medewerker met succes het oordeel over de arbeidsongeschiktheid aanvecht, heeft de werkgever mogelijk de arbeidsovereenkomst laten ontbinden of opgezegd. In dit streven werd de werkgever gesteund doordat de medewerker verzuimde om te werken (3.3.3.). Tegen een ontbinding van de arbeidsovereenkomst kan de medewerker doorgaans niets meer ondernemen. Dat geldt ook als later vast komt te staan dat de kantonrechter er ten onrechte vanuit ging dat de medewerker verzuimde om te werken, zonder daarvoor een gegronde reden te hebben zoals arbeidsongeschiktheid. Pas later volgt de beslissing van de bestuursrechter waaruit blijkt dat degene wel arbeidsongeschikt was. In geval van opzegging kan de medewerker mogelijk steun zoeken bij het opzeggingsverbod tijdens de eerste twee ziektejaren. Voorwaarde is wel dat de medewerker de opzegging binnen twee maanden vernietigd en vervolgens binnen 6 maanden een loonvordering indient (2.2.7.). Werkgever maakt bezwaar tegen vaststelling WAO-uitkering Het vaststellen van arbeidsongeschiktheid van een medewerker kan leiden tot een (hoge) WAO-uitkering. Dit is nadelig voor de werkgever, omdat dit leidt tot een hogere gedifferentieerde WAO-premie. Werkgevers die eigen-risico-drager zijn geworden, moeten vijf jaar die (hoge) WAO-uitkering betalen (2.2.5.3.). Gezien dit belang, kan de werkgever bezwaar aantekenen tegen het besluit van de uitvoeringsinstelling en zo nodig beroep aantekenen bij de rechter. De uitkomst van dit bezwaar van de werkgever, kan gevolgen hebben voor de medewerker, met name wanneer hij niet of minder arbeidsongeschikt wordt geacht. Derhalve wordt ook de medewerker in de bezwaarschriftprocedure van de werkgever betrokken door de uitvoeringsinstelling. De vraag of de WAO-uitkering juist is vastgesteld, is in hoofdzaak een medisch vraagstuk. Bij die medische besluitvorming zijn gegevens betrokken die privacy-gevoelig kunnen zijn, gegevens die geacht worden vertrouwelijk te zijn. De uitvoeringsinstelling zal de medewerker vragen of hij wel of geen toestemming verleent tot inzage in die gegevens. Denk aan gegevens over de aard van de arbeidsongeschiktheid, de ziekteverschijnselen, de behandeling en mogelijkheden tot genezing en de voortgang daarvan, gegevens over de beperkingen in het functioneren van de medewerker en gegevens over de resterende belastbaarheid. Het verschilt per medewerker en de aard van de gegevens of hij toestemming verleent om die gegevens aan de werkgever en (of) diens advocaat te overhandigen. Hierbij speelt natuurlijk ook de verstandhouding tussen werkgever en medewerker een grote rol. De uitvoeringsinstelling zal de medewerker ervan op de hoogte stellen dat hij niet verplicht is om toestemming te verlenen. Geeft de medewerker geen toestemming, dan heeft de werkgever een probleem. Zonder die medische gegevens maakt hij weinig kans in een procedure. De oplossing wordt gevonden doordat de werkgever een arts aanwijst als gemachtigde, die vervolgens inzage krijgt in de vertrouwelijke gegevens (art 88c WAO). Deze arts mag die gegevens natuurlijk niet aan derden doorgeven, dus ook niet aan de werkgever. Dat betekent dat in een procedure, naast de werkgever en zijn advocaat, ook de arts als gemachtigde van de werkgever zal optreden. De arts gaat dan als enige over de medische kant van de vaststelling van de arbeidsongeschiktheid, oftewel de arts vertegenwoordigt de werkgever voor wat betreft het vertrouwelijke deel van de gegevens in de procedure. Het is aan uitvoeringsinstelling om er voor te zorgen dat vertrouwelijke gegevens alleen bij de arts terechtkomen. Ook tijdens een mondelinge behandeling van de zaak, worden vertrouwelijke gegevens slechts besproken als de werkgever afwezig is en zich voor die tijd alleen laat vertegenwoordigen door de gemachtigde arts. 2.2.5.2. Hoogte van de WAO-uitkering en hoe is deze opgebouwd De hoogte van de WAO-uitkering is afhankelijk van de volgende zes variabelen: A. De leeftijd en diensttijd B. Een bepaald maximum dagloon C. Inhouding van 8 % dat eens per jaar wordt uitgekeerd als vakantiegeld D. Percentage van arbeidsongeschiktheid E. Eventuele aanvulling van de uitkering F. Toe te passen arbeidskostenforfait Na de behandeling van deze onderwerpen wordt een voorbeeld uitgewerkt bij G. Bij de berekening wordt een voorbeeld gebruikt voor begin 2002. Daardoor moet er voor berekeningen over latere periodes rekening gehouden worden met een hoger minimumloon (4.1.6.), terwijl mogelijk ook het maximumdagloon hoger is. A. De WAO-uitkering is in eerste instantie afhankelijk van de leeftijd van de betrokken medewerker op de datum dat hij een WAO-uitkering krijgt Uitkering afhankelijk van het (dag)loon Het recht op uitkering wordt in veel gevallen afgeleid van het laatst verdiende loon van degene: het dagloon. Het gaat om het loon dat de medewerker gemiddeld heeft verdiend met werken in het laatste jaar waarin de medewerker ziek werd (art 14 WAO). Daarbij wordt alleen gekeken naar volledige betalingsperiodes in dat laatste jaar, doorgaans periodes van een maand of vier of vijf weken. Heeft de medewerker in het laatste jaar geen volledige betalingsperiode (niet een maand) gewerkt, dan wordt het gemiddelde in het voorgaande jaar berekend. Voor medewerkers die wel een betalingsperiode hebben gewerkt in het laatste jaar, maar niet meer dan 65 werkdagen kenden, worden er ook volledige betalingsperiodes is het voorgaande jaar meegerekend om zo minimaal aan de 65 dagen te komen. Het loon is inclusief een evenredig deel van de vakantietoeslag en eventueel een dertiende maand of eindejaarsuitkering. Ziektedagen worden zowel wat betreft loon als tijd buiten de berekening gehouden. Dat geldt ook voor een verlofperiode, welke tot maximaal 18 maanden buiten beschouwing blijft. Voor medewerkers die meerdere dienstbetrekkingen vervulden, wordt voorgaande over de verschillende lonen berekend, wat vervolgens bij elkaar wordt opgeteld. De loongegevens die de uitvoeringsinstelling nodig heeft om het dagloon vast te stellen, worden door de werkgever verstrekt. De leeftijd van de medewerker is van belang voor het recht op uitkering, tenzij de medewerker op 1 januari 1993 reeds arbeidsongeschikt was. De medewerker is jonger dan 33 jaar Dan krijgt hij een uitkering afhankelijk van het minimumloon en een toeslag (art 21-1 en 21a WAO). De toeslag is 2 % x het aantal jaren dat hij ouder is dan vijftien jaar vermenigvuldigd met het verschil tussen zijn dagloon en het minimumdagloon. Dit minimumdagloon is het minimumloon per maand gedeelte door 21.75 (dagen) (4.1.6.). Dat is voor een 23 jaar of oudere; € 1264,80 : 21.75 = € 58,15 Als een medewerker bijvoorbeeld 28 jaar is, dan is de toeslag; 28 - 15 = 13 x 2 % = 26 %. Hij verdiende bijvoorbeeld een dagloon van € 90.--, wat € 31.85 meer is dan het minimumdagloon van € 58,15 De toeslag is; 26 % x € 31.85 = € 8,28 toeslag per dag. Minimumdagloon € 58,15 + € 8.28 toeslag = € 64.43 als WAO-uitkering De medewerker is 59 jaar of ouder Deze medewerkers krijgen een uitkering dat afhankelijk is van het laatst verdiende loon. De medewerker is ouder dan 33 jaar maar jonger dan 59 jaar Deze medewerkers krijgen eerst een uitkering die afhankelijk is van hun (dag)loon en vervolgens een uitkering dat afhankelijk van het minimumloon met een toeslag (art 21-1 WAO) (art 21a WAO). 33 t/m 37 jaar; 6 maanden een loonafhankelijke uitkering. 38 t/m 42 jaar; 12 maanden een loonafhankelijke uitkering. 43 t/m 47 jaar; 18 maanden een loonafhankelijke uitkering. 48 t/m 52 jaar; 24 maanden een loonafhankelijke uitkering. 53 t/m 57 jaar; 36 maanden een loonafhankelijke uitkering. 58 jaar; 6 jaar een loonafhankelijke uitkering. Na de loonafhankelijke uitkering volgt een uitkering die afgeleid wordt uit het minimumloon en een toeslag. De toeslag is 2 % keer het aantal jaren dat de medewerker ouder is dan vijftien jaar, vermenigvuldigd met het verschil tussen zijn vorige dagloon en het minimumdagloon (art 21b WAO). Is een medewerker bijvoorbeeld 38 jaar, dan is de toeslag; 38 - 15 = 23 x 2 % = 46 %. Had hij een dagloon van € 90.-- euro, dan is dat € 31,85 meer dan het minimumdagloon van € 58,15 dat voor hem geldt. De toeslag is; 46 % x € 31,85 = € 14,65 de toeslag per dag. Minimumdagloon van € 58,15 + € 14,65 toeslag = € 72,80 als WAO-uitkering B. Het loon boven een bepaald dagloon wordt niet in aanmerking genomen De uitkering wordt hoogstens over het maximum dagloon van € 167,70,-- berekend (na juli 2003). Heeft de medewerker na het bereiken van de 55-jarige leeftijd meegewerkt aan demotie met salarisverlaging, dan kan er een hoger dagloon in acht genomen worden (6.3.2.2.). C. Inhouding van vakantiegeld In het berekende bedrag is de vakantiebijslag begrepen, dat 8 % bedraagt van de uitkering die de medewerker krijgt uitbetaald. Deze 8 % wordt gereserveerd en eens per jaar uitgekeerd (eind mei). Het berekende bedrag wordt vermenigvuldigd met (100/108) = ....... Het verschil wordt gereserveerd (art 59a e.v. WAO). D. De uitkering is afhankelijk van het percentage dat iemand arbeidsongeschikt is verklaard De mate van arbeidsongeschiktheid bepaalt de hoogte van de uitkering. Bij de volgende percentages van arbeidsongeschiktheid hoort een percentage dat toegepast wordt op de hierboven berekende bedragen (art 21-2 WAO). 0 - 15 % arbeidsongeschiktheid - geen uitkering 15 - 25 % arbeidsongeschiktheid - 14 % als WAO-uitkering 25 - 35 % arbeidsongeschiktheid - 21 % als WAO-uitkering 35 - 45 % arbeidsongeschiktheid - 28 % als WAO-uitkering 45 - 55 % arbeidsongeschiktheid - 35 % als WAO-uitkering 55 - 65 % arbeidsongeschiktheid - 42 % als WAO-uitkering 65 - 80 % arbeidsongeschiktheid - 50,75 % als WAO-uitkering 80 - 100% arbeidsongeschiktheid - 70 % als WAO-uitkering Indien de arbeidsongeschikte dusdanig hulpbehoevend is dat hij persoonlijke verzorging en / of oppas nodig heeft, dan wordt de uitkering mogelijk verhoogd naar 85 of 100 procent (art 22 WAO). E. Aanvulling op de WAO-uitkering Een werkgever kan op grond van de cao of arbeidsovereenkomst gehouden zijn een WAO-uitkering aan te vullen. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om een aanvulling van 100 % van het laatst verdienden loon. Zijn de inkomsten van de medewerker inclusief uitkering lager dan het sociaal minimum, dan krijgt hij een hogere uitkering, opdat hij komt aan het sociale minimum dat voor zijn gezinssituatie is vastgesteld. Hierboven bleek dat de hoogte van de uitkering afhankelijk is van de leeftijd van de medewerker die (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt is (A.). Medewerkers die jonger dan 33 jaar zijn, ontvangen direct een uitkering die wordt gekoppeld aan het minimumloon. Is de medewerker ouder, dan krijgt hij een uitkering die in het begin is gekoppeld aan zijn oude loon en later afhangt van het minimumloon. Dat betekent op termijn een teruggang, tenminste als de medewerker niet 59 jaar of ouder is. Er zijn aanvullingsregelingen die zich richten op het overbruggen van deze teruggang van een loon-afhankelijke naar een minimumloon-afhankelijke-uitkering. Medewerkers kunnen die natuurlijk ook zelf verzekeren. Dergelijke regelingen dekken het WAO-gat, oftewel de teruggang naar een lage WAO-uitkering. Zo'n aanvullingsregeling of verzekering kan bijvoorbeeld met zich meebrengen dat de uitkering wordt aangevuld tot aan 70 % van het laatst verdiende loon. Werkgevers die tot aanvulling van WAO-uitkeringen gehouden zijn, lopen een financieel risico bij arbeidsongeschiktheid van medewerkers, dat zij kunnen verzekeren. Het is ook mogelijk dat de medewerker recht heeft op een arbeidsongeschiktheidspensioen. Dat betekent een aanspraak op uitkeringen tot aan de datum waarop het ouderdomspensioen (65 jaar) ingaat. De medewerker wordt veelal de ruimte gelaten om mee te doen aan een dergelijke pensioenregeling. Gaat de medewerker deelnemen, dan betekent dat voor de werkgever dat hij premie op het loon van de medewerker gaat inhouden, doorgaans naast het werkgeversdeel dat de werkgever zelf bijdraagt. De keuze om wel of niet mee te doen aan een dergelijke verzekering is gewoonlijk onomkeerbaar. Het later deelnemen of afstand doen van de verzekering is niet of slechts in beperkte mate mogelijk. De uitkering op grond van de WAO kan samen met andere inkomsten dusdanig laag zijn dat de uitkeringsgerechtigde niet komt aan een sociaal minimum, zoals dat voor hem geldt gezien zijn persoonlijke omstandigheden. In dat geval heeft hij doorgaans recht op aanvulling op grond van de Toeslagenwet. Deze toeslag vraagt de uitkeringsgerechtigde aan bij zijn uitvoeringsinstelling. Dat doet hij binnen zes weken na het ontstaan van het recht op toeslag, doorgaans te rekenen vanaf het moment dat zijn inkomen onder het sociaal minimum daalt of te rekenen vanaf de definitieve vaststelling van zijn WW-, ZW-, WAO- en/of andere (loondervings)uitkering. F. Belastingrecht en toepassing arbeidskostenforfait De werkgever moet loonbelasting en premies volksverzekering inhouden als de medewerker bij hem in dienst is. In welk geval de werkgever ook premies werknemersverzekering moet inhouden en afdragen. De werkgever hoeft echter niets in te houden en af te dragen als het dienstverband is geëindigd of als hij geen aanvulling op de uitkering en geen loon hoeft te betalen Is de medewerker nog wel in dienst dan kunnen zich tal van situaties voordoen die in hoofdstuk 4.5. uitgewerkt worden (4.5.3.1.D.). Ten eerste de situatie waarbij de medewerker de uitkering direct van de uitvoeringsinstelling ontvangt en mogelijk daarnaast loon krijgt, eventueel met een aanvulling. Ten tweede wanneer de werkgever zowel de uitkering als een eventueel verschuldigde aanvulling en mogelijk ook loon aan de medewerker betaald. Dat laatste betekent dat de werkgever de uitkering van de uitvoeringsinstelling krijgt en doorgeeft aan de medewerker. Er wordt gesproken over een "instantiebetaling", als de uitvoeringsinstelling op de uitkering die zij aan de werkgever betaald de verschuldigde inhoudingen heeft gedaan. Van een "werkgeversbetaling" is sprake, wanneer de uitvoeringsinstelling op de uitkering geen inhoudingen heeft gedaan, doordat zij dat overlaat aan de werkgever. G. Uitwerking voorbeeld van een berekening van een WAO uitkering Een medewerker is voor 45 - 55 % arbeidsongeschikt verklaard en voor deze 42-jarige medewerker geldt een dagloon van € 100,- euro. Uitkering gebaseerd op dagloon Gedurende twaalf maanden heeft de medewerker recht op een loonafhankelijke uitkering (zie A.), waarbij het gaat een uitkering van 35 % (45-55 % arbeidsongeschikt; zie D.) van € 100.-- (max. 159,- zie B.) = € 35.-- Uitkering gebaseerd op vervolgdagloon Na twaalf maanden krijgt hij een uitkering van 35 % van het vervolgdagloon van € 79.52 = 27,83 euro Het vervolgdagloon is het minimumloon van € 55,48 + een toeslag € 24,04 = 79,52 (zie A.) De toeslag wordt berekend over het verschil tussen het minimumloon € 55.48 en het dagloon € 100. (maximaal € 159,- euro zie B.), dus € 100.- min € 55.48 = € 44.52 euro. Dit bedrag wordt vermenigvuldigd met een percentage: (42 leeftijd -15) x 2 % = 54 % x € 44.52 = € 24,04 euro Reservering vakantiegeld en inhoudingen (C.) Op de berekende uitkering wordt 8 % vakantietoeslag in mindering gebracht, dat wordt gereserveerd en in juni als vakantiegeld wordt uitbetaald. De bruto-uitbetalingen worden gevonden door de bedragen met 100/108 te vermenigvuldigen, waarna hierop de loonbelasting en premies volks- en werknemersverzekeringen worden ingehouden. 2.2.5.3. WAO-premies en eigen-risico-dragen WAO-premie voor kleine werkgevers Vanaf 2003 geldt er voor kleine werkgevers dat zij een vast WAO-percentage betalen, bestaande uit een basispremie van 5.05 % plus een verhoging van 2.38 % (2003), derhalve 7.43 % als WAO-premie. Van een kleine werkgever is sprake als de totale loonsom waarover in 2001 premies werknemersverzekeringen werden berekend, niet hoger was dan € 601.258,-. Tot 2003 betaalden kleine werkgevers een gedifferentieerde premie, die aanzienlijk kon stijgen als een medewerker in de WAO terecht kwam. Basispremie en gedifferentieerde premie voor grote werkgevers De verschuldigde WAO-premie die een grote werkgever afdraagt aan de uitvoeringsinstelling bestaat uit twee delen. Iedere werkgever is een basispremie verschuldigd, thans 5.05 % (5.85 in 2002), wat in de komende jaren lager gaat worden (art 77 e.v. WAO). De werkgevers die geen eigen-risico-dragers zijn geworden betalen bovendien een gedifferentieerde premie (wet Pemba) (art 78 e.v. WAO). De hoogte van de gedifferentieerde premie in een jaar is afhankelijk van de omvang van de WAO-uitkeringen die twee jaar geleden betaald werden. Het gaat derhalve om een vertraging van twee jaar, door de WAO-uitkeringen te berekenen in het jaar, twee jaar voor het jaar waarin de premie wordt betaald. Bij die berekening tellen de uitkeringen van medewerkers mee die niet langer dan vijf jaar een uitkering op grond van de WAO ontvangen, terwijl zij in dienst waren van de werkgever op het moment dat de arbeidsongeschiktheid ontstond. Dus ook wanneer het dienstverband van een zieke medewerker eindigt voordat hij een WAO-uitkering krijgt, telt deze medewerker mee. Bij volledig arbeidsongeschikt van een medewerker die veel verdiende, past een hoge WAO-uitkering, wat de gedifferentieerde premie zal opdrijven. De uitvoeringsinstelling stelt de premie per grote werkgever vast. Hierbij maakt zij een vergelijking met de gemiddelde loonsom van die werkgever over een periode van vijf jaren, te berekenen tot het vorige kalenderjaar. Is de loonsom sinds die tijd gestegen of gedaald, dan zal de premie mee of tegen kunnen vallen. Blijkt later dat bepaalde medewerkers een (te hoge) WAO-uitkeringen kregen waarop zij geen recht hadden, dan wordt het in het verleden te veel betaalde premie gecompenseerd. De gedifferentieerde premie is maximaal 8.52 % voor grote werkgevers. In de komende jaren zal het maximum van deze premies verder gaan stijgen. Neemt het aantal WAO'ers toe in een jaar, dan kan de verschuldigde, gedifferentieerde premie behoorlijk stijgen. Deze stijging doet zich dan niet voor in het volgende jaar maar in het jaar daarop (vertraging van twee jaar). Daar het risico van premieverhoging vooral bij kleine bedrijven de lasten aanzienlijk konden verhoging, is dat systeem voor kleine werkgevers afgeschaft. Ook andere werkgevers kunnen een aanzienlijke stijging krijgen. Het is mogelijk om voor een meer geleidelijke stijging van de premie een premiedempingsverzekering af te sluiten. Van de uitvoeringsinstelling ontvangt de werkgever ieder jaar informatie over de premies die hij verschuldigd is, alsmede of hij meer of minder betaalt in vergelijking met andere werkgevers (uit zijn bedrijfstak). Basispremie en eigen-risico-dragen voor grote werkgevers Een werkgever kan er toe overgaan om de uitkering van de uitvoeringsinstelling over te nemen van medewerkers die recht hebben op een WAO-uitkering, over de eerste vijf jaar (art 75a WAO). Hij wordt dan over deze vijf jaren eigen-risico-drager. In ruil voor het overnemen van de WAO-uitkering betaalt de werkgever een lagere WAO-premie, namelijk alleen de basispremie en niet de gedifferentieerde premie (art 75c WAO). WAO-uitkeringen die ingingen voor 1 januari 1998 worden niet overgenomen, wat tot uiting komt in een hoge basispremie die in de komende jaren verder gaat dalen. Bij de overgang naar het dragen van eigen-risico is de werkgever mogelijk een afkoopsom verschuldigd. Dit kan zich bijvoorbeeld voordoen als het niet meer verschuldigd zijn van de gedifferentieerde premie (vertraging van twee jaar of trap-af-fase), niet goed wordt gecompenseerd door het overnemen van WAO-uitkeringen (geen vertraging van twee jaar). |
![]() |
|
Verwijderd
|
I think ’Hard Times’ will tell the story of a family, having trouble to survive in really bad circumstances. This family will exist from a father who works in a factory, whre he get’s paid absolutely nothing, so he’s having trouble to even get something to eat for it’s family. The rest of the family is trying to make some money, the most bsolutely may possible, I think they wil try everything. So, I think it will be a sad book and you really will need some time to figure our what everybody does, an the way they are doing it.
|
![]() |
||
Citaat:
__________________
Hasselt!|lid van Berlijn fanclub!|Gott mit uns
|
![]() |
|
![]() |
<head>
<TITLE>...:::Gimix.tk:::...</TITLE> <META HTTP-EQUIV="Content-Type" CONTENT="text/html; charset=iso-8859-1"> <STYLE> a:link { color : #000000; text-decoration : none; } a:visited { color : #000000; text-decoration : none; } a:active { color : #000000; text-decoration : none; } a:hover { color :#FF8000; text-decoration : none; } </STYLE> <STYLE type="text/css"> <!-- BODY { scrollbar-face-color:#8A8A8A; scrollbar-highlight-color:#686868; scrollbar-3dlight-color:#686868; scrollbar-darkshadow-color:#686868; scrollbar-shadow-color:#686868; scrollbar-arrow-color:#686868; scrollbar-track-color:#686868; } --> </STYLE> <SCRIPT language="JavaScript"> var wait = 50 //pause tussen volgende letter (millisecondes) var message = new Array() message[0] = "Welkom bij ...:::www.Gimix.tk:::... " message[1] = "Laat een berichtje achter " message[2] = "Welkom bij ...:::www.Gimix.tk:::... " message[3] = "Laat een berichtje achter " //Als u toe wilt voegen, kopieer de regel hierboven, verander de text en het nummer var msgs = 3 //maak van 3 het nummer tot hoever het laatste bericht gaat (hier is dat 3) var curmsg = 0 var a = 0 var counter = 0 function typew(){a = a + 1 check() window.status = message[curmsg].substring(0, a) if(a == message[curmsg].length + 5){curmsg = curmsg + 1 a = 0}if(curmsg > msgs){curmsg = 0 }counter = setTimeout("typew()", wait) }function check(){if(a <= message[curmsg].length) {if(message[curmsg].substring(a, a + 1) == ""){a = a + 1 check()}}}typew();</SCRIPT> </head> |
![]() |
|
Hotmail-ledenservice... Laat je MSN Hotmail-account niet op non-a... 4 dec 1kB
Shockwave.com New -- PhotoJam 4 and great holiday games... 4 dec 18kB Spelpunt Spelpunt Nieuwsbrief 29 nov 16kB Shockwave.com Match wits with Mahjong Towers II! 26 nov 16kB FC Groningen Je persoonlijke gegevens van de FC Gronin... 25 nov 1kB M L hi 22 nov 1kB F1competitie.nl Kwalificatie F1competitie.nl 22 nov 2kB AllBrand.Nu PictureP... Your password for pictureposter.allbrand.... 21 nov 1kB Shockwave.com NEW - Discover the elegance of Puzzle Inl... 20 nov 14kB F1competitie.nl Kwalificatie F1competitie.nl 19 nov 2kB Pascal Alvers (geen) 18 nov 4kB F1competitie.nl Kwalificatie F1competitie.nl 15 nov 2kB webmaster@patty-schn... Maria news 13 nov 2kB Het Mediapaspoort Mediapaspoort Inschrijving 13 nov 19kB Pascal Alvers (geen) 13 nov 1kB gnr_4ever@hotmail.co... Quiz results from QuizYourFriends.com! 13 nov 4kB gnr_4ever@hotmail.co... Take my quiz on QuizYourFriends.com! 13 nov 3kB gnr_4ever@hotmail.co... I took your quiz, "Motherfucker quiz," on... 13 nov 5kB QuizYourFriends.com Your quiz, "Motherfucker quiz," has been ... 13 nov 4kB Shockwave.com Introducing an elegant new game! 13 nov 15kB QuizYourFriends.com Your quiz, "Motherfucker quiz," has been ... 12 nov 4kB F1competitie.nl Kwalificatie F1competitie.nl 11 nov 2kB De Coach Assistant Belangrijke mededeling 10 nov 8kB paul van der weegen Re: 9 nov 1kB F1competitie.nl Gegevens F1competitie.nl 9 nov 1kB De Coach Assistant De eerste ronde zit erop! 8 nov 13kB Shockwave.com New -- hit download games on GameBlast! 7 nov 17kB welcome@lycos-europe... Welkom bij Lycos.nl! 5 nov 12kB Lycos Tripod Het activeren van je Lycos Tripod Homepag... 5 nov 2kB Hotmail-ledenservice... Herinnering: zorg ervoor dat je MSN Hotma... 5 nov 1kB Cu2.nl Cu2 nieuwsbrief #6, Jaargang 4 1 nov 15kB greetings@reply.yaho... Mela sent you a Yahoo! Greeting 1 nov 1kB hattrick@extralives.... Hattrick - First Week Help 31 okt 2kB Shockwave.com Game of the Week: Mahjong Towers II 30 okt 15kB M L Re: Bassie andAdriaan 30 okt 3kB MSN Ledenlijst Welkom bij MSN Ledenlijst 30 okt 6kB miss_menthol924@hotm... (li)Lady Menthol ~ Yes, I love money and ... 30 okt 16kB hattrick@extralives.... Hattrick - Community 30 okt 2kB Pascal Alvers (geen) 29 okt 4kB hattrick@extralives.... Hattrick - First Week Help 29 okt 2kB Erik schoenmakers (geen) 28 okt 1kB Pascal Alvers verzekeringen 28 okt 4kB Pascal Alvers rrrrr 27 okt 2kB M L Re: Bassie andAdriaan 27 okt 2kB hattrick@extralives.... Hattrick - First Week Help 27 okt 2kB hattrick@extralives.... Hattrick - First Week Help 26 okt 2kB Spelpunt Spelpunt Nieuwsbrief - Bekendmaking 10.00... 25 okt 21kB hattrick@extralives.... Hattrick - First Week Help 24 okt 2kB hattrick@extralives.... Hattrick - Your team is activated 24 okt 2kB Shockwave.com Game of the Week: Rocket Mania! 24 okt 14kB Hotmail-personeel “Hot or not?” 23 okt 1kB M L Re: Bassie andAdriaan 18 okt 2kB Cu2.nl Cu2.nl, nieuwe wannabe vriend(in): paulvd... 18 okt 1kB atp@goleague.net ATP Fantasy Tennis - Activationcode 17 okt 1kB Cu2.nl Cu2.nl, nieuwe wannabe vriend(in): RBC4EV... 17 okt 1kB Cu2.nl Cu2.nl, nieuwe wannabe vriend(in): luckyl... 16 okt 1kB Cu2.nl Cu2.nl, nieuwe wannabe vriend(in): daksch... 16 okt 1kB Cu2.nl Cu2.nl, nieuwe wannabe vriend(in): saskia... 16 okt 1kB Cu2.nl Cu2.nl, nieuwe wannabe vriend(in): vleerm... 16 okt 1kB Cu2.nl Activatie code - Cu2 16 okt 1kB Denny en Cindy Welkom op het forum! 16 okt 1kB Shockwave.com Get into our brick-breaking bash! 15 okt 13kB Shockwave.com Welcome to Shockwave.com! 12 okt 10kB registratie@endemolg... Welkom 9 okt 2kB M L Re: 9 okt 2kB Hotmail-ledenservice... MSN Hotmail Extra Opslagruimte – dat is p... 8 okt 1kB NAC BREDA SUPPORTERS... NAC BREDA SUPPORTERSFORUM Registration 7 okt 1kB webmaster@patty-schn... Thank you for signing my Guestbook 5 okt 1kB M L Re: i'm already in the 3th round 5 okt 2kB gebruikers@mijngraaf... Activeer uw account 2 okt 1kB M L u'll win! 1 okt 2kB HCE Profcoach Inschrijving Profcoach competitie Holland... 28 sep 1kB webmaster@patty-schn... Thank you for signing my Guestbook 27 sep 1kB M L Re: 27 sep 2kB The Tennis Palace Account validated at The Tennis Palace ( ... 27 sep 1kB webserver@hattrick.o... Aanmelden voor Hattrick 26 sep 2kB 76 berichten, 17 ongelezen
__________________
;)
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Introduction Germany Top of Page
Background: As Europe's largest economy and most populous nation, Germany remains a key member of the continent's economic, political, and defense organizations. European power struggles immersed the country in two devastating World Wars in the first half of the 20th century and left the country occupied by the victorious Allied powers of the US, UK, France, and the Soviet Union in 1945. With the advent of the Cold War, two German states were formed in 1949: the western Federal Republic of Germany (FRG) and the eastern German Democratic Republic (GDR). The democratic FRG embedded itself in key Western economic and security organizations, the EC, which became the EU, and NATO, while the Communist GDR was on the front line of the Soviet-led Warsaw Pact. The decline of the USSR and the end of the Cold War allowed for German unification in 1990. Since then, Germany has expended considerable funds to bring eastern productivity and wages up to western standards. In January 2002, Germany and 11 other EU countries introduced a common European currency, the euro. Geography Germany Top of Page Location: Central Europe, bordering the Baltic Sea and the North Sea, between the Netherlands and Poland, south of Denmark Geographic coordinates: 51 00 N, 9 00 E Map references: Europe Area: total: 357,021 sq km water: 7,798 sq km land: 349,223 sq km Area - comparative: slightly smaller than Montana Land boundaries: total: 3,621 km border countries: Austria 784 km, Belgium 167 km, Czech Republic 646 km, Denmark 68 km, France 451 km, Luxembourg 138 km, Netherlands 577 km, Poland 456 km, Switzerland 334 km Coastline: 2,389 km Maritime claims: continental shelf: 200-m depth or to the depth of exploitation exclusive economic zone: 200 NM territorial sea: 12 NM Climate: temperate and marine; cool, cloudy, wet winters and summers; occasional warm foehn wind Terrain: lowlands in north, uplands in center, Bavarian Alps in south Elevation extremes: lowest point: Neuendorf bei Wilster -3.54 m highest point: Zugspitze 2,963 m Natural resources: iron ore, coal, potash, timber, lignite, uranium, copper, natural gas, salt, nickel, arable land Land use: arable land: 33.88% permanent crops: 0.65% other: 65.47% (1998 est.) Irrigated land: 4,850 sq km (1998 est.) Natural hazards: flooding Environment - current issues: emissions from coal-burning utilities and industries contribute to air pollution; acid rain, resulting from sulfur dioxide emissions, is damaging forests; pollution in the Baltic Sea from raw sewage and industrial effluents from rivers in eastern Germany; hazardous waste disposal; government established a mechanism for ending the use of nuclear power over the next 15 years; government working to meet EU commitment to identify nature preservation areas in line with the EU's Flora, Fauna, and Habitat directive Environment - international agreements: party to: Air Pollution, Air Pollution-Nitrogen Oxides, Air Pollution-Sulphur 85, Air Pollution-Sulphur 94, Air Pollution-Volatile Organic Compounds, Antarctic-Environmental Protocol, Antarctic-Marine Living Resources, Antarctic Seals, Antarctic Treaty, Biodiversity, Climate Change, Desertification, Endangered Species, Environmental Modification, Hazardous Wastes, Law of the Sea, Marine Dumping, Nuclear Test Ban, Ozone Layer Protection, Ship Pollution, Tropical Timber 83, Tropical Timber 94, Wetlands, Whaling signed, but not ratified: Air Pollution-Persistent Organic Pollutants, Climate Change-Kyoto Protocol Geography - note: strategic location on North European Plain and along the entrance to the Baltic Sea People Germany Top of Page Population: 82,398,326 (July 2003 est.) Age structure: 0-14 years: 14.9% (male 6,312,614; female 5,988,681) 15-64 years: 67.3% (male 28,213,316; female 27,240,648) 65 years and over: 17.8% (male 5,842,457; female 8,800,610) (2003 est.) Median age: total: 41.3 years male: 39.9 years female: 42.8 years (2002) Population growth rate: 0.04% (2003 est.) Birth rate: 8.6 births/1,000 population (2003 est.) Death rate: 10.34 deaths/1,000 population (2003 est.) Net migration rate: 2.18 migrant(s)/1,000 population (2003 est.) Sex ratio: at birth: 1.06 male(s)/female under 15 years: 1.05 male(s)/female 15-64 years: 1.04 male(s)/female 65 years and over: 0.66 male(s)/female total population: 0.96 male(s)/female (2003 est.) Infant mortality rate: total: 4.23 deaths/1,000 live births female: 3.76 deaths/1,000 live births (2003 est.) male: 4.68 deaths/1,000 live births Life expectancy at birth: total population: 78.42 years male: 75.46 years female: 81.55 years (2003 est.) Total fertility rate: 1.37 children born/woman (2003 est.) HIV/AIDS - adult prevalence rate: 0.1% (2001 est.) HIV/AIDS - people living with HIV/AIDS: 41,000 (2001 est.) HIV/AIDS - deaths: 660 (2001 est.) Nationality: noun: German(s) adjective: German Ethnic groups: German 91.5%, Turkish 2.4%, other 6.1% (made up largely of Serbo-Croatian, Italian, Russian, Greek, Polish, Spanish) Religions: Protestant 34%, Roman Catholic 34%, Muslim 3.7%, unaffiliated or other 28.3% Languages: German Literacy: definition: age 15 and over can read and write total population: 99% (1977 est.) male: NA% female: NA% Government Germany Top of Page Country name: conventional long form: Federal Republic of Germany conventional short form: Germany local short form: Deutschland former: German Empire, German Republic, German Reich local long form: Bundesrepublik Deutschland Government type: federal republic Capital: Berlin Administrative divisions: 16 states (Laender, singular - Land); Baden-Wuerttemberg, Bayern, Berlin, Brandenburg, Bremen, Hamburg, Hessen, Mecklenburg-Vorpommern, Niedersachsen, Nordrhein-Westfalen, Rheinland-Pfalz, Saarland, Sachsen, Sachsen-Anhalt, Schleswig-Holstein, Thueringen Independence: 18 January 1871 (German Empire unification); divided into four zones of occupation (UK, US, USSR, and later, France) in 1945 following World War II; Federal Republic of Germany (FRG or West Germany) proclaimed 23 May 1949 and included the former UK, US, and French zones; German Democratic Republic (GDR or East Germany) proclaimed 7 October 1949 and included the former USSR zone; unification of West Germany and East Germany took place 3 October 1990; all four powers formally relinquished rights 15 March 1991 National holiday: Unity Day, 3 October (1990) Constitution: 23 May 1949, known as Basic Law; became constitution of the united German people 3 October 1990 Legal system: civil law system with indigenous concepts; judicial review of legislative acts in the Federal Constitutional Court; has not accepted compulsory ICJ jurisdiction Suffrage: 18 years of age; universal Executive branch: chief of state: President Johannes RAU (since 1 July 1999) elections: president elected for a five-year term by a Federal Convention including all members of the Federal Assembly and an equal number of delegates elected by the state parliaments; election last held 23 May 1999 (next to be held 23 May 2004); chancellor elected by an absolute majority of the Federal Assembly for a four-year term; election last held 22 September 2002 (next to be held NA September 2006) head of government: Chancellor Gerhard SCHROEDER (since 27 October 1998) cabinet: Cabinet or Bundesminister (Federal Ministers) appointed by the president on the recommendation of the chancellor election results: Johannes RAU elected president; percent of Federal Convention vote - 57.6%; Gerhard SCHROEDER elected chancellor; percent of Federal Assembly vote 50.7% Legislative branch: bicameral Parliament or Parlament consists of the Federal Assembly or Bundestag (603 seats; elected by popular vote under a system combining direct and proportional representation; a party must win 5% of the national vote or three direct mandates to gain representation; members serve four-year terms) and the Federal Council or Bundesrat (69 votes; state governments are directly represented by votes; each has 3 to 6 votes depending on population and are required to vote as a block) elections: Federal Assembly - last held 22 September 2002 (next to be held NA September 2006); note - there are no elections for the Bundesrat; composition is determined by the composition of the state-level governments; the composition of the Bundesrat has the potential to change any time one of the 16 states holds an election election results: Federal Assembly - percent of vote by party - SPD 38.5%, CDU/CSU 38.5%, Alliance '90/Greens 8.6%, FDP 7.4%, PDS 4%; seats by party - SPD 251, CDU/CSU 248, Alliance '90/Greens 55, FDP 47, PDS 2; Federal Council - current composition - NA Judicial branch: Federal Constitutional Court or Bundesverfassungsgericht (half the judges are elected by the Bundestag and half by the Bundesrat) Political parties and leaders: Alliance '90/Greens [Angelika BEER and Reinhard BUETIKOFER]; Christian Democratic Union or CDU [Angela MERKEL]; Christian Social Union or CSU [Edmund STOIBER, chairman]; Free Democratic Party or FDP [Guido WESTERWELLE, chairman]; Party of Democratic Socialism or PDS [Gabriele ZIMMER]; Social Democratic Party or SPD [Gerhard SCHROEDER, chairman] Political pressure groups and leaders: employers' organizations; expellee, refugee, trade unions, and veterans groups International organization participation: AfDB, AsDB, Australia Group, BDEAC, BIS, BSEC (observer), CBSS, CDB, CE, CERN, EAPC, EBRD, ECE, EIB, EMU, ESA, EU, FAO, G- 5, G- 7, G- 8, G-10, IADB, IAEA, IBRD, ICAO, ICC, ICCt, ICFTU, ICRM, IDA, IEA, IFAD, IFC, IFRCS, IHO, ILO, IMF, IMO, Interpol, IOC, IOM, ISO, ITU, MONUC, NAM (guest), NATO, NEA, NSG, OAS (observer), OECD, OPCW, OSCE, PCA, UN, UN Security Council (temporary), UNAMSIL, UNCTAD, UNESCO, UNHCR, UNIDO, UNIKOM, UNMIBH, UNMIK, UNMOVIC, UNOMIG, UPU, WADB (nonregional), WCO, WEU, WHO, WIPO, WMO, WToO, WTrO, ZC Diplomatic representation in the US: chief of mission: Ambassador Wolfgang Friedrich ISCHINGER consulate(s) general: Atlanta, Boston, Chicago, Detroit, Houston, Los Angeles, Miami, New York, San Francisco FAX: [1] (202) 298-4249 telephone: [1] (202) 298-8140 chancery: 4645 Reservoir Road NW, Washington, DC 20007 Diplomatic representation from the US: chief of mission: Ambassador Daniel R. COATS embassy: Neustaedtische Kirchstrasse 4-5, 10117 Berlin; note - a new embassy will be built near the Brandenburg Gate in Berlin mailing address: PSC 120, Box 1000, APO AE 09265 telephone: [49] (030) 8305-0 FAX: [49] (030) 238-6290 consulate(s) general: Duesseldorf, Frankfurt am Main, Hamburg, Leipzig, Munich Flag description: three equal horizontal bands of black (top), red, and gold Economy Germany Top of Page Economy - overview: Germany's affluent and technologically powerful economy turned in a relatively weak performance throughout much of the 1990s. The modernization and integration of the eastern German economy continues to be a costly long-term problem, with annual transfers from west to east amounting to roughly $70 billion. Germany's ageing population, combined with high unemployment, has pushed social security outlays to a level exceeding contributions from workers. Structural rigidities in the labor market - including strict regulations on laying off workers and the setting of wages on a national basis - have made unemployment a chronic problem. Business and income tax cuts introduced in 2001 did not spare Germany from the impact of the downturn in international trade, and domestic demand faltered as unemployment began to rise. Growth in 2002 again fell short of 1%. Corporate restructuring and growing capital markets are setting the foundations that could allow Germany to meet the long-term challenges of European economic integration and globalization, particularly if labor market rigidities are addressed. In the short run, however, the fall in government revenues and the rise in expenditures has brought the deficit close to the EU's 3% debt limit. GDP: purchasing power parity - $2.184 trillion (2002 est.) GDP - real growth rate: 0.4% (2002 est.) GDP - per capita: purchasing power parity - $26,600 (2002 est.) GDP - composition by sector: agriculture: 1% industry: 31% services: 68% (2002 est.) Population below poverty line: NA% Household income or consumption by percentage share: lowest 10%: 3.6% highest 10%: 25.1% (1997) Distribution of family income - Gini index: 30 (1994) Inflation rate (consumer prices): 1.3% (2002 est.) Labor force: 41.9 million (2001) Labor force - by occupation: industry 33.4%, agriculture 2.8%, services 63.8% (1999) Unemployment rate: 9.8% (2002 est.) Budget: revenues: $802 billion expenditures: $825 billion, including capital expenditures of $NA (2001 est.) Industries: among the world's largest and most technologically advanced producers of iron, steel, coal, cement, chemicals, machinery, vehicles, machine tools, electronics, food and beverages; shipbuilding; textiles Industrial production growth rate: -2.1% (2002 est.) Electricity - production: 544.8 billion kWh (2001) Electricity - production by source: fossil fuel: 61.8% hydro: 4.2% other: 4.1% (2001) nuclear: 29.9% Electricity - consumption: 506.8 billion kWh (2001) Electricity - exports: 43.9 billion kWh (2001) Electricity - imports: 44 billion kWh (2001) Oil - production: 85,860 bbl/day (2001 est.) Oil - consumption: 2.813 million bbl/day (2001 est.) Oil - exports: 404,300 bbl/day (2001) Oil - imports: 3.081 million bbl/day (2001) Oil - proved reserves: 327.3 million bbl (January 2002 est.) Natural gas - proved reserves: 298.3 billion cu m (January 2002 est.) Agriculture - products: potatoes, wheat, barley, sugar beets, fruit, cabbages; cattle, pigs, poultry Exports: $608 billion f.o.b. (2002 est.) Exports - commodities: machinery, vehicles, chemicals, metals and manufactures, foodstuffs, textiles Exports - partners: France 11.1%, US 10.6%, UK 8.4%, Netherlands 6.2%, Austria 5.1%; Belgium 4.9%, Spain 4.5%, Switzerland 4.3% (2001) Imports: $487.3 billion f.o.b. (2002 est.) Imports - commodities: machinery, vehicles, chemicals, foodstuffs, textiles, metals Imports - partners: France 9.4%, Netherlands 8.4%, US 8.3%, UK 6.9%, Italy 6.5%, Belgium 5.2%, Japan 4.1%, Austria 3.8% (2001) Debt - external: $NA Economic aid - donor: ODA, $5.6 billion (1998) Currency: euro (EUR) note: on 1 January 1999, the European Monetary Union introduced the euro as a common currency to be used by financial institutions of member countries; on 1 January 2002, the euro became the sole currency for everyday transactions within the member countries Currency code: EUR Exchange rates: euros per US dollar - 1.0626 (2002), 1.1175 (2001), 1.0854 (2000), 0.9386 (1999), 1.7597 (1998) Fiscal year: calendar year Communications Germany Top of Page Telephones - main lines in use: 50.9 million (March 2001) Telephones - mobile cellular: 55.3 million (June 2001) Telephone system: general assessment: Germany has one of the world's most technologically advanced telecommunications systems; as a result of intensive capital expenditures since reunification, the formerly backward system of the eastern part of the country, dating back to World War II, has been modernized and integrated with that of the western part domestic: Germany is served by an extensive system of automatic telephone exchanges connected by modern networks of fiber-optic cable, coaxial cable, microwave radio relay, and a domestic satellite system; cellular telephone service is widely available, expanding rapidly, and includes roaming service to many foreign countries international: Germany's international service is excellent worldwide, consisting of extensive land and undersea cable facilities as well as earth stations in the INMARSAT, INTELSAT, EUTELSAT, and INTERSPUTNIK satellite systems (2001) Radio broadcast stations: AM 51, FM 787, shortwave 4 (1998) Television broadcast stations: 373 (plus 8,042 repeaters) (1995) Internet country code: .de Internet Service Providers (ISPs): 200 (2001) Internet users: 32.1 million (2002) Transportation Germany Top of Page Railways: total: 45,514 km (21,000 km electrified) standard gauge: 45,276 km 1.435-m gauge (20,084 km electrified) narrow gauge: 214 km 1.000-m gauge (16 km electrified); 24 km 0.750-m gauge (2002) Highways: total: 656,140 km paved: 650,891 km (including 11,400 km of expressways) unpaved: 5,249 km (all-weather) (1998 est.) Waterways: 7,500 km note: major rivers include the Rhine and Elbe; Kiel Canal is an important connection between the Baltic Sea and North Sea (1999) Pipelines: crude oil 2,240 km (2001) Ports and harbors: Berlin, Bonn, Brake, Bremen, Bremerhaven, Cologne, Dresden, Duisburg, Emden, Hamburg, Karlsruhe, Kiel, Luebeck, Magdeburg, Mannheim, Rostock, Stuttgart Merchant marine: total: 337 ships (1,000 GRT or over) 6,036,397 GRT/7,334,067 DWT ships by type: cargo 94, chemical tanker 15, container 203, liquefied gas 3, passenger 3, petroleum tanker 5, railcar carrier 2, refrigerated cargo 1, roll on/roll off 4, short-sea passenger 7 note: includes some foreign-owned ships registered here as a flag of convenience: Chile 1, Finland 5, Iceland 1, Netherlands 3, Switzerland 1 (2002 est.) Airports: 551 (2002) Airports - with paved runways: total: 328 over 3,047 m: 11 2,438 to 3,047 m: 54 914 to 1,523 m: 69 under 914 m: 131 (2002) 1,524 to 2,437 m: 63 Airports - with unpaved runways: total: 223 2,438 to 3,047 m: 1 1,524 to 2,437 m: 2 under 914 m: 189 (2002) 914 to 1,523 m: 31 Heliports: 40 (2002) Military Germany Top of Page Military branches: Army, Navy (including naval air arm), Air Force, Medical Corps, Joint Support Service Military manpower - military age: 18 years of age (2003 est.) Military manpower - availability: males age 15-49: 20,509,838 (2003 est.) Military manpower - fit for military service: males age 15-49: 17,399,936 (2003 est.) Military manpower - reaching military age annually: males: 472,946 (2003 est.) Military expenditures - dollar figure: $38.8 billion (2002) Military expenditures - percent of GDP: 1.38% (2002) Transnational Issues Germany Top of Page Disputes - international: none Illicit drugs: source of precursor chemicals for South American cocaine processors; transshipment point for and consumer of Southwest Asian heroin, Latin American cocaine, and European-produced synthetic drugs Mijn research voor het MUN.. Maar dis egt al eeuwen oud.. Hoe komt dit hier? |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Verwijderd
|
|
![]() |
|
Beste Geeke,
Zie de wind waai door de bomen, wat is daar bij huize Broeren nou weer bijgekomen. Een meisje met blonde haren, zoiets moois was Erik al jaren aan het vragen. Een net meisje bleek het te zijn, dat vond de sint ook wel fijn. Piet moest maar eens snel gaan kijken, Geeke bleek op een sportvrouw te lijken. Want rennen dat kan Geeke goed, die pieten zouden maar een moeten leren hoe dat moet. Ook op school zag piet Geeke door de gangen rennen, aan al die snelheid kan Piet moeilijk wennen. Maar wat zou de Sint, Geeke nu kunnen schenken? een aardige schoonbroer dat was alles wat de Sint kon bedenken. Maar een aardige schoonbroer heeft Geeke al, dus nog eentje is een beetje mal. Dan maar iets om lekker te ruiken, dat kan Geeke na de wedstrijd wel gebruiken. Wat het cadeau is, kan Geeke nu wel gokken, pas er goed op want de Sint heeft er flink voor moeten dokken. Dit is slecht een klein gebaar, genoeg onzin gehoord, uitpakken maar. Groetjes Sint en Piet poste net dit gedichte bij het sinterklaas-topic
__________________
In the end we will not remember the words of our enemies, but the silence of our friends
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Wat staat er onder je ctrl+veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee? Briseïs | 500 | 09-11-2004 16:49 |