![]() |
|
Kan iemand me even uitleggen hoe die muur er precies komt uit te zien? Diverse bronnen laten andere plaatjes zien
![]() Gush Shalom: klik hier ivm lay-out verneuking die anders ontstaat Israelisch Ministerie van Defensie (paarse en rode lijn): ![]() (uitvergrote versie) Nederlands Palestina Komitee: klik hier ivm lay-out verneuking die anders ontstaat
|
![]() |
|
Van dat alternatief plan vind ik het plan over Jerusalem niks. Dat moet gewoon een onafhankelijke staat worden met de eerste twee jaren een joodse, dan een christelijke en dan een islamitische burgemeester; weer opgevolgd door een joodse burgemeester - dit alles dan onder toezicht van de internationale gemeenschap (althans in de eerste jaren). Het zou gewoon een soort van Singapore moeten zijn. Een stad = een land.
En dat heet dan gewoon Jerusalem met als officiele talen: Hebreeuws, Arabisch en Engels. En iedereen moet die 3 talen kunnen spreken. En er wordt les gegeven in die 3 talen. ![]()
|||
Verwijderd
|
Gatara schreef op 01-12-2003 @ 22:28:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Ik vond t wel een beetje lachwekkend ![]() ![]() ![]() Maareh, de NLse ondertiteling was shit, volgens mij. Niet alles werd vertaald. En zoals eerder gezegd waren er 20 minuten uit. Citaat:
Doe ik IRL ook. Houden ze zo op ![]() Spugen werkt alleen maar averechts. Gaat ie dadelijk het volgende meisje dat niet durft lastig vallen.
||
Citaat:
Dus. Wat hebben ze te verliezen?
|
Sharon zal dit plan nóóit goedkeuren of op welke manier dan ook ondersteunen, omdat Sharon geen vrede wíl. Net zomin als Arafat trouwens. Immers: zolang er geen vrede is, zijn ze alletwee verzekerd van de zegen van hun volk en kunnen ze op hun leiderspost blijven zitten en hoeven ze geen macht af te staan.
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Gatara schreef op 01-12-2003 @ 22:44:
Citaat:
![]() Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Ik vond m wel cute ![]() Wel wat te jong. ![]() Citaat:
En daarnaast kunnen zij ook gevaarlijke situaties verwachten. De jongen die ging trouwen zou zenuwachtig geweest kunnen zijn voor de trouwerij, maar ook voor iets anders.
|||
Verwijderd
|
Gatara schreef op 01-12-2003 @ 23:04:
Citaat:
![]() Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Door aanslagen visa versa zijn er totaal geen inkomsten dmv toerisme of door de verneukte infrastructuur een steeds groeiende werkloosheid. De toeristen in Tel Aviv, bv, zijn zowat op 1 hand te tellen; terwijl het vroeger er van de toeristen wemelde, de werklozen in de Palestijnse gebieden zijn er - bij wijze van spreken - 13 in een dozijn. De economie in zowel Israel als de Palestijnse gebieden gaat down, down, down, down... Het enige land dat een beetje profijt kan hebben van deze situatie is, de VS. Als de VS slechts op de korte termijn slim zijn, zorgen ze ervoor dat deze situatie zo behouden blijft, zodat ze de situatie in het Midden-Oosten en Azie een beetje onder controle kunnen houden (door te zeggen zich actief op te stellen om het conflict te beslechten in Israel/PA zullen o.a. de Arabieren zich wellicht milder opstellen tegenover de bedoelingen van de VS in landen als Irak, Iran, Saoedi Arabie en Jordanie. Via veto's en geld (niet te veel) echter zal Israel achter hen blijven staan en zal het conflict voort blijven duren). Op de lange termijn lijkt mij dit niet zo slim (ik neem hier wel de voor de VS pessimistische houding in), aangezien het er naar uit ziet dat de economie in een dalende trend verkeert in de VS en deze trend zich nog wel even zal voortzetten; waarbij t later Israel in de problemen zal brengen (Israel krijgt geen geld meer; verliezend steun waarschijnlijk; haat jegens Israel groeit of houdt stand, geen oplossing. Israel verliest uiteindelijk de demografische oorlog al dan niet erger (het bestaan)). Als ik Israel was, zou ik me nu meer gaan richten op Europa dan de VS en zorgen voor sympathie bij Europa. En als je dan zoveel sympathie bij Europa gewonnen hebt, - sort of - heeft je kritiek op de Palestijnse autoriteiten ook meer kracht. Voordat je die sympathie hebt gewonnen, zou je natuurlijk ervoor kunnen zorgen dat rapporten als die van het IMF over de Pal. autoriteiten ook Europa bereiken. Een goede PR en met "zij die zonder zonden zijt werpe de eerste steen" in het achterhoofd zou Israel een bestaan kunnen garanderen. Lekker sweet naast een Palestijnse staat. Ik heb ook nog wat kritiek op Europa, maar ik laat t even hierbij. ![]()
||||
Citaat:
Die man was toch ook een flapdrol? ![]() ![]() Overigens was die jongen het niet die zei: "jij bent gek" (tegen die jongen) en "waar komt deze flapdrol vandaan?" Dus. Citaat:
Hebreeuws vind ik ook niet zo mooi. Arabisch overigens ook niet. Hoog-Nederlands ook niet. Komt door die g's enzo ![]() Citaat:
![]()
||||
Verwijderd
|
Gatara schreef op 01-12-2003 @ 23:23:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
Israël bevriest plan veiligheidsmuur Jordaanvallei
Gepubliceerd op woensdag 10 december 2003 JERUZALEM (ANP) - Israël heeft zijn plan de omstreden 'veiligheidsmuur' langs en door de Westelijke Jordaanoever uit te breiden naar de Jordaanvallei in de ijskast gezet. Dat heeft een Israëlisch parlementslid woensdag gezegd. De beslissing volgt op de stemming van maandag van de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties. Daarin is besloten de kwestie rond de 'veiligheidsmuur' voor te leggen aan het Internationaal Gerechtshof (ICJ) in Den Haag. Israëlische legerfunctionarissen zeiden dinsdag tijdens een vergadering van de parlementaire commissie voor defensie en buitenlandse zaken dat ,,om juridische redenen'' nu geen bouwwerkzaamheden zouden worden ondernomen, zei parlementslid Avshalom Willan. Hij vernam dat experts bij het ministerie van Justitie menen dat de afscheiding in deze zone niet kan worden aangemerkt als 'veiligheidsmuur' ter bescherming van Israëlische burgers, omdat die door Palestijnse dorpen loopt. Onderminister van Defensie Zeev Boim heeft bevestigd dat op dit moment niet wordt begonnen met de bouw van een afscheiding in de Jordaanvallei. De muur die Israël aan het bouwen is, volgt niet de grens met de Westelijke Jordaanoever, maar loopt op sommige plaatsen tot 22 kilometer diep door Palestijns gebied om joodse nederzettingen bij Israël te trekken. Als de afscheiding volgens plan wordt gebouwd, raken volgens een VN-rapport ongeveer 400.000 Palestijnen geïsoleerd. http://www.planet.nl/planet/show/id=...6752/sc=aa4c88
|
![]() |
Hier dan een eeste reactie van een jood!
![]() Waarom ik tot nu toe heb gewacht, is eigenlijk omdat ik weet dat ik jullie niet zal kunnen overtuigen. Jullie mij ook niet. Jullie horen wat de media zegt, geloven het en komen daarvoor dan ook op. Geen probleem met mij. Maar ik heb er ook familie wonen, ben zelf jood, ben daar regelmatig en weet ook hoe het voelt om daar rond te wandelen. Die muur komt er om de terroristen een halt toe te roepen. Dat er daardoor grond wordt afgepakt, is mijns inziens wettelijk, aangezien de grond aan de Israelische staat toebehoort. Of dat moreel gezien aanvaardbaar is, is iets anders. Even terugkomen op die "hard aanpakken van de Palestijnen": Stel je eens voor, je staat zo bij een controle-post. Auto na auto stromen er voorbij en er kan, ik zeg "kan" er een auto ontploffen, met het gevolg dat jij je leven verliest! Zou jij dan niet zenuwachtig zijn en iedereen zo snel mogelijk weg krijgen? Zou jij dan niet agressief optreden? Zolang je niet in zo een situatie bent geweest, kun je er niet over oordelen. Ik geef je maar een gedachte. Of je de Hebreeuwse taal leuk vind of niet, kan mij -eerlijk gezegd- geen barst schelen. Denk je dan dat ik, als jood, Nederlands wel een mooie taal vind? Dat vredesplan die ze opgesteld hebben in Zwitserland, is onaanvaardbaar voor geen van beide partijen. De zogenaamde "bezette gebieden" zijn onmogelijk terug te geven. Laat mij jullie nog iets zeggen: De Moslims hebben enkele heilige plaatsen. Mekka, Medina, Jerusalem,... Joden hebben enkel 1 helige plaats: Jeruzalem. En in Jeruzalem is het zelfs maar de tempelberg. Dus, als je het goed bekijkt, de Moslims zijn baas in Medina, Mekka, en nu willen ze nog ook Jeruzalem? Waarom zouden de joden hun enige heilige plek niet mogen behouden? Men gunt ons dat zelfs niet!... |
![]() |
||||||||
Citaat:
Jippie ![]() Citaat:
Dat snap ik, maar: 1. zal het werken? 2. is het daarmee legitiem om andere mensen te benadelen? Zonee, zou er dan niet bij alle machten geprobeerd moeten worden door de makers van de muur (de israelische regering) om het leed zoveel mogelijkte verzachten (niet dat beetje geld) voor de gedupeerden? 3. waarom nodigt Israel geen VN macht uit om dat karwei op te knappen? In plaats van een muur? Citaat:
Nee hoor. Dat is van de VN ![]() Citaat:
Hoe sta je daar moreel gezien tegenover? Citaat:
Zoals Yoav Shamir zei: sommige checkpoints zijn misschien nodig, maar velen niet (zoals in de Pa. gebieden zelf). Citaat:
Waarom is dat onmogelijk> Citaat:
Ik hoor overigens nooit Christenen zeuren over Jerusalem. Het is toch ook hun heilige stad?
|
![]() |
1.Als het tot nu toe heeft gewerkt, waarom zou die muur dan
niet verder helpen? 2.Als het tot je eigen grond berekend wordt, dan is dat legitiem. En hoe denk jij dan hun leed te kunnen verzachten? 3.Heb ik nooit bij stilgestaan, maar er zal wel, al dan niet een politieke, reden achter zitten. Dat grond behoort tot het Israelisch grondgebied. Dat is een feit. Dat het van de VN was, is ondertussen bijna 60 jaar geleden. Om eerlijk te zijn, maar dat komt omdat ik joods ben, vind ik dat men die terroristen op alle mogelijke manieren aanpakken. Als de gewone Palestijn daar de dupe van wordt, kan volgens mij maar protesten tegen die terroristen uitlokken. Net wat de Israeli's willen. Ze willen dat de Palestijn ziet dat de terroristen niets kunnen of hebben gedaan. Als dat gebeurt, kunnen ze beginnen onderhandelen. En van het een komt het ander... Of dit de juiste manier is om deze zaak te bekijken, betwijfel ik zelf hoor, maar ik ben joods, en moet voor mijn volk opkomen! Zoals "ik" zei: Het is altijd beter 1 of 2 checkpoints meer en minder kans op aanslagen, dan een checkpoint te weinig en dat er daarna een bom ontploft op een bus. En dan moeten ze weer zeggen: "Wir haben es nicht gewusst"! Neen. Het is beter 1 te veel dan eentje te weinig. Het is onmogelijk om die gebieden terug te geven, omdat er ondertussen veel te veel mensen wonen. Punt aan de lijn. Zelfstandig: hoe bedoel je? En je de waarheid te zeggen: ik persoonlijk vind het een schande dat de Christenen niet opkomen voor hun heilige plaats... |
![]() |
|||||||||||||
Citaat:
Omdat t maar een klein stukje betrof en men heus wel manieren vindt om de muur te omzeilen. Daarnaast wakkert de muur ook alleen maar nog meer haat en afgunst aan. Citaat:
Berekend wordt door wie? Citaat:
Bv. door mee te helpen huizen, scholen, ziekenhuizen en dergelijke op te bouwen of alternatieven aan te bieden aan de gedupeerden (omscholing van boer tot iets anders) ofzo. Citaat:
Dat vrees ik ook. Citaat:
Nog steeds. Omdat de Palestijnen dat stukkie grond niet accepteerden, maar de joden toen wel dat andere stukkie wel wilden accepteren. Citaat:
Daar hoef je geen jood voor te zijn. Terrorisme lijkt me alles behalve goed. Maar beter lijkt het mij de structurele oorzaak aan te pakken in plaats van aan symptoombestrijding te doen wat de huidige gang van zaken is. Citaat:
Zou kunnen, maar ik denk het niet. Ook omdat de terroristische organisaties veel macht hebben en hun eigen bevolking ook terroriseert/chanteert. Citaat:
Mooi streven, maar dat doe je niet door haat aan te wakkeren tegenover een ander bevolkingsgroep; wat nu lijkt te geschieden. Citaat:
Niks moet ![]() Citaat:
Ik betwijfel het. Die checkpoints zorgen voor een enorme frustratie bij de gewone man/vrouw die dan weer geneigd is zich extreem te ontplooien. Citaat:
Als een autonoom gebied. Een soort van Liechtenstein dus. Of misschien zelfs een Andorra. Dan heb je zoiets: twee staten: Israel en Palestina Jerusalem als autonoom gebied. Israel en Palestina officieel gelinked aan Jerusalem, maar officieus hebben ze bijna geen invloed (net zoals het koningshuis in zweden ![]() En dan Jerusalem als autonoom gebied waarin om de twee jaar (of drie; wat je maar wilt) de burgemeester van die stad afgewisseld wordt door als eerste een jood, dan een christen en dan een moslim (in die volgorde want we beginnen bij de oudste godsdienst)). En de officiele talen zijn dan Hebreeuws, Arabisch en Engels. Zoiets. Citaat:
![]()
|
![]() |
De israelische regering moet zijn volk beschermen. Als het dan een muur, een checkpoint,... Als terroristen die muur dan zullen kunnen ontwijken, dan moet men proberen die nog efficienter te maken. MEn kan het maar proberen. En in het Jiddisch zeggen ze vaak: Een neen heb je al nu, het kan nog maar ja worden. In ons geval: Een negatieve stelling heb je al nu, het kan nog maar een positieve stelling worden.
Nee, gewoonweg: de grond behoort aan de Israelis. Punt. Waarom zouden de Jordaniers, of eender welk ander land meehelpen aan onderwijs, huizen bouwen, ziekenhuizen,...? Ik zeg niet dat het Israelische regering dat absoluut niet moet doen, maar ik zie niet in waarom je Israel daarvan de schuld geeft. Inderdaad, de Palestijnen accepteerden het niet. Het werd veroverd in de oorlog door de Israelis en is het dus Israelisch grondgebied. Men pakt de symptomen daar helemaal niet aan. Het is juist de structuur die men probeert te bestrijden. Al die invallen in Ramallah en de andere steden, denk je dat het gewoon een willekeurige keuze is. Men weet dat men daar de terroristen"bazen" kan vinden,... Ik denk dat de aanwakkering van de haat de moeite waard is, als men hen ook laat inzien dat terrorisme geen gevolg krijgt. Frustratie of niet, men moet ze laten zien dat terrorisme geen gevolg krijgt! Overigens heb je een mooi plannetje in elkaar geknutseld voor Jeruzalem. Maar wat gebeurt er met al die andere eisen van de Palestjnen? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
|
Begrijp me niet verkeerd, ik geef de Israelische regering niet alleen de schuld! Ik geloof alleen niet dat hun manier van problemen oplossen de juiste is en vrees dat dit alleen maar ervoor zorgt dat er werkelijk nooit vrede komt of dat de methodes van "verzet" door organisaties alleen maar heftiger wordt.
Hoe harder het middel, hoe harder de terugslag, ben ik bang. En jawel, het zijn wel de symptomen die ze aanpakken. Iemand weerhouden om een zelfmoordaanslag te plegen is een symptoombestrijding. De reden WAAROM die persoon een zelfmoordaanslag gaat plegen is daarmee niet weggenomen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Stel dat je naar de dokter gaat omdat je pijn hebt, en de dokter schrijft je pijnstillers voor, maar de pijn blijft maar aanhouden en aanhouden, is het dan logisch dat de dokter je maar pijnstillers blijft voorschrijven? |
![]() |
|
@ "Peace" :
Sorry hoor, maar de grond waar die mooie staat Israël van jou op is gebouwd, was tot 1947 wel mooi Palestijns gebied. En toen kwamen de zionisten en werden de Palestijnen eruit geflikkerd: "Oprotten! Zie maar waar je gaat wonen! Wij nemen het wel even over!" Als er dus Palestijnen zijn die zich middenin Israëlisch gebied opblazen voor hún vaderland, vind ik dat niet meer dan geoorloofd. Als wij Nederlanders dat hadden gedaan toen de Duitsers hier waren in '40-'45, zouden we 'verzetsstrijders' zijn genoemd. De Palestijnen doen nu precies hetzelfde, maar nu worden ze 'terroristen' genoemd. Er loopt daar in dat Israël maar één grote terrorist rond en dat is Ariël Arik Sharon. Als België hier morgen binnenvalt en ons land inpikt, ons buitenschopt en de VN staan dat allemaal toe, weet ik toch zeker dat ik met een lading dynamiet in een bus ga zitten. |
![]() |
|||
Citaat:
Nee hoor ![]() Het was Brits ![]() Citaat:
En zo ging t ook niet helemaal. Het ging via de VN en de VN gaf een voorstel dat - in mijn ogen - niet geheel rechtvaardig was (de kleinste groep zou het grootste gebied krijgen). Maar dat doet er NU in ieder geval niet aan toe. Israeliers die in Israel zijn geboren, kunnen daar in ieder geval niets aan doen en hebben evenveel recht om in Israel te wonen als een Nederlander in Nederland.
||
Citaat:
En ik weet heus wel dat het allemaal via de VN is gegaan, maar simpel gezegd kwam het wel neer op wat ik gezegd heb. Ik heb ook geen bezwaar tegen het voortbestaan van Israël, als ze maar eerst: -die idiote Muur verwijderen -hun leger terugtrekken uit Palestijnse gebieden -alle Joodse 'nederzettingen' ontruimen -Sharon afzetten als premier -de Palestijnen een eigen staat geven. Zoniet, kan ik het grootste begrip opbrengen voor een Ali Dynamietstaafie. |
![]() |
|
Israëliërs en Palestijnen demonstreren bij veiligheidsmuur
Uitgegeven: 13 december 2003 19:34 AL-RAM - Enkele duizenden Palestijnen en Israëliërs hebben zaterdag in een buitenwijk van Jeruzalem gedemonstreerd tegen de bouw van de omstreden veiligheidsmuur. Circa tweeduizend Palestijnen en duizend Israëliërs protesteerden in de wijk Al-Ram tegen de bouw van de muur in hun woonomgeving. Het bouwwerk is bedoeld om Israëliërs te beschermen tegen Palestijnse aanslagen en loopt deels door Palestijnse gebieden. De betogers zetten een symbolische muur op van bordkarton die ze vervolgens vernielden. Op deze wijze wilden ze hun ongenoegen kenbaar maken over de afscheiding. Eerder deze week zette het Israëlische kabinet plannen om de muur door te trekken naar de Jordaanvallei in de ijskast. Het deed dat nadat de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties maandag had besloten de kwestie voor te leggen aan het Internationaal Gerechtshof in Den Haag. http://nu.nl/news.jsp?n=245896&c=23
|
Wat ik eerlijk gezegd niet begrijp is al die hetze jegens Israel.
Er zijn veel en veel meer landen waar echte mensenrechten worden geschonden, op grote schaal. Israel is gewoon streng. Dat moet ook wel, met zulke buren. Dus waar al deze mensen de energie vandaan halen om zich zo ontzettend met Israel bezig te houden, snap ik niet. Get a life, doe iets nuttigs! Over toeristen in Tel Aviv: deze zomer (juli-augustus) waren er ruim 2 maal zoveel toeristen als het jaar daarvoor..... en op straat ook behoorlijk wat.... alleen spreken de meesten gewoon hebreeuws en zien er uit als de gemiddelde israeli, dus nederlanders zien dat niet zo gauw. De enige echte 'groep' toeristen dat zijn de fransen, die komen met busladingen aan en houden zich vooral op in Netanya, Tel Aviv en de rest van de kust. Veel Amerikanen zitten in Jeruzalem. En wat jullie van die eeuwenoude taal vinden... Dat kan me nou echt niet schelen. |
![]() |
||
Citaat:
Persoonlijk vind ik dat ook meer energie gestoken mag worden in de situatie van Palestijnen in bv. Libanon, ja. Alsof alleen Israel dit volk slecht behandeld. Nee dus. Echter is het Grote Conflict in Israel en daarom denk ik dat ze de meeste aandacht krijgen.
||
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|