Oud 09-07-2001, 18:13
BOYwith-light
BOYwith-light is offline
de lucht is blauw op aarde als de zon er op staat en buiten de dampkring niet. Dat komt omdat er binnen de dampkring een gas bestaat genaamd: DAMP, kleine waterdruppeltjes. Als de zon op damp schijnt, lichten de miniscule druppeltjes op. Daardoor krijg je een wit/blauwige sluier. Achter die sluier zit gewoon het heelal die eruit ziet al een zwarte leegte (kijk snachts eens naar de hemel). Als de lucht heel wit is (met of zonder wolken) is het vochtiger en als de lucht erg blauw is (soms donkerblauw) dan is het erg droog. Het donkerblauwe gaat naar het ZWARTE toe, dat moet beteken dat de sluier dun is en er weinig damp is.

klopt dah?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-07-2001, 18:42
Optima
Optima is offline
-> natuurkundig vraagstuk

verplaatst
Oud 09-07-2001, 18:42
xmyx
xmyx is offline
geen idee...
Met citaat reageren
Oud 09-07-2001, 19:05
mif
mif is offline
Citaat:
BOYwith-light schreef:
de lucht is blauw op aarde als de zon er op staat en buiten de dampkring niet. Dat komt omdat er binnen de dampkring een gas bestaat genaamd: DAMP, kleine waterdruppeltjes. Als de zon op damp schijnt, lichten de miniscule druppeltjes op. Daardoor krijg je een wit/blauwige sluier. Achter die sluier zit gewoon het heelal die eruit ziet al een zwarte leegte (kijk snachts eens naar de hemel). Als de lucht heel wit is (met of zonder wolken) is het vochtiger en als de lucht erg blauw is (soms donkerblauw) dan is het erg droog. Het donkerblauwe gaat naar het ZWARTE toe, dat moet beteken dat de sluier dun is en er weinig damp is.

klopt dah?
Mijn theorie (net ter plekke bedacht dus waarschijnlijk onzin hoor).
Wit: Als alle kleuren licht weerkaatst worden.
Zwart: Als al het licht geabsorbeerd wordt.

Wolken: Het licht van de zon wordt via de aarde naar de wolken (waterdeeltjes) gekaatst die het weer terugkaatsen. Die zijn dus wit.
Lucht: Er wordt minder licht weerkaatst en je krijg blauw.
Zwart: Er wordt geen licht weerkaatst, omdat de deeltjes die het moeten weerkaatsen te ver zijn.

Humz. dit lijkt eigenlijk best wel op jouw theorie of niet?

Oud 09-07-2001, 19:06
Tampert
Tampert is offline
ff denken hoor. Hoe zat het ook weer. De kleur van lucht wordt bepaald door lichtbreking dacht ik, maar ook door het terugkaatsen van het blauw van de zee. Volgens mij heeft de kleur vanm de luxcht ook met de stand van de zon te maken
Oud 10-07-2001, 18:14
Dexter 0000
Dexter 0000 is offline
Heeejjj

Dat de lucht blauw is heeft volgens mij te maken met het feit dat er zuurstof in zit. Zuurstof (in vloeibare toestand zie je dat beter) is in principe heel licht blauw en ozon dat ten slotte een allotrope vorm van zuurstof is, is nog een stukje blauwer.

mzzl
Oud 11-07-2001, 08:28
autodropje
autodropje is offline
Citaat:
Dexter 0000 schreef:
Heeejjj

Dat de lucht blauw is heeft volgens mij te maken met het feit dat er zuurstof in zit. Zuurstof (in vloeibare toestand zie je dat beter) is in principe heel licht blauw en ozon dat ten slotte een allotrope vorm van zuurstof is, is nog een stukje blauwer.

mzzl
maar ozon is er zo weinig, dat kan je toch niet zien?

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten