Oud 03-03-2002, 10:39
Mary Jane
Mary Jane is offline
[ziej vraag]
Oud 03-03-2002, 11:04
Verwijderd
Vast een hele stomme vraag, maar wat is een coven?
Oud 03-03-2002, 11:09
wicce
wicce is offline
Citaat:
Inge13 schreef:
Vast een hele stomme vraag, maar wat is een coven?
is niet dom

een coven is een groep heksen zeg maar. een "officiele groep" heksen.. hmz, ik ben niet echt uuh, in vorm.. misschien dat andere het ietsje beter uit kunnen leggen.
maar in en coven worden alle rituelen, feestdagen etc van hekserij of wicca (hoe je het nu ook wilt noemen) gevierd. ze doen alles gezamelijk.
Oud 03-03-2002, 11:22
Mary Jane
Mary Jane is offline
Citaat:
wicce schreef:
is niet dom

een coven is een groep heksen zeg maar. een "officiele groep" heksen.. hmz, ik ben niet echt uuh, in vorm.. misschien dat andere het ietsje beter uit kunnen leggen.
maar in en coven worden alle rituelen, feestdagen etc van hekserij of wicca (hoe je het nu ook wilt noemen) gevierd. ze doen alles gezamelijk.

idd...and plz.....call it Wicca...
Coven; bestaande uit hogepriesteres(symboliseerd de Godin) en hogepriester (symboliseerd de God) en nog een aantal leden die samen de wicca-religie delen/aanbidden etc......
Oud 03-03-2002, 11:25
wicce
wicce is offline
Citaat:
*Juul* schreef:
Citaat:
wicce schreef:
is niet dom

idd...and plz.....call it Wicca...
Coven; bestaande uit hogepriesteres(symboliseerd de Godin) en hogepriester (symboliseerd de God) en nog een aantal leden die samen de wicca-religie delen/aanbidden etc......
een coven komt niet alleen voor in de wicca hoor, ook bij andere tradities binnen de hekserij. daarom zei ik, " hoe je het wilt noemen", want het kan vanalles zijn..
maar ik zei al, dat ik nu een beetje vaag ben..
Oud 03-03-2002, 11:40
Mary Jane
Mary Jane is offline
Citaat:
wicce schreef:
een coven komt niet alleen voor in de wicca hoor, ook bij andere tradities binnen de hekserij. daarom zei ik, " hoe je het wilt noemen", want het kan vanalles zijn..

hekserij=wicca.....alleen wicca is moderne naam
en jij bedoelt (waarschijnlijk) neo-pagans? dat zijn gewoon zieluge mensen diej denkn dat ze de duivel aanbidden.....dat is gewoon nepperij...duz ik vind dat geen covens...maar vooruit...ik ben owk vaag......
Oud 03-03-2002, 12:10
wicce
wicce is offline
Citaat:
*Juul* schreef:
Citaat:
wicce schreef:

hekserij=wicca.....alleen wicca is moderne naam
en jij bedoelt (waarschijnlijk) neo-pagans? dat zijn gewoon zieluge mensen diej denkn dat ze de duivel aanbidden.....dat is gewoon nepperij...duz ik vind dat geen covens...maar vooruit...ik ben owk vaag......
hekserij is geen wicca. hekserij is de kunst van de magie. je hebt het paganisme, een verzameling van natuurreligies. wicca maakt daar een deel van uit van het paganisme, het is een traditie binnenin. aan wicca zitten meer leefregels vast.
spot niet met neo-paganisme/paganisme, want blijkbaar heb je nog wat erover te leren.
Oud 03-03-2002, 13:37
Belladonna
Belladonna is offline
Jah, ik zou me echt heel graag willen laten inwijden. Maar ik heb al een paar vriendinnen die ook al een tijdje met wicca bezig zijn en we gaan samen een "groepje"beginnen. Maar ik denk niet echt dat je dat een coven kan noemen, want we zijn maar met zijn 4en. En een coven is toch 6 mannen(waarvan 1 hoge priester)en 6 vrouwen en een hogepriesteres? maja...
Oud 03-03-2002, 19:10
mystic girl
mystic girl is offline
Citaat:
judith2211 schreef:
nee dat zou ik niet doen.
redenen:
1. het hele aspect van hogepriester en hogepriesteres spreekt me niet aan (alsof zij 'betere' heksen zijn dat de andere coven-leden)
2. ik denk dat er in een coven weinig ruimte is voor jezelf, er gebeurt een heleboel samen, je kunt niet je eigen individuele geloof genoeg naar buiten brengen.
3. de rituele in een coven zijn meestal zeer uitgebreid. deze vorm (ook wel hogere magie genoemd) vind ik te langdradig (om het maar eens even bot te zeggen). de natuur- of 'lagere' magie spreekt mij meer aan.

ik zou wel bijvoorbeeld in een cirkel willen zitten. niet zozeer om rituelen uit te voeren (die vind ik toch wel heel persoonlijk), maar meer om samen de sabbats en esbats te vieren en vooral om van elkaar te leren.
als je er behoefte aan hebt dat je alles wordt voorgedaan en dat je niets zelf kunt 'ontdekken'dan zou ik in een coven gaan, maar als je nou niet zo van die regeltjes houdt enzo en dat je niet je eigen kant uit kunt gaan als je in een coven zit, dan zou ik het niet doen.
het laatste stuk wat judith schreef, dat spreekt me ook wel aan, gewoon een groepje van solitaire wicca's/ heksen, de sabbats of jaarfeesten vieren, hoeft niet uitgebreid te zijn, simpel kan ook.
Oud 03-03-2002, 19:31
Verwijderd
Citaat:
wicce schreef:
is niet dom

Aha! *inge snapt het*
Oud 04-03-2002, 09:19
Koss
Koss is offline
een coven is een heksenkring
meestal een wicca traditie (alexandrians of gardnarians)
wicca traditie's zijn te herlijden via de inwijdings weg naar gardner of alex sanders
uit veel speurwerk is gebleken dat het verhaal van alex dat hij werd ingewijd door zijn oma niet waar is en hij zijn inwijding van gurdner heeft gekregen
je zou dan bijna willen gaan denken dat het dan 1 pot nat is maar er zitten wel degelijk verschillen tussen die tradities
de alexandrians zijn meer bezig met serimonieele magie dan de gardnarians
de laatste jaren is er een snel groeiende wicca traditie bij gekomen
een traditie die een mix maakt van de wicca van gardner en een groot stuk oculte leer
in mijn ogen heeft dit meer te bieden dan de puure wicca

ikzelf heb er bewust voor gekozen om als solo door het leven te gaan
ik ben al een aantal keeren uitgenodigd om me bij een coven te voegen maar ik ben nou een maal geen team speler
ooit zij een HP's tegen me "we rijken je nu een hand toe
je kunt hem aan nemen en verder komen of je blijft in je eentje doormoderen"
ik heb er dus wel heen geweest maar er toch voor gekozen om in mijn eentje door te modderen :-P
ondertussen ken ik meerdere mensen uit de verschillende tradities
dus als er echt wat is kan ik wel ergens terecht

een inwijding is me al 3 keer aangeboden (wat overgens tegen de leer in is want je hoort er zelf om te vragen bij je HP's)
maar ik hecht geen waarde aan een inwijding van mens op mens
mijn inwijding was toen ik leerde wat er in de bossen leeft zonder te ademen
toen ik leerde de energien te herkennen
en bindingen te maken met en tussen die energien
de echte inwijding was toen ik deze dingen leerde voellen,herkennen en zien

ik hoop dat je hier wat aan hebt
B*B
Koss
Oud 04-03-2002, 09:33
*Vampira*
*Vampira* is offline
Gardner ging op z'n laatst tog owk solo...? (=*Juul* btw)
Oud 04-03-2002, 10:12
klein gek geitje
klein gek geitje is offline
nee ik heb mijn eigen geloofje binnen de "hekserij"
misschien pas ik wel niet in de hekserij maar ben ik wel breder gelovig...

maar naja ik ga niet in een coven want ik denk idd dat je daar je eigen geloof niet naar voren mag en kan brengen
Oud 04-03-2002, 11:32
Koss
Koss is offline
Citaat:
klein gek geitje schreef:
maar naja ik ga niet in een coven want ik denk idd dat je daar je eigen geloof niet naar voren mag en kan brengen

de eene coven is de andere niet
in een coven krijg je wel bijstand van de anderen in je eigen zoektocht
een crone,HP of HP's kan je helpen met richting geven aan wat je wel en niet gelooft
in de wicca ben je daar behoorlijh vrij in
er word je niet zoals in een kerk een strak geloofs beeld opgedrongen
denk er eerst maar eens goed overna en praat eens met een HP of HP's over wat er binnen een coven op geloofs gebied allemaal gebuird voor je een beslising neemt

Oud 04-03-2002, 11:47
Saraï_h
Saraï_h is offline
dat zou dus echt niets voor mij zijn he kga altijd als een loner door het leven naar mijn gevoel, en ik voel me nooit thuis in grote groepen.

plus dat ik me er niet zo hard mee bezig hou omdat en ik denk naar mijn gevoel niet puur en schoon genoeg ben om me in een groep te mengen en mee te werken aan positieve doeleinden. Niet genoeg in balans daarvoor denk ik. En dan schiet je er niets mee op, dan brengt het je niet echt verder.. en de anderen ook niet.
Oud 04-03-2002, 16:30
Severus
Severus is offline
Ik weet het niet.... het lijkt me wel wat. Maar ik denk dat ik eerst een tijdje solo blijf voordat ik dat ga doen...

Ripper
Oud 05-03-2002, 08:08
Black Reina
Black Reina is offline
neej, ben liever solo-heks, in een coven is het vaak zo dat er 1 traditie is bijv, alexandrian, of dianic, ik doe gewoon van alles bijmekaar, volg me eigen weg, en ie is meestal sterker. geen regels naar elkaar toe als je solo bent, veel beter in mijn ogen. hoewel ik af en toe wel met een vriendin iets samen doe maar ja, dat kun je ook weer niet echt vergelijken
Oud 05-03-2002, 09:08
Verwijderd
Ik zou niet zo snel in een coven willen. Dan heb je meteen weer verplichtingen en ik vind het wicca gewoon fijn omdat je geen vaste verplichtingen hebt
Oud 05-03-2002, 11:19
Koss
Koss is offline
Citaat:
Mcadamian schreef:
Ik zou niet zo snel in een coven willen. Dan heb je meteen weer verplichtingen en ik vind het wicca gewoon fijn omdat je geen vaste verplichtingen hebt
ik denk dat je de wicca nog niet helemaal begrepen hebt
het lijkt me goed dat je eens de 13 doellen van een heks leest
en ook de 13 prinsipes van een heks
je hebt juist veel verplichtingen tegenover jezelf
en niet zo zeer tegenover een HP of HP's

Oud 05-03-2002, 13:13
Saraï_h
Saraï_h is offline
Citaat:
Koss schreef:

niet te letterlijk opvatten is wel is handig koss aanvoelen wat iemand bedoeld..

Oud 05-03-2002, 13:34
Suzanne79
Suzanne79 is offline
Citaat:
wicce schreef:
hekserij is geen wicca. hekserij is de kunst van de magie. je hebt het paganisme, een verzameling van natuurreligies. wicca maakt daar een deel van uit van het paganisme, het is een traditie binnenin. aan wicca zitten meer leefregels vast.
spot niet met neo-paganisme/paganisme, want blijkbaar heb je nog wat erover te leren.

Ik weet dat er mensen zijn die denken dat hekserij alleen de kunst van de magie is, maar dat wil ik toch even recht zetten. Hekserij is net zo goed een paganistische religie als wicca. Veel van de uitgangspunten zijn hetzelfde (Godin en God, kringloop van de natuur, wiel van het jaar etc) maar hekserij kent niet de (hierarchische en ceremoniele) structuur zoals wicca die heeft. Je zou kunnen zeggen dat hekserij aardser is, al heb ik niet de ervaring met wicca om daar een vaste uitspraak over te doen. In theorie is elke wicca een heks, maar niet elke heks een wicca. Er zijn veel meer niet-wicca heksen in Nederland dan je zou denken, als je de beschilbare literatuur bekijkt (die vrijwel alleen over wicca gaat) maar dat heeft er vooral mee te maken dat wicca veel georganiseerder is, waardoor erook meer over gepubliceerd wordt. Paganisten zijn inderdaad geen duivelsaanbidders, wicca en hekserij zijn zelf paganistische religies en die aanbidden de duivel toch ook niet?

Maar om de vraag aan het begin te beantwoorden:
Ik ben een solo-heks, en voel me daar erg gelukkig bij. Als ik in een coven zou gaan, zou niemand daar gelukkiger van worden, ik niet, en de andere coven-leden ook niet. Ben ik veel te eigenwijs voor
Oud 05-03-2002, 14:56
Verwijderd
Citaat:
Koss schreef:

Ik ben er nog niet mee bezig hoor ik lees nu het handboek en interesseer me er vooral in

Oud 05-03-2002, 14:59
watermannetje
watermannetje is offline
ik voel me wel aangesproken tot een coven, maar ik zie allemaal wel hoe alles loopt, aan de ene kant hou ik wel van dat ceremonie gedoe en samen zijn maar aan de andere kant niet van regeltjes, dus...
Oud 11-03-2002, 11:32
lil_suze
lil_suze is offline
Ik wou nog even melden dat er in een coven niet per se 1 HP en 1 HP's moet zijn. Het kan ook per keer wisselen wie de taak op zich neemt. Dit is meestal niet heel erg gewoon, maar komt wel voor!
Oud 11-03-2002, 20:56
Mysticnewbie
Mysticnewbie is offline
He mensen, dat wicca-gedoe klinkt wel interessant, is er misschien ergens een site waar alles precies staat uitgelegd???
alvast thnx
Oud 12-03-2002, 08:35
TearSong
TearSong is offline
Citaat:
Suzanne79 schreef:
Maar om de vraag aan het begin te beantwoorden:
Ik ben een solo-heks, en voel me daar erg gelukkig bij. Als ik in een coven zou gaan, zou niemand daar gelukkiger van worden, ik niet, en de andere coven-leden ook niet. Ben ik veel te eigenwijs voor

dat herken ik ook heel erg, ik denk dat ik te eigenwijs ben voor een coven. Ik heb de neiging om alles precies te willen doen zoals ik het wil, en wanneer ik het wil. Bovendien ben ik van nature toch meer een 'loner', iemand die erg op zichzelf is en nooit de behoefte heeft aan veel mensen om zich heen..
Oud 12-03-2002, 09:09
Saraï_h
Saraï_h is offline
hey congret tearsong!! *zingt een liedje... en stopt daar maar weer net zo snel mee als dat ze ermee begon*
Oud 12-03-2002, 09:49
red_hot_chilli_pieper
red_hot_chilli_pieper is offline
ik kan zowel loner alswel groepsmens zijn , als t erop aan komt ben ik toch eerder t eerste.

maar ff ontopic... hoe bedoel je die vraag eigenlijk ? in de zin van *wie lijkt dat leuk* of in de zin van een uitnodiging.
in geval van t laatste ..geloof me dit is NIET de plek waar je dat moet vragen

en ff nog ontopicigger -> ik niet , ik hou me wel bezig met t bovennatuurlijke maar onderzoekend en niet gebruikend .. ik heb heel sterk t gevoel dat als ik daaraan begin ik iets zou opwekken wat beter niet opgewekt kan worden , ik weet niet wat maar soms is t goed om te luisteren naar je innerlijke stem
Oud 14-03-2002, 17:12
Janet
Janet is offline
ja ik denk dat ik het wel zou wille,alleen om een te kijken....lijk me best wel kick.....(en leerzaam)
Oud 01-04-2002, 08:29
Guineverea_witch
Guineverea_witch is offline
ja lijkt me ook wel wat,maar vind er geen een
Weet iemand misschien een coven in frl?

BB
Oud 01-04-2002, 15:42
Aissyla
Aissyla is offline
Het lijkt me opzich wel leuk en leerzaam, maar dan zit je er wel aan vast. En ik ben dus echt een loner.
Op een vrije dag wil ik bv al haast niets te maken moeten hebben met vriendinnen van school.
Daarom zou ik dus nooit een coven gaan opzoeken en joinen.

Hoogstens een internet-coven, dat lijkt me eigenlijk wel een leuk idee, dan zou ik er wel bijgaan.
Ik weet niet of dat eigenlijk wel kan/bestaat. Maar dat bedacht ik plotseling...
Oud 01-04-2002, 16:13
Verwijderd
Op zich lijkt het me wel iets, omdat je meer leert over alles omtrent wicca/hekserij. Aan de andere kant geloof ik niet meer in de God en Godin als in Boeddha of zo, dus ik heb het gevoel dat ik het recht niet heb om bij een coven te gaan... Net zo min ik het recht niet zou hebben om mezelf gereformeerd te noemen.
Als je begrijpt wat ik bedoel... -_o
Oud 04-04-2002, 08:01
Guineverea_witch
wiccans geloven in een godin en god,maar als je je mt hekserij bezig houdt hoef je geen wiccan te zijn
Dus iedere wiccan is een heks,maar niet elke heks een wiccan.
Als je begrijpt wat ik bedoel

BB
Oud 04-04-2002, 08:32
Koss
Koss is offline
Citaat:
Guineverea_witch schreef:
ja lijkt me ook wel wat,maar vind er geen een
Weet iemand misschien een coven in frl?

BB
ja ik ken een alexandrian coven in friesland
en in zover ik weet is dat ook de eenige coven in friesland
maar ik moet er wel bij zeggen dat ik alleen maar slechte ervaringen heb met de HP's van die coven (Angelina)
de coven heet MA-AN en zit in hereveen
momenteel hebben ze ook een ledenstop
en ze wijden niemand onder de 21 in
voor een coven waar alles wel snor zit en een heel aardig stel als HP & HP's kom je in groningen uit
ook die coven is alexandrian

in apelscha zit margarita
zij is geen wicca heks maar een erfheks
zij geeft ook oplijdingen in de hekserij en ook kun je bij haar een open ritueel mee maken (bv een jaar feest)
margarita kan je erg veel leren en ik heb goede ervaringen met haar
dus ik kan je alleen maar aan raden om eens bij margarita te kijken
margarita doet geen inwijdingen onder de 20 jaar (maar dat kan ik mis hebben)
ik hoop dat je er wat aan hebt
B*B
Oud 04-04-2002, 16:33
Guineverea_witch
nee,ik was alleen geinteresseerd.ik weet dat ik te jong ben voor inwijding!
Ik ben zeker nog van plan om eens een keer naar margaritha te gaan,alleen ouders!!!!!die vinden het niet goed

BB
Oud 04-04-2002, 16:46
Chelsea
Chelsea is offline
ik?nooit
dan zit je der zo aan vast
Oud 20-01-2004, 18:14
ladydestiny
ladydestiny is offline
Kan iemand mij vertellen hoe een zelfinwijding in elkaar zit?
Ik heb nu met een paar vriendinnen die ook wicca willen worden een soort *groepje* je kunt het echt geen coven noemen, maar we zouden graag allemaal ingewijd willen worden als solitaire heksen, maar geen van ons weet precies hoe een inwijding werkt, een andere vriendin van me weet wel hoe dat in elkaar steekt, maar zij heeft wat woorden gehad met een ander lid van ons *groepje* en het is moeilijk om dit bij te leggen hoewel ik ze beide al heb uitgelegd dat t verkeerd is haatdragend te zijn. nu klink ik vast hartstikke oma maar daar gaat het nu niet om, waar het wel om gaat is dat ik zeer graag zou willen dat iemand mij uitlegde hoe dat een zelfinwijding gaat, welke voorbereidingen je ervoor moet trekken en dergelijke.
Oud 20-01-2004, 18:16
ladydestiny
ladydestiny is offline
Oh, en even over mijn vorige berichtje, over mijn leeftijd hoef ik me niet druk te maken, mijn ouders respecteren mijn keuze en mijn geloof net zoals ik die van hen respecteer. mijn vader is atheïst en gelooft zelf nergens in maar laat mij wel mijn eigen weg kiezen qua geloof en dergelijke.
Oud 20-01-2004, 19:37
Tio
Tio is offline
Was het nodig hier een topic van bijna twee jaar oud om te uppen?
Oud 20-01-2004, 21:21
Verwijderd
Citaat:
ladydestiny schreef op 20-01-2004 @ 19:14:
Kan iemand mij vertellen hoe een zelfinwijding in elkaar zit?
Ik heb nu met een paar vriendinnen die ook wicca willen worden een soort *groepje* je kunt het echt geen coven noemen, maar we zouden graag allemaal ingewijd willen worden als solitaire heksen, maar geen van ons weet precies hoe een inwijding werkt, een andere vriendin van me weet wel hoe dat in elkaar steekt, maar zij heeft wat woorden gehad met een ander lid van ons *groepje* en het is moeilijk om dit bij te leggen hoewel ik ze beide al heb uitgelegd dat t verkeerd is haatdragend te zijn. nu klink ik vast hartstikke oma maar daar gaat het nu niet om, waar het wel om gaat is dat ik zeer graag zou willen dat iemand mij uitlegde hoe dat een zelfinwijding gaat, welke voorbereidingen je ervoor moet trekken en dergelijke.
Ik geloof dat er in 'Brieven van een heks' van Rae Beth een zelfinwijding beschreven staat, maar dat is maar één van de manieren, er zijn er vast wel meer..

En eens met Tio, beetje nutteloos om zo'n oud topic te uppen.
Oud 20-01-2004, 21:46
Verwijderd
Nou, absoluut niet.
Oud 21-01-2004, 15:30
Bellenblaas
Bellenblaas is offline
Citaat:
Bootsman123 schreef op 20-01-2004 @ 22:46:
Nou, absoluut niet.
Waarom onderbouw je je mening niet? Zo'n antwoord levert in mijn ogen geen zinnige bijdrage aan de inhoud van dit topic
Oud 21-01-2004, 17:24
ladydestiny
ladydestiny is offline
Citaat:
Bellenblaas schreef op 21-01-2004 @ 16:30:
Waarom onderbouw je je mening niet? Zo'n antwoord levert in mijn ogen geen zinnige bijdrage aan de inhoud van dit topic

Welles ^.^ lol oh en bellenblaas is leuk (dat ding dan waar je belletjes mee blaast..) ^.^
Oud 21-01-2004, 18:03
*Special:K*
*Special:K* is offline
Citaat:
ladydestiny schreef op 21-01-2004 @ 18:24:
Welles ^.^ lol oh en bellenblaas is leuk (dat ding dan waar je belletjes mee blaast..) ^.^
belleblaas is kut !

ontopic: ik zou het wel doen.
Oud 21-01-2004, 18:16
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Koss schreef op 04-04-2002 @ 09:32:

in apPelscha zit margarita
zij is geen wicca heks maar een erfheks
zij geeft ook oplijdingen in de hekserij en ook kun je bij haar een open ritueel mee maken (bv een jaar feest)
margarita kan je erg veel leren en ik heb goede ervaringen met haar
dus ik kan je alleen maar aan raden om eens bij margarita te kijken
margarita doet geen inwijdingen onder de 20 jaar (maar dat kan ik mis hebben)
ik hoop dat je er wat aan hebt
B*B
Correctie, mijn mentrix (Margarita dus) doet geen inwijdingen onder de 18 jaar. Sterker nog: ze doet geen inwijdingen. Ze geeft opleidingen aan de heksenhoeve en aan het eind van je opleiding kan je evt een ritueel aan je gewijd krijgen, niet meer dan dat.

Margarita is 1 van de meest wijze personen die ik ken, als ze nog niet de meest wijze van allemaal is. Ben je overtuigd wicca, dan zou ik niet zo snel bij haar aankloppen. Deze traditionele heks is erg nuchter (hoe vreemd het ook klinkt) en heeft overal een uitgesproken maar zeer heldere en goed onderbouwde mening over. Ook over het Wicca geloof. Niet dat ze er iets tegen heeft, moet iedereen voor zichzelf weten, maar ik kan ook niet zeggen dat ze gek is van Wicca.

Mocht je zoeken naar een goed gesprek met een wijs iemand of naar manieren om iets gedaan te krijgen waar je een verdomd goede reden voor hebt, een opleiding in traditionele hekserij, of informatie kan je idd bij haar terecht.

Degenen die geinteresseerd zijn kunnen haar adres bij mij opvragen inclusief routebeschrijving (ik woon er nog geen 3 km bij vandaan ). Appelscha ligt in zuid-oost friesland, dus je zal er waarschijnlijk een eindje voor moeten reizen.

(ps: mocht je binnenkomen, denk om de honden, ze doen niets, maar die pup van haar kent de regels nog niet zo goed en is gek op lange haren heb ik al meerdere malen ondervonden )
Oud 21-01-2004, 18:25
AngelLena
AngelLena is offline
Nu weer ontopic:

Nee ik zou mij nooit en te nimmer laten inwijden in een coven. In NL bestaan er maar 2 echte covens. Die in Heerenveen stelt weinig voor, is in principe meer een uit de hand gelopen vriendenclubje. 1 van de echte covens is gelokaliseerd in Utrecht, de ander is eigenlijk tamelijk onbekend.

Waarom zou ik dit niet laten doen:

1. Ik ben traditioneel heks, in de leer bij Margarita, dus heb niets met Wicca te maken
2. Ik wil ook niets met Wicca te maken hebben, ik weet er het 1 en ander vanaf, zo niet veel, maar de structuur ervan, de regels, de hierarchie, die passen in mijn ogen niet bij een natuurreligie
3. Als je je laat inwijden in een coven, wees op de hoogte welke coven en wat voor soort inwijding. In de echte covens is het namelijk verplicht om voor het toeziend oog van alle covenleden geslachtsgemeenschap te hebben met de hogepriester of priesteres, afhankelijk welk geslacht jij zelf bent, tijdens de inwijding, wat dat betreft kan je beter zo'n uit de hand gelopen vriendenclubje pakken
4. Je hebt vanaf inwijding een verplichting tegenover je coven om aanwezig te zijn en te partciperen in rituelen. Je houdt heel weinig dingen over die je voor jezelf in stilte kan doen.

Een cirkel daarentegen kent geen inwijding. Iedereen die er bij wil komen is welkom, je hebt geen enkele verplichting, je komt als je wilt, je gaat als je wilt. Deze vieren samen de feesten en voeren rituelen uit, maar niemand is verplicht om eraan te participeren of elke keer te komen opdagen. Daarnaast vinden er vele discussies en gedachtenwisselingen plaats over het geloof, de levenswijze en de magie. Er prettige ervaring.
Oud 21-01-2004, 18:38
AngelLena
AngelLena is offline
Om nog even in te gaan op de vorming van covens. Vele covens zoals boven beschreven zijn niet meer dan uit de hand gelopen vriendenclubjes. In de echte covens zijn niet meer dan 13 wicca aanwezig. Als je je daarbij aan wilt sluiten, zal dus eerst 1 van de 13 weg moeten bij de coven. En om daarin goed geinformeerd te blijven is best pittig. Vooral aangezien de echte covens er niet zo open over zijn tenzij ze jou een geschikte opvolger vinden van iemand die op het punt staat te vertrekken.
Oud 25-01-2004, 21:17
PurpleMyst
PurpleMyst is offline
"In de echte covens is het namelijk verplicht om voor het toeziend oog van alle covenleden geslachtsgemeenschap te hebben met de hogepriester of priesteres, afhankelijk welk geslacht jij zelf bent, tijdens de inwijding"
Waarom denk je dat, waar heb je die informatie vandaan? Ik ken meerdere ingewijde Wiccans, dit heb ik nog nooit eerder gehoord.

"Je houdt heel weinig dingen over die je voor jezelf in stilte kan doen."
Thuis heb jij alle vrijheid en privacy om te doen wat jij wilt doen.

Zelf zou ik niet in een Coven gaan omdat ik geen Wiccan ben. Lijkt me reden genoeg .
Oud 26-01-2004, 15:51
HeadNoise
HeadNoise is offline
Zou ik NOOIT doen!

Waarom niet? Nou omdat vanuit mijn visie je dan regelrecht een pact sluit met de duivel!
Oud 26-01-2004, 16:11
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
PurpleMyst schreef op 25-01-2004 @ 22:17:
"In de echte covens is het namelijk verplicht om voor het toeziend oog van alle covenleden geslachtsgemeenschap te hebben met de hogepriester of priesteres, afhankelijk welk geslacht jij zelf bent, tijdens de inwijding"
Waarom denk je dat, waar heb je die informatie vandaan? Ik ken meerdere ingewijde Wiccans, dit heb ik nog nooit eerder gehoord.

"Je houdt heel weinig dingen over die je voor jezelf in stilte kan doen."
Thuis heb jij alle vrijheid en privacy om te doen wat jij wilt doen.

Zelf zou ik niet in een Coven gaan omdat ik geen Wiccan ben. Lijkt me reden genoeg .
Waar ik die info vandaan heb zal ik nooit mogen zeggen. Da's vertrouwelijk. Maar dat heb ik het ook echt over de covens die ontstonden uit de jaren 50 met Gardner als hoofd. Daarvan zijn er 2 in NL. Andere covens pakken het goddank anders aan.

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten