Oud 25-01-2004, 21:52
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 25-01-2004 @ 19:10:
Als je niet gemotiveerd bent, niet op komt dagen, niks opschrijft op toetsen, niet leert (of je het gelooft of niet, ook een hoogbegaafde moet leren) dan haal je geen voldoendes. Jij was kennelijk nog gemotiveerd genoeg om toch wanneer het nodig was dat boek in te kijken. 't ligt er ook aan of je genoeg discipline hebt, dat ben ik met je eens.

Hmm, maar voor sommige kinderen werkt het dus niet op die manier. Zij hebben altijd uitgekeken naar de middelbare school, omdat ze dan, volgens anderen, echt iets zouden gaan leren. Ze komen daar en komen al heel snel tot de ontdekking dat ze ook daar niks leren. Ze zijn niet meer gemotiveerd en werken er niet meer voor. Of, zoals ik al eerder zei, ze denken op een andere manier (ze lossen dingen op een andere manier op) en dat wordt op veel middelbare scholen niet geaccepteerd. En ook het niet aansluiten bij klasgenoten ed, zal niet echt bemoedigend werken, denk ik.
Vreemd. In de ene variant komt het dus neer op een gebrek aan intelligentie. Is er dan nog wel sprake van hoogbegaafdheid? Want iemand die de discipline mist en niet gemotiveerd is, haalt dus slechte cijfers maar iemand van hetzelfde niveau die wél gemotiveerd is haalt wél goede cijfers. Dan is het niet zozeer een begaafdheidskwestie maar een motiveringskwestie.

En in het tweede geval gaat het inderdaad wel meer om een bepaalde manier van begaafheid. Maar dat impliceert dan wel een beetje rigide manier van denken. Ik snap wel dat kinderen soms een andere manier van redeneren hebben die niet op prijs wordt gesteld. Ik heb het ook zo vaak met mijn docenten aan de stok gehad. Maar je kunt dat wel proberen te veranderen, hoewel ik moet toegeven dat dat mij ook niet altijd even goed lukte.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-01-2004, 21:54
Iwein
Iwein is offline
Er wordt in deze discussie te weinig gezegd dat het om zeer uitzonderlijke gevallen gaat. Mensen die 2 klassen overslaan zijn niet echt gebruikeljk. Om deze mensen in een hokje te stoppen is dan m.i. fout.

Ik zelf ben nu 16, vorig jaar geslaagd voor mijn vwo en studeer ook. Ik ben actief lid van mijn vereniging, heb ook gewoon een OV en stufi, ik woon ook op kamers en heb nergens last van.

Ik ga veel liever om met studenten dan met leeftijdsgenoten (hier ga ik eigenlijk helemaal nooit mee om) en voel me daar ook meer thuis.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2004, 11:02
Verwijderd
Citaat:
*Kim EL* schreef op 25-01-2004 @ 20:51:
Wat doe jij dan?

Media en cultuur
Met citaat reageren
Oud 26-01-2004, 11:14
Jampot
Jampot is offline
Citaat:
Iwein schreef op 25-01-2004 @ 22:54:
Er wordt in deze discussie te weinig gezegd dat het om zeer uitzonderlijke gevallen gaat. Mensen die 2 klassen overslaan zijn niet echt gebruikeljk. Om deze mensen in een hokje te stoppen is dan m.i. fout.

Ik zelf ben nu 16, vorig jaar geslaagd voor mijn vwo en studeer ook. Ik ben actief lid van mijn vereniging, heb ook gewoon een OV en stufi, ik woon ook op kamers en heb nergens last van.

Ik ga veel liever om met studenten dan met leeftijdsgenoten (hier ga ik eigenlijk helemaal nooit mee om) en voel me daar ook meer thuis.
ja, ik ga hier ook van uit, als je een klas overslaat pas je je heel snel aan aan je nieuwe leefomgeving (je slaat vaak geen klas over als je niet zou mengen met de jaarlaag boven je)

hebben we het nou over de mensen die wel aanpassen, of die er moeite mee hebben?
Met citaat reageren
Oud 26-01-2004, 11:21
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Milk schreef op 26-01-2004 @ 12:02:
Media en cultuur
ook al? In welk jaar zit je?

Citaat:
Iwein schreef:Er wordt in deze discussie te weinig gezegd dat het om zeer uitzonderlijke gevallen gaat. Mensen die 2 klassen overslaan zijn niet echt gebruikeljk. Om deze mensen in een hokje te stoppen is dan m.i. fout.

Ok, dat het om uitzonderlijke mensen gaat is duidelijk (er zijn er niet voor niets zo weinig!). Jij zegt dat je nergens last van hebt, maar er zullen ook 15 en 16 jarigen zijn die wél last hebben van het leeftijdsverschil denk ik. Daar ging het mij eigenlijk ook om, toen ik deze discussie opende.

Iwein, nog één vraagje: stond jij niet in de krant als de jongste (mannelijke) student van Nederland vorig jaar? Naar mijn idee zou het best kunnen, die jongen was 15 toen hij slaagde voor z'n vwo/gymnasium als ik het goed heb, en 16 toen het interview werd afgenomen.

[edit]O, wacht even, dat kan helemaal niet... hij studeerde volgens mij in Enschede...

Laatst gewijzigd op 26-01-2004 om 11:29.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2004, 16:11
Verwijderd
Citaat:
*Kim EL* schreef op 26-01-2004 @ 12:21:
1e
Met citaat reageren
Oud 26-01-2004, 16:59
Verwijderd
Ik heb een studiegenootje van net 17 of bijna 17 ofzo. Ik ken haar verder niet, weet alleen maar dat ze 16 was aan het begin van het jaar. Ze kan natuurlijk moeilijker omgaan met de mensen van 20 jaar enzo, maar ach, er zijn ook een hoop studenten van 18 en daar vindt ze geloof ik wel aansluiting bij. Dus wat dat betreft is het niet echt een probleem. Bij geneeskunde is een beetje vroeg beginnen op zich wel handiger dan erg laat beginnen; ik heb ook een studiegenote van 36 die nog chirurg wil worden ook; zij is dus minstens 50 als ze klaar is.

Méér dan 1 klas overslaan vind ik trouwens vaak wel een slecht idee, want bij alle gevallen die ik ken daarvan bleef diegene vervolgens zitten in de derde of vierde. Maar dat kan op zich ook toeval zijn.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2004, 17:55
Verwijderd
Het lijkt mij beter dat je dan een jaar of 3 andere dingen gaat doen. Een jaar naar het buitenland en misschien een jaar lang verschillende opleidingen bezoeken. 15/16 is wel erg jong om al een studie te kiezen
Met citaat reageren
Oud 26-01-2004, 18:22
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Alex schreef op 26-01-2004 @ 18:55:
Het lijkt mij beter dat je dan een jaar of 3 andere dingen gaat doen. Een jaar naar het buitenland en misschien een jaar lang verschillende opleidingen bezoeken. 15/16 is wel erg jong om al een studie te kiezen
Waarom? Als je nu gemotiveerd bent om een studie te gaan volgen, zou ik juist van die motivatie gebruik maken. En het hoeft niet zo te zijn dat iemand van 16 nog niet weet wat hij met zijn toekomst wil. Sommige mensen weten dat als ze 14 zijn, anderen weten het op hun 25e nog niet...
Met citaat reageren
Oud 26-01-2004, 20:21
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Milk schreef op 26-01-2004 @ 17:11:
1e
dan zie ik je waarschijnlijk maandag in de collegezaal... wel even zwaaien he
Oud 27-01-2004, 06:56
Iwein
Iwein is offline
Citaat:
HaWaHaai schreef op 26-01-2004 @ 19:22:
Waarom? Als je nu gemotiveerd bent om een studie te gaan volgen, zou ik juist van die motivatie gebruik maken. En het hoeft niet zo te zijn dat iemand van 16 nog niet weet wat hij met zijn toekomst wil. Sommige mensen weten dat als ze 14 zijn, anderen weten het op hun 25e nog niet...
precies. Dat was voor mij ook altijd de drijfveer, en nog steeds. Ik vind mijn studie best leuk, en de vakken op zich zijn best moeilijk, ik heb nu alleen weer tijd over die ik graag zou besteden aan iets moeilijks / intellectueel een uitdaging. Niet dat ik graag de hele dag zit te leren, maar een paar vakken erbij (wat ik ook ga doen) kan dus geen kwaad.

Gelukkig bestaat die mogelijkheid op de uni, om gewoon wat vakken erbij te pakken. Op de middelbare is de enige realistische optie eigenlijk overslaan.

Citaat:
*Kim EL* schreef op 26-01-2004 @ 12:21:

Ok, dat het om uitzonderlijke mensen gaat is duidelijk (er zijn er niet voor niets zo weinig!). Jij zegt dat je nergens last van hebt, maar er zullen ook 15 en 16 jarigen zijn die wél last hebben van het leeftijdsverschil denk ik. Daar ging het mij eigenlijk ook om, toen ik deze discussie opende.

Iwein, nog één vraagje: stond jij niet in de krant als de jongste (mannelijke) student van Nederland vorig jaar? Naar mijn idee zou het best kunnen, die jongen was 15 toen hij slaagde voor z'n vwo/gymnasium als ik het goed heb, en 16 toen het interview werd afgenomen.

[edit]O, wacht even, dat kan helemaal niet... hij studeerde volgens mij in Enschede...
nee dat was iemand anders. Ik sta (ben laatst opgebeld erover tenminste) wel in het uniblaadje binnenkort.

Natuurlijk zullen er mensen zijn bij wie het met veel problemen gepaard gaat, maar ik wou even duidelijk maken dat er ook mensen zijn bij wie dit niet het geval is, en alles goed loopt.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2004, 10:28
bloemkool
bloemkool is offline
ik ben zelf 17 en doe een hbo opleiding, pabo.
ik zit ook bij mensen die tussen de 20-24 jaar oud zijn in de klas.
opzich geen probleem, ik weet me wel aan te passen.
er wordt wel veel van me verwacht, soms merk ik het leeftijdsverschil wel, bijvoorbeeld als er een paar lopen te klieren in de klas en de docent zegt "kom op, jullie zitten niet meer op de middelbare school" terwijl ik ook in 6 vwo had kunnen zitten.

maar ikzelf heb t in elk geval naar mn zin. er zit bij ons ook iemand van 16 in de klas, die trekt t minder goed, die heeft als kind een jaar over geslagen, maar zit nu psyschisch in de knoop en loopt bij jeugdzorg, zou zogenaamd hoogbegaafd zijn maar bleek een afwijking te hebben
Oud 27-01-2004, 10:56
Nuck
Nuck is offline
Citaat:
Ceaunijntje schreef op 27-01-2004 @ 11:28:
er wordt wel veel van me verwacht, soms merk ik het leeftijdsverschil wel, bijvoorbeeld als er een paar lopen te klieren in de klas en de docent zegt "kom op, jullie zitten niet meer op de middelbare school" terwijl ik ook in 6 vwo had kunnen zitten.

maar ikzelf heb t in elk geval naar mn zin. er zit bij ons ook iemand van 16 in de klas, die trekt t minder goed, die heeft als kind een jaar over geslagen, maar zit nu psyschisch in de knoop en loopt bij jeugdzorg, zou zogenaamd hoogbegaafd zijn maar bleek een afwijking te hebben
17 is voor hbo toch een normale leeftijd
Oud 27-01-2004, 11:24
Verwijderd
Citaat:
*Kim EL* schreef op 26-01-2004 @ 21:21:
dan zie ik je waarschijnlijk maandag in de collegezaal... wel even zwaaien he
Ik heb er al enorm zin in..*zucht*..nee niet zo, kan nog wel even wat vakantie gebruiken..

Hoor ik daar iemand PM roepen?
Met citaat reageren
Oud 27-01-2004, 11:31
Iwein
Iwein is offline
Citaat:

ook mensen van 20-24 hebben lol hoor

het gaat alleen heel anders dan op de middelbare school. Ik moest laatst ook een projectpresentatie geven voor 5VWO-ers,... continu te klieren enzo . Studenten geinen ook wel, maar heel anders
Met citaat reageren
Oud 28-01-2004, 12:22
El Kim
El Kim is offline
Citaat:

Weet je toevallig of die problemen komen dóórdat ze zo vroeg is gaan studeren (of een klas heeft overgeslagen)? Want dat is mijn voornaamste bezwaar tegen puberstudenten. Verder; 17 is normaal om aan je hbo te beginnen, je hebt dan netjes de havo in 5 jaar afgerond

Citaat:
Iwein schreef op 27-01-2004 @ 12:31:
ook mensen van 20-24 hebben lol hoor

het gaat alleen heel anders dan op de middelbare school. Ik moest laatst ook een projectpresentatie geven voor 5VWO-ers,... continu te klieren enzo . Studenten geinen ook wel, maar heel anders
Nou, in mijn 1e jaar hbo gooiden ze nog steeds propjes door de klas... echt heel volwassen hoor
Oud 29-01-2004, 23:50
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Ik ben zelf begin dit studiejaar 17 geworden en ben 1e jaars aan de universiteit en ik moet zeggen dat je van leeftijdsverschillen niet veel merkt. Ik kan zowel sociaal als intellectueel prima meekomen met mijn jaargenoten en heb het donders goed naar mijn zin.

Of een of meerdere klassen overslaan goed is hangt zoals al eerder gezegd compleet af van het kind en de overige omstandigheden. Ik heb er zelf wel last van gehad eind basisschool / begin middelbare school maar of dat komt doordat ik veel jonger was of door mijn karakter is natuurlijk moeilijk te bepalen.
Je hoort vaak dat mensen die een of meerdere klassen hebben overgeslagen op het sociale vlak problemen ondervinden en ja, die heb ik ook ondervonden. Maar naarmate je ouder wordt nemen de leeftijdsverschillen relatief gezien af (2 jaar jonger op 10 jarige leeftijd is een veel groter verschil dan 2 jaar jonger op 20 jarige leeftijd).

Ik kan dus iig zeggen dat het zeker niet per definitie slecht is om jongere studenten toe te laten op hbo / wo!
Met citaat reageren
Oud 30-01-2004, 10:27
MieX
MieX is offline
Citaat:
FF4-Ever schreef op 30-01-2004 @ 00:50:
Ik ben zelf begin dit studiejaar 17 geworden en ben 1e jaars aan de universiteit en ik moet zeggen dat je van leeftijdsverschillen niet veel merkt. Ik kan zowel sociaal als intellectueel prima meekomen met mijn jaargenoten en heb het donders goed naar mijn zin.

Of een of meerdere klassen overslaan goed is hangt zoals al eerder gezegd compleet af van het kind en de overige omstandigheden. Ik heb er zelf wel last van gehad eind basisschool / begin middelbare school maar of dat komt doordat ik veel jonger was of door mijn karakter is natuurlijk moeilijk te bepalen.
Je hoort vaak dat mensen die een of meerdere klassen hebben overgeslagen op het sociale vlak problemen ondervinden en ja, die heb ik ook ondervonden. Maar naarmate je ouder wordt nemen de leeftijdsverschillen relatief gezien af (2 jaar jonger op 10 jarige leeftijd is een veel groter verschil dan 2 jaar jonger op 20 jarige leeftijd).

Ik kan dus iig zeggen dat het zeker niet per definitie slecht is om jongere studenten toe te laten op hbo / wo!
zeer herkenbaar, helemaal mee eens! Ik ben nu ook 17 (word in juli 18) en studeer nu gewoon tussen de mensen van 23 en daar kan ik net zo goed mee overweg als mensen van mijn eigen leeftijd (misschien nog wel beter).
Oud 30-01-2004, 11:28
Verwijderd
Citaat:
Nuck schreef op 27-01-2004 @ 11:56:
17 is voor hbo toch een normale leeftijd
Ja, dat leek mij ook. Het is normaal dat je op je zestiende met MBO begint, zeventiende met HBO, achttiende met de universiteit. Als er mensen van 24 nog op het HBO rondhangen, zijn dat luie en/of domme donders.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2004, 11:32
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 30-01-2004 @ 12:28:
Ja, dat leek mij ook. Het is normaal dat je op je zestiende met MBO begint, zeventiende met HBO, achttiende met de universiteit. Als er mensen van 24 nog op het HBO rondhangen, zijn dat luie en/of domme donders.
Of mensen die eerst een andere opleiding gedaan hebben of een paar jaar gewerkt hebben of mensen die bv. uit het buitenland komen, enz.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2004, 12:38
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 30-01-2004 @ 12:28:
redelijk veel mensen doen eerst MBO, gaan dan daarmee een paar jaar werken en sparen en gaan dan HBO proberen... dus dan ben je al gauw 24
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten