Oud 16-02-2004, 18:27
Verwijderd
Ik ben een beetje in tijdnood met me leeslijst

Maar nou moet ik 2 boeken van voor 1900 op m'n lijst zetten. Mijn lerares zei dat Couperus en Multatuli erg goed leesbaar zijn. maar iedereen in mijn klas leest van den vos reynaarde en Karel ende Elegast.

Mijn vraag is: welke boeken hebben jullie gelezen voor je lijst van voor 1900, maar in ieder geval welke boeken kunnen jullie mij aanraden? Boeken die enigzins leesbaar zijn en het liefst niet te dik.
Bij voorbaat dank
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-02-2004, 20:15
Charlottetje
Charlottetje is offline
Eline Vere is van Couperus!
Ik heb het nog nooit gelezen, maar volgens vele bronnen een erg goed boek. (De film was in elk geval wel geweldig, maar ja)

Verder weet ik het eigenlijk ook niet zo goed...
Ik heb dat gelukkig niet hoeven doen...

Charlotte
Oud 16-02-2004, 20:28
Ieke
Ieke is offline
Multatuli, is iig niet heel erg dun, de druk die ik in de kast heb staan is 303 bladzijden, maar hij heeft wel plaatjes.
Van den vos reynaarde en Karel ende Elegast zijn verhalen uit de middeleeuwen en als je een 'echte' versie hebt zijn ze in Middel Nederlands (Als ik het goed heb, LUH, je mag me verbeteren, het is lang geleden dat ik dit heb gehad) en dat is niet heel erg goed leesbaar. De meeste mensen hebben er niet heel erg veel moeite mee, maar ik vond het erg moeilijk. Je hebt ook nog Beatrijs en Marieken von Nimwegen, ook verhalen uit die tijd. Voor ons was 1 van die verhalen verplicht voor je boekenlijst (we hebben Beatrijs gedaan) en verder mocht het niet.
Camera obscura is volgens mij ook een boek van voor 1900, maar precies weet ik dat niet en wie het heeft geschreven ben ik op dit moment al helemaal vergeten. Iig hadden veel mensen het bij ons gelezen en de meesten vonden het ook wel mooi.
Oud 17-02-2004, 12:25
Optima
Optima is offline
wahhaahah karel ende elegast zijn uit de MIDDELEEUWEN. boeken van later zijn daar dus echt niet mee te vergelijken. de nederlandse literatuur kan je in zeer veel vershcillende perioden indelen, maar voor en na 1900 vind ik wel erg grof.

Multatuli is leesbaar, maar ik zou Emants- een nagelaten bekentenis aanraden ( 1880). Heel modern taalgebruik, vooral in de editie die in omloop is.

Als je nog geintereseerd bent in andere schrijvers:
http://www.literatuurgeschiedenis.nl/
http://www.dbnl.nl/letterkunde/negentiende/
http://www.dbnl.nl/letterkunde/achttiende/
http://www.dbnl.nl/letterkunde/goudeneeuw/
Oud 17-02-2004, 12:41
the tourist
the tourist is offline
Ik heb Psyche van Couperus als boek van vóór 1900 gelezen. In het begin is het taalgebruik wel een beetje raar, maar niet moeilijk. Ik raakte er snel aan gewend. Het is wel een leuk verhaal, een soort sprookje, en niet dik.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2004, 15:46
Young Grow Old
Young Grow Old is offline
wij hebben die oude boeken klassikaal gelezen: bredero-klucht van de koe en karel ende elegast
Met citaat reageren
Oud 22-02-2004, 10:27
Econome
Econome is offline
Couperus - Eline Vere, prachtig boek, mijn favoriet als het gaat om Nederlandse Literatuur.
Couperus - De Boeken der Kleinen Zielen, geweldig verhaal, maar meer dan 1000 pagina's, als je daar niet van terug schrikt is dat een zeer goede optie.
Couperus - De stille kracht, voor als je van Indie houdt.
Couperus - Noodlot, lekker dun, en toch prachtig.
Van Eeden - Van de koelen meren des doods, dit boek is wat moeilijker geschreven, maar ook heel mooi en meeslepend.
Hildebrand - Camera Obscura, deze heb ik niet zelf gelezen, maar een vriendin van mij vond het geweldig.
Karel ende Elegast - Lekker dun, maar wel moeilijk om te lezen zonder de vertaling.
Mariken van Nieumeghen - staat verplicht op onze lijst, maar is een heel leuk boekje.
Couperus - Het zwevend schaakbord, ik weet niet zeker of die voor 1900 geschreven is, volgens ons literatuurboek wel, maar dat is in iedergeval een geweldig boek, voor als je van Arthur verhalen houdt.
Beatrijs, is ook wel een aan te raden boek, maar wel een beetje dun, voor als je een verplicht aantal pagina's per jaar moet lezen. (Wat wij moeten)

Wel, dat is al een hele rij. Ik zou zelf Eline Vere gaan lezen, dat is echt een prachtig boek, maar je moet wel van sentiment houden.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2004, 16:37
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Jan, Jannetje en hun jongste kind van Potgieter heeft maar 32 bladzijden ofzo dus ideaal om te lezen als je in tijdnood zit. Het is niet zo'n heel simpel boek en ik moest het twee keer lezen voor ik het begreep maar dan nog kost het niet veel tijd. Er zijn ook goede uittreksels te vinden op het internet dus daarmee moet het wel lukken.
Oud 24-02-2004, 12:27
A Narrator
A Narrator is offline
Een leesbaar boek van voor 1900?

War of the Worlds van H.G.Wells

De Tijdmachine ook van H.G.Wells

Op zich zijn de boeken van Wells heel goed te lezen.
Jules Verne lijkt mij ook wel goed leesbaar.
Boeken van deze twee schrijvers zijn best wel leuk, tenminste als je van SciFi/Fantasy boeken houdt.

Gremlin
Oud 24-02-2004, 12:32
waaromniet?
waaromniet? is offline
Volgens mij heb ik ooit iets van Reizen door het apenland gelezen... Of iets in die richting. Was er leuk. Multatuli heb ik ook gelezen en vond ik vreselijk :/
Oud 24-02-2004, 17:05
Mijke16
Mijke16 is offline
Hildebrand: Camera Obscura (volgens mij was dat vóór 1900) Echt heel makkelijk om te lezen.
Elcerlyc: heel makkelijk, het is een toneelstuk
Oud 24-02-2004, 21:25
Apomes
Apomes is offline
Citaat:
Optima schreef op 17-02-2004 @ 13:25:
[B]wahhaahah karel ende elegast zijn uit de MIDDELEEUWEN. boeken van later zijn daar dus echt niet mee te vergelijken.
Ik snap het niet de MIDDELEEUWEN eindigden in 1492 dus dat maakt het VOOR 1900
Oud 24-02-2004, 21:44
Amisha
Amisha is offline
Psyche. Ben vergeten wie het heeft geschreven, maar hij is wel leuk. Beetje een mythologisch verhaal,fantasie... Het is niet dik...
Met citaat reageren
Oud 25-02-2004, 13:45
DvoorA
DvoorA is offline
gullivers reizen van Jonathan Swift. Staat op mn lijst voor engels en de vertaalde versie ervan bij nederlands.
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 20:15
sublime
sublime is offline
de kleine johannes van frederik van eeden, in tegenstelling tot van de koele meren des doods van dezelfde schrijver een leuk en leesbaar boek

mijn middeleeuwenboek was beatrijs; erg leukig
Met citaat reageren
Oud 01-03-2004, 08:51
Einherjar
Einherjar is offline
Citaat:
Apomes schreef op 24-02-2004 @ 22:25:
Ik snap het niet de MIDDELEEUWEN eindigden in 1492 dus dat maakt het VOOR 1900
Optima heeft de serie van het Rad des Tijds gelezen van Robert Jordan

"Het Rad des Tijds draait rond en rond. Eeuwen komen en gaan en laten herinneringen achter die sagen worden. Dan vervagen de sagen tot mythen, tot ook die allang zijn vergeten bij de wederkomst van de Eeuw die deze verhalen schiep."

volgens die serie komen de middeleeuwen dus weer een keer opnieuw in de toekomst. Dus zijn de boeken uit de middeleeuwen hypermodern en niet van voor 1900

ps. die serie stamt niet van voor 1900.
Oud 03-03-2004, 00:37
Gecko
Gecko is offline
Noemen ze het "Rad Des Tijds" in het nederlands? Wat een vertaling...
Hoe dan ook: neem Marieke van Nieumwegen(of hoe je het ook maar schrijft) Aardig boekje en je kan binnen een dag het boek uit hebben en een verslag hebben gemaakt.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 19:17
Emilia
Emilia is offline
"Karel ende Elegast" vind ik echt nog te doen hoor. Je moet je er wel op concentreren en er de tijd voor nemen, maar op een dag zou het moeten uitgeraken. Het verhaal is héél makkelijk, de taal natuurlijk minder, maar dat went ook.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 19:58
horsepills
horsepills is offline
Lenteleven van Streuvels. Dat mag nog net want dat boek komt uit 1899.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2004, 06:47
Verwijderd
Eline Vere leest wel heel makkelijk maar is niet echt een eluk boek. tis best langdradig en als je het uithebt en je afvraagt wat heb ik gelezen? vrij weinig.
maar op het moment dat je het leest
Met citaat reageren
Oud 05-03-2004, 10:30
snoopy
snoopy is offline
Ik heb van den vos reinaarde ook op m'n lijst staan, maar k had het kinderboek "reinaart de vos" van Paul Biegel gelezen
Oud 09-03-2004, 23:23
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Een hedendaagse vertaling van "Van den vos Reynaerde" is heel goed te doen. Anders lees je gewoon 'Suske en Wiske: De rebelse Reinaert' en denk je Suske en Wiske, Merlijn de tovenaar en de actuele verwijzingen weg en je hebt hetzelfde verhaal. No kidding! Het stripverhaal volgt het oorspronkelijke verhaal op de voet.

Wat ik heel mooi vond, was "Snikken en grimlachjes" van Piet Paaltjens.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten