Oud 20-02-2004, 20:36
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
matrix21 schreef op 20-02-2004 @ 21:25:
Denken de thuiswonende studenten met studiefinanciering aan het aftrekken van hun studiekosten? Met Tj biljet kan dat niet volgens mij dus moet je wel een p-biljet vragen of natuurlijk het goede aangifteprogramma downloaden.
Ikzelf kon weer 94 euro terug krijgen. Toch snel verdiend met een kwartiertje uitzoekwerk
Het hangt er wel vanaf of je die aftrekposten nodig hebt natuurlijk, maar dit is inderdaad wel belangrijk....bijvoorbeeld collegeld levert een leuke aftrekpost op.....
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-02-2004, 21:33
matrix21
matrix21 is offline
Citaat:
Chaucus schreef op 20-02-2004 @ 21:36:
Het hangt er wel vanaf of je die aftrekposten nodig hebt natuurlijk, maar dit is inderdaad wel belangrijk....bijvoorbeeld collegeld levert een leuke aftrekpost op.....
Het werkt alleen een beetje vaag tegenwoordig met normbedragen enzo. Was een aardige studie voor me. Maar Ik heb normbedrag - ontvangen stufi gedaan. Volgens mij is dat de bedoeling.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2004, 21:45
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
matrix21 schreef op 20-02-2004 @ 22:33:
Het werkt alleen een beetje vaag tegenwoordig met normbedragen enzo. Was een aardige studie voor me. Maar Ik heb normbedrag - ontvangen stufi gedaan. Volgens mij is dat de bedoeling.
Ik had vorig jaar dat met die normbedragen ook gedaan, maar ontvangen was 0 dus dat was n leuk bedrag....maar daarnaast had k ook nog collegeld afgetrokken....
Nu kreeg ik navraag en heb ik dit nog doorgegeven. Er is niets meer gewijzigd, maar of dat was omdat mn aftrekposten toch al veel hoger dan nodig waren (een van beide was wel voldoende) of omdat t goedgekeurd is, dat weet ik niet....
Met citaat reageren
Oud 20-02-2004, 22:06
matrix21
matrix21 is offline
Citaat:
Chaucus schreef op 20-02-2004 @ 22:45:
Ik had vorig jaar dat met die normbedragen ook gedaan, maar ontvangen was 0 dus dat was n leuk bedrag....maar daarnaast had k ook nog collegeld afgetrokken....
Nu kreeg ik navraag en heb ik dit nog doorgegeven. Er is niets meer gewijzigd, maar of dat was omdat mn aftrekposten toch al veel hoger dan nodig waren (een van beide was wel voldoende) of omdat t goedgekeurd is, dat weet ik niet....
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Door je aftrekposten kwam je te ontvangen bedrag op 0 uit? Dan doe je toch geen aangifte?

Als het goed is zit je collegegeld bij dat normbedrag inbegrepen.
Dus normbedragen en collegegeld aftrekken mag nooit.
Maar zolang de fiscus niets hoeft te betalen zullen ze wel niet zo moeilijk doen

Maar je kan het op 2 manieren doen had ik begrepen. Of normbedrag - stufi is aftrekbare bedrag, of alle kosten - normbedrag=aftrekbare bedrag. En van beide bedragen ook nog het zelf betaalde van 500 eraf natuurlijk. Lijkt een beetje op een eigen risico ofzo

En dat 2de zou van toepassing moeten zijn als de kosten meer dan 2 keer het normbedrag is.
Ik had geen zin dat uit te zoeken voor die paar euro dus heb ik het eerste maar gedaan. Volgens mij moet je dan ook boven de 4000 euro zitten voordat dat loont.
Immers het normbedrag per maand is zo'n 165 euro *12 is 1980 euro.
Volgens mij zijn er maar weinig opleidingen die zo duur zijn.
Ik red het in elk geval voor geen meter.

Voor studenten zonder stufi geldt dit allemaal niet en kan wel gewoon collegegeld en boekkosten en alles worden afgetrokken.

Zucht ik vind het maar een vaag gedoe. IK heb binnenkort een tentamen belastingrecht, maar heb hier al problemen mee
Met citaat reageren
Oud 20-02-2004, 22:10
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
matrix21 schreef op 20-02-2004 @ 23:06:
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Door je aftrekposten kwam je te ontvangen bedrag op 0 uit? Dan doe je toch geen aangifte?

Als het goed is zit je collegegeld bij dat normbedrag inbegrepen.
Dus normbedragen en collegegeld aftrekken mag nooit.
Maar zolang de fiscus niets hoeft te betalen zullen ze wel niet zo moeilijk doen

Maar je kan het op 2 manieren doen had ik begrepen. Of normbedrag - stufi is aftrekbare bedrag, of alle kosten - normbedrag=aftrekbare bedrag. En van beide bedragen ook nog het zelf betaalde van 500 eraf natuurlijk. Lijkt een beetje op een eigen risico ofzo

En dat 2de zou van toepassing moeten zijn als de kosten meer dan 2 keer het normbedrag is.
Ik had geen zin dat uit te zoeken voor die paar euro dus heb ik het eerste maar gedaan. Volgens mij moet je dan ook boven de 4000 euro zitten voordat dat loont.
Immers het normbedrag per maand is zo'n 165 euro *12 is 1980 euro.
Volgens mij zijn er maar weinig opleidingen die zo duur zijn.
Ik red het in elk geval voor geen meter.

Voor studenten zonder stufi geldt dit allemaal niet en kan wel gewoon collegegeld en boekkosten en alles worden afgetrokken.

Zucht ik vind het maar een vaag gedoe. IK heb binnenkort een tentamen belastingrecht, maar heb hier al problemen mee
Neuh, wat ik bedoelde is dat ik een nul-lening heb. Geen geld, maar kan nog wel mn OV. Het geld zou ik terug moeten betalen (lang studeren heeft zn nadelen) en ik heb genoeg vanuit mn baantjes...Dus eigenlijk had ik maar een van beiden meoten opvoeren denk ik...maar welke?? geen idee....denk t collegegeld...ik krijg tenslotte geen stufie...maar aan de andere kant als ik 1 cent zou krijgen.....dat zou wel meer aftrek opleveren ofzo...dus ik heb n beetje twijfel over wat ik moet invullen...k zal t wel ns navragen
Met citaat reageren
Oud 20-02-2004, 22:46
matrix21
matrix21 is offline
Citaat:
Chaucus schreef op 20-02-2004 @ 23:10:
Neuh, wat ik bedoelde is dat ik een nul-lening heb. Geen geld, maar kan nog wel mn OV. Het geld zou ik terug moeten betalen (lang studeren heeft zn nadelen) en ik heb genoeg vanuit mn baantjes...Dus eigenlijk had ik maar een van beiden meoten opvoeren denk ik...maar welke?? geen idee....denk t collegegeld...ik krijg tenslotte geen stufie...maar aan de andere kant als ik 1 cent zou krijgen.....dat zou wel meer aftrek opleveren ofzo...dus ik heb n beetje twijfel over wat ik moet invullen...k zal t wel ns navragen
Jij hebt geen studiefinanciering dus hoef je helemaal niet met die normbedragen te werken volgens mij, dit is enkel en alleen voor studiefinancieringonvangers.
Jij moet volgens mij gewoon al je kosten bij elkaar optellen (dus collegegeld 1400 euro + boeken 500 b.v) daar gaat dan die 500 euro nog vanaf en hou je dus een bedrag van zo'n 1400 euro aftrek over.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2004, 22:48
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
matrix21 schreef op 20-02-2004 @ 23:46:
Jij hebt geen studiefinanciering dus hoef je helemaal niet met die normbedragen te werken volgens mij, dit is enkel en alleen voor studiefinancieringonvangers.
Jij moet volgens mij gewoon al je kosten bij elkaar optellen (dus collegegeld 1400 euro + boeken 500 b.v) daar gaat dan die 500 euro nog vanaf en hou je dus een bedrag van zo'n 1400 euro aftrek over.
Eigenlijk klinkt dat best wel logisch ja....dat ga ik ook maar invullen dan...
Met citaat reageren
Oud 21-02-2004, 00:26
matrix21
matrix21 is offline
Citaat:
Chaucus schreef op 20-02-2004 @ 23:48:
Eigenlijk klinkt dat best wel logisch ja....dat ga ik ook maar invullen dan...
Ik heb mijn roeping als belastingadviseur al gevonden
Das dan 50 euro
Met citaat reageren
Oud 22-02-2004, 14:48
Verwijderd
Ik ben net bezig met invullen van de e-biljet en wat moet je precies invullen bij ingehouden loonheffing. Ik heb op mijn jaarpogaaf 3 bedragen staan en ik weet niet welke ik in moet vullen:

-igehouden loonbel./ premie volksverz. euro 418
-verrekende arbeidskorting euro 102
-premie ziekenfonds/ ziektek.verz. euro 205

Wat moet ik invullen??
Met citaat reageren
Oud 22-02-2004, 14:52
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Eraser schreef op 22-02-2004 @ 15:48:
Ik ben net bezig met invullen van de e-biljet en wat moet je precies invullen bij ingehouden loonheffing. Ik heb op mijn jaarpogaaf 3 bedragen staan en ik weet niet welke ik in moet vullen:

-igehouden loonbel./ premie volksverz. euro 418
-verrekende arbeidskorting euro 102
-premie ziekenfonds/ ziektek.verz. euro 205

Wat moet ik invullen??
De eerste, 418 euro......
De 2e is al verrekend...moet je invullen bij verrekende arbeidskorting
Die 3e heeft met ziekenfonds ofzo te maken en niet met belasting
Met citaat reageren
Oud 22-02-2004, 15:00
Verwijderd
maar er staat geen vakje waar ik die verrekende arbeidskorting moet invullen
Met citaat reageren
Oud 22-02-2004, 15:02
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Eraser schreef op 22-02-2004 @ 16:00:
maar er staat geen vakje waar ik die verrekende arbeidskorting moet invullen
Volgens mij vragen ze 3 bedragen op die plek

1 Loon
2 Ingehouden loonheffing
3. Reeds verrekende arbeidskorting

De precieze namen weet ik niet en de volgorde zo ookniet, maar hier komt t op neer dacht ik
Met citaat reageren
Oud 22-02-2004, 15:03
Verwijderd
misschien dat ik de verkeerde biljet heb ik heb die e-biljet
Met citaat reageren
Oud 22-02-2004, 15:06
Chaucus
Chaucus is offline
Dat weet ik zo niet....denk dat t wel klopt, maar weet t niet zeker.
Maar welke bedragen moet je dan invullen op die plek?
Ongetwijfeld je loon en dus ook de loonheffing, maar verder niets daar?
Met citaat reageren
Oud 22-02-2004, 15:15
Verwijderd
ingehouden loonheffing en loon alleen maar, maaar toen bij belastingbdienst .nl de biljettenwijzer toepaste kreeg ik deze. ik zal ff ook andere biljetten aanvragen voor de zekerheid.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2004, 15:18
Chaucus
Chaucus is offline
P-biljet, of T-biljet, of misschien TJ....of de diskette
Met citaat reageren
Oud 22-02-2004, 15:20
Verwijderd
ik zal ze ff aanvragen alvast bedankt
Met citaat reageren
Oud 22-02-2004, 16:48
matrix21
matrix21 is offline
Citaat:
Eraser schreef op 22-02-2004 @ 16:20:
ik zal ze ff aanvragen alvast bedankt
Het e-biljet is volgens mij ook goed. Dat is een verkort p-biljet.
Makkelijker is het tj-biljet. Dat is 1 a4 en hoef je alleen je personalia in te vullen en 3 bedragen die je op je jaaroverzicht krijgt.

Nog makkelijker is natuurlijk het programmaatje downloaden. Dan ben je echt zo klaar.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2004, 17:19
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
matrix21 schreef op 22-02-2004 @ 17:48:
Het e-biljet is volgens mij ook goed. Dat is een verkort p-biljet.
Makkelijker is het tj-biljet. Dat is 1 a4 en hoef je alleen je personalia in te vullen en 3 bedragen die je op je jaaroverzicht krijgt.

Nog makkelijker is natuurlijk het programmaatje downloaden. Dan ben je echt zo klaar.
TJ is alleen niet geschikt als je bijvoorbeeld met dividendbelasting zit. Je kunt hem wel gebruiken als je alleen maar inkomstenbelasting hebt betaald (loonheffing dus)...Gek dat je geen drie bedragen kunt/hoeft invullen op dat biljet....of t staat mischien even verderop....volgens mij moet het wel ingevuld worden, maar goed, k heb m nog nooit gezien.....
Met citaat reageren
Oud 22-02-2004, 17:38
matrix21
matrix21 is offline
Citaat:
Chaucus schreef op 22-02-2004 @ 18:19:
TJ is alleen niet geschikt als je bijvoorbeeld met dividendbelasting zit. Je kunt hem wel gebruiken als je alleen maar inkomstenbelasting hebt betaald (loonheffing dus)...Gek dat je geen drie bedragen kunt/hoeft invullen op dat biljet....of t staat mischien even verderop....volgens mij moet het wel ingevuld worden, maar goed, k heb m nog nooit gezien.....
Dividendbelasting bestaat niet meer.
We hebben 3 boxen.
Namelijk 1: belastbaar inkomen uit werk en woning (dus je loon en eventueel renteaftrek van hypotheek)
box 2: Belastbaar inkomen uit aanmerkelijk belang (dus eigen bedrijf of grootaandeelhouder van een bedrijf)
box 3: belastbaar inkomen uit sparen en beleggen, hierover word 4% fictief rendement berekend en daarover moet weer 30% belasting worden betaald. Hierin word dat divident van jou belast en niet meer apart door divident belasting. Ook komt hier je spaartegoeden en eventueel 2de huis en roerende zaken die je zelf niet gebruikt. Maar er is hier 18800 euro belastingvrije voet dus als je vermogen daar onder zit hoef je dat niet in te vullen.

Gezien deze jongen 17 is denk ik niet dat zijn vermogen hoger is, al zou dat natuurlijk wel kunnen. (drugsdealer enzo )

Tjonge ik leer er nog eens wat van. Vind het nog interessant ook!
Met citaat reageren
Oud 23-02-2004, 17:36
MissBi@tch
MissBi@tch is offline
ík heb deze week iemand gevonden die het voor mij invult binnen een week en dan voor 25euro tjah tis wel sonde van mn geld maar kom er zelf echt neit uit.. enne de anderen die ik belde kosten min 30euro.. dus ik dacht ik laat deze t invullen...
hoop deze week te horen te krijgen dat ik heel veel trugkrijg in april
Met citaat reageren
Oud 23-02-2004, 17:50
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
matrix21 schreef op 22-02-2004 @ 18:38:
Dividendbelasting bestaat niet meer.
Jawel....het telt alleen niet meer in Nederland....je kunt t weer terugvragen enzo. Maar omdat het in andere landen wel geldt is men in Nederland verplicht dit wel in te houden...het moet internationaal wel verantwoord worden. Maar je kunt het in principe wel terugvragen (moet je maar ns kijken wat er gebeurd als je ergens dividend over ontvangt, en dan bedoel ik geen stock-dividend). het had wat nederland betreft kunnen verdwijnen, maar in verband met de internationale financiele markten moet het blijven bestaan...

Dit is wat ik ervan heb gelezen. Het is niet helemaal officieel geformuleerd zoals t moet misschien, maar dit is dacht ik wel de essentie van het verhaal. Als er aanvulling/corecties zijn dan hoor ik t graag
Met citaat reageren
Oud 23-02-2004, 19:37
matrix21
matrix21 is offline
Citaat:
Chaucus schreef op 23-02-2004 @ 18:50:
Jawel....het telt alleen niet meer in Nederland....je kunt t weer terugvragen enzo. Maar omdat het in andere landen wel geldt is men in Nederland verplicht dit wel in te houden...het moet internationaal wel verantwoord worden. Maar je kunt het in principe wel terugvragen (moet je maar ns kijken wat er gebeurd als je ergens dividend over ontvangt, en dan bedoel ik geen stock-dividend). het had wat nederland betreft kunnen verdwijnen, maar in verband met de internationale financiele markten moet het blijven bestaan...

Dit is wat ik ervan heb gelezen. Het is niet helemaal officieel geformuleerd zoals t moet misschien, maar dit is dacht ik wel de essentie van het verhaal. Als er aanvulling/corecties zijn dan hoor ik t graag

Hier had ik geen idee van, heb jij eventueel een link waar je dit gelezen hebt? Aangezien ik bezig ben te studeren voor een belastingrecht tentamen kan ik dit wel gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2004, 19:53
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
matrix21 schreef op 23-02-2004 @ 20:37:
Hier had ik geen idee van, heb jij eventueel een link waar je dit gelezen hebt? Aangezien ik bezig ben te studeren voor een belastingrecht tentamen kan ik dit wel gebruiken.
Ik zal ns op zoek gaan, ik kan t me niet meer herinneren waar ik t heb gelezen, maar k zal nog ns hard nadenken. Maar het bestaat iig heel zeker weten wel.

http://www.belastingdienst.nl/aangifte/5a65eb7.htm

Maar ik zal nog ns hard nadenken waar ik de rest van dat verhaal heb gelezen....

Edit: Gevonden

Citaat:
Als antwoord op de vraag hoe dat nu zit met de dividendbelasting, die toch was afgeschaft, het volgende antwoord:
Dividenden zijn sinds 1 januari 2001 onbelast. De wet op de Dividendbelasting - die bestaat echt - is alleen niet gewijzigd, omdat deze belasting in internationaal verband als bronbelasting nog altijd bestaat en alle bedrijven verplicht zijn dividendbelasting in te houden. maar net als vroeger, betreft het hier een voorheffing. U berekent dus eerst wat u aan belasting zou moeten betalen in box 1,2, en 3. Van dit bedrag worden de heffingskortingen en voorheffingen (ingehouden loon- en dividendbelasting) afgetrokken. Wat overblijft moet u betalen. In de praktijk betekent dat dus meestal dat u geld terugkrijgt, maar u moet natuurlijk wel even uw belastingformulier invullen.
Bron: Fiscalert, februari 2004

Laatst gewijzigd op 23-02-2004 om 20:19.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2004, 20:30
matrix21
matrix21 is offline
Citaat:
Chaucus schreef op 23-02-2004 @ 20:53:
Ik zal ns op zoek gaan, ik kan t me niet meer herinneren waar ik t heb gelezen, maar k zal nog ns hard nadenken. Maar het bestaat iig heel zeker weten wel.

http://www.belastingdienst.nl/aangifte/5a65eb7.htm

Maar ik zal nog ns hard nadenken waar ik de rest van dat verhaal heb gelezen....

Edit: Gevonden

Bron: Fiscalert, februari 2004
Ik heb het nog eens nagezocht maar je hebt helemaal gelijk. Dividentbelasting bestaat nog steeds. Zowel in mijn belastingrechtboek als op je jaaropgave van mijn beleggingen staat het erbij.
Dit bedrag aan divident belasting kan je dus aftrekken van je loonheffing.
Volgens mij komt dit omdat het anders (door het nieuw ingevoerde boxenstelsel (zie mijn post hierboven)) dubbel belast word. Namelijk in box 3 word er 4,2% fictief rendement belast over je vermogen, dus ook je aandelen.

Maar volgens jou is het er nog wel omdat divident belasting internationaal geregeld is?

wijziging:
Ik zag je wijziging te laat. Ik begrijp het nou helemaal. Tnx daarvoor. En nou maar hopen dat het een vraag word op m'n tentamen
Met citaat reageren
Oud 26-02-2004, 09:04
Verwijderd
Ikzelf heb ook nog nooit belasting teruggevraagd en ik vind het zoo moeilijk!

Ik heb het programmaatje gedownload alleen nu kom ik erop uit dat ik meer dan 100 euro terug moet betalen!!!

Die stomme stagevergoeding ook, in 2002 heb ik gewerkt en in 2003 kreeg ik pas het geld (door fouten van hun kant). Nu moet ik het zeker opgeven voor het jaar 2003? zonder die stagevergoeding krijg ik geld terug, en met die stagevergoeding moet ik betalen.

Bij de stagevergoeding heb ik (volgens mij) geen loonheffing, moet ik dan gewoon 0 euro invoeren bij loonheffing?
Met citaat reageren
Oud 26-02-2004, 11:47
matrix21
matrix21 is offline
Citaat:
CrazyMoon schreef op 26-02-2004 @ 10:04:
Ikzelf heb ook nog nooit belasting teruggevraagd en ik vind het zoo moeilijk!

Ik heb het programmaatje gedownload alleen nu kom ik erop uit dat ik meer dan 100 euro terug moet betalen!!!

Die stomme stagevergoeding ook, in 2002 heb ik gewerkt en in 2003 kreeg ik pas het geld (door fouten van hun kant). Nu moet ik het zeker opgeven voor het jaar 2003? zonder die stagevergoeding krijg ik geld terug, en met die stagevergoeding moet ik betalen.

Bij de stagevergoeding heb ik (volgens mij) geen loonheffing, moet ik dan gewoon 0 euro invoeren bij loonheffing?
Het kan gebeuren dat je moet betalen. Maar kan je niets doen met aftrekposten? Zo kan je bijvoorbeeld je studiekosten aftrekken en eventueel je ziektekosten (premies ziekenfonds) als je die zelf betaald. Op deze manier kan je die 100 euro betalen misschien omzetten in 100 euro terug krijgen.
Als je het niet begrijpt dan hoor ik het wel.
Makkelijkste zou zijn als ik de bedragen hoor wat je hebt verdiend en betaald aan loonbelasting en je ziektekosten. Maarja dat is natuurlijk prive. Anders kan je in de programma's van de belastingdienst ook een hoop vinden hierover. Ik weet niet welk aangifteprogramma je hebt? Tj kan je niets aftrekken naar ik weet.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2004, 14:12
Jarahh
Jarahh is offline
Citaat:
flowergurl schreef op 11-02-2004 @ 09:20:
Met de auto is het 6,5 kilometer (enkele reis), maar ik heb geen idee hoeveel dat is met openbaar vervoer. Weet iemand een site waar je kan uitrekenen hoeveel kilometers met het openbaar vervoer dat is?
En als je alles fietst, kun je dan ook wat etrugvragen??
Oud 26-02-2004, 14:16
Verwijderd
Citaat:
matrix21 schreef op 26-02-2004 @ 12:47:
Het kan gebeuren dat je moet betalen. Maar kan je niets doen met aftrekposten? Zo kan je bijvoorbeeld je studiekosten aftrekken en eventueel je ziektekosten (premies ziekenfonds) als je die zelf betaald. Op deze manier kan je die 100 euro betalen misschien omzetten in 100 euro terug krijgen.
Als je het niet begrijpt dan hoor ik het wel.
Makkelijkste zou zijn als ik de bedragen hoor wat je hebt verdiend en betaald aan loonbelasting en je ziektekosten. Maarja dat is natuurlijk prive. Anders kan je in de programma's van de belastingdienst ook een hoop vinden hierover. Ik weet niet welk aangifteprogramma je hebt? Tj kan je niets aftrekken naar ik weet.
ik heb je een pm gestuurd, maar misschien dat ik zelf morgen even langs het belastingkantoor in Zwolle ga, kunnen ze me alles even haarfijn uitleggen hoe ik het in moet vullen
Met citaat reageren
Oud 26-02-2004, 16:44
MissBi@tch
MissBi@tch is offline
ik heb het dor iemand uit laten rekenen en ik krijg dus 281 euro trug niet slecht alleen jammer dat ik niet de 700 euro helemaal trugkrijg die zijn ingehouden
Met citaat reageren
Oud 27-02-2004, 18:55
DeNiSe17
DeNiSe17 is offline
Hallo,
Ik lees hier normaal eigenlijk alleen maar maar ik zie dat hier wat mensen zijn die verstand hebben van belastingzaken en ik heb ook nog een vraag..
Ik volg een studie via het NTI.
Kan ik dat ook terugvragen??
En zo ja hoe? want ik kan het nergens vinden.
Alvast Bedankt!!
Groetjes Denise
Oud 27-02-2004, 19:03
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
DeNiSe17 schreef op 27-02-2004 @ 19:55:
Hallo,
Ik lees hier normaal eigenlijk alleen maar maar ik zie dat hier wat mensen zijn die verstand hebben van belastingzaken en ik heb ook nog een vraag..
Ik volg een studie via het NTI.
Kan ik dat ook terugvragen??
En zo ja hoe? want ik kan het nergens vinden.
Alvast Bedankt!!
Groetjes Denise
Terugvragen kan je het niet. Wel kunnen de kosten dienen als aftrekpost, zodat je over een kleiner gedeelte van je loon belasting moet betalen.
Voorwaarde is natuurlijk wel dat je iets hebt verdiend en betaalde loonheffing kunt terugvragen

Info: http://www.belastingdienst.nl/aangifte/5a64ec2.htm
en: http://www.belastingdienst.nl/aangifte/5a6501a.htm
Met citaat reageren
Oud 27-02-2004, 21:24
SHAZZ
SHAZZ is offline
Heey

Ik had een vraagje. Ik heb dit jaar nog geen jaaropgave ontvangen van het jaar 2003. Moet ik die zelf aan mijn werkgever vragen of krijg ik die automatisch?

Begin vorig jaar heb ik er wel een ontvangen over het jaar 2002. Die kan ik ook nog terugvragen lees ik hier overal, maar waar? Want op de site van de belastingdienst staan alleen maar aangifteprogramma's van 2003?

Verder weet ik ook niet of er wel wat terug te vragen valt, ik word namelijk niet veel wijzer van wat er op mijn jaaropgaaf staat:

loon: 1328,-
ingehouden loonbelasting/premie volksverz.: 0,-
verrekende arbeidskorting: 23,-
64 - werkgevers-/werknemersdeel premie zwf: 100,-
Wao verzekerd voor boven vermeld loon: ja
Zwf verzekerd: ja

Kan ik nu wat terugvragen of niet?

Hopelijk kan iemand mij helpen, want al het geld is welkom

xxx Shazz
Met citaat reageren
Oud 27-02-2004, 23:16
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
SHAZZ schreef op 27-02-2004 @ 22:24:
Heey

Ik had een vraagje. Ik heb dit jaar nog geen jaaropgave ontvangen van het jaar 2003. Moet ik die zelf aan mijn werkgever vragen of krijg ik die automatisch?

Begin vorig jaar heb ik er wel een ontvangen over het jaar 2002. Die kan ik ook nog terugvragen lees ik hier overal, maar waar? Want op de site van de belastingdienst staan alleen maar aangifteprogramma's van 2003?

Verder weet ik ook niet of er wel wat terug te vragen valt, ik word namelijk niet veel wijzer van wat er op mijn jaaropgaaf staat:

loon: 1328,-
verrekende arbeidskorting: 23,-
64 - werkgevers-/werknemersdeel premie zwf: 100,-
Wao verzekerd voor boven vermeld loon: ja
Zwf verzekerd: ja

Kan ik nu wat terugvragen of niet?

Hopelijk kan iemand mij helpen, want al het geld is welkom

xxx Shazz
Je werkgever hoort je een jaaropgave te sturen. gewoon even vragen of het kan kloppen dat je m nog niet hebt ontvangen. hij kan immers nog onderweg zijn....

En wat betreft vorig jaar
ingehouden loonbelasting/premie volksverz.: 0,-
Dus je heb t geen loonbelasting betaald die je zou kunnen terugvragen...
En voor vorig jaar geldt dat je neits kunt terugvragen van je loon. Immers:
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 19:48
Missy Muffett
Missy Muffett is offline
Naja ik heb dus ook 'n jaaropgave gekregen,...maar ik snap er werkelijk nix van (en helaas mijn ouders ook nie,...heel handig dus)
Kheb al 's lopen neuzen op die site van de BD maja aangezien ik mijn jaaropgave amper snap, kom ik daar ook niet echt ver.

er staat dus op mijn jaaropgave:
Loon: 1257
Ingehouden loonheffing: 154
Verrekende arbeidskorting: 35
Premie ZFW: 100
Loonheffingskorting m.i.v. 29-01
Code: 1

Als ik dus wat terugkrijg, op wat voor 'n formulier moet ik dat dan invullen?
En ik heb 2 jaaropgave, moet ik dan 2 verschillende formulieren invullen? (ik dacht van wel,....maja voor het geval je weet maar nooit)
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 20:12
matrix21
matrix21 is offline
Citaat:
nathalie schreef op 29-02-2004 @ 20:48:
Naja ik heb dus ook 'n jaaropgave gekregen,...maar ik snap er werkelijk nix van (en helaas mijn ouders ook nie,...heel handig dus)
Kheb al 's lopen neuzen op die site van de BD maja aangezien ik mijn jaaropgave amper snap, kom ik daar ook niet echt ver.

er staat dus op mijn jaaropgave:
Loon: 1257
Ingehouden loonheffing: 154
Verrekende arbeidskorting: 35
Premie ZFW: 100
Loonheffingskorting m.i.v. 29-01
Code: 1

Als ik dus wat terugkrijg, op wat voor 'n formulier moet ik dat dan invullen?
En ik heb 2 jaaropgave, moet ik dan 2 verschillende formulieren invullen? (ik dacht van wel,....maja voor het geval je weet maar nooit)
Aangezien je niet al te veel hebt verdiend kun je alles terug krijgen wat je aan loonheffing hebt betaald.
Nu heb je ook niets aan andere formulieren waar je bedragen van je belastbare loon kunt trekken om meer terug te krijgen (zoals ziektekosten, schoolkosten) want meer krijgen dan je hebt betaald kan natuurlijk niet.
Wat je nou het beste kan doen is het TJ-biljet bestellen. Of het TJ-aangifteprogramma. Dit is speciaal voor jongeren die niet al te veel verdienen of geen aftrekposten hebben. Dit formulier is heel simpel. Gewoon loon, ingehouden loonheffing en verrekende arbeidskorting invullen + je naam, adres sofinr e.d en je bent klaar.
En over een paar maanden krijg je 154 euro op je rekening
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 20:14
matrix21
matrix21 is offline
Gezien de vele vragen die gesteld worden over belasting:
Is er misschien behoefte aan een site die alles een beetje uitlegt met daarbij een forum waar je vragen kan stellen?
Ik heb misschien wel zin om zo'n site te gaan maken. Zijn er meer mensen die hier zin in hebben en er een beetje verstand van hebben?

Of misschien zijn er mensen die zo'n site weten en daarvan de link kunnen posten?
Met citaat reageren
Oud 01-03-2004, 19:14
StijnSpoortNiet
StijnSpoortNiet is offline
Citaat:
matrix21 schreef op 29-02-2004 @ 21:14:
1) Is er misschien behoefte aan een site die alles een beetje uitlegt met daarbij een forum waar je vragen kan stellen?
Ik heb misschien wel zin om zo'n site te gaan maken. 2) Zijn er meer mensen die hier zin in hebben en er een beetje verstand van hebben?

3) Of misschien zijn er mensen die zo'n site weten en daarvan de link kunnen posten?
1) Jawel
2) geen zin om de site te maken, wel om belastingnieuws te verzorgen. Als jij het uploadt, wil ik wel eens in de zoveeltijd een artikel schrijven, op 1 voorwaarde: de site moet keurig netjes zijn en duidelijk en overzichtelijk. En lezers zou ook wel leuk zijn. Ik schrijf alleen dingen die opspelen in de maatschappij en die een bepaalde doelgroep aanspreken. Ik hoef niet voor DGA's te gaan schrijven als die die site niet bezoeken. Neem contact met me op als je meer wilt weten.

3) Als je de link hebt, zou dat leuk zijn.
Oud 02-03-2004, 10:39
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
matrix21 schreef op 29-02-2004 @ 21:14:
Is er misschien behoefte aan een site die alles een beetje uitlegt met daarbij een forum waar je vragen kan stellen?
Ik heb misschien wel zin om zo'n site te gaan maken. Zijn er meer mensen die hier zin in hebben en er een beetje verstand van hebben?

Of misschien zijn er mensen die zo'n site weten en daarvan de link kunnen posten?
Ik denk dat de vraag naar zo'n site er wel is, maar dat het voor wat betreft s.com vooral gecentreerd is rond de maanden januari-maart. Omdat dit de periode van het invullen en terugvragen enzo is.
Over het algemeen denk ik dat veel mensen er gedurende de rest van het jaar minder mee bezig zijn...maar ik kan me daar natuurlijk in vergissen...
Met citaat reageren
Oud 02-03-2004, 15:30
matrix21
matrix21 is offline
Citaat:
Chaucus schreef op 02-03-2004 @ 11:39:
Ik denk dat de vraag naar zo'n site er wel is, maar dat het voor wat betreft s.com vooral gecentreerd is rond de maanden januari-maart. Omdat dit de periode van het invullen en terugvragen enzo is.
Over het algemeen denk ik dat veel mensen er gedurende de rest van het jaar minder mee bezig zijn...maar ik kan me daar natuurlijk in vergissen...
Ik denk ook dat je gelijk hebt. Maar dat betekend wel dat ik weer een jaartje de tijd heb om het op te zetten want eigenlijk ben ik nu alweer te laat
Met citaat reageren
Oud 02-03-2004, 18:25
Verwijderd
Weet iemand misschien wanneer dat geld ongeveer gestort wordt?? Btw heb dat formulier eind januari opgestuurd??
Met citaat reageren
Oud 02-03-2004, 18:41
matrix21
matrix21 is offline
Citaat:
juudje schreef op 02-03-2004 @ 19:25:
Weet iemand misschien wanneer dat geld ongeveer gestort wordt?? Btw heb dat formulier eind januari opgestuurd??
Met de belastingdienst weet je dat nooit.
Maar ergens rond mei, juni kun je het wel verwachten.
Zit je er zo om te springen dan?
Met citaat reageren
Oud 03-03-2004, 12:50
Verwijderd
Citaat:
Zit je er zo om te springen dan?
Nee hoor; zoveel is het nu ook weer niet Ik vroeg me het gewoon af.

Ps.
Citaat:
Tip: http://www.tj-biljet.com/

Daar staat superveel informatie over het tj-biljet. Je kunt hem zelfs laten invullen!!!
Met citaat reageren
Oud 03-03-2004, 13:09
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
juudje schreef op 02-03-2004 @ 19:25:
Oeps, k had gisteren nog even willen posten. Op de site van de belastingdienst staat dat als je voor 1 april instuurt, je voor 1 juli bericht hebt. (en dan wordt er ook afgerekend).
Wel is het zo dat die afrekening nog voorlopig is. Enkele maanden later krijg je een definitieve afrekening, die waarschijnlijk wel overeenkomt met de voorlopige, tenzij er bij naspeuringen van de belastingdienst is gebleken dat je bepaalde dingen (al dan niet met opzet) fout hebt ingevuld
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 17:37
Verwijderd
Ik ga dit jaar belasting terugvragen en wilde weten wat het verschil is tussen ingehouden loonheffing en ingehouden loonbelasting?? of is er geen verschil, want ik moet namelijk ingehouden loonheffing invullen maar dat kan ik niet terug vinden op mijn jaaropgave
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 21:30
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Eraser schreef op 25-02-2005 @ 18:37 :
Ik ga dit jaar belasting terugvragen en wilde weten wat het verschil is tussen ingehouden loonheffing en ingehouden loonbelasting?? of is er geen verschil, want ik moet namelijk ingehouden loonheffing invullen maar dat kan ik niet terug vinden op mijn jaaropgave
Zelfde...

Ik dacht al heb ik n topic gemist dat zoveel post scoort...maar nu zie k de datum
Oud 26-02-2005, 17:16
Verwijderd
weet je het zeker dat hetzelfde is, want ik hoor verschillende dingen van mensen en wil je het misschien nader uitleggen?
Met citaat reageren
Oud 26-02-2005, 20:35
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Eraser schreef op 26-02-2005 @ 18:16 :
weet je het zeker dat hetzelfde is, want ik hoor verschillende dingen van mensen en wil je het misschien nader uitleggen?
Citaat:
Loonheffing De loonheffing is een voorheffing op de inkomstenbelasting en de premie volksverzekeringen. De Nederlandse Belastingdienst is verantwoordelijk voor de heffing van de loonbelasting en de premie volksverzekeringen. Loonbelasting en premie volksverzekeringen worden samen vaak loonheffing genoemd, omdat ze als één bedrag door de inhoudingsplichtige worden ingehouden en afgedragen.
Bron
Oud 11-04-2005, 18:33
Havik
Havik is offline
Ik hoop dat ik geen ruzie krijg omdat ik deze post up, maar ik heb nog een vraagje over de belasting (beter laat dan nooit toch)

Na heel lang gezocht te hebben kom ik erachter dat ik mij jaaropgaaf kwijt ben....

Echter is er een positieve kant van dit verhaal; Ik heb maar 1 maand gewerkt bij 1 werkgever. Hiervan heb ik nog wel mijn salarisspecificatie, hier staat vrijwel alles op, behalve mijn arbeidskorting. Ook weet ik niet of ik op het T-biljet mijn bruto loon of mijn netto loon moet invullen.

Mijn vragen:
* hoe bereken ik mijn arbeidskorting?
* Welk loon wordt bedoelt; bruto of netto loon?

De bedragen die ik wel heb;
-Bruto loon= Coord. loon 475
-fisc. bij 32
-fisk. aftrek 0
-heff. grondsl. 507
-Loonheffing 170
-ZWF premie 6
-SV premie 0
-Netto loon 299
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 20:40
Gadje
Gadje is offline
hoe lang duurt t voordat je dat geld op je bankrekening hebt?

ik heb t formulier nou al 3 maanden geleden weg gedaan, zou 280 euro terug moeten krijgen dacht ik.
ik kan nergens vinden hoe lang dat duurt
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten