Oud 25-02-2004, 18:18
tommygirl.S
tommygirl.S is offline
hoi hoi allemaal!

ik wil graag weten hoe het zit met "onderverhuren" mijn vriend en ik kunnen via kenissen van ons een huis huren, hun wonen zelf in een bungalwon dus hebben ze een tweede adres, daar woont nu hun moeder in, maar die gaat eruit. wij zouden er dus zo in kunnen en dan schrijven wij ons bij de makelaar erbij, dan wonen we als het ware samen, maar stel nou dat onze kenissen erui gaan, word de woning dan op onze naam gezet of worden wij er ook zo uitgezet?

liefs T.S

Laatst gewijzigd op 25-02-2004 om 19:20.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-02-2004, 18:21
Verwijderd
Die kennissen zijn dus de hoofdhuurders van het pand waar het om gaat? Ik denk niet dat je zomaar dat pand in kan als zij de huurovereenkomst opzeggen. Het is wel zo dat, in het geval twee mensen samenwonen in een huis dat door één van de twee gehuurd wordt, en die huurder overlijdt, de achterblijvende vriend(in) de woning op zijn/haar naam kan laten zetten. Maar als het gaat om kennissen denk ik niet dat dat zo is.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2004, 18:32
tommygirl.S
tommygirl.S is offline
ja, als het niet kan dan huren we het huis gewoon op zijn naam. maar goed hij gaat de makelaar bellen om te zeggen dat zijn nichtje graag bij hem wil wonen, maar dat ze bang is dat als hij de huur opzecht zij er ook gelijk uit moet. dus ik ben benieuwd wat hij zegt. als dat niet kan dan huren we het dus gewoon via onze kenissen, het gaat nu al 4 jaar prima, dat gaat allemaal wel goed komen!(hoop ik)
Met citaat reageren
Oud 26-02-2004, 08:32
Methuselah
Methuselah is offline
Interpunctie? :­|

Ik weet niet hoe 't precies zit in Nederland, maar in België is onderverhuren meestal toegestaan, maar dan blijft 't contract nog staan op naam van de eerste huurder: hij blijft verantwoordelijk voor 't pand, dat het in goede staat wordt teruggegeven maar de onderhuurders betalen (via de eerste huurder) de volledige of gedeeltelijke huursom (hangt er vanaf hoeveel zij moeten betalen).

Maar ik veronderstel dat 't in Nederland anders geregeld is, aangezien jullie wonen/bouwen/verhuren anders opvatten.
Oud 26-02-2004, 12:28
Verwijderd
Onderhuur van een roerende zaak is ook wel toegestaan. Er bestaan dan twee overeenkomsten naast elkaar: een huurovereenkomst tussen A (als verhuurder) en B (als huurder) en een tweede huurovereenkomst tussen B (als verhuurder) en C (als huurder). B zal de huurpenningen van C natuurlijk doorsluizen aan A. De onderhuurder C heeft geen aanspraak op huurgenot jegens A: wordt hem door A het gebruik van de zaak verboden omdat die de huurovereenkomst met B heeft beëindigd, dan kan hij niet A, maar alleen B aanspreken op grond van wanprestatie.

Bij onroerende zaken ligt dit anders. De wet verbiedt met zoveel woorden het in onderhuur geven van een onroerende zaak voor zover het gaat om volledig gebruik. Een deel van de zaak mag wel in onderhuur gegeven worden. Hiervan kan bij overeenkomst worden afgeweken: de bepaling is van regelend recht. De verhuurder kan toestemming aan de huurder geven om de volledige onroerende zaak in onderhuur te geven. Uitgangspunt is echter dat onderhuur bij onroerende zaken niet is toegestaan.

Laatst gewijzigd op 26-02-2004 om 12:31.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2004, 15:57
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
nare man schreef op 26-02-2004 @ 13:28:
Onderhuur van een roerende zaak is ook wel toegestaan. Er bestaan dan twee overeenkomsten naast elkaar: een huurovereenkomst tussen A (als verhuurder) en B (als huurder) en een tweede huurovereenkomst tussen B (als verhuurder) en C (als huurder). B zal de huurpenningen van C natuurlijk doorsluizen aan A. De onderhuurder C heeft geen aanspraak op huurgenot jegens A: wordt hem door A het gebruik van de zaak verboden omdat die de huurovereenkomst met B heeft beëindigd, dan kan hij niet A, maar alleen B aanspreken op grond van wanprestatie.

Bij onroerende zaken ligt dit anders. De wet verbiedt met zoveel woorden het in onderhuur geven van een onroerende zaak voor zover het gaat om volledig gebruik. Een deel van de zaak mag wel in onderhuur gegeven worden. Hiervan kan bij overeenkomst worden afgeweken: de bepaling is van regelend recht. De verhuurder kan toestemming aan de huurder geven om de volledige onroerende zaak in onderhuur te geven. Uitgangspunt is echter dat onderhuur bij onroerende zaken niet is toegestaan.
Da's inderdaad anders dan in België, waar onderverhuur van onroerend goed, voor zover 't niet de volledige hoofdverblijfplaats betreft, wél toegestaan is.
Oud 27-02-2004, 09:46
Verwijderd
andere huurvraag:
mag je als verhuurder een boete opleggen van €50 per dag als de huur te laat is?
Met citaat reageren
Oud 27-02-2004, 12:47
Verwijderd
Citaat:
maria schreef op 27-02-2004 @ 10:46:
andere huurvraag:
mag je als verhuurder een boete opleggen van €50 per dag als de huur te laat is?
Dat kan als dat bij het aangaan van het huurcontract is overeengekomen. Het is dan een zogenaamd boetebeding. Er moet wel duidelijk overeengekomen zijn dat de boete staat op de vertraging en dat alle rechten worden voorbehouden. Naast het betalen van de boete moet je ook nog nakoming van de betaling van de huurpenningen zelf kunnen vorderen, dus daar moet geen misverstand over bestaan bij partijen.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2004, 13:03
Verwijderd
en er staat een typfout in het contract, volgens het contract moet ik per 1 mei 2003 huur overmaken, kan ik daarmee in de problemen komen als dat blijft staan of is dat geen probleem?
Met citaat reageren
Oud 27-02-2004, 13:16
Verwijderd
Citaat:
maria schreef op 27-02-2004 @ 14:03:
en er staat een typfout in het contract, volgens het contract moet ik per 1 mei 2003 huur overmaken, kan ik daarmee in de problemen komen als dat blijft staan of is dat geen probleem?
Dat lijkt me wel he. Als voor niet-betaling van huur een procedure gestart wordt tot betaling, dan zal de rechter zich voor het bepalen van de data natuurlijk baseren op het contract. Wat daar instaat, wordt geacht overeengekomen te zijn tussen partijen. Ik zou daar dus maar even naar kijken. Wat is de situatie precies?
Met citaat reageren
Oud 27-02-2004, 13:36
Verwijderd
ik heb gisteren een contract gekregen voor mijn nieuwe kamer, ik krijg vanavond de sleutel.
Toen ik dus het contract doorlas stond er bij het kopje betalingsverplichting dat ik voor het begin van de maand mijn huur overgemaakt moet hebben, voor het eerst voor of op 1 mei 2003.

Nou is 1 mei 2003 de ingangsdatum van het huurcontract van mijn nieuwe huisgenote en ga ik er dus van uit dat hij dat vergeten is te verbeteren.
De rest van de data kloppen wel gewoon.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2004, 13:54
Verwijderd
Ik zou hem maar wel even aanspreken tot verbetering daarvan. Je weet maar nooit. En als het zo'n kleine moeite en een kennelijke schrijffout is, moet hij het zo even willen verbeteren.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2004, 14:03
Verwijderd
het was idd een typfout en wordt aangepast...

Laatst gewijzigd op 27-02-2004 om 14:05.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2004, 15:04
Verwijderd
Mooi
Met citaat reageren
Oud 27-02-2004, 17:00
tommygirl.S
tommygirl.S is offline
hoi hoi, nou we hebben afgesproken dat we het huis gaan huren, we huren het dus op zijn naam, en we schrijven ons in bij de gemeente, zodra we aan de beurt zijn zeggen we dat er een huis vrijkomt dat wij graag willen hebben, en proberen het dus op die manier eventueel!!

liefs T.S
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten