Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Ik ben het helemaal met je eens. Ik kom zelf ook uit Fryslan (Heeg), ik spreek Frysk (alleen het schrijven is wat minder), ik ben niet echt fan van Foppe de Haan (vind het wel leuk om naar SC Heerenveen te kijken, maar ben geen echte fan). En wat het skutsjesilen betreft, mijn pake heeft een skutje.
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
yeah right. zie je nou hoe snel zoiets gaat? het creëeren van vooroordelen... als ik dan tv zit te kijken en een erik hulzebosch (spellingsfouten voorbehouden) weigert normaal nederlands te praten, een interview met een stelletje friezen gebeurt in het fries en in het nieuws komt een verdwaalde boer opzetten die ook alleen maar onverstaanbaar praat waarbij ondertiteling nodig is, dan wordt er bij mij idd een vooroordeel gecreëert. en net als dat jij weet dat echt niet heel de randstad op schoenen van 300 euro loopt te huppelen, weet ik dat niet elke fries alleen maar fries spreekt. dat ik me er aan kan ergeren is wél iets dat waar is, net als dat ik me erger aan een enkeling die op schoenen van 300 euro... nou ja, je ziet waar ik heen wil. iedereen heeft vooroordelen en zo'n topic nodigt alleen maar uit om die vooroordelen te uiten.
||
Citaat:
![]() ![]() oke, schaam schaam. Dan heb ik ook een hekel aan dat drenthse taaltje. ![]() maar de rest van mijn post gaat nog altijd wel op.
||
Sorry voor de topickick, maar verder:
Citaat:
|
![]() |
In mei woon ik precies tien jaar in Friesland (ik kom oorspronkelijk uit Drente). Ik spreek zelf dus geen Fries, maar versta het wel redelijk. Ik vind het niet echt een mooie taal. Het valt mij trouwens op dat er in mijn klas ook al heel wat jongeren zijn die wel in Friesland zijn geboren, maar geen Fries spreken.
Er zijn wel een paar dingen waaraan ik in het dagelijks leven kan merken dat ik in Friesland woon. Soms hoor ik wat Friezen Fries tegen elkaar spreken (wat naar mijn mening erg veel op Nederlands lijkt. Ik snap niet waarom ze het per se een taal willen noemen en geen dialect, maar dat terzijde). Als ik zap kom ik omrop Fryslân tegen, het landschap is over het algemeen vrij vlak grootschalig en zo nu en dan loop ik een chauvinist tegen het lijf (die - eerlijk toegegeven - behoorlijk irritant kunnen zijn). Afgezien daarvan zou ik niet weten waarom Friesland zoveel anders zou zijn dan de rest van Nederland. |
![]() |
||
Citaat:
Ik niet. Ik niet. Geen flauw idee. |
![]() |
|
Wie kan hier Fries praten?
Ik niet Wie is er fan van Foppe de Haan? Ik niet Wie wil een keer de Elfstedentocht schaatsen? Lijkt me wel leuk opzich, maar ik kan niet goed schaatsen. Skutsjesillen en fierljeppen is kostelijk amusement, toch? Wat is dat? Friesland is eigelijk Nederlands provincie nummer 1. Laten we alsjeblieft hopen dat Fryslan nooit onafhankelijk wordt: het mooiste stukje Nederland kunnen we niet missen. Ze mogen van mij onafhankelijk worden. Lijkt me niet erg handig voor hun, maar oké. En dat gezeik dat zij een eigen taal hebben, maar dat limburgs dan bijvoorbeeld geen taal is, dat vind ik ook nergens op slaan. Pfftt..Friezen. ![]() ![]() |
![]() |
|
Ik kom uit Friesland (Lemmer), maar ben er niet geboren (m'n ouders wel), en spreek zelf dus niet zo goed Fries (
![]() ![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
en toevallig is er op Discovery wel een documentaire over Skutsjesillen geweest. toevallig een sport die ze niet in de randstad beoefenen. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Onzin |
Ik dacht dat ik het dagelijkse nieuws uit friesland al had gegeven maar bij deze Verwijderd | 238 | 21-01-2019 03:27 | |
Flora & Fauna |
Jacht op vos in Friesland weer geopent kees17 | 105 | 30-05-2005 16:21 | |
De Kantine |
Friesland Vogelvrij | 25 | 16-11-2003 13:21 | |
De Kantine |
Friesland; wat vinden jullie daar nou van? Verwijderd | 71 | 30-01-2003 20:22 | |
Seksualiteit |
meiden die vrijgezel zijn en in friesland wonen kom hier msnboy | 7 | 24-01-2002 22:24 |