![]() |
|
![]() |
Ontbijt
3 boterhammen met boter (frambozen jam, ham & oude kaas) 1 glas karnemelk Tussendoor pakje liga evergreen crunchy Lunch 4 boterhammen met boter (abrikozen jam, appel/perenstroop, smeerworst & oude kaas) 1 glas karnemelk Tussendoor 1 sinaasappel 1 liga fruitkick bosvruchten Diner lasagne bolognese Toetje bakje vanille vla Later op de avond 1 appel pakje liga evergreen crunchy hoeveel vinden jullie dat eigenlijk voor een man van 19 als ik vragen mag ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
dennis018, je hebt een standaardlijst gekregen voor een man van jouw leeftijd en volgens mij hou je je daar goed aan. Die lijst heb je niet voor niets gekregen. Als je echt wil dat mensen meer op je eetpatroon of je eetprobleem ingaan zou ik zeggen dat je misschien eens een kijkje moet nemen op sites die daarvoor bedoeld zijn.
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Aansluitend ^^ Dennis, ik eet evenveel als jij, ik blijf daar ongeveer op gelijk, sommige meiden eten minder, andere meer. Ik vind het voor jou minimaal, als je hier op afvalt moet je meer eten en dat zou niet zo heel raar zijn (of meer 'ongezonde' dingen eten).
OT: Nog even een vraag, ook naar aanleiding van die van Ikkuh. Een vriendinnetje die weet van mijn eetstoornis vertelde ik dat bmi 20 het minimum is en dat 6 keer per dag eten voor iedereen goed is (zij vond bmi 21 zo veel en eet grote maaltijden zodat ze tussendoor niet meer honger heeft, dat zou niet goed zijn). Als reactie krijg ik dan "dat zeggen ze alleen tegen jullie". Nu twijfel ik heel erg aan wat ik dus geleerd heb in de kliniek. Wat vinden jullie is 6 keer per dag eten en bmi 20 voor de meeste mensen goed om aan te houden (want er zijn altijd uitzonderingen), of leren ze ons echt rare dingen (ik dacht dat mij geleerd werd wat 'normaal' en gezond is, maar deze reactie doet mij twijfelen... |
![]() |
|
Verwijderd
|
Een BMI van 21 is écht niet veel. Over het aantal maaltijden per dag verschillen de meningen geloof ik. Ik denk dat zij geen tussendoortje wil omdat ze wil afvallen en bang is dat ze dan heel veel zoete en/of vette dingen eet (ik vul in, maar dit zou ik me kunnen voorstellen), het is echter niet ongezond om 6x te eten en veel mensen (inclusief mijn diëtiste waar ik heen ging om af te vallen) zeggen dat het beter is om vaker te eten.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Aangezien ik de laatste tijd ook erg veel bezig ben met voeding en gezondheid, neem ik hier maar weer eens een kijkje.
![]() Zitten hier ook sporters? Ik ben namelijk een beetje aan het uitproberen qua eten en sporten wat goed valt. Over het algemeen moet ik namelijk eten voor het sporten en ik weet nog niet zo goed wat ik dan precies moet eten. Ik sport wel eens om 18.30 en wat zou ik daarvoor dan het beste kan eten. Vaak heb ik direct daarna alweer een afspraak en kan ik dus niet na het sporten eten. Dus het moet een licht verteerbare maaltijd zijn, die wel genoeg energie geeft voor het sporten. En ik loop vaak 's ochtends hard. Dan wil ik wel van te voren iets eten, maar ook dat mag niet te zwaar zijn, maar wel weer genoeg energie geven. Heeft iemand tips of misschien een goede site waar veel staat over voeding en sporten?
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Als ik moet sporten probeer ik tussen de middag warm te eten en dan zo'n drie tot vier uur voor de wedstrijd nog wat lichters als brood of sla/salade ofzo. (Soms komt het zo uit dat ik minder lang ervoor nog wat eet, maar daar heb ik dan altijd last van.) Anderen uit mijn team eten gewoon 's avonds nog warm voor ze gaan trainen. Het verschilt per persoon wat het best bevalt, kwestie van uitproberen dus. 's ochtends kan je dingen als een boterham of misschien een muesli-reep eten voor je hard gaat lopen en 's avonds liefst max. twee uur voor het sporten gewoon een lichte maaltijd (dus geen stampot oid ![]() Laatst gewijzigd op 05-03-2008 om 13:27. |
![]() |
|
Vroeger toen ik nog veel sportte at ik altijd voor het sporten warm (rond zes uur/half zeven) en ging dan om acht uur sporten (zwemmen). Ik at dan het liefst iets van pasta of rijst maar zeker geen aardappels omdat het eerste veel beter valt en het laatste veel te zwaar is.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Bedankt. |
![]() |
||
Citaat:
BMI 20 wordt vaak als minimum gezien omdat dit het gemiddelde bmi is, gezien op het kopietje van mijn groeicurve ![]() |
![]() |
|
Het lijkt me ook afhangen van persoon tot persoon, of je wel of niet genoeg eet, wat je bouw is, etc. Ik heb heel lang een BMI van rond de 18.5 gehad maar had nog genoeg vet, at genoeg en was ook gewoon ongesteld. Het lijkt me vanuit eetstoornisvisie gezien geen reden om dan maar aan te nemen dat een BMI van 18.5 ook best acceptabel is.
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
Het kan prima dat jouw lichaam op andere dingen bezuinigd, want jij weet net zo goed als ik dat je veeeeel te weinig eet en te weinig weegt, vetpercentage kan ik niet inschatten, aangezien ik geen lichaamsscan bij je gedaan heb...
||
Citaat:
Ik geloof dat ik het nog steeds niet volledig vat met wel/niet ongesteld worden en waar dat van afhangt, maar ok. Het zal wel goed zijn, zolang ik nog braafjes ongesteld word (lichamelijk gezien dan).
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
ik heb het ook gehad, ben naar de docter gegaan
het kan door het weinige eten komen, maar ook door stress , bijvoorbeeld het drukmaken van wanneer je nou ongesteld wilt worden. Het kan ook door gewoon een ernstige gebeurtenis in je leven gebeurd zijn geweest. Probeer eens 1 strip van de pil te pakken en dan te zien of je wel ongesteld wordt, dit toont aan dat je cycles wel nog gewoon in werking is. Maar je er nog niet de goede condities voor hebt. denk bijv. aan te mager of te veel stress.. ![]()
|
![]() |
misschien een stomme vraag...
maar is zoet beleg als jam ergens goed voor? ik heb namelijk een eetadvies lijst en daar staat bijv bij ontbijt: 3 boterhammen (1x vlees beleg,1x kaas beleg, 1 x zoet beleg) kaas en vlees weet ik zitten gezonde dingen in.. maar zoet? is een plak vlees niet veel gezonder dan zoet? |
![]() |
|
Of het echt ergens goed voor is qua voedingsstofen, weet ik niet precies. Jam bevat geen vet, maar biedt wel koolhydraten bijvoorbeeld. Het verschaft je dus energie. Koolhydraten kan je natuurlijk ook in ander voedsel vinden, dus wat dat betreft heb je geen jam nodig. Verder zitten er ook wel wat vitamines in (van het fruit), maar dat aandeel zal wel niet heel groot zijn op 1 boterham.
Maar het is sowieso goed om te variëren, niet waar? En ik denk dat jij je er geen zorgen over hoeft te maken, hoe gezond iets is.. (gezien jouw relatie met eten) Eet iets omdat je het lekker vindt! |
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
wat gothic en leonoor en lienepien zeggen
![]() en wat ik laatst ergens las: 'als jij je niet goed voelt over de lijst, moet je iets doen aan dat geval, niet aan de lijst.' |
![]() |
|
Jam is gewoon weg lekker. Gewoon nemen dus, het is 'veilig' beleg, wat wil je nog meer? Je mag jezelf best wel eens iets lekkers gunnen, zeker als het om iets kleins als broodbeleg gaat. Kijk, zou je nu iedere dag langs de mcdonalds gaan en daarnaast voornamelijk chocolade koekjes en donuts eten, dan weet je dat er iets niet helemaal klopt. Maar ik weet dat jij diep van binnen ook wel weet dat jij heel gezond eet, en noooooit in staat zult zijn om bovengenoemd eetpatroon over te nemen.
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Vraagje over fruit:
Ik heb wel eens gelezen dat je van de aanbevolen 2 stuks fruit er één mag vervangen door een glas vruchtensap. Nou vroeg ik me af wat er wel in een vrucht zit wat niet in het sap zit. Zit er nog verschil in versgeperst en 'sap uit een pak'? Cq: is het veel ongezonder dan een stuk fruit? |
![]() |
|
het gaat volgens mij voornamelijk wat wel in het sap zit maar niet in de vrucht. In veel sappen wordt een hele zooi suiker of zoetstoffen verwerkt. Volgens mij gaan er ook wat vezels en vitamines verloren maar dat weet ik niet zeker!
Als je sap neemt met vruchtvlees en zonder zoetstof etc. lijkt het me niet ongezonder dan fruit. |
![]() |
|
"Om een bepaalde hoeveelheid vruchtensap te bekomen hebben we relatief veel vruchten nodig, is het net zo gezond wanneer ik dit sap drink of zijn de hele vruchten gezonder? Meestal bestaat vers geperst vruchtensap uit sap en pulp. Door vruchtensap te drinken nemen we bijna evenveel vitaminen en mineralen op als wanneer we volledige vruchten eten. Maar wanneer we enkel het sap van vruchten gebruiken gooien we een hele hoop gezonde vezels weg. Vezels bevorderen de vertering van ons voedsel en kunnen ons beschermen tegen bepaalde vormen van kanker. De vezels in fruit bevinden zich vooral in de membranen tussen verschillende secties, het witte gedeelte aan de buitenkant bij citrusvruchten, de zaden en de schil. Daarom moesten we van ons moeder altijd appels met de schil eten. Ook al bevat zelf geperst vruchtensap pulp dan nog worden lang niet alle vezelrijke elementen van de vrucht gebruikt."
bron: http://gezondheid.infoblog.be/68/vruchtensap_vs_fruit Als je toch graag vruchtensap drinkt, dan is volgens mij vers geperst het gezond, vervolgens de verse sappen in de supermarkt (dus die in het koelvak bewaard worden) en als laatste de gewone pakken sap (die vaak heel veel toegevoegde stoffen bevatten).
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Appelsientje is volgens mij min of meer hetzelfde als Coolbest, alleen bevat die laatste toegevoegde suikers en soms ook zoetstoffen en allerlei andere troep, de eerste bevat alleen natuurlijke suikers (en misschien ook wel wat troep, maar volgens mij minder). Ik denk dat Breg misschien meer de 'zelfgeperste' sappen van de AH bedoeld?
|
![]() |
|
Volgens mij heeft het niet zoveel te maken met toegevoegde troep want zolang je geen suikerige dubbeldrank sap drinkt maar gewoon sinaasappelsap zit daar niets aan toegevoegde suikers in. Het ging dacht ik meer om de hoeveelheid vezels in gewoon fruit en in sap: als je een sinaasappel uitperst raak je wat vezels kwijt doordat je de velletjes niet allemaal opdrinkt. Daardoor bevat sap naar verhouding wat meer vruchtensuikers dan een stuk fruit. Maar dat heeft dus niets te maken met al dan niet toegevoegde suikers.
Er zit ook niet/nauwelijks verschil tussen sap uit een pak of versgeperst sap qua vitamines, dat is een fabeltje. Versgeperst sap is wel lekkerder vind ik ![]() Tussen Coolbest en Appelsientje zit dacht ik ook al geen verschil, als ik het goed heb onthouden is het precies hetzelfde sap, alleen wordt het anders verpakt, in de markt gezet en verkocht. Er was een aflevering van de Keuringsdienst van waarde over, misschien is het nog wel terug te vinden. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
Ladiej, wat je zegt is niet waar hoor. De pil bootst een normale cyclus na: de hormonen die normaal door je lichaam gemaakt worden, zitten in de pil. Je eierstokken (die normaal inderdaad de hormonen aanmaken) worden onderdrukt door de pil, maar als ze uberhaupt al niets deden vanwege een te laag vetpercentage (oid) hoeft dat natuurlijk niet. De pil nemen om aan te tonen dat je nog wel een cyclus hebt is dus onzin.
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lichaam & Gezondheid |
Voeding & Gezondheidstopic #22 Bloem | 500 | 14-01-2009 19:11 |