Oud 03-03-2008, 12:46
Black Soul
Black Soul is offline
gefeliciteerd!

bij mij gaat het niet zo goed: ik heb nog altijd niet mijn streefgewicht bereikt en ben deze winter 3 kg bijgekomen, maar ik moet niet zeuren, ik heb geen overgewicht
Oud 03-03-2008, 15:16
ikkuh15
ikkuh15 is offline
Citaat:
@ ikkuh16... dat wou ik ook even kwijt. Ik vind echt dat je het zo enorm goed doet, ik heb er heel veel respect voor *neemt dr petje voor je af*
ogendicht & blacksoul: Thanx!!
Oud 04-03-2008, 19:44
dennis018
dennis018 is offline
Ontbijt
3 boterhammen met boter (frambozen jam, ham & oude kaas)
1 glas karnemelk
Tussendoor
pakje liga evergreen crunchy
Lunch
4 boterhammen met boter (abrikozen jam, appel/perenstroop, smeerworst & oude kaas)
1 glas karnemelk
Tussendoor
1 sinaasappel
1 liga fruitkick bosvruchten
Diner
lasagne bolognese
Toetje
bakje vanille vla
Later op de avond
1 appel
pakje liga evergreen crunchy

hoeveel vinden jullie dat eigenlijk voor een man van 19 als ik vragen mag ?
Oud 04-03-2008, 19:57
Fayelinde.
Fayelinde. is offline
Als dit nu eens niet de 46897648e keer was.
Oud 04-03-2008, 20:16
Verwijderd
dennis018, je hebt een standaardlijst gekregen voor een man van jouw leeftijd en volgens mij hou je je daar goed aan. Die lijst heb je niet voor niets gekregen. Als je echt wil dat mensen meer op je eetpatroon of je eetprobleem ingaan zou ik zeggen dat je misschien eens een kijkje moet nemen op sites die daarvoor bedoeld zijn.
Oud 04-03-2008, 20:30
Bloem
Bloem is offline
Wat Ave zegt, plus dat mensen niet vergeten zijn dat ze al enorm vaak antwoord hebben gegeven op dezelfde reeks vragen en ik dus vermoed dat ze geen zin hebben om er weer uitgebreid op te antwoorden. Vandaar het verzoek niet wéér naar dezelfde bekende weg te vragen.
Oud 04-03-2008, 21:06
Verwijderd
Aansluitend ^^ Dennis, ik eet evenveel als jij, ik blijf daar ongeveer op gelijk, sommige meiden eten minder, andere meer. Ik vind het voor jou minimaal, als je hier op afvalt moet je meer eten en dat zou niet zo heel raar zijn (of meer 'ongezonde' dingen eten).

OT:
Nog even een vraag, ook naar aanleiding van die van Ikkuh. Een vriendinnetje die weet van mijn eetstoornis vertelde ik dat bmi 20 het minimum is en dat 6 keer per dag eten voor iedereen goed is (zij vond bmi 21 zo veel en eet grote maaltijden zodat ze tussendoor niet meer honger heeft, dat zou niet goed zijn). Als reactie krijg ik dan "dat zeggen ze alleen tegen jullie". Nu twijfel ik heel erg aan wat ik dus geleerd heb in de kliniek. Wat vinden jullie is 6 keer per dag eten en bmi 20 voor de meeste mensen goed om aan te houden (want er zijn altijd uitzonderingen), of leren ze ons echt rare dingen (ik dacht dat mij geleerd werd wat 'normaal' en gezond is, maar deze reactie doet mij twijfelen...
Oud 04-03-2008, 21:13
Verwijderd
6x per dag eten is nog best weinig. heel veel mensen eten vaker of iig ongestructureerder en sowieso vaak ongezonder, waardoor het líjkt alsof ze minder eten.
Oud 04-03-2008, 23:29
Verwijderd
Een BMI van 21 is écht niet veel. Over het aantal maaltijden per dag verschillen de meningen geloof ik. Ik denk dat zij geen tussendoortje wil omdat ze wil afvallen en bang is dat ze dan heel veel zoete en/of vette dingen eet (ik vul in, maar dit zou ik me kunnen voorstellen), het is echter niet ongezond om 6x te eten en veel mensen (inclusief mijn diëtiste waar ik heen ging om af te vallen) zeggen dat het beter is om vaker te eten.
Oud 05-03-2008, 07:02
Yana
Yana is offline
@Sonho: Waarom zou je je vriendin hierin meer geloven dan alle experts en hulpverleners die je op dit gebied hebt gesproken?
Oud 05-03-2008, 07:34
Verwijderd
Citaat:
@Sonho: Waarom zou je je vriendin hierin meer geloven dan alle experts en hulpverleners die je op dit gebied hebt gesproken?
Precies. Ik denk dat het meer is dat die vriendin graag wil dat wij zij doet goed en gezond is ed dan dat wat ze zegt waar is (dat is het naar mijn mening namelijk niet - en naar de mening van meer mensen, waaronder die uit klinieken kennelijk).
Oud 05-03-2008, 09:37
Miracle
Miracle is offline
Aangezien ik de laatste tijd ook erg veel bezig ben met voeding en gezondheid, neem ik hier maar weer eens een kijkje.

Zitten hier ook sporters? Ik ben namelijk een beetje aan het uitproberen qua eten en sporten wat goed valt. Over het algemeen moet ik namelijk eten voor het sporten en ik weet nog niet zo goed wat ik dan precies moet eten. Ik sport wel eens om 18.30 en wat zou ik daarvoor dan het beste kan eten. Vaak heb ik direct daarna alweer een afspraak en kan ik dus niet na het sporten eten. Dus het moet een licht verteerbare maaltijd zijn, die wel genoeg energie geeft voor het sporten.
En ik loop vaak 's ochtends hard. Dan wil ik wel van te voren iets eten, maar ook dat mag niet te zwaar zijn, maar wel weer genoeg energie geven. Heeft iemand tips of misschien een goede site waar veel staat over voeding en sporten?
Oud 05-03-2008, 12:42
Verwijderd
Citaat:
Zitten hier ook sporters?
Wat noem jij 'sporters'? Ik sport twee/drie/vier keer per week (ligt er aan of we een wedstrijd/wedstrijden hebben), val ik er dan al onder?

Als ik moet sporten probeer ik tussen de middag warm te eten en dan zo'n drie tot vier uur voor de wedstrijd nog wat lichters als brood of sla/salade ofzo. (Soms komt het zo uit dat ik minder lang ervoor nog wat eet, maar daar heb ik dan altijd last van.) Anderen uit mijn team eten gewoon 's avonds nog warm voor ze gaan trainen. Het verschilt per persoon wat het best bevalt, kwestie van uitproberen dus.

's ochtends kan je dingen als een boterham of misschien een muesli-reep eten voor je hard gaat lopen en 's avonds liefst max. twee uur voor het sporten gewoon een lichte maaltijd (dus geen stampot oid ) en dan nog wat meenemen voor na het sporten.

Laatst gewijzigd op 05-03-2008 om 13:27.
Oud 05-03-2008, 13:13
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Vroeger toen ik nog veel sportte at ik altijd voor het sporten warm (rond zes uur/half zeven) en ging dan om acht uur sporten (zwemmen). Ik at dan het liefst iets van pasta of rijst maar zeker geen aardappels omdat het eerste veel beter valt en het laatste veel te zwaar is.
Oud 05-03-2008, 18:57
Verwijderd
Citaat:
Nou, ik begon er dus aan te twijfelen omdat zij zegt dat hulpverleners dat alleen tegen ons (eetgestoorde) zeggen en dat dat dus is wat wij moeten doen en niet wat voor iedereen goed zou zijn en wat dus normaal is. Ik dacht te leren wat een normaal eetpatroon en gewicht is en volgens haar leer ik dus iets anders dan wat normaal en goed is. Ik voel me nu zo anders ofzo. En ik kan niet verwachten dat iedereen volgens de regels van klinieken leeft ofzo en dat hoeft ook niet, maar zeggen dat wij rare dingen leren is ook weer zo wat. Maar goed, ik ga toch maar proberen bij mezelf te blijven en de dingen die ik geleerd heb aanhouden.
Bedankt.
Oud 05-03-2008, 19:01
xxChange
xxChange is offline
Citaat:
OT:
Nog even een vraag, ook naar aanleiding van die van Ikkuh. Een vriendinnetje die weet van mijn eetstoornis vertelde ik dat bmi 20 het minimum is en dat 6 keer per dag eten voor iedereen goed is (zij vond bmi 21 zo veel en eet grote maaltijden zodat ze tussendoor niet meer honger heeft, dat zou niet goed zijn). Als reactie krijg ik dan "dat zeggen ze alleen tegen jullie". Nu twijfel ik heel erg aan wat ik dus geleerd heb in de kliniek. Wat vinden jullie is 6 keer per dag eten en bmi 20 voor de meeste mensen goed om aan te houden (want er zijn altijd uitzonderingen), of leren ze ons echt rare dingen (ik dacht dat mij geleerd werd wat 'normaal' en gezond is, maar deze reactie doet mij twijfelen...
Het voedingscentrum raad ook 6x eten op een dag aan. Hiervoor zorg je dat je geen grote pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel krijgt en dus niet geneigd zult zijn om heel veel, zoet en vet eet. Ook zorg je er zo voor dat je over de hele dag verspreidt zo ongeveer evenveel energie hebt.
BMI 20 wordt vaak als minimum gezien omdat dit het gemiddelde bmi is, gezien op het kopietje van mijn groeicurve . BMI 18.5 is het absoluut minimum maar 20 is wel gezonder. Op die manier heeft je lichaam nog wat reserve en hoeft je lichaam minder te 'lijden' wanneer je het even druk hebt o.i.d.
Oud 05-03-2008, 19:54
Yana
Yana is offline
Ik vroeg me af wat nou eigenlijk precies het effect van groene thee is. Val je er mee af? Doet het niks en is het een van de vele fabeltjes?
Oud 05-03-2008, 19:56
Verwijderd
ik betwijfel of je er van afvalt, maar het schijnt een positief effect op je stofwisseling te hebben. Maar ja, sommige mensen geloven alles waarvan je schijnt af te vallen..
Oud 05-03-2008, 20:15
Yana
Yana is offline
Positiever dan "gewoon" volkoren producten eten?
Oud 05-03-2008, 20:19
Verwijderd
ik heb géén idee. maar wil je het gaan drinken om af te vallen ofzo? want dat lijkt me niet zo handig. als je het drinkt omdat je het lekker vindt en het toevallig misschien een positieve werking heeft, tsja waarom niet?
Oud 05-03-2008, 20:21
Yana
Yana is offline
Ik wil gewoon weten wat het effect is. Uit nieuwsgierigheid.
Oud 05-03-2008, 20:22
Verwijderd
volgens mij is de wetenschap daar nog niet echt eenduidig over
Oud 06-03-2008, 08:25
Water
Water is offline
Volgens m'n psycholoog worden de meeste mensen pas ongesteld vanaf een bmi van 20.
Oud 06-03-2008, 08:28
Yana
Yana is offline
Betekent dat dat je zou moeten stoppen met ongesteld worden als je onder die grens van 20 zit? Dat is namelijk niet mijn ervaring...
Oud 06-03-2008, 08:42
Bloem
Bloem is offline
Het lijkt me ook afhangen van persoon tot persoon, of je wel of niet genoeg eet, wat je bouw is, etc. Ik heb heel lang een BMI van rond de 18.5 gehad maar had nog genoeg vet, at genoeg en was ook gewoon ongesteld. Het lijkt me vanuit eetstoornisvisie gezien geen reden om dan maar aan te nemen dat een BMI van 18.5 ook best acceptabel is.
Oud 06-03-2008, 09:08
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Volgens m'n psycholoog worden de meeste mensen pas ongesteld vanaf een bmi van 20.
Dat is volgens mij echt onzin Of nou ja, misschien ben ik gewoon een uitzondering, kan natuurlijk ook. Nou ja, wat Bloem zegt. Sowieso lijkt het me dat of je wel of niet ongesteld wordt niet echt als enige graadmeter moet worden gezien met of je een gezond gewicht hebt.
Oud 06-03-2008, 09:46
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Betekent dat dat je zou moeten stoppen met ongesteld worden als je onder die grens van 20 zit? Dat is namelijk niet mijn ervaring...
Nee het hangt af van je vetpercentage, gewicht en hoeveel je eet...
Oud 06-03-2008, 13:09
Yana
Yana is offline
Waaruit ik kan concluderen dat zolang ik ongesteld word, ik genoeg eet en een hoog genoeg vetpercentage heb?
Oud 06-03-2008, 13:21
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Waaruit ik kan concluderen dat zolang ik ongesteld word, ik genoeg eet en een hoog genoeg vetpercentage heb?
Nee. Niet alles is omkeerbaar. Daarom zijn er ook nog de grenzen als BMI 20 en vetpercentage tussen 20-30.
Het kan prima dat jouw lichaam op andere dingen bezuinigd, want jij weet net zo goed als ik dat je veeeeel te weinig eet en te weinig weegt, vetpercentage kan ik niet inschatten, aangezien ik geen lichaamsscan bij je gedaan heb...
Oud 06-03-2008, 14:10
Yana
Yana is offline
Citaat:
Nee. Niet alles is omkeerbaar. Daarom zijn er ook nog de grenzen als BMI 20 en vetpercentage tussen 20-30.
Het kan prima dat jouw lichaam op andere dingen bezuinigd, want jij weet net zo goed als ik dat je veeeeel te weinig eet en te weinig weegt, vetpercentage kan ik niet inschatten, aangezien ik geen lichaamsscan bij je gedaan heb...
Niet veeeeel te weinig, en ik weeg sowieso niet te weinig.

Ik geloof dat ik het nog steeds niet volledig vat met wel/niet ongesteld worden en waar dat van afhangt, maar ok. Het zal wel goed zijn, zolang ik nog braafjes ongesteld word (lichamelijk gezien dan).
Oud 06-03-2008, 14:59
Verwijderd
Citaat:
Niet veeeeel te weinig, en ik weeg sowieso niet te weinig.

Ik geloof dat ik het nog steeds niet volledig vat met wel/niet ongesteld worden en waar dat van afhangt, maar ok. Het zal wel goed zijn, zolang ik nog braafjes ongesteld word (lichamelijk gezien dan).
er zijn ook verhalen bekend van meisjes met ernstig ondergewicht die nog wel ongesteld werden en van meisjes die allang weer op gezond gewicht zaten en waarbij het toch nog een hele tjid duurde voor ze ongesteld worden. het zegt dus gewoon niet alles. maar over het algemeen kun je er vanuit gaan dat niet ongesteld worden in ieder geval een teken is dat je lichaam ongezond is, maar dit kan je niet omdraaien.
Oud 06-03-2008, 19:38
LADIEJ
LADIEJ is offline
ik heb het ook gehad, ben naar de docter gegaan
het kan door het weinige eten komen, maar ook door stress , bijvoorbeeld het drukmaken van wanneer je nou ongesteld wilt worden. Het kan ook door gewoon een ernstige gebeurtenis in je leven gebeurd zijn geweest. Probeer eens 1 strip van de pil te pakken en dan te zien of je wel ongesteld wordt, dit toont aan dat je cycles wel nog gewoon in werking is. Maar je er nog niet de goede condities voor hebt. denk bijv. aan te mager of te veel stress..

Oud 06-03-2008, 20:19
Fayelinde.
Fayelinde. is offline
De pil heeft toch niets te maken met je echte menstruatie? Het brengt toch een 'neppe' menstruatie op gang?
Oud 07-03-2008, 10:51
Verwijderd
Citaat:
De pil heeft toch niets te maken met je echte menstruatie? Het brengt toch een 'neppe' menstruatie op gang?
Inderdaad. Plus dat het echt niet zo'n goed idee is om voor ''een keertje'' de pil te nemen.
Oud 08-03-2008, 08:55
dennis018
dennis018 is offline
misschien een stomme vraag...
maar is zoet beleg als jam ergens goed voor?

ik heb namelijk een eetadvies lijst en daar staat bijv bij ontbijt: 3 boterhammen (1x vlees beleg,1x kaas beleg, 1 x zoet beleg)

kaas en vlees weet ik zitten gezonde dingen in.. maar zoet?
is een plak vlees niet veel gezonder dan zoet?
Oud 08-03-2008, 09:23
handschoen
handschoen is offline
Of het echt ergens goed voor is qua voedingsstofen, weet ik niet precies. Jam bevat geen vet, maar biedt wel koolhydraten bijvoorbeeld. Het verschaft je dus energie. Koolhydraten kan je natuurlijk ook in ander voedsel vinden, dus wat dat betreft heb je geen jam nodig. Verder zitten er ook wel wat vitamines in (van het fruit), maar dat aandeel zal wel niet heel groot zijn op 1 boterham.

Maar het is sowieso goed om te variëren, niet waar?

En ik denk dat jij je er geen zorgen over hoeft te maken, hoe gezond iets is.. (gezien jouw relatie met eten)

Eet iets omdat je het lekker vindt!
Oud 08-03-2008, 09:28
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
misschien een stomme vraag...
maar is zoet beleg als jam ergens goed voor?

ik heb namelijk een eetadvies lijst en daar staat bijv bij ontbijt: 3 boterhammen (1x vlees beleg,1x kaas beleg, 1 x zoet beleg)

kaas en vlees weet ik zitten gezonde dingen in.. maar zoet?
is een plak vlees niet veel gezonder dan zoet?
Het is goed omdat het lekker is en ze jou een normaal en fatsoenlijk eetpatroon aanleren. Ieder normaal mensen eet af en toe lekker wat zoets. Luister gewoon naar je lijst en niet naar je eigen gedachten want die slaan nergens op over het algemeen.
Oud 08-03-2008, 10:12
Verwijderd
Ik deel Gothics mening (zij het iets genuanceerder, maar het komt op hetzelfde neer ).
Oud 08-03-2008, 10:17
Verwijderd
Wat gothic en leonoor zeggen.

En: als je het beter weet dan de lijst, dan volg je 'm toch niet? Ik bedoel, de mensen die 'm opgesteld hebben, hebben vast geen enkel verstand van een verantwoord voedingspatroon...
Oud 08-03-2008, 15:27
Verwijderd
wat gothic en leonoor en lienepien zeggen dennis volgens mij heb jij er echt wel baat bij om een speciaal forum of eventueel een nazorgforum op te zoeken, daar zitten meer mensen met dezelfde vragen en twijfels en wellicht dat die mensen meer geduld hebben om steeds gelijksoortige vragen te beantwoorden.

en wat ik laatst ergens las: 'als jij je niet goed voelt over de lijst, moet je iets doen aan dat geval, niet aan de lijst.'
Oud 08-03-2008, 16:20
xxChange
xxChange is offline
Jam is gewoon weg lekker. Gewoon nemen dus, het is 'veilig' beleg, wat wil je nog meer? Je mag jezelf best wel eens iets lekkers gunnen, zeker als het om iets kleins als broodbeleg gaat. Kijk, zou je nu iedere dag langs de mcdonalds gaan en daarnaast voornamelijk chocolade koekjes en donuts eten, dan weet je dat er iets niet helemaal klopt. Maar ik weet dat jij diep van binnen ook wel weet dat jij heel gezond eet, en noooooit in staat zult zijn om bovengenoemd eetpatroon over te nemen.
Oud 09-03-2008, 18:30
Verwijderd
Vraagje over fruit:
Ik heb wel eens gelezen dat je van de aanbevolen 2 stuks fruit er één mag vervangen door een glas vruchtensap.
Nou vroeg ik me af wat er wel in een vrucht zit wat niet in het sap zit.
Zit er nog verschil in versgeperst en 'sap uit een pak'?

Cq: is het veel ongezonder dan een stuk fruit?
Oud 09-03-2008, 19:33
xxChange
xxChange is offline
het gaat volgens mij voornamelijk wat wel in het sap zit maar niet in de vrucht. In veel sappen wordt een hele zooi suiker of zoetstoffen verwerkt. Volgens mij gaan er ook wat vezels en vitamines verloren maar dat weet ik niet zeker!
Als je sap neemt met vruchtvlees en zonder zoetstof etc. lijkt het me niet ongezonder dan fruit.
Oud 09-03-2008, 19:51
Verwijderd
Ik bedoel sap waaraan geen suiker/zoetstof toegevoegd is.
Oud 09-03-2008, 23:06
Breg
Breg is offline
"Om een bepaalde hoeveelheid vruchtensap te bekomen hebben we relatief veel vruchten nodig, is het net zo gezond wanneer ik dit sap drink of zijn de hele vruchten gezonder? Meestal bestaat vers geperst vruchtensap uit sap en pulp. Door vruchtensap te drinken nemen we bijna evenveel vitaminen en mineralen op als wanneer we volledige vruchten eten. Maar wanneer we enkel het sap van vruchten gebruiken gooien we een hele hoop gezonde vezels weg. Vezels bevorderen de vertering van ons voedsel en kunnen ons beschermen tegen bepaalde vormen van kanker. De vezels in fruit bevinden zich vooral in de membranen tussen verschillende secties, het witte gedeelte aan de buitenkant bij citrusvruchten, de zaden en de schil. Daarom moesten we van ons moeder altijd appels met de schil eten. Ook al bevat zelf geperst vruchtensap pulp dan nog worden lang niet alle vezelrijke elementen van de vrucht gebruikt."
bron: http://gezondheid.infoblog.be/68/vruchtensap_vs_fruit

Als je toch graag vruchtensap drinkt, dan is volgens mij vers geperst het gezond, vervolgens de verse sappen in de supermarkt (dus die in het koelvak bewaard worden) en als laatste de gewone pakken sap (die vaak heel veel toegevoegde stoffen bevatten).
Oud 10-03-2008, 06:50
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Als je toch graag vruchtensap drinkt, dan is volgens mij vers geperst het gezond, vervolgens de verse sappen in de supermarkt (dus die in het koelvak bewaard worden) en als laatste de gewone pakken sap (die vaak heel veel toegevoegde stoffen bevatten).
Ik hoorde laatst dat sappen zoals coolbest eigenlijk niet in de koelkast bewaard hoeven worden. Misschien dat er wel wat verse sappen zijn, maar eigenlijk is het dus gewoon onzin en ze zijn dus ook niet gezonder.
Oud 10-03-2008, 07:54
Verwijderd
Appelsientje is volgens mij min of meer hetzelfde als Coolbest, alleen bevat die laatste toegevoegde suikers en soms ook zoetstoffen en allerlei andere troep, de eerste bevat alleen natuurlijke suikers (en misschien ook wel wat troep, maar volgens mij minder). Ik denk dat Breg misschien meer de 'zelfgeperste' sappen van de AH bedoeld?
Oud 10-03-2008, 11:42
Bloem
Bloem is offline
Volgens mij heeft het niet zoveel te maken met toegevoegde troep want zolang je geen suikerige dubbeldrank sap drinkt maar gewoon sinaasappelsap zit daar niets aan toegevoegde suikers in. Het ging dacht ik meer om de hoeveelheid vezels in gewoon fruit en in sap: als je een sinaasappel uitperst raak je wat vezels kwijt doordat je de velletjes niet allemaal opdrinkt. Daardoor bevat sap naar verhouding wat meer vruchtensuikers dan een stuk fruit. Maar dat heeft dus niets te maken met al dan niet toegevoegde suikers.

Er zit ook niet/nauwelijks verschil tussen sap uit een pak of versgeperst sap qua vitamines, dat is een fabeltje. Versgeperst sap is wel lekkerder vind ik

Tussen Coolbest en Appelsientje zit dacht ik ook al geen verschil, als ik het goed heb onthouden is het precies hetzelfde sap, alleen wordt het anders verpakt, in de markt gezet en verkocht. Er was een aflevering van de Keuringsdienst van waarde over, misschien is het nog wel terug te vinden.
Oud 10-03-2008, 13:15
LADIEJ
LADIEJ is offline
Citaat:
Ja maar daarmee kun je wel aantonen dat je cyclus nog werkt en dus nog actief kan worden, als je dus wel ongesteld wordt met de pil ligt het aan je gewicht stress of iets anders en niet aan je eierstokken.
Oud 10-03-2008, 13:47
indigo
indigo is offline
Ladiej, wat je zegt is niet waar hoor. De pil bootst een normale cyclus na: de hormonen die normaal door je lichaam gemaakt worden, zitten in de pil. Je eierstokken (die normaal inderdaad de hormonen aanmaken) worden onderdrukt door de pil, maar als ze uberhaupt al niets deden vanwege een te laag vetpercentage (oid) hoeft dat natuurlijk niet. De pil nemen om aan te tonen dat je nog wel een cyclus hebt is dus onzin.

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten