Citaat:
Wauw, hoe krijg je dat zo?
|
Start -> All Programs -> Accessories -> System Tools -> Disk Defragmenter. Dan klik je op 'analyze' en als hij zegt van 'omg doe eens gauw defragmenteren' dan klik je op 'defragment' en wacht je een paar uur. Je moet wel minstens 15% vrije ruimte hebben als je dit efficiënt wil doen, anders heeft 'ie geen ruimte om tijdelijk bestanden naartoe te kopiëren.
Citaat:
Maar ik snap het wel, alle stukjes informatie worden opgeschoven zodat ze efficiënter liggen zodat er ruimte over is voor grote stukjes informatie  en ik vind het ook wel mooi. En het was bij jou ook wel nodig.
|
Bijna. Grote stukjes informatie kunnen ook gewoon verdeeld opgeslagen liggen, want je harde schijf kijkt gewoon naar waar ruimte is en begint daar te schrijven. Als er dan halverwege te weinig ruimte is gaat hij gewoon naar het volgende stuk vrije ruimte en gaat daar weer verder. Als je je harde schijf al een hele tijd in gebruik hebt krijg je dus na verloop van tijd dat er heel veel bestanden in losse stukjes zijn opgeslagen, wat slecht is voor je harde schijf want dan moet hij meer moeite doen om 't te lezen zeg maar. (Vergelijk het met een LP, want zo ziet je harde schijf er ongeveer uit, en bij een sterk gefragmenteerde schijf is het dus vergelijkbaar met een liedje dat in verdeelde stukken over de hele LP staat. Dan moet de naald telkens verspringen als 'ie het liedje helemaal wil lezen.)
Hier, een gifje van hoe fragmentatie en defragmentatie er ongeveer uitziet:
En het was nog lang niet nodig om dit te doen, hoor. (Wat overigens niet mijn mening is maar die van het schijfanalyse-tooltje.) Maar ik had zin om 't te doen, dus ja