Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
Laten we 't maar in 't midden houden, tot 1 van ons 't bewijs tegenkomt. Onderzoek is aan de gang.
http://www.parool.nl/1021095886419.html "Er doen tegenstrijdige berichten de ronde over Fortuyns wens tot beveiliging. Volgens sommige verhalen stelde hij er geen prijs op. Vertrouwelingen stellen dat hij wel bewaking wilde, maar er niet om wilde bedelen." |
![]() |
|
![]() |
Even een wat uitgebreider stuk hierover:
http://www.volkskrant.nl/nieuws/nede...181043209.html "'Niet één politicus heeft mea culpa geroepen' 13 mei 2002 - Van onze verslaggever Stieven Ramdharie Strafpleiter Gerard Spong daagt de top van de politiek voor de rechter wegens aanzetten tot haat. Zijn kennis Pim Fortuyn zou dit hebben gewild. 'Het laat me koud wat anderen van deze actie vinden' De raadsman, kennis van Pim Fortuyn sinds tien jaar, voelt zich geen scherprechter. Het land is onrustig, de term 'Melkert moordenaar' wordt gebezigd en uitgerekend nu wil een van de meest gerespecteerde strafpleiters de top van de politiek voor het gerecht dagen. Maximale straf voor hun 'aanzetten tot haat': een jaar cel. Een verkiezingsstunt van de Lijst Pim Fortuyn? Gerard Spong: 'Onzin! Ik doe dit omdat Fortuyn dit heeft gewild.' Hij reageert kribbig. Zijn cliënt is vermoord en omdat Kok heeft opgeroepen tot kalmte, zou hij moeten nalaten de boel nog verder te polariseren? Nee, Spong doet dinsdag aangifte tegen onder anderen Melkert en Rosenmöller. Zij vergeleken Fortuyn met Le Pen en extreem-rechts. D66'er De Graaf sleepte zelfs Anne Frank erbij. 'Het laat mij koud wat anderen vinden van deze actie. Er is een politicus vermoord. En de Haagse politici moeten reflecteren wat hun rol daarin is geweest. Geen van hen heeft mea culpa geroepen over hun krasse uitspraken. Maar ze zaten wel met gladgestreken gezichten in de kerk. Krokodillentranen plengden ze.' Een van de beste advocaten van het land onderneemt dezer dagen iets ongewoons: politici vervolgen. Nota bene vanwege uitspraken, gedaan tijdens een verkiezingscampagne, over Pim Fortuyn, die zelf geen blad voor de mond nam. Die een vice-premier vergeleek met Bin Laden en een geloofsgroep beledigde door te roepen dat de islam 'een achterlijke cultuur' was. Die artikel 1 van de Grondwet wilde afschaffen. 'Of hij is verblind door verdriet of hij maakt goedkoop reclame voor zijn zaak', zegt hoogleraar strafrecht Y. Buruma over Spongs actie. 'Buruma bazelt maar wat', reageert de strafpleiter. Amper twee weken terug meldden Spong, collega-advocaat Oscar Hammerstein en Fortuyn zich bij de Haagse politie. Ze deden aangifte van het taartincident, waarbij Fortuyn werd besmeurd met kippenmest en braaksel. 'Als ik word vermoord', zei Fortuyn destijds, 'dan moeten jullie alles doen om de schuldigen te pakken.' Dezelfde politici die Fortuyn toen noemde, die hij verantwoordelijk achtte voor het klimaat dat tegen hem was geschapen, prijken nu hoog op Spongs lijst. De advocaat bestrijdt dat hij de politiek de mond wil snoeren. Spong: 'De moord op Fortuyn, en dat is uniek in onze parlementaire historie, vond plaats tegen de achtergrond van ongekende verwijten aan zijn adres. De middelen die zijn gebruikt, waren ongekend. Je gaat niet iemand, ook niet in de hitte van de politieke strijd, vereenzelvigen met het nazi-gedachtegoed. Dan overschrijd je een kritische grens. Door dit aanzetten tot haat is het geweld tegen hem uitgelokt.' Toch is het raar: was het niet uitgerekend Fortuyn die fel van leer trok tegen zijn opponenten? Zette hij met zijn uitspraak over de 'achterlijke islam' niet ook aan tot haat? Spong: 'Fortuyn was zich heel goed bewust waar hij een haarscherpe grens moest trekken tussen je mening geven en aanzetten tot haat. Hij bleef binnen de wet. De islam-uitspraak was een opinie over een geloof. Meer niet.' Het kan de strafpleiter 'geen barst schelen' dat zijn aangifte, zo vlak voor 15 mei, de boel kan laten escaleren. Minister Korthals waarschuwde zaterdag hiervoor. Spong wil actie van justitie. Meteen. Spong: 'Wij accepteren geen langzaam-aan-actie zoals gebeurde met het taartincident. De politie wist toen wie de daders zijn. Als justitie snel iets had gedaan, was er een signaal gegeven van: je blijft met je fikken van iemand af.' " |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() Sinds wanneer schiet ik er wat mee op om hier wel of niet mijn mening neer te zetten? Ik heb er gewoon lol in en doe het wanneer ik dat wil. Als ik het zou doen omdat anderen het willen, dat pas zou ik er niets mee opschieten, want dan heb ik er minder lol in. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Heb persoonlijk weinig vernomen van een rechtse tegenaanval over linkse uitspraken. Inhoudelijk gezien, bedoel ik. (persoonlijk gezeur genoeg gehoord) Gatara |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Even weer terug op Spong en zijn kromme redenaties. Wat is nou dat onderscheid tussen 'je mening geven (ook al is die haatdragend of discriminerend)' en 'aanzetten tot haat'?? Melkert e.d. gaven ook gewoon hun mening. Spong vond dat Fortuyn gewoon zn mening gaf, terwijl de zittende politici aanzetten tot haat, het is wel erg makkelijk om dat zeggen als je aan Fortuyns kant staat! Het slaat gewoon nergens op: Fortuyn mag blijkbaar alles roepen 'omdat dat zijn mening is' terwijl andere politici bij het geven van hun mening over Fortuyn of uitspraken van hem meteen 'demoniserend bezig zijn' of 'aanzetten tot haat'. Het is gewoon super krom en ik heb nog maar een ding te zeggen: ![]()
Laatst gewijzigd op 14-05-2002 om 23:32. |
![]() |
|
Ik weet niet of dit al gezegd is (heb niet zo heel goed gelezen
![]() Maar met het aanklagen van politici gaan de advocaten wel tegen de ideeën van Fortuyn in. Hij was namelijk voor een vrije meningsuiting, die nog vrijer moest zijn dan al in de grondwet stond. En de opmerkingen van politici en journalisten die dan zogenaamd demoniserend waren, waren alleen maar een uiting van vrije meningsuiting. Naar mijn mening hebben die advocaten niet zo goed nagedacht. Natuurlijk snap ik wel dat ze iemand willen aanklagen, en emoties spelen natuurlijk ook een rol (want Fortuyn was een persoonlijke vriend) maar dit gaat dus recht tegen Fortuyn in!
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|