Oud 06-11-2004, 18:58
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Wiltine schreef op 06-11-2004 @ 19:08 :
gereformeerde kerk of gereformeerde gemeente?
Christelijk Gereformeerd.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-11-2004, 20:29
~Hadiya~
~Hadiya~ is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 06-11-2004 @ 19:58 :
Zit je bij de pkn?
Oud 06-11-2004, 21:12
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Staafmixer schreef op 06-11-2004 @ 21:29 :
Zit je bij de pkn?
Gelukkig niet. http://www.cgk.nl/
Met citaat reageren
Oud 06-11-2004, 21:13
~Hadiya~
~Hadiya~ is offline
Ok.

Oud 07-11-2004, 18:44
ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 06-11-2004 @ 19:58 :
is wel goed, ikzelf ben Gereformeerd Vrijgemaakt.
En waar ik woon hebben we een samenwerking met de Christelijk Gereformeerde, omdat we in principe hetzelfde geloven en belijden.

Oja, voor de mensen die het intreseerd, ik ben al heel mn leven Gereformeerd Vrijgemaakt.
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Met citaat reageren
Oud 07-11-2004, 19:32
Einherjar
Einherjar is offline
Citaat:
Staafmixer schreef op 06-11-2004 @ 21:29 :
Zit je bij de pkn?
klein lesje Kerkgeschiedenis mbt Christelijk gereformeerde kerken en gereformeerd kerken (vrijgemaakt), gereformeerde kerken (synodaal) en de Nederlands gereformeerde kerken en de hervormde kerk en de huidige protestantse kerken in nederland.

In 1834 stapte een groep uit de toenmalige hervormde kerk, dezen noemden zich christelijk gereformeerde kerken. Dit is de afscheiding van 1834. Zij stapten uit het hervormde kerkverband, omdat deze niet meer bijbelgetrouw te noemen was. Een halve eeuw later volgde een tweede groep om dezelfde reden, dat is de doleantie.
De dolerenden en de christelijke gereformeerde kerken gingen al snel over in een kerkverband, de gereformeerde kerken in nederland. Een deel van de christelijk gereformeerde kerken niet mee in die fusie en bleven die naam dragen. Ongeveer een halve eeuw later in 1945 kwam er in de gereformeerde kerken in nederland een scheuring. De synode nam besluiten die tegen artikel 31 van de dortse kerkorde inging. Op grond hiervan heeft men zich afgescheiden. Overigens speelde hierbij speelde de doop ook een rol. Maar goed, toen zij zich vrijmaakten, werden zij artikel 31'ers genoemd.
Hierdoor bestonden er plotseling twee kerkgenootschappen met dezelfde naam, ter onderscheid is daarom namelijk wat er achter de aanhalingstekens staat namelijk vrijgemaakt of synodaal hoewel meestal synodaal achterwege wordt gelaten.
Een kwart eeuw later ontstond er weer een scheuring in de vrijgemaakte kerken en de afsplitsing hiervan zijn de Nederlands gereformeerden.
In die tijd begonnen de synodalen en de hervormden met het samen op weg proces (ik noem het liever samen van de Weg, omdat het meerdendeel van die kerken van de Weg zijn afgedwaald), die tot de Protestantse kerken in Nederland zou leiden een kerkverband waarin het Woord niet centraal staat.
Oud 07-11-2004, 20:10
ValliantWarrior
En als u nu zich afvraagt, waarom gingen die vrijgemaakte uit '44 (niet '45 zoals Einherjar beweerd) niet bij de Christelijk Gereformeerde?
Dan is dit het antwoord: In die tijd hechte ze waarde aan de voortzetting van de ware kerk, en aangezien de CGK zich al eerder had afgescheide behoorde zij niet meer tot de ware kerk.
Gelukkig zagen we al snel in dat die stelling niet helemaal klopte, dus zijn er nu samenwerkingen tussen de CGK en de GKV.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2004, 21:10
Einherjar
Einherjar is offline
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 07-11-2004 @ 21:10 :
En als u nu zich afvraagt, waarom gingen die vrijgemaakte uit '44 (niet '45 zoals Einherjar beweerd) niet bij de Christelijk Gereformeerde?
Dan is dit het antwoord: In die tijd hechte ze waarde aan de voortzetting van de ware kerk, en aangezien de CGK zich al eerder had afgescheide behoorde zij niet meer tot de ware kerk.
Gelukkig zagen we al snel in dat die stelling niet helemaal klopte, dus zijn er nu samenwerkingen tussen de CGK en de GKV.
En daar zien we dus dat Valliant zijn hoofd er niet helemaal bij heeft.
De bezwaren die de CGK en de GKV hadden mbt tot de GK waren hetzelfde, daarom werd er wel aandacht aan de CGK besteed.
In 1946 werd door de Synode van Groningen deputaten benoemd, met de opdracht om uit te zoeken hoe de verhoudingen lagen.
Het grote probleem was dat de Christelijk Gereformeerden eisten dat de vrijgemaakten de leer van de veronderstelde wedergeboorte officieel zouden veroorden, hierin weigerden de vrijgemaakten, omdat zij dan hetzelfde zouden doen als de synodalen. En later zullen wel weer andere problemen hebben gespeeld. Ook het punt van de ware kerk is nooit een officiele leer geweest van de GKV, hoewel dat wel zo kan zijn overgekomen.
Oud 08-11-2004, 10:18
Machiavelli
Machiavelli is offline
Wat zijn christenen toch ook een stelletje zeikstralen.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 13:27
ValliantWarrior
Citaat:
Machiavelli schreef op 08-11-2004 @ 11:18 :
maakt et wat uit?
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 13:58
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 08-11-2004 @ 11:18 :
Goh, we zijn het ergens over eens.

Ik vind het hoogst lachwekkend, al die kerken.

Maar dit is ook lachwekkend: lijst van joodse organisaties in Antwerpen.
http://membres.lycos.fr/jewishantwerp/JewOrgan.htm
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 14:01
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Rabbi Daniel schreef op 08-11-2004 @ 14:58 :
Ik vind het hoogst lachwekkend, al die kerken.
[/url]
ook lachwekkend zijn trouwens mensen die met een vertaling van de KSA denken dat ze een religieuze autoriteit zijn terwijl hun gedrag duidelijk laat merken dat ze er nog maar weinig van begrepen hebben.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 14:06
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 08-11-2004 @ 15:01 :
ook lachwekkend zijn trouwens mensen die met een vertaling van de KSA denken dat ze een religieuze autoriteit zijn terwijl hun gedrag duidelijk laat merken dat ze er nog maar weinig van begrepen hebben.
Nog meer lachwekkend zijn mensen die de KSA nog nooit aangeraakt hebben en commentaar leveren op anderen.
Zullen we het wat geloof betreft maar even bij ons eigen geloof houden?
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 14:08
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Rabbi Daniel schreef op 08-11-2004 @ 15:06 :
Nog meer lachwekkend zijn mensen die de KSA nog nooit aangeraakt hebben en commentaar leveren op anderen.
Dat vind ik niet echt. Ík pretendeer namelijk niet dat ik er verstand van heb.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 14:11
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 08-11-2004 @ 15:08 :
Dat vind ik niet echt. Ík pretendeer namelijk niet dat ik er verstand van heb.
Heb je ook niet.

Maar wees niet bang, ik blijf niet al te lang.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 14:11
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Rabbi Daniel schreef op 08-11-2004 @ 15:11 :
Maar wees niet bang, ik blijf niet al te lang.
Mooi.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 15:16
Tara Masquerade
Tara Masquerade is offline
Ik ben van Christen naar Wicca gegaan. Ik vind de religie die ik nu heb gewoon realistischer. En daarbij heb ik er ook meer vertrouwen in.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten