![]() |
||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Advertentie | |
|
![]() |
||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Bovendien, als je het nutteloos vindt om over het metafysische te praten, waarom roep je dan zo vaak in topics dat toeval niet bestaat? Dat is een conclusie binnen een wetenschappelijk model, die jij betrekt op een algehele werkelijkheid die niet meer door een wetenschappelijk model beschreven wordt. Op die manier begeef je je zélf in metafysisch gebied en binnen dit soort discussies. Citaat:
|
![]() |
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Hier staan ze. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Want als je weet waarom een deeltje zich volgens een kansverdeling gedraagt kun je ook voorspellen wanneer hij zich op een bepaalde manier zal gedragen en volgens jou kan dat niet. Dus mijn vraag aan jou is eigenlijk (misschien helpt het als ik het directer vraag): hoe kun je uit gedragingen die volkomen uit toeval voortkomen een kansverdeling opstellen? Hoe kun je uit verval waarvan het exacte moment door toeval wordt bepaald toch een halfwaardetijd opmaken? Hoe kunnen van elkaar gescheiden deeltjes die allebei 50% kans hebben op een bepaalde spin toch altijd allebei een andere spin krijgen, als hun spin écht door toeval bepaald zou worden? |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Oftewel: als de postulaten juist zijn (waar geen 'bewijs' voor is, maar dat hoeft ook niet per se - het komt overeen met onze waarnemingen), dan geldt dat deeltjes zich gedragen zoals de wiskunde het verder beschrijft. De kansverdelingen kun je dan afleiden met behulp van formules etc. Daar kan ik nu simpelweg niet op ingaan, omdat jij de wiskunde niet begrijpt. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Probeer je nu een direct antwoord op mijn vraag te vermijden? ![]() Jij denkt dat toeval bestaat, leg mij dan eens uit hoe toeval kan bestaan in de 3 voorbeelden die ik je daarnet gaf. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Nee, dit:
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
1&2. nee, dat bedoel ik niet.. je kunt uit gedragingen een kansverdeling afleiden, dat snap ik ja. Maar hoe kun je uit gedragingen die puur voortkomen uit toeval een kansverdeling opstellen? Want als iets echt bepaald wordt door toeval dan heb je niet een bepaalde wetmatigheid waar een groep deeltjes aan moet voldoen. Per deeltje maakt het volgens jou niet uit, want het deeltje lijkt een vrije wil te hebben en je kunt onmogelijk voorspellen wat het zal gaan doen (bijv wanneer het deeltje zal vervallen).
Maar heb je nou een groep van die deeltjes die ooit zullen vervallen, dan kun je er een halfwaardetijd uit opmaken. Met z'n allen houden ze zich dus wel aan bepaalde regels, maar onderling mogen ze zelf weten wat ze doen. Hoe kan dat? Hoe kan ieder deeltje vervallen wanneer ie wil en kun je voor een groep deeltjes toch zeggen wanneer de helft vervallen is? Volgens mij kun je niet over een deeltje zeggen dat het een vrije wil heeft, als alle beslissingen van de deeltjes bij elkaar altijd dezelfde uitkomst hebben. 3. Ja, zo heet dat idd geloof ik. Mijn antwoord daarop is hetzelfde als op de halfwaardetijd. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Je kunt niet voorspellen wat één deeltje gaat doen, maar je kunt wél voorspellen wat één deeltje gemiddeld doet. Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
Laatst gewijzigd op 20-01-2005 om 17:35. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Denk maar aan entropie ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Met de rest van wat je zegt ben ik het eens, maar dat betekent dan volgens mij wel dat de structuur als zodanig bepaalde wetmatigheden bij zich draagt, waaraan zowel mensen als "deeltjes" enz zich dienen te houden. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Het gedrag kan op gaan in een andere structuur , door bijvoorbeeld annihilatie. (Denk hierbij aan nog een ziljoen andere vormen of structuren die samengesteld zijn) ![]()
||
Citaat:
![]() ps: Meph het lijkt er misschien op dat ik je structueel "aanval" , maar dat is niet kwaadwillend. Om eerlijk te zijn , help je me heel veel met een bepaalde beeldvorming of perspectief. ![]()
Laatst gewijzigd op 20-01-2005 om 20:04. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
(de halfwaardetijd van 1-waterstof is bijvoorbeeld ~1030 jaar) |
![]() |
||
Citaat:
Om nog even in te gaan op je opmerking met betrekking tot de "waarheid" van de M-theorie: geen enkele theorie is waar of onwaar in de absolute zin van het woord. Je kunt hooguit nagaan of zo'n theorie al of niet aannemelijk is, bijvoorbeeld op grond van bepaalde waarnemingen. Dan het volgende: "Maar hoe kun je uit gedragingen die puur voortkomen uit toeval een kansverdeling opstellen? Want als iets echt bepaald wordt door toeval dan heb je niet een bepaalde wetmatigheid waar een groep deeltjes aan moet voldoen." Om te beginnen lijkt het me verstandig om maar eens precies te definiëren wat we met toeval bedoelen. Als we het begrip toeval definiëren als een kans op een bepaalde gebeurtenis, waarbij die kans dicht bij nul ligt, heb je wel met een wetmatigheid te maken, en wel met een statistische wetmatigheid.
||
Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() De kans kan namelijk nooit op nul gezet worden zolang er beweging is en manifestatie. ![]() ![]() Weerstand heeft waarde nul ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
lol ,okay jullie hebben gelijk.
![]() Ik zal nou kappen. Maar het was effe leuk toch? ![]() Maar zie je? botsing is onvermijdelijk. ![]() No Offense! was alleen een beetje aan het brainstormen en ik legde de lat voor acceptatie wel heel hoog realiseer ik me nu . ![]() Okay am out ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Tweede wet van Newton. (geldt alleen klassiek) Sowieso kan een som van krachten nooit de dimensie (eenheid) 1 hebben, altijd Newton. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dan heb je dus een statistische wetmatigheid, die naar mijn idee niet puur door toeval veroorzaakt kan worden. Hoe kan een echte vrije wil van deeltjes nou voor een statistische wetmatigheid zorgen? Die deeltjes hebben duidelijk bepaalde voorkeuren van verval, wat je kunt zien aan het verschil in halfwaardetijd per soort deeltje. Daaraan kun je al zien dat deeltjes niet zomaar per toeval op ieder moment kunnen vervallen, maar dat ze voorkeuren hebben. Anders ontstond die hele verdeling niet. Dat ze voorkeuren hebben, heeft weer oorzaken. En dat ze van die voorkeuren kunnen afwijken ook. @ mathfreak: onder toeval versta ik iets dat daadwerkelijk door kansen wordt bepaald en dus geen oorzaak heeft en ook geen voorkeur voor iets. Want een voorkeur moet door iets worden bepaald en komt niet voort uit toeval. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Je kunt overigens de halfwaardetijd ook niet exact weten, je kunt de halfwaardetijd alleen benaderen. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Immers, stel die kansverdelingsfunctie Y, en de kans op alles is gelijk. Dan geldt dat Y een constante waarde heeft. De integraal van min oneindig tot oneindig van Y levert dus oneindig voor Y>0, min oneindig voor Y<0 en 0 voor Y=0. Nooit kan aan de normeringswaarde (de integraal van min oneindig tot oneindig is 1) voldaan worden. |
![]() |
|
Maar he, een deeltje komt toch niet zomaar te vervallen. Men weet dan misschien de reden dat een deeltje komt te vervallen. Door die onstabiele kern dus.
Maar is er ook al een oorzaak duidelijk, of wordt aangenomen dat een deeltje op een min of meer willekeurig tijdstip komt te vervallen? |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Kun je mijn beweringen dan op geen enkele manier weerleggen? Probeer het op z'n minst even, als het nou écht zo onjuist is wat ik zeg dan kan het niet zo moeilijk zijn om me te vertellen wat er niet klopt.
![]() Ik heb tot nu toe heel direct op jouw argumenten gereageerd en volgens mij ben ik niks vergeten en heb ik ook niks ontweken. Jij reageert wel heel indirect, je komt op die manier op me over alsof je je eerdere uitspraak "toeval bestaat" niet (meer) kan verdedigen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
(tenzij je de kansverdeling als een delta-functie definieert, maar dat is vrij nutteloos) |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
'Abbas: Israël is zionistische vijand' dingokoning | 500 | 08-01-2005 19:10 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Mein Kampf in een nieuw jasje? Madfet | 62 | 05-01-2005 16:11 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Zou iem. mijn engelse tekst willen nakijken alsjebl.?! Sanneke1983 | 17 | 13-11-2003 12:35 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Een keerpunt in de geschiedenis. De val van het atheïsme... BiL@L | 62 | 17-09-2003 04:17 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
jodendom.... het geloof van het geweld CraigDavid | 120 | 20-06-2003 13:21 | |
Psychologie |
Wat kunnen de oorzaken zijn van anorexia? -Meisje- | 31 | 01-02-2003 06:23 |