Oud 09-01-2010, 15:50
Verwijderd
Citaat:
Daar hoefden de kinderen niet te leren als ze niet wilden, alleen als ze het zelf aangaven. En verder mochten ze spelen geloof ik.
Maar dat ging wel over jonge kinderen geloof ik.
Nou ja, De Nieuwste School dus niet, is middelbare school. Dat ligt geloof ik wel wat in het verlengde van het Iederwijs op de basisscholen.
Advertentie
Oud 09-01-2010, 15:50
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
ach, over dertien jaar moeten er ook weer goedkope werkkrachten zijn he!
Oud 09-01-2010, 15:51
Verwijderd
Citaat:
Iederwijs en de Nieuwste School...
gaat uit van het idee dat kinderen zélf wel gaan leren op het moment dat zíj dat willen, en dat alle kinderen sowieso willen leren. Of zoiets.
Het moet toch niet gekker worden.
Oud 09-01-2010, 15:52
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
En het was ook nog eens een hele leuke (openbare) basisschool.
In feite was mijn school ook wel openbaar, want er zaten genoeg niet-katholieke kinderen in de klas, er was maar een handjevol (12 uiteindelijk, de twaalf apostelen, huhu) die de communie én het vormsel deden. Godsdienstles was bij ons meer een soort maatschappijleer, katholicisme werd nooit opgedrongen. Op de middelbare school hadden we alleen nog maar levensbeschouwing, dat ging meer over de islam, het jodendom en vage dingen dan over iets anders.
Oud 09-01-2010, 15:52
Verwijderd
Citaat:
Nouja omdat ik het nog nooit gehoord heb en volwassenen uit mijn omgeving het dus blijkbaar niet kenden
Daarom vraag ik nog meer een keer of jij dan alle schoolsystemen kent ofzo?
Er zijn er nl. nogal wat in Nederland!
Oud 09-01-2010, 15:54
Verwijderd
Citaat:
In feite was mijn school ook wel openbaar, want er zaten genoeg niet-katholieke kinderen in de klas, er was maar een handjevol (12 uiteindelijk, de twaalf apostelen, huhu) die de communie én het vormsel deden. Godsdienstles was bij ons meer een soort maatschappijleer, katholicisme werd nooit opgedrongen. Op de middelbare school hadden we alleen nog maar levensbeschouwing, dat ging meer over de islam, het jodendom en vage dingen dan over iets anders.
Dat geldt geloof ik voor praktisch iedere katholieke school hier Ik geloof dat mijn zusjes - die ook op een r,k,-school zaten, überhaupt geen godsdienstles kregen.
En ik zat ook op een openbare middelbare school, en daar kregen we geen levensbeschouwing maar cultuurgeschiedenis. <3
Verwijderd
Citaat:
Dat klinkt alsof er veel buitenlanders op zitten.
Buitenlanders? In Wemeldinge, Zeeland? De enige buitenlanders daar waren een groep Chinezen die ooit gered waren door een of andere schipper en daar een Chinees restaurant runden. De oudste zoon van dat gezin heette Kees, vernoemd naar die schipper. Hij stond in het dorp bekend als "Kees de Chinees".
Verwijderd
Citaat:
ik maak bijzonder vrolijke dingen vandaag

Spoiler
Ha
Verwijderd
ik zat op een openbare basisschool en we gingen altijd de katholieken op de basisschool naast ons in elkaar meppen!
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ik zei ook niet dat ik alle schoolsystemen kende, alleen de meeste namen heb ik weleens voorbij horen komen door ouders van andere kinderen enzo, en deze nog nooit. Hoor!
Oud 09-01-2010, 15:55
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Buitenlanders? In Wemeldinge, Zeeland? De enige buitenlanders daar waren een groep Chinezen die ooit gered waren door een of andere schipper en daar een Chinees restaurant runden. De oudste zoon van dat gezin heette Kees, vernoemd naar die schipper. Hij stond in het dorp bekend als "Kees de Chinees".
nouja het klonk buitenlanderig
Oud 09-01-2010, 15:55
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
ik zat op een openbare basisschool en we gingen altijd de katholieken op de basisschool naast ons in elkaar meppen!
De katholieken moeten het in Nederland altijd ontgelden!!!1~!
Oud 09-01-2010, 15:56
Verwijderd
Citaat:
Naast mijn openbare basisschool had je een mongolenschool, daar gooiden we altijd bessen naar in de pauze.
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ik ga even de was ophangen.
Verwijderd
Citaat:
Het moet toch niet gekker worden.
Nou ja, het zou mijn stijl niet zijn, maar ik ken bijvoorbeeld wel een meisje dat op De Nieuwste School zit en die is gewoon hartstikke pienter en die wil ook serieus leren.
Rivka
Rivka is offline
Ze hebben ook Leonardoscholen, voor hoogbegaafde kinderen. Hartstikke gaaf als die kinderen daar goed kunnen leren, maar het wordt dan allemaal zo geïsoleerd denk ik, en kunnen ze later de wereld alleen maar door hun intellectuele bril bekijken en denken ze dat iedereen zo is als zij.
Ik heb een halfjaar op een gymnasium gezeten en de overstap naar een gemengde klas was al enorm.
Oud 09-01-2010, 15:57
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Naast mijn openbare basisschool had je een mongolenschool, daar gooiden we altijd bessen naar in de pauze.
wij hadden naast onze basisschool een sloot en dat was een speciale sloot. Jullie kennen wel sint-jan, het midzomerfeest? Dan mocht de hoogste klas over het vuur springen. En na die vuurdoop was het traditie om met zijn allen in die sloot te springen
Oud 09-01-2010, 15:57
Verwijderd
Als ik op zo'n school zat dan zou ik ook wel hardcore gaan leren, trouwens. Nu zat ik voornamelijk op de gang te lezen, omdat ik alles al kon, en als ik niet in de gang zat dan zat ik te facepalmen omdat de docenten allemaal basale dingen niet wisten. Zoals wie Archimedes was.
Oud 09-01-2010, 15:58
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
wij hadden naast onze basisschool een sloot en dat was een speciale sloot. Jullie kennen wel sint-jan, het midzomerfeest? Dan mocht de hoogste klas over het vuur springen. En na die vuurdoop was het traditie om met zijn allen in die sloot te springen
Ik ben katholiek opgevoed, wij doen niet aan die heidense feesten.
Oud 09-01-2010, 15:58
Verwijderd
Citaat:
Als ik op zo'n school zat dan zou ik ook wel hardcore gaan leren, trouwens. Nu zat ik voornamelijk op de gang te lezen, omdat ik alles al kon, en als ik niet in de gang zat dan zat ik te facepalmen omdat de docenten allemaal basale dingen niet wisten. Zoals wie Archimedes was.
Nou ja, en daarom vind ik ook weinig mis met de grondbeginselen van iederwijs/nieuwste school. Niet ieder kind is hetzelfde, enzo.
Oud 09-01-2010, 15:59
Martiño
Martiño is offline
Jezus, ik heb twee glazen wijn op en ik ben half teut. Ik had vanochtend meer moeten eten.
Oud 09-01-2010, 16:00
Rivka
Rivka is offline
Citaat:
Wauw, herkenbaar Ook op mijn Montessorischool moest ik mijn juf constant verbeteren omdat ze duisent spel- en rekenfouten (maar die kon ik niet verbeteren want mijn rekenen is poep) maakte. En inderdaad, onwijs veel facepalmen. Ik heb nu een onwijs slechte docent Frans die geen Frans kan spreken en de laatste -e van een woord ook echt uitspreekt. Uun-e por-te ouver-te
Oud 09-01-2010, 16:01
Verwijderd
OMG, ik had net een half broodje krab (met gesmolten kaas, sla, komkommer, rode ui, oregano en zout en peper, van de Subway <3 en als toetje ook nog zo'n Subwaykoekje met rozijnen en kaneel enzo <333
Oud 09-01-2010, 16:02
Verwijderd
Citaat:
Nou ja, en daarom vind ik ook weinig mis met de grondbeginselen van iederwijs/nieuwste school. Niet ieder kind is hetzelfde, enzo.
Ja. Alleen zijn ouders niet echt in staat om in te zien hoe hun kind is, want vrijwel iedere ouder vindt hun baksel natuurlijk het meest briljante ding dat ooit uit een kut is komen vallen. Ik vraag me wel af of er iets van een selectiemethode is op die scholen.
Oud 09-01-2010, 16:02
Verwijderd
Ik was zo'n kind dat bij het 'instapdictee' standaard 0 fouten maakte, en daarom mocht ik in groep 6 een boek gaan schrijven van mijn leraar, omdat hij het onzin vond dat ik nog dictees zou maken.
Oud 09-01-2010, 16:03
Verwijderd
Citaat:
nouja het klonk buitenlanderig
Een Jenaplanschool is een school waarbij de slimme kinderen de dommere kinderen helpen met leren. Dat vond ik leuk, want we moesten bijvoorbeeld ook elkaars werk nakijken. Vooral als ik iets van domme kinderen moest nakijken was dat lachen, want dan kon ik veel rode strepen zetten. Er waren ook extra opdrachten voor de slimme kinderen, dus dat was geschikt voor mij. Ik kon bijvoorbeeld in groep 2 lezen en rekenen.
Rivka
Rivka is offline
Citaat:
Ja. Alleen zijn ouders niet echt in staat om in te zien hoe hun kind is, want vrijwel iedere ouder vindt hun baksel natuurlijk het meest briljante ding dat ooit uit een kut is komen vallen.
Verwijderd
Citaat:
Een Jenaplanschool is een school waarbij de slimme kinderen de dommere kinderen helpen met leren. Dat vond ik leuk, want we moesten bijvoorbeeld ook elkaars werk nakijken. Vooral als ik iets van domme kinderen moest nakijken was dat lachen, want dan kon ik veel rode strepen zetten.

Dat had ik ook wel leuk gevonden.
Verwijderd
Citaat:
Ja. Alleen zijn ouders niet echt in staat om in te zien hoe hun kind is, want vrijwel iedere ouder vindt hun baksel natuurlijk het meest briljante ding dat ooit uit een kut is komen vallen. Ik vraag me wel af of er iets van een selectiemethode is op die scholen.
Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar. En wat er gebeurt als een kind na 8 jaar nog geen reet geleerd heeft En met examens op de nieuwste school... hoe dat dan gaat.
Verwijderd
Ik zie de kleine Kazet al dolblij in de weer met een rode stift.
Oud 09-01-2010, 16:04
Rivka
Rivka is offline
Het idee van een kleine Kazet alleen al
Verwijderd
Citaat:
Een Jenaplanschool is een school waarbij de slimme kinderen de dommere kinderen helpen met leren. Dat vond ik leuk, want we moesten bijvoorbeeld ook elkaars werk nakijken. Vooral als ik iets van domme kinderen moest nakijken was dat lachen, want dan kon ik veel rode strepen zetten. Er waren ook extra opdrachten voor de slimme kinderen, dus dat was geschikt voor mij. Ik kon bijvoorbeeld in groep 2 lezen en rekenen.
Oh dat deden we bij ons ook soms. Als je avi 9 had mocht je de avi 1 t/m 5 ofzo begeleiden met lezen.
Verwijderd
Citaat:
Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar. En wat er gebeurt als een kind na 8 jaar nog geen reet geleerd heeft En met examens op de nieuwste school... hoe dat dan gaat.
Ja, ook dat. Het is dat ik nu weg moet, anders zou ik erop gaan googlen.
Oud 09-01-2010, 16:05
Verwijderd
Citaat:
Het idee van een kleine Kazet alleen al
Ik heb nog ergens een foto rondslingeren van een veertienjarige Kazet, geloof ik.
Oud 09-01-2010, 16:05
Verwijderd
Gaan we nu allemaal pochen met hoe snel we alles konden en hoe erg we daar ons onder verveelden?
Oud 09-01-2010, 16:06
Verwijderd
Citaat:
Oh dat deden we bij ons ook soms. Als je avi 9 had mocht je de avi 1 t/m 5 ofzo begeleiden met lezen.
Bij ons moesten de kinderen uit groep 7/8 de kinderen uit de lagere groepen begeleiden met lezen. Als ik dan een groepje moest begeleiden zeiden die kinderen altijd "hè nee hè, Elmer", omdat ik gewoon die kinderen liet lezen en verder niks, terwijl andere leerlingen soms spelletjes deden enzo.
Oud 09-01-2010, 16:06
Verwijderd
Citaat:
Als ik dan een groepje moest begeleiden zeiden die kinderen altijd "hè nee hè, Elmer", omdat ik gewoon die kinderen liet lezen en verder niks, terwijl andere leerlingen soms spelletjes deden enzo.
Oud 09-01-2010, 16:07
Rivka
Rivka is offline
Citaat:
Ik heb nog ergens een foto rondslingeren van een veertienjarige Kazet, geloof ik.
Lijkt me wel grappig om te zien in elk geval Ik zag net een foto van mij terug als kleuter, en behalve mijn korte bruine haar daar ben ik precies mijn zusje
Verwijderd
Ik vond het in elk geval goed dat er iets gedaan werd met de slimmere kinderen. Dat ze zich dus juist niet allemaal kapot verveelden.
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Ik ben katholiek opgevoed, wij doen niet aan die heidense feesten.
Het is niet heidenser dan kerst hoor, het is zelfs precies het zelfde feest: de zonnewende. Kerst is de terugkeer van het licht, sint jan is de ommekeer van het licht. En alleen katholieken hebben Sinten, wat al aangeeft dat Sint Jan nooit een heidens feest kan zijn

Citaat:
ohja dat is wel leuk.
Dat is op een vrije school ook wel een beetje zo, omdat het klassikaal is trekken de slimme kinderen de domme kinderen vooruit.
Verwijderd
Citaat:
Bij ons moesten de kinderen uit groep 7/8 de kinderen uit de lagere groepen begeleiden met lezen. Als ik dan een groepje moest begeleiden zeiden die kinderen altijd "hè nee hè, Elmer", omdat ik gewoon die kinderen liet lezen en verder niks, terwijl andere leerlingen soms spelletjes deden enzo.
Ik ging mijn groepjes altijd leren voorlezen met stemmetjes enzo, of op z'n kop uit een prentenboek lezen, voor als je voor kleine kinderen las, dat ze dan tegelijkertijd ook de plaatjes konden zien
Oud 09-01-2010, 16:09
Verwijderd
Wat grappig dat je aan zulk voorleesgedrag al een beetje kunt zien hoe iemand later gaat worden.
Oud 09-01-2010, 16:09
Verwijderd
http://www.ervaringsgerichtonderwijs.nl/
Zo te zien bestaat het nu 20 jaar Geinig, dan was ik waarschijnlijk één van de eerste EGO-leerlingen
Oud 09-01-2010, 16:10
Verwijderd
die in london zeker met kort haar? @ para
Verwijderd
Citaat:
Wat grappig dat je aan zulk voorleesgedrag al een beetje kunt zien hoe iemand later gaat worden.
En in dit geval bedoel je het verschil tussen Kazet en mij?
Verwijderd
Althans, stemmetjes doen bij het voorlezen past wel bij iemand die later de toneelschool gaat doen, en Elmers houding past ook wel bij iemand die later natuurkundige wordt.
Verwijderd
Citaat:
http://www.ervaringsgerichtonderwijs.nl/
Zo te zien bestaat het nu 20 jaar Geinig, dan was ik waarschijnlijk één van de eerste EGO-leerlingen
De afkorting is wel op z'n plek zo te zien!

Oud 09-01-2010, 16:11
Verwijderd
Citaat:
Lijkt me wel grappig om te zien in elk geval Ik zag net een foto van mij terug als kleuter, en behalve mijn korte bruine haar daar ben ik precies mijn zusje

Voor aan je muur!
Rivka
Rivka is offline
Zeg Pip, ben jij eigenlijk fan van koffiewafels?
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
[afbeelding]

Voor aan je muur!
whahaha
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken