Advertentie | |
|
![]() |
|
Wij vinden het niet direct erg als je nieuwsgierig bent. Ik heb ook wel eens aan sann gevraagd wat haar functie nou was of zo. Maar toen wij door de spelleiderinbox gingen toen wij spelleider werden, hebben we gezien dat het een keer echt mis is gegaan toen saints een dergelijke pm naar de spelleiders had gestuurd.. en de spelleiders die per ongeluk geforward hadden oid (ik weet niet meer precies). Dat moet gewoon echt niet kunnen. Daarnaast is helpen e.d. echt not done en Saints staat er wel om bekend om in zijn "ik ben dood maar ik post dit toch even"-posts te veel informatie geven.
Daarnaast: stel nou dat wij niet wolf waren geweest en hij had van sann en N&N al gehoord dat zij wel wolf waren (want hij verdacht hen toen hij doodging). Dan hadden wij daaruit kunnen opmaken dat sann en N&N wolf zijn. Het gaat gewoon te vaak fout met zulke informatie.
||
Citaat:
Ik blijf er bij dat er een sfeer hangt waarin de dorpelingen lijken te moeten winnen, en de wolven geen te grote kans mogen hebben. Ik zou het leuker vinden als de winkans 50-50 is, en niet dat het specialer is om als wolf te winnen. Als je dan de ziener en evilziener er uit laat, en de verrader en tovenaar er in, dan heb je best een mooie verdeling. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Naar aanleiding van het verhaal over de geliefden, twee kleine puntjes
![]() De ziener en de geliefden Blijkbaar was er een afspraak dat de geliefden niet kunnen worden opgevraagd door de ziener. Ik was hier niet van op de hoogte (dit staat ook niet in de spelregels) en ik was ook verbaasd dat ik daar verontwaardigde pm's over ontving. Ik heb het nagezocht in een paar oude topics, en zag dat het wel in een aantal spellen is gebeurd, maar nergens kon ik vinden wanneer het was afgesproken. Persoonlijk vind ik het onzin dat de geliefden beschermd worden. De geliefden zijn de moeilijkste functie van allemaal, maar dat hoort juist bij het spel. In mijn ogen tast het de functie van de ziener behoorlijk aan. Maargoed, als de meerderheid deze regel wel wil, dan moet het zo zijn. Wat ik overigens een mooi compromis zou vinden is dat de geliefden niet onzichtbaar zijn voor de ziener, maar dat de ziener pas de geliefden kan zien zodra hij ze allebei heeft opgevraagd Wat ik zelf erg vervelend vind is dat deze afspraak nooit duidelijk is doorgegeven, ik heb hem zelf gemist, ondanks dat ik al enkele jaren meespeel en spelleid (en topics waar ik niet in speel altijd probeer te volgen). Daarom is het nu voor Saints en VeGs tot een onprettig einde gekomen, omdat het nooit in de spelregels is gezet. Vandaar mijn volgende punt: Vastleggen spelregels In geen enkel spel zijn de spelregels hetzelfde omdat er nooit hetzelfde aantal mensen meespelen en het leuk is om te variëren met functies. Nadeel is wel dat het soms onduidelijk is welke regels nu wel en niet gelden. Soms is er afgesproken dat een regel of functie voor één spel wordt opgeschort of aangepast, soms wordt er afgesproken dat het permanent moet zijn. Het feit dat dit nergens wordt vastgelegd en vooral dat spelregels willekeurig uit veel oudere topics worden gekopieerd zorgt er voor dat er verwarring ontstaat en fouten worden gemaakt. Ik wil ook voorstellen om met een groepje vaste spelers eenmalig de spelregels up to date te brengen, en te vragen aan de DK-forumbazen om deze spelregels in de announcement te plaatsen van de Kantine. Spelers en spelleiders kunnen de regels aanpassen per spel, maar dan moet dit duidelijk in het topic genoemd worden. Zo is het voor iedereen duidelijk wat de regels en de uitzonderingen zijn, en door de regels in de announcement te zetten kunnen ze niet door onzorgvuldig ctrl-c/ctrl-v gedrag worden veranderd. De regels hoeven natuurlijk niet permanent te zijn, als "de groep" vindt dat een regel permanent moet worden aangepast kan dat gewoon worden gewijzigd in de announcement door een forumbaas. Idee?
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
eens met het tweede.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
Wij hebben vorig spel nog bijna alle regels opnieuw beschreven om zulke verwarringen te voorkomen. Dat is sowieso een aanrader voor de spelleiders. En ik denk dat de spelleider sowieso van te voren moeten doorlezen welke regels er gekopieerd zijn en of zij het daarmee eens zijn.
Overigens heb je gelijk dat de onzichtbaarheid van de geliefden niet in de spelregels staat. Wij hebben de regels ook nog eens extra doorgelezen. Er is wel een soort van consensus ontstaan tussen de spelers dat geliefden in principe niet zichtbaar zijn, maar als je daar niet van op de hoogte bent dan kunnen zulke dingen fout gaan. Ik vind overigens de compromis die je voorstelt ook wel mooi. Maar ik vind niet dat geliefden zichtbaar moeten zijn (zoals in dit spel) voor de ziener.. zeker als je ook nog een evilziener in het spel hebt, maken ze gewoon geen schijn van kans.
||
Citaat:
||
Citaat:
Dan heeft de ziener maar 1 ronde nodig om te weten wie de badguys zijn ![]()
||
Citaat:
Zelf aangeven of je opgevraagd mag worden, lijkt me minder handig. De kans is groot dat alleen dorpelingen dit doen. Dus wil je als wolf niet opvallen, dan moet je alsnog toestemming geven. Als dorpeling heb je er immers geen baat bij om niet opvraagbaar te zijn. Het idee van Martino, om de geliefden alleen door te geven als ze beiden zijn opgevraagd, vind ik ook interessant. Leuke compromis. |
![]() |
||
Citaat:
maar eigenlijk vind ik dat zelf niet leuk. ziener is een veel te coole functie. anders doen we lekker verrader én eviilziener tegenover een gewone ziener als men vindt dat de wolven te weinig kans hadden (hoewel: dit potje hebben de wolven gewonnen en toen ik wolf was (vorig spel of daarvoor) ook.. dus het komt toch nog wel eens voor ![]()
||
Citaat:
![]() ![]() ziener zijn is leuk, bijna net zo leuk als verrader zijn ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
maar eigenlijk is dat ook wel jammer van de zienerfunctie. maar waarom is de heks eruit. want dan kan de ziener meteen minder opzichtig doen, want dan wordt ie vervolgens steeds behekst en kan hij niks meer zien. de wolven hoeven dan niet te eten, waardoor de ll in het spel blijft voor bijv. de verrader of de heks. dus de heks terug in het spel zetten is ook een optie.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Bij mijn laatste spel als wolf lazen onze dode medewolven ook gewoon mee. Maar ze reageerden nergens op. Al hebben we Martino er later uit gehaald, omdat die gek werd van de absurde hoeveelheid pm's ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Weet je wat: afhankelijk van het aantal spelers kun je het aantal wolven upgraden of beperken.
ziener blijft in het spel en de tegenhanger is de verrader. naast de verrader zetten we een heks in die de ziener, als hij/zij het risico neemt zich te opzichtig te gedragen, kan beheksen. Wanneer er zoveel spelers zijn dat er ook een rol is weggelegd voor de tovenaar, upgraden we de wolvenkant met een evilziener. Idee?
||
Citaat:
![]() ik vind nog steeds dat je alles mag onthullen wat je weet. zo. ![]() net zo goed als dat je erover mag bluffen.
||
Citaat:
Ik heb liever een tovenaar er in dan een ziener. Tovenaar is ook heel bedreigend, omdat je bepaalde spelers niet durft te eten ivm bescherming. Alleen al daarom helpt het de dorpelingen, zonder dat dat je als wolf dood bent zodra de ziener je gezien heeft. Misschien scheelt het dat ik nog nooit ziener ben geweest; heb geen reden om een schijnbaar leuke functie er in te houden. |
![]() |
|
Nice gespeeld van de wolven.
Wel jammer dat ik zo vroeg eruit lag en dan ook de ziener de geliefdes zo vroeg had opgevraagd en dan ook nog is doorgegeven. Persoonlijk heb ik als spelleider nooit het geliefde-zijn van spelers doorgegeven, anders zijn de geliefden te zwak. En de ziener weet zo ook niet helemaal 100% zeker of iemand ook echt onschuldig is. Ik heb Vegs en Saints geliefden gemaakt. Ze spelen allebei heel anders, maar ik vind ze wel vrij sterk. Ik dacht dat ze samen vrij ver hadden moeten kunnen komen. En ik vroeg me ook af of Saints zich misschien een beetje in zou houden als ie geliefde zou zijn met een sterke speler. En ik was ook wel benieuwd hoe ze op elkaar zouden reageren als ze moesten samenwerken eigenlijk. Het is maar goed dat ik er zo snel uit lag achteraf gezien, want ik heb echt een compleet bizarre week achter de rug.
|
Is het dan geen idee om de ziener een fixed aantal functies te laten opvragen? Bijvoorbeeld 2 aan het begin van het spel. En dan absoluut geen leerlingziener.
Dan hebben de dorpelingen toch een speler met "voorkennis", maar niet eentje die oneindig mensen kan opvragen, plus: geen zekerheid dat ze altijd een slechte rol te pakken krijgen. |
![]() |
||
Citaat:
En verder zorgt de heks voor verwarring met de stemlijstjes, verwarring in het spel is goed voor de wolven, want dan heb je meer mogelijkheid mensen te manipuleren. maar heks zijn is verder niet echt leuk nee, precies om wat je zegt (ben het een keer of drie geweest). ziener daarentegen is wel leuk ![]() ![]()
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
of 'bluffen' (maar dan minder expliciet) dat je wolf bent zodat je gehangen wordt terwijl je eigenlijk verrader bent, zodat de wolven in de meerderheid raken en dus winnen.
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() ![]() Citaat:
![]() |