![]() |
||
Citaat:
Waarom er dan bijvoorbeeld maar één van de voorgestelde zes ontsluitingswegen gebouwd is bij de bouw van Almere en er dan vervolgens geen ruimte is voor radicale oplossingen voor het voorspelbaar ontstane fileprobleem is me dan echt een raadsel. Zeker gezien de nauwe focus die het volgende kabinet lijkt te krijgen is het nuttig om misstanden rond dit soort grote problemen aan de kaak te stellen. En op zich kan fluttige autobereikbaarheid, een overheid mag falen, maar dan moeten de kosten enigsinds in verhouding staan. En wegenbelasting+hoge brandstofkosten+hoge parkeerskosten is naar mijn mening wel degelijk een redelijke vreemde optelsom gezien de staat van de infrastructuur.
|
![]() |
||
Citaat:
Verder is het natuurlijk geen excuus om elke situatie maar goed te keuren.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
De overheid heeft nogal een groot aandeel in Shell die die accijnzen zoals ze nu zijn brengen dik geld op anders hadden we hier echt wel op biodiesel gereden. In Zuid Amerika doet men dat nu al ruim 4 jaar. Dus ideologisch doel my ass. |
![]() |
||
Citaat:
Dit is echter iets voor niets. Verder is de elasticiteit van kosten en mobiliteit nogal laag, zeker forensen gaan gewoon domweg waar ze heen moeten. De overheid heeft de plicht te zorgen dat dat mogelijk is, tegen een redelijke vergoeding in belasting. Aangezien de kosten hoog zijn en de baten nog geen zesde bedragen is de verhouding wel een beetje zoek.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oh ja, dit vond ik in 'Metro' van vandaag. Hier ben jij kennelijk voorstander van: In totaal kost de hypotheekrenteaftrek, die nu maximaal 52 procent bedraagt, het Rijk 11 miljard euro. Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Daarnaast is het onlogisch dat de overheid op zo veel fronten belasting heft. Niet alleen het gebruik van een auto wordt belast, ook het aankopen en bezit wordt belast. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Mensen gaan niet uit de auto. Het zou dom zijn mensen uit de auto te willen halen. Niet mee eens? Prachtig, vertel mij waar we pak en beet 2500 Ha aan rails laten en hoe we dat betalen, dan praten we verder. Tot nu toe is er in deze discussie namelijk spraken van een totaal falen in het aanbrengen van een alternatief voor de auto. Telkens blijft het steken in naieve plannetjes als 'maak het duurder', of 'als je het lief vraagt gaan ze niet rijden'.
||
Citaat:
![]() Intussen heb je nooit kunnen ontkennen dat het beleid van de afgelopen 18 jaar van de VVD (meer wegen) heeft geleid tot een afname van het fileverkeer. Ook heb je nooit kunnen uitleggen waarom het onverstandig is om te proberen mensen uit de auto te krijgen. Je zou zeggen dat iederéén voorstander is van een schonere lucht en beter milieu, maar misschien is T_ID autofanaat en vind hij dat belangrijker? Een andere reden om tégen verbetering van het milieu te zijn, kan ik namelijk niet bedenken. Intussen heb ik al wel aangegeven dat het verbeteren van de kwaliteit van het openbaar vervoer wel degelijk invloed heeft op het autogebruik. Dat is zichtbaar geworden in België en Londen (maar in Londen is ook het rekeningrijden ingevoerd). Maar zoals ik al zei, die discussie is pas 853 keer gevoerd. Maar aan zulke constante herhalingen van zetten ben ik nu wel gewend (doet dat je ook niet denken aan een zeker Amerikaans forum, T_ID, met ook van die figuren die het maar nooit leerden en stug bleven volhouden)? |
![]() |
|||
Citaat:
Is jouw achtertuin beschikbaar? Citaat:
Maar, tijd om jouw tegenwerping nu de genadeklap te verkopen, voor ik het ding nog tig keer terug zie. Aan de hand van wat ik bereken is te zien dat het aantal auto's drie keer zo snel stijgt als de hoeveelheid wegen. Van die wegen levert een goed deel ook nog eens geen bijdrage aan de bereikbaarheid. Het verkeer is dus erg sterk gestegen, en een toename van de druk op de infrastructuur is logisch. Als de druk gelijk had moeten blijven had het asfalt ongeveer even veel moeten groeien, en hadden we 2001-2006 ruwweg 10.000 kilometer meer weg nodig gehad. Dat betekend dat wanneer de overheid toename had willen voorkomen, er drie keer zo snel wegen aangelegd hadden moeten worden, waarschijnlijk nog wel meer als we de woonwijken meerekenen. conclusie Dat is financieel, fysiek (bouwcapaciteit) en ruimtelijk onmogelijk en dus is de stijging van de filedruk niet aan de regering te wijten. De stijgingen in auto's en kilometrage en dus in verkeersvolume zijn enorm. Mijn conclusie is dat beweren dat het autoverkeer teruggebracht moet worden naief is, de cijfers maken duidelijk dat dat niet gebeurd en dat alternatieven ontbreken. Nu even CBS Statline open trekken voor getalsmatige onderbouwing van het bovenstaande. Mijn conclusies kloppen tot op drie cijfers achter de komma met de cijfers. ![]() Lengte spoorwegnet. Dit bepaald het mogelijke volume van het treinverkeer. 1987 2 790 km 1997 2 805 km 2006 2 797 km Lengte wegennet Exclusief onverharde wegen, inclusief wegen in woonwijken etc, de niet-verbindingswegen dus. Een goed deel van de stijging de laatste paar jaar komt van woonwijken af, die weinig bijdragen aan bereikbaarheid. (bron) 1987 99 656 km 1997 115 617 km 2001 130 446 km 2003 132 397 km 2006 134 981 km Een toename over 2001-2006 van 4535 kilometer oftewel 3,47%, waarvan een groot deel van wegen komt die niets bijdragen aan de bereikbaarheid over afstand. Overheidsuitgaven voor wegen in miljoen euro. 1997 4 463 2001 5 848 De data vergelijkende (ik gebruik ook de tussenliggende jaren, hier niet weergegeven) is af te leiden dat de kosten van het Nederlandse wegennet enigsinds toenemen, los van de aanleg en onderhoud van nieuwe wegen. Aantal personenwagens in Nederland. Alles per 1 januari genoemde jaar. 2000 6 343 195 2001 6 539 212 2002 6 710 602 2003 6 854 743 2004 6 908 473 2005 6 991 991 2006 7 092 293 Totale toename personenwagens in 2001-2006: 553.081 oftewel 11,4% t.o.v. 2001 Jaarkilometrage personenwagens. Hoeveel een auto per jaar gemiddeld rijdt. 2003 15 106 km 2004 15 534 km Een toename dus. Het CBS spreekt in de rapportage nergens van trendbreuken met het verleden.
||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() ![]() Citaat:
Citaat:
![]() Overigens vertrouw ik bij voorbaat geen mensen die altijd en overal bij voorbaat al claimen dat ze honderd procent gelijk hebben. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Het probleem met spoorwegen is dat ze uitgebreide stations vereisen, rangeerterreinen en dat ze niet tot aan de voordeur gaan. Het ruimtegebruik van spoor ligt domweg een stuk hoger. Maar ja, redelijk uitgesloten dat je de berekeningen kunt weerleggen. De voorgaande regeringen deden wel degelijk iets aan bereikbaarheid, maar de toename van het verkeer deed dat te niet, en het verkeer groeit veel te hard om op een andere manier dan met wegen aan te pakken. Dat zijn de feiten, daarmee moet Nederland een oplossing krijgen voor de bereikbaarheid.
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Jij hebt geen argumenten, ik heb er zoals het nu staat legio.
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Maar goed de werkelijkheid is helaas anders de NS heeft namelijk al een aantal jaar een materieel tekort en heeft met invoering van de nieuwe dienstregeling zelf oud, afgekeurd materiaal moeten oplappen. |
![]() |
||
Citaat:
Lege bussen en treinen rijden overdags of laat op de avond. We hebben ze nodig tijdens de spits, wanneer de wegen een paar miljoen forensen verwerken. De trein is niet in staat dagelijks binnen een tijdsbestek van twee uur een paar miljoen mensen te transporteren. In diezelfde tijd ben je met de auto al van Amsterdam naar Maastricht gereden.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Het lijkt me uitgesloten dat je al die mensen van voordeur naar voordeur kunt vervoeren met het OV. Het OV is dus geen alternatief, investeringen of niet.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
[QUOTE]Mark Almighty schreef op 09-01-2007 @ 00:33 :
Er gaan iedere dag veel mensen van voordeur naar voordeur met OV. Het OV is dus een alternatief, en het zal nog veel beter gaan werken door middel van investeringen. [/QUOTE Met het OV van voordeur naar voordeur? Vorig jaar was het van mijn huis naar de dichtst bijzijnde bushalte 20 minuten fietsen. Nu is er een nieuwe bushalte geplaatst en kan het met 15 minuten lopen, wat ik eigenlijk nog te ver vind om iedere dag te doen. Hoogstens als het hard regent dat ik dan eens een paraplu pak en met de bus gaat die dan vervolgens overvol zit. Je begrijpt natuurlijk dat wanneer ik over een auto beschik alle strippenkaarten ritueel ga verbranden. |
![]() |
||
Citaat:
Anders is je plan op voorhand onuitvoerbaar. Verder weet je best dat zelfs ondanks alle file het OV simpelweg trager is, tenzij toevallig zowel je huis als werk zich in de achtertuin van een station bevinden.
|||
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Dus moet je duizenden kilometers spoor aanleggen als je genoeg treinen wilt laten rijden om al die forensen in te stoppen. Citaat:
Het OV is in feite een hub and spoke systeem. ![]() De bollen in het midden zijn daarin treinstations, de bollen er omheen bestemmingen, woningen en werk. Bekijk het bovenstaande figuur. Wat is een kortere weg om twee willekeurige punten te verbinden? Een rechte lijn? Of eerst naar het verzamelpunt, doorreizen naar 2e centraal punt, en vanaf daar weer door naar je bestemming?
Laatst gewijzigd op 08-01-2007 om 23:54. |
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
de kabinetsformatie jacobdb | 52 | 12-09-2010 19:39 | |