Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik gebruik nooit de term 'waard zijn'. Ik gebruik liever een uitdrukking als: 'geschikt zijn voor'.
Het is wel objectief te bepalen, wanneer mensen voor elkaar geschikt zijn (of, zo je wilt, elkaar 'waard zijn'). Wanneer men door bepaalde eigenschappen gewoon erg goede dialoog heeft en zich bij elkaar op z'n gemak voelt, dan kun je wel spreken van goed bij elkaar passen. Dat is iets wat je vrij gemakkelijk kunt bepalen, mits je enige kaas hebt gegeten van psychologie ( ![]() |
![]() |
|
Hier lees ik ook al te vaak 'hij is je niet waard' terwijl de persoon van de relatie niks afweet. Maar ik denk dat het toch een zekere steun kan zijn, tja de hele achtergrond van de andere persoon kan je toch niet weten.
Toen het uit was met mijn vriend enkele maanden terug babbelde ik erover met een vriendin, toen zei ze me ook: 'hij is je niet waard' en het gaf me een goed gevoel want inderdaad zo was het, achteraf bekeken. Waarom altijd zo negatief doen, als het uitgeraakt met iemand, ja dan is het toch teken dat je béter kan vinden. Trouwens, achteraf vroeg ik me af waarom ik in godsnaam ooit met zo'n klootzak kon beginnen en dan zijn zo'n uitspraken goed geldig, maar dat is dan in mijn geval uiteraard.
|
![]() |
Er wordt inderdaad al snel over "waard zijn" en "maak maar uit" gepraat. Maar degene die het advies vraagt schiet hier geen zak mee op. De term "waard zijn" gebruik ik dan ook nooit. Ik denk dat veel mensen het gebruiken om iemand op te beuren. Zo van "hij is je niet waard, je verdient veel beter"... Maar of dit nou de juiste manier is om iemand op te beuren of advies te geven...?! Ik vind van niet.
|
![]() |
|
![]() |
ik ben dus gelukkig niet de enige die dit ongepast vind, situatieafhankelijk natuurlijk.
wat ik het wel mee kan vinden is dat het gezegd word in de trant van iemand opbeuren... maar dit lijkt mij vaak in 9 van de 10 keer toch nog ongepast... het is een lastig onderwerp he ![]()
|
![]() |
tja interresante vraag. wordt vaak gebruikt als iemand gevoelens zijn geschaad, als ze erg teleurgesteld zijn in iemand.
Ik denk dat het zo wordt gezien dat piet (gebruik namen makkelijker) truus niet waard is als het een ongelijke relatie is waar truus wel veel aandacht, liefde en tijd instaakt en piet daar eigenlijk misbruik van maakt. maar dit hoeft imho niet perse piets schuld te zijn. Kan ook de schuld van truus zijn die zich maar blijft opdringen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
en ook dat iemand die altijd lief, leuk, eerlijk en aardig is "verdient" iemand die dat ook voor hem/haar is. Anders is het zo van: "jij bent toch veel te lief voor hem, hij is je niet waard" etc. Iedereen heeft positieve kanten en iedereen is het in principe waard om iemand te krijgen die van hem/haar houdt. En ik vind ook dat je niet moet gaan vergelijken alsof de ene persoon echt méér waard is dan de ander. De waarde van ieder mens blijft sowieso gelijk. (Hmmz, weer ff met Piet en Truus ![]() Maar ik vind wél, dat wanneer Piet misbruik maakt van Truus of haar bewust onnodig kwetst, dat Piet het niet waard is om nog een vriend of de vriend van Truus te zijn. En dat vind ik dus iets anders dan de waarde van de personen zelf. xxx Alicia |
![]() |
|
![]() |
Ik vind het wel een mooie uitdrukking. Stel Jan heeft twee jaar een relatie met Marlies. Op een zwoele avond loopt Marlies door het park en ziet daar haar vriendje Jan met haar beste vriendin Aniek een vurig liefdesspel bedrijven. Later blijkt dat Jan het laatste half jaar elke week met Aniek naar bed is gegaan.
Op zo'n moment vind ik het gedrag van Jan erg zwak, laag bij de grond, ondoordacht en lomp. In mijn achting daalt zo'n kerel enorm, hij is mij minder waard. Als goede vriend van Marlies vind ik dan ook dat ze Jan beter kan dumpen en iemand kan zoeken die een stuk meer waard is dan Jan, iemand die meer in zijn mars heeft, meer ruggegraat toont: iemand die het waard is als vriend van Marlies door het leven te gaan. Het valt me op dat bij dit soort topics iedereen opeens massaal tegen het cliche is. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() Maar kben het heel erg met je eens.. je zegt wat ik wil zeggen, maar jij verwoordt het goed.. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Je kunt wel zeggen dat sommige mensen je inspanning, je moeite niet waard zijn. Bijvoorbeeld iemand die een vriendin heeft, die heel veel moeite voor hem zou doen maar vrijwel geen wederzijdse inspanningen terugkrijgt. Als alles altijd uitsluitend of grotendeels van één kant komt, alle moeite, al het contact, alle inspanning, dan kun je best zeggen dat de persoon die weinig inspanning levert de moeite van de ander niet waard is...
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
In een relatie is het geven en nemen, en een van de belangrijkste punten daarvan is dat je iets voor de ander over hebt. ![]()
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Eten & Drinken |
Eetgelegenheden die het bezoeken waard zijn! Verwijderd | 134 | 08-08-2017 13:45 | |
Werk, Geld & Recht |
is he voor mij de moeite waard om een uitkering aan te vragen? Rata | 30 | 26-02-2006 12:35 | |
Verhalen & Gedichten |
Mensen zijn vreemd Vreemdelinge | 1 | 10-12-2003 12:19 | |
Software & Hardware |
Wat is deze PC nog ongeveer waard?? Atje85 | 21 | 12-12-2002 12:08 | |
Verhalen & Gedichten |
ik ben alleen mijn eigen tranen waard The one who I am | 2 | 15-03-2002 22:55 |