Oud 26-11-2004, 16:54
Makaveli
Makaveli is offline
Het zit zo:

Mijn broertje en een vriend van hem hadden een haters-website gemaakt over hun school (allebei andere school). Maarja iemand had hun verraden en de sites zijn daarom nu down. De scholen waren erg boos geworden. (De onder-directeur is zelfs naar ons huis gekomen daarvoor, om er op toe te zien of de website daadwerkelijk verwijderd wordt ).
De school dreigde ook met schorsing en van school sturen, ze houden hem verantwoordelijk voor heel de site.

Maar mijn vraag nu: Mag een school een leerling van school sturen of een schorsing opleggen als er een haters-site van de school wordt gemaakt?

Je hebt toch persvrijheid en daar valt het maken van sites toch ook onder? En als het niet mag, zou het dan door middel van bijv. een disclaimer wel mogen?

Laatst gewijzigd op 26-11-2004 om 17:26.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-11-2004, 16:58
Verwijderd
Dit heeft helemaal niets met de wet te maken. Aansprakelijkheid voor smaadschrift en laster staat volledig los van de inhoud van het leerlingenstatuur van jouw school. De school mag dus helemaal zelfstandig beslissen wat ze in zo'n geval doen en als ze vinden dat een leerling over de schreef gaat zullen ze hem schorsen. Disclaimers, persvrijheid e.d. hebben daar helemaal niets mee te maken.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2004, 17:09
Makaveli
Makaveli is offline
Citaat:
nare man schreef op 26-11-2004 @ 17:58 :
Dit heeft helemaal niets met de wet te maken.
Aansprakelijkheid voor smaadschrift en laster staat volledig los van de inhoud van het leerlingenstatuur van jouw school. De school mag dus helemaal zelfstandig beslissen wat ze in zo'n geval doen en als ze vinden dat een leerling over de schreef gaat zullen ze hem schorsen. Disclaimers, persvrijheid e.d. hebben daar helemaal niets mee te maken.
Dus - als ik het goed begrijp - mag de school zelf beslissen los van het feit dat je recht op persvrijheid hebt, of ze een leerling schorsen of van school sturen?
Staan scholen dan altijd in hun recht als ze iemand van school willen sturen of willen schorsen?
Met citaat reageren
Oud 26-11-2004, 17:59
Verwijderd
Citaat:
Makaveli schreef op 26-11-2004 @ 18:09 :
Dus - als ik het goed begrijp - mag de school zelf beslissen los van het feit dat je recht op persvrijheid hebt, of ze een leerling schorsen of van school sturen?
Of je wel of niet een beroep kunt doen op persvrijheid of op vrijheid van meningsuiting is inderdaad niet van belang. De school mag zelf regels opstellen op grond waarvan getoetst wordt of een leerling zich stout heeft gedragen.

Citaat:
Staan scholen dan altijd in hun recht als ze iemand van school willen sturen of willen schorsen?
Dat hangt ervan af wat je bedoelt met 'in hun recht staan'. Een school heeft in elk geval niets te maken met grondrechten of iets dergelijks. Stel dat een leerling een stukje schrijft voor een krantje waarin de school finaal wordt afgekraakt. Zoiets zou natuurlijk nooit door de overheid verboden kunnen worden, maar kan voor de school wel aanleiding zijn om die leerling te schorsen.

Een beetje serieuze scholengemeenschap heeft natuurlijk een reglement opgesteld voor disciplinaire maatregelen zoals schorsing. Als jij geschorst bent zul je dat wel kunnen aanvechten bij een commissie (of een leraar) die daarvoor bedoeld is. Maar dat kan ik vanaf hier niet zien, dat staat in het leerlingenstatuut.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2004, 20:35
Makaveli
Makaveli is offline
Ok, erg bedankt!
Met citaat reageren
Oud 26-11-2004, 21:55
ILUsion
ILUsion is offline
Het is echt niet slim om direct haatsites op te zetten, wat een diplomatiek midden is, zijn parodiesites. Tegen zo'n dingen valt weinig te doen, maar natuurlijk is het daarvoor nu te laat (die parodie zal ook wel onder laster vallen, als hij gemaakt wordt door dezelfde mensen).
Ik snap overigens niet wat je wilt bereiken met zo'n site: die dingen kun je tot een maand na verschijnen opvragen bij Google en zijn dus heel makkelijk traceerbaar. Zelf heb ik wel al samen met een vriend een parodie gemaakt op een brief die door een leerkracht werd rondgestuurd (moet ik niet zeggen dat we niet overeenkomen met de leerkracht) en dat we dat briefje enkel in kleine groep verspreid hebben. Die parodie was perfect, eigenlijk, en natuurlijk kon de melding dat het een parodie was niet ontbreken voor het geval een leerkracht het onder handen zou krijgen. Dat zijn gewoon dingen waar je je op moet voorbereiden. Moest het onderschept zijn, zouden we misschien wel een ernstig gesprek gehad hebben met de directeur of wat strafstudie, maar geschorst zeker niet. In ieder geval was het in ons geval duidelijk vermeld dat het geen origineel was, maar ook niet zo opvallend dat je direct zag dat het een parodie was.
Bedenk ook dat een haatsite weinig effect heeft, je raak wel frustraties kwijt, maar geen enkele school zal dit zomaar laten gebeuren zonder sanctie. Als je een probleem hebt met het beleid, moet je dat gewoon melden aan de directeur (hier heb ik het wel makkelijker omdat ik secretaris (lees: vice-voorzitter) van de leerlingenraad en bijgevolg ook lid van de schoolraad ben) dus het contact dat ik met de directeur heb, is goedaardig. Begrijp me niet verkeerd, hier loopt ook heel wat mis en dit is zeker geen lakse school: de overgrote meerderheid vindt het hier zelfs een gevangenis waar de eisen veel te hoog liggen (ik zit in ASO, dus België; dat is het "hoogste" van middelbaar onderwijs hier (wat betreft wetenschappen, Latijn, ... ik wil hiermee dus niet zeggen dat BSO (beroeps, richtingen waarbij je een vak leert), TSO (technisch, dus meer toegepaste wetenschappen en techniek in het algemeen), KSO(kunstonderwijs, spreekt voor zich) minderwaardig zijn, maar de maatschappelijke norm ligt nu eenmaal dat ASO 'slim' is en BSO en TSO 'dom')
Oud 26-11-2004, 22:42
Makaveli
Makaveli is offline
De site was niet bedoeld om frustraties - of iets dergelijks - kwijt te kunnen, dat was de opzet totaal niet.
Meer de parodie op het orgineel was de grap, grappige aangepaste plaatjes, etc. Ook op deze site werd er duidelijk gezegd dat het niet de orginele site ging.

Het ging om mijn broertje en een vriend van hem, zij hebben overigens - zover ik weet - geen problemen met hun school.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2004, 12:53
Dr HenDre
Dr HenDre is offline
het vervelende is dat een school helemaal vrij is om leerlingen op ieder moment te schorsen/verwijderen. Natuurlijk doen ze dat niet zomaar, maar dat mogen ze wel. Je kan dus niks beginnen tegen de school
Met citaat reageren
Oud 27-11-2004, 15:29
Manuzhai
Manuzhai is offline
Ik denk dat dit topic meer op Werk, Geld & Recht past...
Oud 27-11-2004, 18:04
Verwijderd
Citaat:
ILUsion schreef op 26-11-2004 @ 22:55 :
Het is echt niet slim om direct haatsites op te zetten, wat een diplomatiek midden is, zijn parodiesites. Tegen zo'n dingen valt weinig te doen, maar natuurlijk is het daarvoor nu te laat (die parodie zal ook wel onder laster vallen, als hij gemaakt wordt door dezelfde mensen).
Ik snap overigens niet wat je wilt bereiken met zo'n site: die dingen kun je tot een maand na verschijnen opvragen bij Google en zijn dus heel makkelijk traceerbaar. Zelf heb ik wel al samen met een vriend een parodie gemaakt op een brief die door een leerkracht werd rondgestuurd (moet ik niet zeggen dat we niet overeenkomen met de leerkracht) en dat we dat briefje enkel in kleine groep verspreid hebben. Die parodie was perfect, eigenlijk, en natuurlijk kon de melding dat het een parodie was niet ontbreken voor het geval een leerkracht het onder handen zou krijgen. Dat zijn gewoon dingen waar je je op moet voorbereiden. Moest het onderschept zijn, zouden we misschien wel een ernstig gesprek gehad hebben met de directeur of wat strafstudie, maar geschorst zeker niet. In ieder geval was het in ons geval duidelijk vermeld dat het geen origineel was, maar ook niet zo opvallend dat je direct zag dat het een parodie was.
Bedenk ook dat een haatsite weinig effect heeft, je raak wel frustraties kwijt, maar geen enkele school zal dit zomaar laten gebeuren zonder sanctie. Als je een probleem hebt met het beleid, moet je dat gewoon melden aan de directeur (hier heb ik het wel makkelijker omdat ik secretaris (lees: vice-voorzitter) van de leerlingenraad en bijgevolg ook lid van de schoolraad ben) dus het contact dat ik met de directeur heb, is goedaardig. Begrijp me niet verkeerd, hier loopt ook heel wat mis en dit is zeker geen lakse school: de overgrote meerderheid vindt het hier zelfs een gevangenis waar de eisen veel te hoog liggen (ik zit in ASO, dus België; dat is het "hoogste" van middelbaar onderwijs hier (wat betreft wetenschappen, Latijn, ... ik wil hiermee dus niet zeggen dat BSO (beroeps, richtingen waarbij je een vak leert), TSO (technisch, dus meer toegepaste wetenschappen en techniek in het algemeen), KSO(kunstonderwijs, spreekt voor zich) minderwaardig zijn, maar de maatschappelijke norm ligt nu eenmaal dat ASO 'slim' is en BSO en TSO 'dom')

Zoveel typen en toch niks nuttigs zeggen

Ontopic: wat zijn de bezwaren van het schoolbestuur tegen de site?
Met citaat reageren
Oud 29-11-2004, 22:21
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Dr HenDre schreef op 27-11-2004 @ 13:53 :
het vervelende is dat een school helemaal vrij is om leerlingen op ieder moment te schorsen/verwijderen. Natuurlijk doen ze dat niet zomaar, maar dat mogen ze wel. Je kan dus niks beginnen tegen de school
Ik weet natuurlijk niet hoe het in Nederland zit, maar in België zal dit zeker niet kunnen of kan je het in ieder geval aanvechten voor een rechter (wat natuurlijk slechte publiciteit is voor een school, dus weinig scholen doen dat). Ik denk echt niet dat eern school willekeurig een leerling kan schorsen zonder grondige reden en zeker niet als leerlingen zich verantwoorden voor hun daden...
Oud 30-11-2004, 14:14
Verwijderd
Citaat:
ILUsion schreef op 29-11-2004 @ 23:21 :
Ik weet natuurlijk niet hoe het in Nederland zit, maar in België zal dit zeker niet kunnen of kan je het in ieder geval aanvechten voor een rechter (wat natuurlijk slechte publiciteit is voor een school, dus weinig scholen doen dat). Ik denk echt niet dat eern school willekeurig een leerling kan schorsen zonder grondige reden en zeker niet als leerlingen zich verantwoorden voor hun daden...
Haha, veel succes, als leerling tegen een school gaan procederen bij de gewone rechter. Kom nou zeg.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten