Oud 07-12-2004, 17:03
the_kiamen
the_kiamen is offline
Hoi Girls en guys,

Ik volg een ict opleiding en ben redelijk handig met pc's nu echter kregen we linux en daar heb ik (nog) geen kaas van gegeten.

Kunnen jullie mij helpen met de volgende opdracht? Ik heb het reeds geprobeert maar ter vergeefs

Documenteer de volgende scriptjes en maak het bijbehorende psd'tje

met documenteer bedoelt men dat je per regel aangeeft wat het script doet oid.

Wie kan me uit de brand helpen?

hieronder de scriptjes:

script1
--------------------------
clear
ARG1=$1
case $ARG1 in

kort | k | short) echo Een kort overzicht
ls
;;

lang | L | long) echo een uitgebreid overzicht
ls -l
;;

* )
esac
-------------------------------

script2

--------------------------------
KEUZE=1
while [$keuze -ne 4]
do

echo -n Maak een keuze 1,2,3, of 4 \<stoppen\>
read KEUZE
echo ""
case $KEUZE in
1) echo keuze 1 gemaakt
;;
2) echo keuze 2 gemaakt
;;
3) echo keuze 3 gemaakt
;;
4) ;;
* ) echo verkeerde keuze
esac
done
-------------------------------------------

Wie o wie kan me helpen met de kwestie en kan maybe zelfs een psdtje er bij maken?
Oud 07-12-2004, 18:02
ILUsion
ILUsion is offline
Ik ken zelf ook weinig van Linux af (ben er wel mee bezig hoor, heel soms), maar volgens mij zijn het geen moeilijke scriptjes (ik programmeer wel). Volgens mij is juist de bedoeling dat je zelf inzicht krijgt in scripts/linux, want dat zijn dingen die niemand voor je kan doen. Als je zegt dat je handig bent met computers, dan ken je hoogstwaarschijnlijk wel wat basic, pascal, c++, mnemo/assembly/assembler, java, javascript, python, bash, ... en dan moet je volgens mij wel een basis hebben om die dingen op te lossen. Wat je met een PSD'tje bedoelt, weet ik niet (PSD ken ik enkel als bestandsextensie van PhotoShop Document).

Ik hoop dat je mijn standpunt begrijpt; ik ken genoeg mensen die gewoon vragen wat iets is en zelf geen moeite doen. Dat vind ik gewoon zielig, vandaar de spoilers en tips, omdat je zo Linux om zeep helpt. Linux is een systeem waar je zelf wat voor moet doen om het onder de knie te krijgen, daarom dat het enkel door echte ICT'ers gebruikt wordt. Met de Windows-mentaliteit ('ik zal het maar vragen op een forum, als ik het niet weet') kom je nergens in Linux. De Linux-mentaliteit is eerder 'sow, wat kan ik nog leren. Hmm, hier werkt iets niet, eens kijken op internet, hmm nog niets, dan maar eens vragen aan iemand'. Snap je het verschil: als je andere laat opdraaien voor je luiheid, leer je zelf niets, je studie zal wel gaan, maar als je dan in de praktijk komt en je hebt de hele tijd gesteund op anderen sta je daar mooi, zonder enige kennis.

Ik raad je dus aan om zelf te proberen, als je echt niet verder geraakt, kijk dan op deze tips (eenzelfde nummer heeft eenzelfde onderwerp, a is de vaagste tip, c is het minst vaag)
Tip 0:
Spoiler

Tip 1a:
Spoiler

Tip 1b:
Spoiler

Tip 1c:
Spoiler

Tip 2:
Spoiler

Tip 3a:
Spoiler

Tip 3b:
Spoiler

Veel geluk bij het zoeken
Oud 07-12-2004, 19:01
Verwijderd
Citaat:
ILUsion schreef op 07-12-2004 @ 19:02 :
Volgens mij is juist de bedoeling dat je zelf inzicht krijgt in scripts/linux
Inderdaad. Het zijn hele simpele scriptjes. Ik kan zo zien wat het doet, dus met een beetje moeite moet het jou ook lukken

Tips:
- 'esac' is de beeindiging van het case statement. Net zoals if met 'fi' wordt beeindigd. Je moet het gewoon omdraaien.
- 'ne' staat voor 'not equal'

Citaat:
Wat je met een PSD'tje bedoelt, weet ik niet (PSD ken ik enkel als bestandsextensie van PhotoShop Document).
Programma Structuur Diagram

Laatst gewijzigd op 07-12-2004 om 19:10.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2004, 20:33
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
******** schreef op 07-12-2004 @ 20:01 :
Inderdaad. Het zijn hele simpele scriptjes. Ik kan zo zien wat het doet, dus met een beetje moeite moet het jou ook lukken

Tips:
- 'esac' is de beeindiging van het case statement. Net zoals if met 'fi' wordt beeindigd. Je moet het gewoon omdraaien.
- 'ne' staat voor 'not equal'

Programma Structuur Diagram
Bedankt, in ieder geval, maar naderhand was ik ook achter PSD gekomen (mja, gewoon een stroomschema dus).
Oud 07-12-2004, 21:48
the_kiamen
the_kiamen is offline
jullie hebben me een hoop op weg geholpen thanx! ik ben er inmiddels uit en dit topic mag op slot heren mods.
Oud 08-12-2004, 01:24
McMotion
McMotion is offline
Citaat:
ILUsion schreef op 07-12-2004 @ 19:02 :
[heel verhaal]...[/heel verhaal]
whahah je lijkt m'n moeder wel
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten