Oud 28-12-2004, 10:33
Verwijderd
Aangezien ik WinXP opnieuw wil installeren wil ik mijn pc opnieuw opstarten vanaf de cd-rom. Bij het goed hebben ingesteld van de opstartvolgorde in het bios en vervolgens opstarten van de pc, wordt de cd-rom niet herkend, en wordt de pc opgestart vanaf de harde schijf (althans, dat wordt geprobeerd, ondertussen lukt dat ook niet meer... maar das mijn eigen schuld )
Het cd-rom station functioneerde onder windows wel goed. Onder dos valt deze echter niet te zien. Hoe is dit mogelijk? Aansluiten van een andre cd-rom drive gaf hetzelfde resultaat.

Systeem:
geen idee, oud beestje.
Wat ik wel weet is dat er een raid controller in zit, waarop 2 harde schijven aangesloten zijn als mirror. Daarnaast heb ik nog de cd-rom speler op het raid-kaartje aangesloten (aangezien mijn normale aansluitingen op het moederbord niet meer lekker functioneerden)

En nog een (klein?) vraagje. Althans, de vraag is klein, het antwoord misschien niet...
Ik heb de harde schijf in de probleem pc aangesloten op een andere pc, winXP geïnstalleer, vervoglens weer aangesloten op de probleem pc. Bij het opstarten van windows krijg ik nu bijna zwart scherm, met enkel een knipperend streepje linksboven te zien? Mij leek het wel een goed idee windows zo er opnieuw op te zetten, maar kennelijk pikt windows dit niet?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-12-2004, 21:07
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Ik schreef op 28-12-2004 @ 11:33 :
Aangezien ik WinXP opnieuw wil installeren wil ik mijn pc opnieuw opstarten vanaf de cd-rom. Bij het goed hebben ingesteld van de opstartvolgorde in het bios en vervolgens opstarten van de pc, wordt de cd-rom niet herkend, en wordt de pc opgestart vanaf de harde schijf (althans, dat wordt geprobeerd, ondertussen lukt dat ook niet meer... maar das mijn eigen schuld )
Het cd-rom station functioneerde onder windows wel goed. Onder dos valt deze echter niet te zien. Hoe is dit mogelijk? Aansluiten van een andre cd-rom drive gaf hetzelfde resultaat.

Systeem:
geen idee, oud beestje.
Wat ik wel weet is dat er een raid controller in zit, waarop 2 harde schijven aangesloten zijn als mirror. Daarnaast heb ik nog de cd-rom speler op het raid-kaartje aangesloten (aangezien mijn normale aansluitingen op het moederbord niet meer lekker functioneerden)

En nog een (klein?) vraagje. Althans, de vraag is klein, het antwoord misschien niet...
Ik heb de harde schijf in de probleem pc aangesloten op een andere pc, winXP geïnstalleer, vervoglens weer aangesloten op de probleem pc. Bij het opstarten van windows krijg ik nu bijna zwart scherm, met enkel een knipperend streepje linksboven te zien? Mij leek het wel een goed idee windows zo er opnieuw op te zetten, maar kennelijk pikt windows dit niet?

1) misschien is het handig even te kijken of je wel een bootable cdtje heb van xp, anders moetje van die lompe startflopy's maken of er eerst een andere windows opzetten.

2) het uitwisselen van installaties gaat per definitie nooit erg jofel .
dit aangezien de windows instalatie rekend op bepaalde controllers op het bord en niet ineens controllers van een heel ander merk of type. met win9x kon je het wel op een goede manier doen mits je de schijf uitwisselde tijdens het: "opnieuw opstarten" ,bij 2000 en xp heb ik het zelf eigelijk nooit gebrobeerd.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2004, 21:52
phoxetis
phoxetis is offline
ik heb zo'n vermoeden dat je die CD-ROM van je extra controller af moet halen omdat

(1) dat ding de boel vertraagt en zowiezo helemaal niet thuis hoort op een raid-controller

(2) de BIOS vaak (ik zeg niet altijd, maar vaak wel) alleen kijkt naar apparaten die op het moederbord zijn aangesloten en dus alleen zoekt naar CD-ROM's op z'n eigen controller
Oud 28-12-2004, 22:18
M@rco
M@rco is offline
^ Yup.

Daarbij is het ook nog eens zo dat die PCI controllers vaak niet eens goed overweg kunnen met CD-ROM drives.
Oud 29-12-2004, 15:26
Enlightenment
Enlightenment is offline
Sommige RAID controllers hebben geen ATAPI support, nee. Zo kun je b.v. op de onboard RAID IDE connectors geen CDROM aansluiten. Althans dat gaat niet werken.
Oud 29-12-2004, 15:51
Verwijderd
Citaat:
twain4me schreef op 28-12-2004 @ 22:07 :
1) misschien is het handig even te kijken of je wel een bootable cdtje heb van xp, anders moetje van die lompe startflopy's maken of er eerst een andere windows opzetten.

2) het uitwisselen van installaties gaat per definitie nooit erg jofel .
dit aangezien de windows instalatie rekend op bepaalde controllers op het bord en niet ineens controllers van een heel ander merk of type. met win9x kon je het wel op een goede manier doen mits je de schijf uitwisselde tijdens het: "opnieuw opstarten" ,bij 2000 en xp heb ik het zelf eigelijk nooit gebrobeerd.
1) Het is een bootable cd. Een Win98 cd pakt ie trouwens ook niet. Het probleem ligt echt in het herkennen van de cd-rom drive, aangezien met het opstarten d.m.v. van een opstartdiskette er wordt aangegeven dat de cd-rom drive niet kan worden gevonden (als je opgeeft, opstarten met ondersteuning van cd-rom) Ook in het bios wordt de drive niet gevonden.

2) Is er geen manier om dit te omzeilen? Of moeten we dit maar onder het mom houden dat windows toch wel *** is.

Citaat:
phoxetis schreef op 28-12-2004 @ 22:52 :
ik heb zo'n vermoeden dat je die CD-ROM van je extra controller af moet halen omdat

(1) dat ding de boel vertraagt en zowiezo helemaal niet thuis hoort op een raid-controller

(2) de BIOS vaak (ik zeg niet altijd, maar vaak wel) alleen kijkt naar apparaten die op het moederbord zijn aangesloten en dus alleen zoekt naar CD-ROM's op z'n eigen controller
1+2) gedaan. Aangezien mijn aansluitingen op het moederbord toch goed blijken te functioneren (eventjes getest met aan harde schijf). Maar als ik de cd-rom drive daarop aansluit, wordt deze niet herkend. Typisch is wel dat de cd-rom drive wel door de raid-controller wordt herkend, maar niet door het bios, als deze in de raid controller zit. Lijkt dus alsof het bios de cd-rom niet ondersteund

Citaat:
M@rco schreef op 28-12-2004 @ 23:18 :
^ Yup.

Daarbij is het ook nog eens zo dat die PCI controllers vaak niet eens goed overweg kunnen met CD-ROM drives.
zie ^

Citaat:
Enlightenment schreef op 29-12-2004 @ 16:26 :
Sommige RAID controllers hebben geen ATAPI support, nee. Zo kun je b.v. op de onboard RAID IDE connectors geen CDROM aansluiten. Althans dat gaat niet werken.
tevens, zie ^
Met citaat reageren
Oud 29-12-2004, 15:51
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 29-12-2004 @ 16:26 ...[/B]
lekker kontje trouwens
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 13:40
phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
Ik schreef op 29-12-2004 @ 16:51 :
1+2) gedaan. Aangezien mijn aansluitingen op het moederbord toch goed blijken te functioneren (eventjes getest met aan harde schijf). Maar als ik de cd-rom drive daarop aansluit, wordt deze niet herkend. Typisch is wel dat de cd-rom drive wel door de raid-controller wordt herkend, maar niet door het bios, als deze in de raid controller zit. Lijkt dus alsof het bios de cd-rom niet ondersteund
zet voor de gein eens bij basic settings ofzoiets, alle 4 de apparaten van je eerste controller op 'auto'. althans, uit je schrijven kan ik niet opmaken of je dat al gedaan had.

dan zou-ie in ieder geval _iets_ moeten laten zien. niet alle bios'sen laten namelijk de CD drives zien, de harddiscs vaak wel.

Citaat:
Ik schreef op 29-12-2004 @ 16:51 :
lekker kontje trouwens
ik kan me dus niet voorstellen dat die van haar is ...
Oud 30-12-2004, 13:57
Verwijderd
Citaat:
phoxetis schreef op 30-12-2004 @ 14:40 :
zet voor de gein eens bij basic settings ofzoiets, alle 4 de apparaten van je eerste controller op 'auto'. althans, uit je schrijven kan ik niet opmaken of je dat al gedaan had.

dan zou-ie in ieder geval _iets_ moeten laten zien. niet alle bios'sen laten namelijk de CD drives zien, de harddiscs vaak wel.
Dat staan ze.
Het bios laat wel de cd-drive zien, maar kan er niet van opstarten

Citaat:
phoxetis schreef op 30-12-2004 @ 14:40 :ik kan me dus niet voorstellen dat die van haar is ... [/B]
Hoe denk je dan dat haar kontje er uit ziet ...
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 14:01
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
van de microsoft website of van bootdisk.com kun je een setje van zes opstart-diskettes downloaden voor het installeren van windows XP. probeer dat eens; bij mij hielp t.
Oud 30-12-2004, 14:39
Verwijderd
http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm en http://support.microsoft.com/?kbid=310994

tnx! ik ga het proberen en heb weer een beetje hoop
Met citaat reageren
Oud 31-12-2004, 14:56
Verwijderd
helaas. ook dit werkt niet. ik denk dat mijn moederbord een beetje kaduuk is ofzo.

Wat ik nu probeer is de windows installatie niet van cd te starten, maar vanaf de harde schijf. Probleem is alleen: hoe doe ik dat?

setup.exe van de cd kan niet in msdos geopend worden. Hoe kan ik wel zorgen dat ik de installatie van mijn harde schijf kan doen? Wat en hoe moet ik deze starten?
Met citaat reageren
Oud 03-01-2005, 11:39
phoxetis
phoxetis is offline
pfffff, ik zou die cd-rom speler maar eens vervangen en kijken of het daar niet toevallig aan ligt

ik had vroeger een 10x toshiba, werkte prima, maar booten vanaf CD, dat moest je 10 keer proberen omdat-ie steeds vastliep op willekeurige momenten
Oud 03-01-2005, 11:43
Verwijderd
heb ik gedaan. dat werkt niet
Met citaat reageren
Oud 03-01-2005, 19:15
phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
Ik schreef op 03-01-2005 @ 12:43 :
heb ik gedaan. dat werkt niet
euhm, en je weet heel zeker dat je er überhaupt van kunt booten? mijn benee'buurman probeert al tijden verwoed mijn officiële windows'2000-CD te kopiëren (oeps, dat heb ik niet gezegd), maar die kopie boot dus ook mooi nooit

evt., wat gek genoeg ooit 's werkte: als volgorde alleen maar CD-ROM invullen, dus bootvolgorde CDROM, CDROM, CDROM, CDROM, ... ahwel, je snapt het idee.

zeg, een Windows'98 startflop: ziet de OAKCDROM.SYS of hoe heet dat ding (misschien OAKIDECD.SYS ofzo??) die CD-ROM niet? 'k weet ook niet hoeveel verstand je er van hebt....

Citaat:
Ik schreef :
Hoe denk je dan dat haar kontje er uit ziet ... [/B]
eh, ik vermoed in de categorie aardappelzak. er zijn volgens mij nauwelijk mooie nerds (m/v)
Oud 03-01-2005, 20:11
Verwijderd
Citaat:
phoxetis schreef op 03-01-2005 @ 20:15 :
euhm, en je weet heel zeker dat je er überhaupt van kunt booten? mijn benee'buurman probeert al tijden verwoed mijn officiële windows'2000-CD te kopiëren (oeps, dat heb ik niet gezegd), maar die kopie boot dus ook mooi nooit

evt., wat gek genoeg ooit 's werkte: als volgorde alleen maar CD-ROM invullen, dus bootvolgorde CDROM, CDROM, CDROM, CDROM, ... ahwel, je snapt het idee.

zeg, een Windows'98 startflop: ziet de OAKCDROM.SYS of hoe heet dat ding (misschien OAKIDECD.SYS ofzo??) die CD-ROM niet? 'k weet ook niet hoeveel verstand je er van hebt....

eh, ik vermoed in de categorie aardappelzak. er zijn volgens mij nauwelijk mooie nerds (m/v)
Ja, op een andere pc lukt het wel.

Die volgorde lukt niet, je kan maar 1x cd-rom vermelden als opstartdevice in het bios.

oakcdrom.sys? Hoe moet ik dat ding mijn cd-drive laten zien? Met opstarten van een opstartdiskette wordt mijn cd-rom drive iig niet herkend.

Mooi is relatief...
en laten we niet vergeten dat het altijd nog om het innerlijk gaat. (mooi uiterlijk helpt alleen het innerlijk mooier te maken )
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 18:44
Land_of_spirits
Land_of_spirits is offline
als je die 2 HD's nou eens verandert in een master en een slave? Vervolgens ga je naar bios, stel je in dat hij bood van cdrom (en de hd's NIET gebruikt)...uitereraard ff instellen dat de cdrom het wel moet doen.

Of vind hij de cdrom bij de biosinstellingen niet? (dat stuk snapte ik ff niet)
Oud 09-01-2005, 19:51
Verwijderd
probleem opgelost.

Het bleek dat het bios inderdaad enige moeite had met het herkennen van de cd-rom drive. Echter, met het instellen van een vaste waarde voor een ide controller (cd-rom i.p.v. auto(matisch)) bleek de cd-rom weer herkend te worden.

En nu nog eventjes alles opnieuw installeren. Zal wel over een maandje worden

Bedankt allemaal!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten