Weet iemand de half reactie van CaCo3 (krijt), hij staat namelijk niet in binas tabel 48. Ik moet de vergelijking geven van de reactie tussen oxaalzuur en krijt (caco3) hierbij gaat het om een reductor en oxidator. En voor zuur moet je gewoon de formule H+ nemen..
Hmm komt dat misschien uit Chemie Overal Sk2 hoofdstuk 3? Ik heb van de week namelijk ook een opgave gemaakt over oxaalzuur, dat je rabarbers moest koken met krijt ofzo. Maar volgens mij kwam daar geen redoxreactie tussen krijt en oxaalzuur aan te pas. De C2O4- ionen reageren denk ik gewoon met Ca2+ ionen. Voor het zelf opstellen van een halfreactie moet je dacht ik sowieso altijd het reactieproduct weten.
Het zou kunnnen, de vragen horen bij artikel : ''idolaat van rabarber''
het gaat ook over krijt (caco3) koken bij rabarber (oxaalzuur), maar de vragen hebben betrekking tot reductor en oxidator. Maar er staat ook bij de vraag als laatst, Neem voor het zuur de formule H+ dus ik dacht/denk dat ze daarmee reductor en oxidator reactie bedoelen. maar je kan wel gelijk hebben.
Maar hoe moet ik dan de vergelijkopstellen
oxaalzuur C2H2O4
Krijt CaCO3
Ik snap dan niet waarom ze de H+ toevoegen bij de vraag.
vraag:
''
Vroeger kookte men bij rabarber een krijtje (krijt = CaCo3) mee.
3. Schrijf de vergelijking op van de reactie die verloopt tussen oxaalzuur en krijt (neem voor het zuur de formule H+).
''
De volgende vraag:
''Als je veel krijt bij de zure rabarber doet dan gaat dat schuimen.
4. geef de formule van de stof die het schuim veroorzaakt.
''
Dus bij de eind reactie ontstaat iets van base en soort van neerslag
Kurogane schreef op 14-02-2005 @ 18:27 : Ik snap dan niet waarom ze de H+ toevoegen bij de vraag.
vraag:
''
Vroeger kookte men bij rabarber een krijtje (krijt = CaCo3) mee.
3. Schrijf de vergelijking op van de reactie die verloopt tussen oxaalzuur en krijt (neem voor het zuur de formule H+).
''
De volgende vraag:
''Als je veel krijt bij de zure rabarber doet dan gaat dat schuimen.
4. geef de formule van de stof die het schuim veroorzaakt.
''
Dus bij de eind reactie ontstaat iets van base en soort van neerslag
HCO3- ?
Of is het Calcium?
Ik zie ook niet echt in wat ze met die H+ willen, de reactie van sdekivit ziet er heel aannemelijk uit. Dan zal dat schuim wel komen doordat er CO2 ontsnapt en calcium ontstaat?