Oud 02-03-2005, 11:46
Xymox
Xymox is offline
Hallo!

Ik wou als ik 18 was graag op mezelf gaan wonen(als het kon eerder, maar dat zit er niet in denk ik).

Ik heb geprobeert te kijken op vrom en wetten.nl ect. Alleen ik kom er niet uit.

1) Hoeveel huur subsidie kan ik als 18 jarige krijgen?
Op het moment dat ik 18 word zit ik in havo 4, en dat zelfde jaar zal ik nog naar de 5e gaan(maar op mijn 18e verjaardag is nog voor de zomer vakantie).

2) Maakt het verschil of ik werk of niet? Krijg ik juist meer of minder?
Ik wil het weten omdat ik namelijk nog niet full time kan werken ivm dat ik nog gewoon op school zit.

3) Krijg ik meer geld in de bijstand omdat ik niet zou kunnen werken ivm psychose en psychische problemen?

En een iets ander onderwerp:

Kun je eerder op jezelf wonen als je onder de 18 bent, en zijn daar ook subsidies voor?

Of moet je perse in een adoptie/pleeggezin? Dat is namelijk niet echt mogelijk aangezien daar veel teweinig van zijn.
Oud 02-03-2005, 12:15
Sasz
Sasz is offline
nou je krijgt niet sowieso huursubsidie als je 18 bent hoor. Als je op jezelf woont (alleen of met iemand samen) en je een eigen voordeur hebt, dan kun je pas huursubsidie aanvragen. Dus niet als je in een groot studentenhuis zit.
Natuurlijk maakt het uit als je werkt voor de hoogte van de huursubsidie, maar als je niet fulltime werkt, kom je niet aan het maximale bedrag.
daarnaast moet je kale huur onder de 325 euro zijn (dus zonder gas, water en licht).

volgens mij kun je niet zomaar de bijstand in hoor, je moet eerst een vaste baan gehad hebben, voor minstens een half jaar. Dan heb je ook maar een half jaartje recht op bijstand geloof ik. Dat moet je dus opbouwen.

Nee je krijgt geen subsidies omdat je eerder het huis uit gaat, anders was natuurlijk iedereen het huis al voor z'n 18e uit, waardoor je een nog groter tekort aan huizen krijgt....
Oud 02-03-2005, 12:23
Xymox
Xymox is offline
nou je krijgt niet sowieso huursubsidie als je 18 bent hoor. Als je op jezelf woont (alleen of met iemand samen) en je een eigen voordeur hebt, dan kun je pas huursubsidie aanvragen. Dus niet als je in een groot studentenhuis zit.
Zou het kunnen als ik voor een kleine tijd bij een vriendin intrek die opzich zelf woont recht heb op studie financiering?

Citaat:
Natuurlijk maakt het uit als je werkt voor de hoogte van de huursubsidie, maar als je niet fulltime werkt, kom je niet aan het maximale bedrag.
daarnaast moet je kale huur onder de 325 euro zijn (dus zonder gas, water en licht).
Weet jij(of iemand anders) toevallig een site waar het bedrag is bij een x aantal uren werken per week op staat(bijvoorbeeld als ik een baan van 10 uur weet te krijgen)

Citaat:
volgens mij kun je niet zomaar de bijstand in hoor, je moet eerst een vaste baan gehad hebben, voor minstens een half jaar. Dan heb je ook maar een half jaartje recht op bijstand geloof ik. Dat moet je dus opbouwen.
Is er geen wet ivm niet lang kunnen, of uberhaupt niet,werken ivm psychische problemen?

Citaat:
Nee je krijgt geen subsidies omdat je eerder het huis uit gaat, anders was natuurlijk iedereen het huis al voor z'n 18e uit, waardoor je een nog groter tekort aan huizen krijgt....
Tja, het is niet alsof ik het huis uit wil puur om zelfstandig te zijn...

Bedankt voor het reageren!
~*Nik
Oud 02-03-2005, 13:43
Verwijderd
Citaat:
Xymox schreef op 02-03-2005 @ 13:23 :

Zou het kunnen als ik voor een kleine tijd bij een vriendin intrek die opzich zelf woont recht heb op studie financiering?
Je krijgt alleen studiefinanciering als je aan het HBO of aan de Universiteit studeert, of als je ouder dan 18 bent en MBO doet. Aangezien jij havo doet, is dat niet het geval. Vanaf je achttiende krijg je dan een tegemoetkoming scholieren, maar of die verandert als je uit huis bent, weet ik niet precies.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 13:45
Verwijderd
Studiefinanciering krijg je sowieso niet als je niet in het hoger onderwijs zit, je krijgt wel vanaf je 18de een tegemoetkoming scholieren (kijk op www.ib-groep.nl en vraag het op tijd aan!).
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 14:04
Xymox
Xymox is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 02-03-2005 @ 14:43 :
Je krijgt alleen studiefinanciering als je aan het HBO of aan de Universiteit studeert, of als je ouder dan 18 bent en MBO doet. Aangezien jij havo doet, is dat niet het geval. Vanaf je achttiende krijg je dan een tegemoetkoming scholieren, maar of die verandert als je uit huis bent, weet ik niet precies.
Oke, dat word dus alleen die tegoedkoming.

Citaat:
Studiefinanciering krijg je sowieso niet als je niet in het hoger onderwijs zit, je krijgt wel vanaf je 18de een tegemoetkoming scholieren (kijk op www.ib-groep.nl en vraag het op tijd aan!).
Aha, ik moet het dus met een basisbeurs doen neem ik aan.

Bedankt voor jullie reacties!
Ik zal die site eens grondig doorspitten.

~*Nik
Oud 02-03-2005, 15:48
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Die tegemoetkoming was (toen ik het kreeg) hoger dan studifinanciering.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 16:44
Verwijderd
Citaat:
Levitating Nun schreef op 02-03-2005 @ 16:48 :
Die tegemoetkoming was (toen ik het kreeg) hoger dan studifinanciering.
Uhu, dat kan heel goed kloppen, voor uitwonende tegemoetkoming zit je rond de 225 euro, daar komt volgens mij nog een tegemoetkoming voor schoolkosten bij op en nog iets... zo zit je snel rond de 300 euro, en dat is zeker meer dan een uitwonende studentenbeurs.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 17:16
Xymox
Xymox is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 02-03-2005 @ 17:44 :
Uhu, dat kan heel goed kloppen, voor uitwonende tegemoetkoming zit je rond de 225 euro, daar komt volgens mij nog een tegemoetkoming voor schoolkosten bij op en nog iets... zo zit je snel rond de 300 euro, en dat is zeker meer dan een uitwonende studentenbeurs.
Klinkt hoopvol

Deze word niet lager als je bijvoorbeeld met zn tweeën woond, of met zn drieën?

(geen idee hoe je dan 2en en 3en moet spellen )
Oud 02-03-2005, 17:26
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 02-03-2005 @ 17:44 :
daar komt volgens mij nog een tegemoetkoming voor schoolkosten bij op en nog iets...
Of dat er bij komt is afhankelijk van het inkomen van je ouders.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 17:29
Verwijderd
Citaat:
Xymox schreef op 02-03-2005 @ 13:23 :

Weet jij(of iemand anders) toevallig een site waar het bedrag is bij een x aantal uren werken per week op staat(bijvoorbeeld als ik een baan van 10 uur weet te krijgen)
Ik snap je vraag niet helemaal, maar berekenen hoeveel huursubsidie je recht op hebt kun je doen op www.vrom.nl . Alleen moet je dan wel weten hoe hoog je (kale) huur is en hoeveel je verdient ed.

Citaat:

Is er geen wet ivm niet lang kunnen, of uberhaupt niet,werken ivm psychische problemen?
Je kunt je af laten keuren en een uitkering aanvragen, een andere wet ken ik niet.

Citaat:
Tja, het is niet alsof ik het huis uit wil puur om zelfstandig te zijn...
Een begeleid wonen project oid dan niets voor je? Bij echt op jezelf wonen komt (heel) veel kijken...het is niet alleen een financiele kwestie, dat je je dat ook goed realiseert.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 19:55
Xymox
Xymox is offline
Citaat:
Ik snap je vraag niet helemaal, maar berekenen hoeveel huursubsidie je recht op hebt kun je doen op www.vrom.nl . Alleen moet je dan wel weten hoe hoog je (kale) huur is en hoeveel je verdient ed.
Ja, dat bedoelde ik. Een beetje onhandig geformuleerd.

Citaat:
Je kunt je af laten keuren en een uitkering aanvragen, een andere wet ken ik niet.
Dat bedoelde ik.

Citaat:
Een begeleid wonen project oid dan niets voor je? Bij echt op jezelf wonen komt (heel) veel kijken...het is niet alleen een financiele kwestie, dat je je dat ook goed realiseert.
Gaat dat project door voor 18 jarigen? Ik word namelijk 18 over een kleine 3 maanden.

Dankje voor je informatie.

~*Nik
Oud 03-03-2005, 07:25
Verwijderd
Citaat:
Xymox schreef op 02-03-2005 @ 20:55 :
Gaat dat project door voor 18 jarigen? Ik word namelijk 18 over een kleine 3 maanden.
Is vaak tot een jaar of 21 en soms nog wat ouder. Maar zijn vaak wel lange wachtlijsten voor ed, maar je zou iig bij bv. het JIP informatie in kunnen winnen.

Afgekeurd worden gebeurd btw niet zomaar, maar ook daar weten ze bij het JIP misschien wel iets van.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2005, 09:52
Xymox
Xymox is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 03-03-2005 @ 08:25 :
Is vaak tot een jaar of 21 en soms nog wat ouder. Maar zijn vaak wel lange wachtlijsten voor ed, maar je zou iig bij bv. het JIP informatie in kunnen winnen.

Afgekeurd worden gebeurd btw niet zomaar, maar ook daar weten ze bij het JIP misschien wel iets van.
Oke, dan zal ik daar ook eens naar informeren.

Thank you
Oud 03-03-2005, 21:01
Verwijderd
Je krijgt geen huursubsidie naar aanleiding van het x aantal uren dat je werkt maar op basis van hoeveel je in totaal verdient.
kijk op www.huursubsidie.nl
Met citaat reageren
Oud 04-03-2005, 10:34
ganralph
ganralph is offline
met psychische problemen kun je wel WAO krijgen, maar je bent nog scholier, en vanuit een bijbaantje kun je niet zo maar van alle sociale wetten gebruik maken.
en direct van je middelbare school in de AOW heb ik ook nog nooit gehoord.

in jouw situatie (scholier, onder de 18, enz) wordt er in Nederland vanuit gegaan dat je ouders/verzorgers voor je betalen. ik merk uit je verhaal dat dit niet het geval is en dan gelden er weer allemaal andere regels.

hoe het precies zit weet ik niet, maar tijdens bijv studiefinanciering kun je een ouderlijke bijdrage gerechtelijk afdwingen.
als student/scholier (ook boven de 18) zou je niet voor je eigen levensonderhoud moeten hoeven zorgen - je hebt recht op financiele steun van ouder/verzorger, of die moeten officieel afstand doen van de voogdij.
dit is echter vaak een lange en pijnlijke weg langs allerlei instanties...
Oud 04-03-2005, 11:24
Verwijderd
Citaat:
ganralph schreef op 04-03-2005 @ 11:34 :
en direct van je middelbare school in de AOW heb ik ook nog nooit gehoord.
Krijg je dan geen WA-Jong of hoe dat ook heten mag...? Of is dat alleen voor mensen die lichamelijk ongeschikt zijn vanaf (dus voor) hun 18e?
Met citaat reageren
Oud 06-03-2005, 11:44
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 04-03-2005 @ 12:24 :
Krijg je dan geen WA-Jong of hoe dat ook heten mag...? Of is dat alleen voor mensen die lichamelijk ongeschikt zijn vanaf (dus voor) hun 18e?
Wajong (Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering jonggehandicapten) is voor zover ik weet een uitkering voor mensen die reeds vóór hun achttiende arbeidsongeschikt zijn, ja.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten