Oud 05-03-2005, 09:37
pyres
pyres is offline
ik ga een wiskunde a2 (vwo) cursus doen bij het nha. das zo'n thuisstudie weet je wel. ik vroeg me af of iemand ervaring had met zulke cursussen en of het veel tijd in beslag neemt enzo

ik doe namelijk ook nog een andere studie maar daar ga ik mee stoppen. ik begin in sept aan de univ van leiden en omdat ik havo wisa2 heb gehad leek het me wel handig om me wiskunde op te halen (aangezien ik ook nog eens 2 jaar geen wiskunde heb gehad).
Oud 05-03-2005, 10:08
Verwijderd
Ik ben ooit begonnen met havo wiskunde B bij de NHA en het nam erg veel tijd in beslag...maar dat kwam ook omdat ik ernaast de gewone havo met zeven vakken deed...als je verder niet naar school gaat is het wel te doen, denk ik.

Ik weet niet wat voor studie je gaat doen in Leiden, maar soms bieden ze daar ook wel cursussen aan.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2005, 10:27
dyfusica
dyfusica is offline
Ik heb zelf ooit een poging gedaan tot LOI wiskunde en geschiedenis havo alleen ik kwam er niet doorheen. Ik ben er dan ook heel snel weer mee gestopt. En daarnaast kon ik de discipline ook niet opbrengen ervoor.

Mijn broer heeft VWO oude stijl gedaan (bji de LOI) voor alle vakken en is in 1 keer geslaagd (en hij deed ook nog eens twee jaar in 1 jaar). Wel vond hij het examen erg zwaar.

Hoeveel tijd je ervoor nodig hebt hangt van het vak af en hoeveel tijd je er per week aan wilt besteden.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2005, 12:53
pyres
pyres is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 05-03-2005 @ 11:08 :
Ik ben ooit begonnen met havo wiskunde B bij de NHA en het nam erg veel tijd in beslag...maar dat kwam ook omdat ik ernaast de gewone havo met zeven vakken deed...als je verder niet naar school gaat is het wel te doen, denk ik.

Ik weet niet wat voor studie je gaat doen in Leiden, maar soms bieden ze daar ook wel cursussen aan.
ik wil psychologie gaan doen in leiden
ik heb m'n propedeuse van hbo dus doorstromen zou op zich geen probleem zijn

alleen in de twee jaar dat ik op het hbo zit, heb ik geen enkel wiskunde gehad (ja beetje economische berekeningen, verder niks)
dus het is meer om mezelf bij te spijkeren
ik wil ook examen doen natuurlijk

het probleem is dus dat leiden wel een wiskunde bijles programma heeft alleen die is allang begonnen en ik wist daar niet vanaf
Oud 05-03-2005, 13:57
Verwijderd
Citaat:
pyres schreef op 05-03-2005 @ 13:53 :

het probleem is dus dat leiden wel een wiskunde bijles programma heeft alleen die is allang begonnen en ik wist daar niet vanaf
Het bijlesprogramma voor studenten van 2005-2006 of voor studenten van dit jaar? Bij pedagogische wetenschappen in Leiden starten ze elk jaar in september met een programma voor de studenten van dat jaar.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2005, 14:10
pyres
pyres is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 05-03-2005 @ 14:57 :
Het bijlesprogramma voor studenten van 2005-2006 of voor studenten van dit jaar? Bij pedagogische wetenschappen in Leiden starten ze elk jaar in september met een programma voor de studenten van dat jaar.
ja maar dit is een cursus die voordat de studie begint start
voor de mensen die een wiskundedeficientie hebben

en die heb ik niks
dus dan ga ik ook niet voor jaap aap die cursus doen.

bij psychologie hebben ze ook bijles wiskunde en dat ga ik ook zeker doen

maar ik doelde op de wiskundecursus die start voordat de studie begint
Oud 05-03-2005, 15:37
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Moet je niet eerst ingeloot worden voor je studie? Of mag je sowieso al niet meeloten als je je wiskunde niet hebt bijgespijkerd? (Tenminste, op sommige scholen hanteren ze voor havisten wel een bepaald minimum voor wiskunde, dacht ik)

Maar ik denk niet dat het zoveel tijd in beslag neemt. Je hebt tenslotte al de basis gehad op de havo. Die zal wel snel op te halen zijn, neem ik (als je tenminste geen leek was in wiskunde).
Met citaat reageren
Oud 05-03-2005, 16:06
Balance
Balance is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 05-03-2005 @ 16:37 :
Moet je niet eerst ingeloot worden voor je studie? Of mag je sowieso al niet meeloten als je je wiskunde niet hebt bijgespijkerd? (Tenminste, op sommige scholen hanteren ze voor havisten wel een bepaald minimum voor wiskunde, dacht ik)

Maar ik denk niet dat het zoveel tijd in beslag neemt. Je hebt tenslotte al de basis gehad op de havo. Die zal wel snel op te halen zijn, neem ik (als je tenminste geen leek was in wiskunde).
Ze heeft d'r HBO Propedeuse, dus dan mag ze gewoon doorstromen. Maar zoals Leonoor al zegt: ik zou gewoon de cursus gaan doen die tijdens het studiejaar loopt. Bij Psychologie heb je namelijk voornamelijk statistiek en dat komt uitgebreid aan bod bij die cursus. Het schijnt trouwens echt een cursus te zijn die er vanuit gaat dat je nog amper kennis hebt van wiskunde (ze gaan dus niet uit van wiskunde op vwo niveau, maar van veel minder dan dat!).
Van andere cursussen (die jij eigenlijk bedoelt) weet ik niks, dus daar kan ik je niet mee helpen.
Oud 05-03-2005, 16:12
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 05-03-2005 @ 17:06 :
Het schijnt trouwens echt een cursus te zijn die er vanuit gaat dat je nog amper kennis hebt van wiskunde (ze gaan dus niet uit van wiskunde op vwo niveau, maar van veel minder dan dat!).
Ik weet niet of het min of meer dezelfde cursus is als bij PW, maar daar kon ik (met m'n havo wiskunde A) al de helft van overslaan, dit gebaseerd op de stof en op wat de docent zei (hij zei dat letterlijk nl ).
Met citaat reageren
Oud 05-03-2005, 16:20
Balance
Balance is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 05-03-2005 @ 17:12 :
Ik weet niet of het min of meer dezelfde cursus is als bij PW, maar daar kon ik (met m'n havo wiskunde A) al de helft van overslaan, dit gebaseerd op de stof en op wat de docent zei (hij zei dat letterlijk nl ).
Ik heb hem zelf niet gedaan, maar wat ik van anderen hoor (en de omschrijving in de introductie) is het idd zoiets. Gaat echt uit van 0,0 wiskunde kennis. Je mocht idd ook later instromen als je een deel al snapte/kende.
Oud 05-03-2005, 18:08
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Balance schreef op 05-03-2005 @ 17:06 :
Ze heeft d'r HBO Propedeuse, dus dan mag ze gewoon doorstromen.
? Als je je propedeuse op HBO niveau hebt dan kan je gewoon doorstromen? Dus dan hoef je niet te loten? Dat is nieuw voor mij...? En essentieel. Is dat echt zo?
Met citaat reageren
Oud 05-03-2005, 19:12
Balance
Balance is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 05-03-2005 @ 19:08 :
? Als je je propedeuse op HBO niveau hebt dan kan je gewoon doorstromen? Dus dan hoef je niet te loten? Dat is nieuw voor mij...? En essentieel. Is dat echt zo?
Oh sorry, ik heb er niet aan gedacht dat het Psychologie is (en dus een loting)
Ik dacht dat jij bedoelde dat ze alleen d'r havo had en of ze geen aanvulling moest hebben voor de uni. Dus daarom reageerde ik met dat ze d'r P heeft. Maar hoe het dan zit met loten weet ik niet; ik denk dat je dan net zo goed mee moet loten.

---

Ik heb nog even op de site van de universiteit gekeken en daar staat niet dat je wordt vrijgesteld van de loting ofzo, dus ik denk dat het idd hetzelfde is als met een vwo diploma. Tevens wordt daar geeist dat je een 6 hebt voor wiskunde op vwo niveau.
@TS: sorry dus voor mijn vorige posts, want dan mág je niet eens die cursus doen tijdens het studiejaar.
Oud 05-03-2005, 22:30
pyres
pyres is offline
tuurlijk moet je loten
het is immers een lotingsstudie en de enige manier waarop je een loting zou kunnen ontwijken is wanneer je gemiddelde een acht of hoger is (lotingsklasse A dus)

ik heb nu lotingsklasse C omdat ik op een andere manier toegang heb tot de univ dan vwo'ers. Via een HBO-propedeuse kun je als havist ook doorstromen naar univ.

Alleen is dit jaar iets verandert met betrekking tot vwo'ers en hbo propedeuse. Die kunnen nu niet meer hun lotingskans ophogen dmv een P in hbo.

maar goed wiskunde dus
ik heb geen moeite met statistiek of wiskunde ansich
op de havo stond ik op m'n eindlijst een 7.2 volgens mij dus dat zit wel snor. Het probleem is dus dat ik 2 jaar geen enkel wiskunde heb gehad en op internet kon ik geen korte bijspijker cursussen vinden, dus vandaar dat ik dit nu doe en op deze manier kan ik ook een certificaat halen. altijd handig
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten