Oud 20-04-2005, 13:55
MacArt
MacArt is offline
Ik draai sinds het weekend Tiger en ben erg tevreden sofar
De nieuwe features werken allemaal als een zonnetje

Nog andere OS X gebruikers die al geupgrade zijn? of wat waarschijnlijker is: dat van plan zijn als ie volgende week ergens in de winkels komt
anyway, ik ben wel benieuwd naar wat men er hier van denkt, if at all..
Oud 20-04-2005, 14:11
ILUsion
ILUsion is offline
Tiger ziet er me wel fijn uit, ik begin echt te twijfelen om een Mac te kopen om naast mij i386'je te zetten; het grote probleem is dat ze zo duur zijn (een Mini zie ik wel zitten, maar CPU is wat oud en te weinig geheugen).

Wat vind jij trouwens het 'handigste' aan Tiger, eigenlijk, als je moet vergelijken met bijvoorbeeld Windows / Linux (Gnome/KDE) ?
Oud 20-04-2005, 14:41
MacArt
MacArt is offline
De grootse voordelen van tiger t.o.v andere os'n in het algemeen vind ik de features als spotlight, dashboard en expose. ze verhogen de snelheid waarmee je veel dingen kan doen aanzienlijk..

ff documentjes van een projectje/opdracht over 'kaas' hebben? cmd+spatie, kaas, en je hebt een lijst met alle documenten waarin kaas genoemd wordt, allemailtjes etc etc.
werkt super snel en is overal in geintegreerd..
verder heb je nog wat handige dingen voorals je veel met video/geluid werkt. dat je filters over de GPU kan laten lopen en he allemaal sneller gaat.

t.o.v windows wil ik vooral als voordeel geven dat het stabieler en veiliger is.. er is geen spyware, of virus voor os x. voorbeeld van stabiliteit: ik heb in 2 jaar nog geen 8 keer gehad dat ik moest reboten om dat ie vast liep, en pas een keer m'n os op nieuw geinstaleerd, was nadat ik gupdate had naar een alpha die het toch nog niet zo goed deed, toen was m'n systeem een ebetje een zooitje.
tov linux etc is vooral de gebruikersvriendelijkheid een voordeel. is overinges ook tov windows zo.. os x is toegankelijk voor heuse digibeten maar ook voor diehard unix geeks je hebt de voledige kracht van unix met een mooie gui.

een mac mini is best wel ok. ik heb een PB g4 876mhz met 640mb ram en ik kan vrijwel alles goed draaien, alleen spelletjes gaat de laatste tijd niet zo soepel meer
Oud 20-04-2005, 16:47
ILUsion
ILUsion is offline
Ik begon vooral te twijfelen omdat iedereen de G4 uit de Mini afzeikt en dat de nieuwe programma's van Apple allemaal een G5 van 1.25GHz verwachten. Het geheugen voor de mini blijft natuurlijk een beperking, vind ik (ik weet dat Windows XP amper soepel werkt zoals ik het gebruik). Nu niet dat ik zo'n Mac vaak zou gebruiken, denk ik, maar het is gewoon om ermee te leren werken en dan eventueel later over te schakelen als het de moeite waard is, omdat je er amper slechte dingen over hoort (behalve de hardware van de iMacs, die is naar het schijnt vrij vaak defect, heb ik bij mijn vader op het werk ondervonden).

Het is eigenlijk vooral de snelheid van het zoeken dat me aanspreekt (op de Mac van een leerkracht zie ik hem steeds gewoon de zoekopdracht (Sherlock zeker?) gebruiken in plaats van in zijn mapjes te kijken. Ook dat het niet zo'n onoverzichtelijke zooi lijkt als Windows; zo heb ik ooit gehoord dat je gewoon een programmamap mag verplaatsen en dat het dan allemaal werkt, met Windows weet ik uit ervaring dat de map "Program Files" beter op "C:\Program Files" blijft staan, want anders mag je manueel de duizenden entries in het register gaan aanpassen (wat ik ook één maal daadwerkelijk gedaan heb na een verse installatie) .. Met Windows is het onmogelijk om iets snel te vinden (gelukkig met al die desktop tools, dankzij Google is dat euvel al gedeeltelijk verholpen).

Echt bedankt voor je tijd en voor de uitleg
Oud 21-04-2005, 17:20
Nietzman
Nietzman is offline
Dashboard is leuk, Spotlight is leuk, Automator is leuk, Safari 2 is leuk...

Maar de snelheid is geweldig.

Volgens mij word de rest van de GUI nu ook gewoon door de GPU gedaan, want DAMN, wat is Tiger ziekelijk veel sneller als Panther.

Ik hou van mijn Mac.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2005, 20:48
Enlightenment
Enlightenment is offline
Apple heeft verstand van interfaces en human interaction design. Maar Apple begint zich ook te ontpoppen als een monopolist, die door marketingtruucs mensen wilt binden aan een platform (of dat nu mac of iTunes of AAC is). Gevolg is dat mensen afhankelijk worden hiervan en niet voor een alternatief kunnen kiezen. De Apple vs. Realplayer geeft dit mooi aan.

Dus als je een mac koopt/hebt, ben je wel relatief gebonden aan de software van Apple, veel alternatieven heb je niet. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar kan dat wel zijn, zij het op langere termijn. Dit probleem heeft PC veel minder.

Wel ontbreekt het PC platform totaal aan enige coherentie (samenhanging) en charme. Juist het totale pakket wat Apple aanbied, en een goed verzorgde interface, uiterlijk en presentatie, is iets waar menig PC distributeur van kan leren. "Branding" is zeker een kwaliteit van Apple. Ipod is daarbij wellicht het mooiste voorbeeld.

Wat betreft Tiger: ik moet er nog mee spelen. Maar de grafische hardware-acceleratie waar ik over gelezen heb (en die ook in Longhorn te vinden zal zijn), zal ook mij zeker aanspreken.
Oud 22-04-2005, 16:12
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 21-04-2005 @ 21:48 :
Apple heeft verstand van interfaces en human interaction design. Maar Apple begint zich ook te ontpoppen als een monopolist, die door marketingtruucs mensen wilt binden aan een platform (of dat nu mac of iTunes of AAC is). Gevolg is dat mensen afhankelijk worden hiervan en niet voor een alternatief kunnen kiezen. De Apple vs. Realplayer geeft dit mooi aan.

Dus als je een mac koopt/hebt, ben je wel relatief gebonden aan de software van Apple, veel alternatieven heb je niet. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar kan dat wel zijn, zij het op langere termijn. Dit probleem heeft PC veel minder.

Wel ontbreekt het PC platform totaal aan enige coherentie (samenhanging) en charme. Juist het totale pakket wat Apple aanbied, en een goed verzorgde interface, uiterlijk en presentatie, is iets waar menig PC distributeur van kan leren. "Branding" is zeker een kwaliteit van Apple. Ipod is daarbij wellicht het mooiste voorbeeld.

Wat betreft Tiger: ik moet er nog mee spelen. Maar de grafische hardware-acceleratie waar ik over gelezen heb (en die ook in Longhorn te vinden zal zijn), zal ook mij zeker aanspreken.
Helemaal gelijk, heb je; totaal een monopolie dat ze aan het opbouwen zijn. Maar in tegenstelling tot het andere grote monopolie baseren zij zich meer op openheid, terwijl Redmond het eerder moet weten van het afsluiten van informatie. Op zich gebruiken ze gelijkaardige truucs als MS (Windows Media Player, Windows Media Audio, Windows Media Video, Windows, Office, Internet Explorer, Hotmail/.NET Passport, ...). Windows heeft totaal geen charme, ook helemaal mee eens: we gebruiken Windows enkel en alleen omdat het standaard is, op elke gewone Aldi-pc staat Windows.

Apple blijft een zekere charme uitstralen: heel mooi design (zowel uiterlijk als innerlijk; ook de interface: kleurrijk maar nog steeds strak, frivool maar nog steeds zakelijk (terwijl je bij Windows kunt kiezen uit teletubbie of grijs (ik kies persoonlijk voor de wat gewijzigde teletubbies, overigens)). Verder is Apple een product dat niet in elke huiskamer staat, dus heeft het nog een zeker 'gadget'-gehalte.

Het voordeel dat Mac natuurlijk heeft is dat het juist weinig hardware ondersteunt. Misschien lijkt dat een slecht punt, maar zo kunnen zij erovor zorgen dat de systemen goed kunnen werken. Voor i386 en Windows heb je miljoenen mogelijke hardwareconfiguraties, en die werken natuurlijk niet allemaal op dezelfde manier samen. Verder is er ook een grote kloof tussen Mac en Windows (i386) wat betreft de algemene uitstraling: een i386 met Windows of met Linux valt met een kritisch oog nog wel uit elkaar te halen, maar een Mac valt heel hard op door dat andere uiterlijk. Als je dus ergens iemand ziet werken op een pc, dan kijk je daar overheen, terwijl als je iemand met een Mac ziet werken dan is dat toch wel eens iets anders.

Gebonden ben je Microsoft eigenlijk ook wel, natuurlijk is er meer software voor i386 dan voor PowerPC, maar dankzij open source begin je toch veel vaker software te vinden die op meerdere platforms werken (meestal Linux, Windows, Mac, BSD, Solaris). Wat me ook vrij vaak opvalt is dat er voor Mac meer echte gimmicks bestaan: gewoon kleine tooltjes die heel simpele handelingen uitvoeren maar soms heb je die natuurlijk eens nodig en kan je niets voor Windows vinden. Voor Windows bestaat er dus wel heel veel, maar er is ook veel rotzooi en Windows is voor mij niet echt het besturingssysteem dat het leren werken met een pc bevordert. Begrijp me niet verkeerd, want ik heb tot nu toe vooral op Windows (en een beetje DOS) gewerkt, maar je zit zo ver van het eigenlijke systeem (en dat is ook maar goed voor de beginners). Echter heb je geen voordeel en aanleiding om meer te weten over Windows zelf, wat met Linux en Mac volgens mij helemaal anders zit: in Linux ben je vaak veel beter af via de console, terwijl DOS in Windows een quasi nutteloze plaats vervult.

Over hardware-acceleratie kun je ook amper klagen: die grafische kaart is vaak toch vrij voor bewerkingen, dus maar goed dat je je processor dan kunt laten werken met het échte werk en niet met hoe je scherm eruit ziet.
Oud 29-04-2005, 13:26
punxnotdead
punxnotdead is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 21-04-2005 @ 21:48 :

Dat valt wel mee. Je hebt inderdaad vaak minder alternatieven qua software maar software die beschikbaar is is echt niet allemaal door apple gemaakt.

bijvoorbeeld: Adobe CS, Microsoft word. Macromedia studio MX, Quark Xpress, Filemaker Pro, Maya. Allemaal niet van apple.
Het is wel zo dat je er allerlij software bijkrijgt van apple (als je een computer koopt) zoals iMovie iDVD iPhoto Itunes GarageBand. Maar dat is alleen maar een voordeel.
ook krijg je Safari (internetbrowser) en Quicktime maar daarvoor zijn talloze andere varianten gratis van internet te downloaden. Ook is er redelijk veel opensource programmatuur voor mac. Dus alternatieven zijn er wel.
Oud 29-04-2005, 17:48
Nietzman
Nietzman is offline
Ik ben nog nooit iets tegengekomen wat ik op mijn Mac niet kon, maar op een PC wel.

Daarnaast heb ik ook nog eens het gevoel dat het niveau van de software (En dan vooral in gratis en opensource-tooltjes.) voor de mac vele malen hoger is.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2005, 18:12
Chilli Dude
Chilli Dude is offline
ik draai sinds vanmiddag Tiger en moet zeggen dat t er weer puik uitziet
Met citaat reageren
Oud 29-04-2005, 21:25
skins
skins is offline
Ik ben sinds een maandje nu helemaal overgestapt op Apple.
Ik kon een paar maanden geleden voor een mooi prijsje een oude PowerMac G4 kopen en daardoor ben ik echt aangestoken door het Apple virus of de Apple cupido
Ik ben echt helemaal verliefd geworden op mijn appletje en heb mijn x86 pc nu ook aan de kant geschoven. Hij staat nog trouw naast me en staat eigenlijk net als mijn apple altijd aan, maar mijn apple is mijn hoofd pc waar ik op werk.

Met de software mening van Enlightenment ben ik het zeker niet eens. Als je iets verder kijkt in de apple wereld kom je echt ongelofelijk veel software tegen. Zoals eerder gepost hier ben ik zelf ook nog nooit iets tegen gekomen waar ik mijn apple voor aan de kant moest schuiven (ben al langer dan een paar maanden bezig met apple).

Ik ben een .NET programmeur en ontwikkel zelfs mijn .NET windows applicaties op mijn apple. Het laatste Mono framework bied zelfs ondersteuning voor WinForms op OS X wat het ontwikkelen van windows software op de apple vergemakkelijkt.
Ik ontwikkel en test de software op mijn apple en daarna kopieer ik het hele zooitje naar mijn windows pc, laat het daar nog een keer compilen door het echte MS .NET framework, test het nog een keer en het kan in gebruik genomen worden.
Het wil weleens voorkomen dat er een paar dingetjes veranderd moeten worden. Dit komt vooral doordat de WinForms ondersteuning in het Mono framework nog zwaar in ontwikkeling is, maar ik moet toegeven dat ik respect voor de ontwikkelaars voor Mono gekregen heb door de snelheid waarmee alles gemaakt wordt.

Mij krijg je voorlopig niet meer achter mijn apple vandaan.

Nu over tiger

Moet zeggen dat ik Tiger weer een mooie aanvulling vind op het 'oude' Panther. De automator werkt erg prettig en je kan zeker merken dat de cpu ontlast wordt door zijn grafische werk af te geven aan de gpu.
Soms heb ik nog wel last van compatibility issues, maar updates springen uit de lucht en met de dag word dit beter.

Apple is goed bezig!! Ga zo door!
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten