Ik heb dit jaar Taal- en Cultuurstudies gestudeerd in Utrecht (je denkt, wat doet ze dan op een scholieren-forum, maar ik vind dit forum gewoon leuk

). TCS is een soort Liberal Arts & Sciences, maar dan met alleen alfa-vakken. Het probleem met zo'n hele vrije kies-zelf-maar-studie vind ik, dat je op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer ziet. Wij kregen een enorme studiegids, en dat waren dan alleen nog de Letteren-vakken. Alles lijkt wel leuk, maar het is moeilijk om er een samenhangend pakketje van te maken. Bovendien moet je er rekening mee houden, dat je ieder blok weer bij volslagen vreemden in de werkgroep komt, die elkaar allemaal wél kennen. Ik had dan het geluk dat ik één meisje steeds weer tegenkwam, maar verder heb ik niet veel echte vrienden gemaakt dit jaar.
Ik denk dat je er niet meer zelfdiscipline voor nodig hebt dan bij andere studies, want qua huiswerk en tentamens werkt het hetzelfde als bij een "normale" studie.
Op zich is het wel aan te raden als je een brede algemene interesse hebt, maar je moet er wel tegen kunnen om nergens echt bij te horen, je moet niet al teveel last hebben van besluiteloosheid en je moet ook zeker niet te verlegen zijn...