![]() |
|
DEN HAAG - De ChristenUnie komt binnenkort met een wetsvoorstel om het ontkennen van de holocaust te verbieden. Ook het ontkennen van andere genocides, zoals die van Armenië en Rwanda, wordt erin verboden.
Het initiatiefwetsvoorstel wordt op 9 juni gepresenteerd, tijdens een manifestatie over antisemitisme. Die wordt in Den Haag gehouden door tal van Joodse en christelijke organisaties in Nederland, waaronder Christenen voor Israël. Op die dag krijgt premier Balkenende duizenden handtekeningen aangeboden van mensen die de regering oproepen zich in te zetten voor de veiligheid van het Joodse volk wereldwijd en vooral in Israël. ChristenUnie-Kamerlid Tineke Huizinga is door een bezoek dat ze vorige week aan Israël bracht, bevestigd in de overtuiging dat er een wet moet komen die ontkenning van de holocaust verbiedt. ,,Met het ontkennen van iemands geschiedenis ontneem je hem zijn identiteit. Met het niet erkennen van de holocaust, de zwarte bladzijde aan de vooravond van de stichting van Israël, ontken je eigenlijk het bestaan van het Joodse volk.'' Huizinga zegt bereid te zijn in deze kwestie ,,grote woorden'' te gebruiken. ,,Het gaat om het collectieve verdriet en de pijn van een heel volk. Het ontkennen van de holocaust zie ik als een aanval op en belediging van het Joodse volk.'' Dat het nodig is met zo'n wet te komen, hangt volgens haar ook samen met ontwikkelingen in Nederland. ,,Van zo'n wet gaat een signaal uit, ook naar het onderwijs. Ik weet dat leraren op sommige middelbare scholen met een grote Noord-Afrikaanse populatie, moeite ondervinden bij het vertellen over de holocaust. Er zijn door leerlingen dingen gezegd, die grenzen aan antisemitisme - zo het dat niet is. Ik denk dat zo'n wet automatisch een dam opwerpt tegen antisemitische uitlatingen'', meent Huizinga. Ook ziet ze het als verplichting van Westerse landen zo'n wet in te voeren, gezien de schuld die die landen hebben aan het niet voorkomen van de holocaust. Overigens is Huizinga ook geschrokken van de ,,behoorlijke'' stroom Franse immigranten in Israël. ,,Ik heb in Jeruzalem onafhankelijk van elkaar van drie uit Frankrijk afkomstige Joden gehoord waarom zij naar Israël zijn geëmigreerd. Zij waren dat niet van plan, maar werden in Frankrijk zo gedwarsboomd en lastiggevallen vanuit antisemitische motieven, dat ze geen andere keus hadden. 'Wij willen niet dat onze kinderen in zo'n maatschappij opgroeien', vertelden ze. Dat heeft mij doen realiseren dat er ook een keerzijde is van het land waar ik vaak op vakantie ben geweest.'' Een verbod op het ontkennen van de holocaust weegt volgens Huizinga zwaarder dan de vrijheid van meningsuiting. ,,Ook aan die vrijheid zitten grenzen. Ik vind ontkenning van de holocaust zó ver gaan, dat ik dat niet onder de vrijheid van meningsuiting wil laten vallen. Het ontkennen van de geschiedenis van een volk is heel erg. Eerst zijn de wonden veroorzaakt en dan zou je ook nog weigeren die te erkennen? Dat kan niet.'' Door de ChristenUnie wordt de tekst van de Belgische wet die het ontkennen van genocides verbiedt, momenteel omgewerkt naar een Nederlandse versie. Naar verwachting is de tekst binnenkort gereed. In het initiatiefwetsvoorstel wordt het ontkennen van genocides in het algemeen verboden. Daardoor kunnen ook de genocides van Rwanda en Armenië onder de wet vallen. Een verbod op het ontkennen van de Armeense genocide ligt gevoelig, omdat Turkije die niet wil erkennen. Dat is in de komende onderhandelingen over een toekomstig EU-lidmaatschap een heet hangijzer. Nederlands Dagblad |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Kostelijk. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() maar serieus, wat vind jij zo goed aan dit plan? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Even serieus, het is natuurlijk achterlijk om dat soort dingen te verbieden. Los van het feit dat het onder vrijheid van meningsuiting valt of niet, is het gewoon idioot om te proberen de herinnering levend te houden door het ontkennen te verbieden. |
![]() |
||
Citaat:
Nagedachtenis voor oorlogslachtoffers zal de komende decennia alleen maar minder worden. Vooral jongeren met andere culturen hebben ze er weinig mee, en ik geef ze geen ongelijk, het is geweest en al jaren herdacht, zand erover. Als ik het goed begrijp is iemand die zonder een debat aan te gaan met feiten zegt: "De holocaust is een verzinsel" al strafbaar? Maar ik vind dit wetsvoorstel bij voorbaat kansloos. Je bereikt er niets mee. Respect afdwingen met een lullige boete en een tourtje Anne Frank huis is bij voorbaat kansloos. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() -Het Goede Doel |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Het is een aantasting van een van de meest 'basic' rechten van de mens. Ik ben er van overtuigd dat ze zelfs bij de CU niet zó dom kunnen zijn.
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() als je iets als genocide benoemt is de VN nameklijk gedwongen in te grijpen, schijnt.
||
![]() |
Citaat:
En als ze dat verbod invoeren, wil ik ook dat men de holocaust in tsjetsjenie niet onkent. Daar zijn mensen letterlijk in concentratiekampen gedumpt. Laatst gewijzigd op 29-05-2005 om 09:28. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|