Oud 17-06-2005, 08:38
denise1
denise1 is offline
stelling: vrijheid van meningsuiting zorgt voor een afstand tussen alochtonen en autochtonen.
wat vinden jullie daarvan?

we hebben namelijk debat op school en deze stelling gekregen

groetjes denise
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-06-2005, 09:22
T_ID
T_ID is offline
crosspost.
Oud 18-06-2005, 16:15
Verwijderd
Niet mee eens.

Door de vrijheid van meningsuiting kunnen mensen zeggen wat ze denken. Door het gesprek aan te gaan ontstaat er een discussie. Door een goede discussie kan de kloof juist kleiner worden.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2005, 16:27
muts8848
muts8848 is offline
Als mensen zeggen wat ze ergens van vinden, kan iedereen van elkaar en over elkaar leren. Natuurlijk zullen er discussie's en misschien incidenten plaats vinden, maar uiteindelijk zouden mensen elkaar meer moeten leren begrijpen. Eigenlijk zou men op scholen ook meer aandacht moeten besteden aan de verschillende culturen binnen Nederland, en minder aandacht aan Shinto of Taoisme.
Oud 18-06-2005, 18:21
Keith
Keith is offline
Citaat:
muts8848 schreef op 18-06-2005 @ 17:27 :
Eigenlijk zou men op scholen ook meer aandacht moeten besteden aan de verschillende culturen binnen Nederland, en minder aandacht aan Shinto of Taoisme.
Dat vind ik wel een goed punt. Bij geschiedenis wordt veel verteld over allerlei soorten culturen, maar daarbij wordt de Islam niet meer behandeld dan andere religies, terwijl het zeker wel wat extra aadnacht kan gebruiken in de samenleving. Confucsisme (spelling?) is uiterst interessant, maar niet zo belangrijk als begrip voor de mensen om je heen.

Alleen vraag ik me wel af of extra behandeling van eht onderwerp wel productief zou zijn. Het kan in sommige klassen natuurlijk alleen leiden tot een versterking van afkeergevoelens als het meer wordt besproken.

Ontopic:
Ik ben het er niet mee eens. Vrijheid van meningsuiting is niet direct de oorzaak van een kloof. Alleen vind ik wel dat vrijheid van meningsuiting vaak verkeerd wordt ingevuld. Het is een heel onhandige term die eigenlijk totaal niet weergeeft wat gewenst is.

Vrijheid gaat er niet zozeer om wat mag, maar wat geoorloofd wordt geacht. Aangezien het in veel gevallen niet geoorloofd wordt geacht dat mensen hun mening uiten, omdat meningen heel vaak onprettig zijn tegenover een groep van mensen of een individu is de term "vrijheid van meningsuiting" vrij leeg en zou dus ook niet kunnen worden gebruikt om iets mee te verdedigen of aan te vallen.

In de zin van het gebruik van de term "vrijheid van meningsuiting" ben ik het wel eens met de stelling, mensen gebruiken het te vaak als schild om kwetsende ideeen over anderen te propageren. Dit gebeurt dan vooral door mensen die kennelijk weinig na hebben gedacht over de term en over andere dingen in het algemeen ook. Het zijn dus voornamlijk die autochtone mensen die kwetsend willen zijn tegenover allochtonen die deze term gebruiken. De term klinkt mooi, maar eigenlijk moet je als je hem gebruikt er wel enige kanttekeningen bij maken, maar dat gebeurt te weinig. Het zou dus beter gaan tussen autochtonen en allochtonen als het concept "vrijheid van meningsuiting" niet bestond zoals het nu bestaat, maar in een verfijndere vorm door het leven ging.

Dit is een erg vage post, dat weet ik, maar ik ben nauw eenmaal niet bepaald geleerd in dit onderwerp en heb er dus wat moeite mee om uit mn woorden te komen.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2005, 19:19
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
ach, in principe wel. maar met mond houden komen we niet dichterbij elkaar.

ik vind het wel een zeer geslaagde stelling eigenlijk .
Met citaat reageren
Oud 15-07-2005, 14:13
Judy2
Judy2 is offline
misschien werkt dat alleen maar andersom
Met citaat reageren
Oud 22-07-2005, 21:35
Verwijderd
Niet mee eens
Met vrijheid van meningsuiting kun je twee kanten op: je kunt namelijk ook keihard roepen dat je van allochtonen houd.
Een reden die je voor 'afstand' kunt noemen is de verharding en mindere tolerantie van de maatschappij, onzekerheid en angst die voorkomt uit de mensen. Vrijheid van meningsuiting staat daar los van. Als er geen vrijheid van meningsuiting zou zijn (wat toch in onze grondwet staat) dan zouden we in een dictatuur leven, en dan zou een afstond tussen allochtonen en autochtonen nog steeds mogelijk zijn.

Ik moet nog een ding kwijt:
Over de kwestie Theo van Gogh roept iedereen het verkeerde. Dat is persvrijheid en geen vrijheid van meningsuiting. Dat is toch net even wat anders.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2005, 18:57
jjw
jjw is offline
Niet mee eens,

We leven met z'n allen in dit land, we zullen dus met elkaar om moeten gaan. Dat autochtonen het niet altijd met allochtonen eens zijn is een feit. Maar autochtonen zijn het ook niet altijd eens onder elkaar!

Door elkaar te laten weten wat je vind van iets of iemand vergroot je geen kloof, in mijn theorie verklein je deze alleen.
Als een ander weet wat je van hem vind kan hij/ zij weten wat je van de mening van die persoon vind, die persoon zal er dus voor kunnen kiezen om zich te veranderen of zo te blijven als hij/ zij is.

veranderen de mensen door te praten van mening dan wordt de kloof dus kleiner. Het kan weinig uitmaken, maar alles is wat.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2005, 18:33
Ici-Paris_#
Ici-Paris_# is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 20-06-2005 @ 20:19 :
ach, in principe wel. maar met mond houden komen we niet dichterbij elkaar.

ik vind het wel een zeer geslaagde stelling eigenlijk .
Ik ben het hier mee eens. Als een rasechter Nederland een rare mening heeft over een cultuur dan kan diegene die de Nler op een andere gedachten brengen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten