Advertentie | |
|
![]() |
||||
Citaat:
Er zijn genoeg leuke distro's te vinden. Als je met linux wil "spelen", raad ik toch aan om een live-cd van een leuke distro te gebruiken. Live cd's zijn bootable linux-cd's en gebruiken je ram geheugen als virtuele harde schijf. Dat betekend dat er niks geinstalleert word en er niet gekloot word met je partities/instellingen/enz. En als je de computer uitzet, dan is alles van linux weer verdwenen. Er zit één nadeel aanvast: het werkt soms traag. Citaat:
Dit omdat mijn eerste distro was, waarmee ik begon. Ubuntu (wat manuzhai aanraad) is ook leuk, alleen hier moet je wel wennen aan zijn gebruikersinterface (gnome). Gebruik dan liever Kubuntu wat gebruikt maakt van de KDE gebruikersinterface, want die lijkt veel op die van windows Citaat:
Ennuh linux werkt niet met schijfletters ![]() De bootloaders (lilo of grub) zullen goed werken, maar dat las in de linux-beginner topic's, die je vond als je eerst de zoekfunctie zou gebruiken.
Laatst gewijzigd op 19-06-2005 om 21:58. |
![]() |
||
Citaat:
[edit] kep em gevonden...maar uit de topictitel kon ik et niet helmaal halen....maargoed... Kep btw Knoppix al es een keer of wat geprobeerd...maar ik ergerde me meer aan de snelheid ![]() [/edit]
Laatst gewijzigd op 19-06-2005 om 22:43. |
![]() |
||
Citaat:
Als beginner wist ik vroeger niet welke packages ik wel/niet moest selecteren in de packagelijst tijdens de installatie van redhat. Ook had ik geen idee hoe/wat/waar ik bestanden moest configureren om redhat goed te laten werken. (in de wat nieuwere versies werd dat al automatisch gedaan. Maar goed, het gaat om voorbeeld) Hierdoor werd je als ongeduldige beginner al snel gek van. Je kon dan kan je al in het begin zeggen dat linux een kl*te besturingsysteem is, terwijl je er nog niet eens aan hebt geproeft. Bij een live-cd hoeft je geen dingen te installeren/configureren, omdat het automatisch al door het systeem gedaan word. Ook kan je via een livecd zien of een videokaart (en andere kaarten/apparaten/enz) wel/niet werkt op een linux-distro. Daarom raad ik dus een beginner aan om de eerste keren een livecd te gebruiken en dan na een aantal dagen de boel te installeren voor het echte werk.
||
Citaat:
Een LiveCD is echt om te proeven en om elder Linux te hebben, maar volgens mij kun je hier toch evengoed direct met een echte distributie beginnen omdat je bij een LiveCD al direct met het probleem zit dat ze niet altijd precies werken zoals je zelf wilt, je gaat instellingen aanpassen maar de volgende keer moet je opnieuw beginnen (oké, instellingen kun je wel laten opslaan afhankelijk van de liveCD, maar echt handig lijkt het me niet, plus zit je met het steeds tragere systeem dan in Windows als je alles van cd moet laden). In het geval van beginners misschien best Ubunutu: hun livecd is ook vrij duidelijk lijkt me (installatie heb ik geen idee van). De installatie van Windows is op zich ook niet zo'n gigantisch geweldig verloop, maar wel iets automatischer. Het handigste is meestal als je genoeg ruimte hebt om gewoon alles te selecteren (wat is nu 3 of 4 gieg ruimte?) of om de installer de installatiemethode te laten kiezen. Je partities zul je wel steeds moeten aangeven, maar dat moet toch ook wel lukken: als je interesse hebt in Linux, heb je interesse in computers en zul je na een tiental minuutjes in helpbestanden wel zien waarvoor hda2 of hdb1 enzo staan (hd = harde schijven op IDE; a = 1e schijf, b = 2e schijf; 1 = 1e partitie op die schijf, 2 = 2e partitie op die schijf, ...). Er bestaat echt wel erger, maar voor een beginner lijkt een grafische installatie inderdaad wel aangewezen (bij Mandrake of Red Hat dacht ik dat er overigens wel wat uitleg op het scherm kwam wat alles betekende enzo).
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Software & Hardware |
Alternatieve OS'en Praganonut | 94 | 12-11-2007 23:08 | |
Software & Hardware |
EULA Microsoft balkey | 52 | 20-09-2007 20:57 | |
Software & Hardware |
Beste linux versie lord_mabizz | 41 | 19-08-2003 20:13 |