Oud 17-07-2005, 09:56
Lorelei
Lorelei is offline
Juist.

Ik ben 17, werk niet en heb ook nooit wit gewerkt. Ik ben bezig met het aanvragen van een wa-jonguitkering. Bij de formulieren die ik in moest vullen zat ook een formulier van de belastingdienst, een loonbelastingverklaring.
Er staat o.a. op:

Wanneer invullen?
-bij indiensttreding bij een werkgever;
-bij het ingaan van een uitkering;
-als u meer dan 1 werkgever of uitkeringsinstantie heeft en u wilt dat een andere werkgever of uitkeringsinstantie de loonheffingskorting gaat toepassen. In dit geval moet u twee nieuwe loonbelastingverklaringen invullen.

1 en 3 zijn sowieso niet van toepassing en 2 NOG niet. Maar daarnaast heb ik helemaal geen loon en ook nooit gehad.

Wat is dit en wat moet ik er mee?
Oud 17-07-2005, 10:26
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Lijkt mij dat je die gewoon moet invullen. Je krijgt tenslotte binnenkort een uitkering En zo'n ding invullen kan overigens nooit kwaad. Als het nog niet hoefde, krijg je dat vanzelf te horen en gaat dat ding gewoon de prullenbak in.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2005, 22:07
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
deze moet je invullen. want je vraagt een uitkering aan, en dankzij een absoluut belachelijk systeem moet je over een uitkering (wat in feite uit de belastingkas komt) belasting betalen.
Oud 17-07-2005, 22:16
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 17-07-2005 @ 11:26 :
Lijkt mij dat je die gewoon moet invullen. Je krijgt tenslotte binnenkort een uitkering En zo'n ding invullen kan overigens nooit kwaad. Als het nog niet hoefde, krijg je dat vanzelf te horen en gaat dat ding gewoon de prullenbak in.
Nou, ik wil liever niet invullen dat ik iets heb.. wat ik niet heb. Of dat ik belasting moet betalen over iets wat ik niet heb of zo.

Daarnaast heb ik nog geen uitkering en ook nog geen toegewezen gekregen. Dus ik kan niet met zekerheid invullen dat ik er een heb en ook niet vanaf wanneer ik wil dat dit ingaat (wat een van de vragen is).
Oud 17-07-2005, 22:16
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 17-07-2005 @ 23:07 :
deze moet je invullen. want je vraagt een uitkering aan, en dankzij een absoluut belachelijk systeem moet je over een uitkering (wat in feite uit de belastingkas komt) belasting betalen.
Gaaf he
Oud 18-07-2005, 07:09
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
grl schreef op 17-07-2005 @ 23:16 :
Nou, ik wil liever niet invullen dat ik iets heb.. wat ik niet heb. Of dat ik belasting moet betalen over iets wat ik niet heb of zo.

Daarnaast heb ik nog geen uitkering en ook nog geen toegewezen gekregen. Dus ik kan niet met zekerheid invullen dat ik er een heb en ook niet vanaf wanneer ik wil dat dit ingaat (wat een van de vragen is).
Dat moet je gewoon invullen, moet altijd voor je in dienst treedt en voor je een uitkering aanvraagt. De precieze datum kun je miss nog leeglaten en evt bij je intake-gesprek ofzo even ter sprake brengen. Maar dit is niet iets van niet willen....het moet
Oud 18-07-2005, 09:44
Wawl
Wawl is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 17-07-2005 @ 23:07 :
Moeten mensen die weinig inkomen hebben dan maar helemaal geen IB betalen?
Oud 18-07-2005, 11:15
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Chaucus schreef op 18-07-2005 @ 08:09 :
Dat moet je gewoon invullen, moet altijd voor je in dienst treedt en voor je een uitkering aanvraagt. De precieze datum kun je miss nog leeglaten en evt bij je intake-gesprek ofzo even ter sprake brengen. Maar dit is niet iets van niet willen....het moet
Ja, nee.. als het op wat voor manier op mij van toepassing is, dan zal ik dat ding natuurlijk wel invullen. Ik had gewoon geen flauw idee wat het was.

Er zijn, in mijn geval, 2 opties die ik kan aankruisen.

"U kiest ervoor deze werkgever of uitkeringsinstantie de loonheffingskorting niet te laten toepassen."

"De werkgever of uitkeringsinstantie van wie u dit formulier heeft ontvangen, moet de loonheffingskortingtoepassen."

Wat is het verschil, wat is loonheffingskorting uberhaupt? En even in nijntje-taal graag.
Oud 18-07-2005, 11:39
Lorelei
Lorelei is offline
Okay, ik heb de belastingtelefoon maar even gebeld. Ik snap het helemaal.

5 minuten "een ogenblik geduld alstublieft" te horen gekregen, half minuut met iemand gesproken en ik snap het helemaal.

Oh en ik moest 'm NOG niet invullen van deze mevrouw aangezien ik de uitkering nog niet had. Vanaf het moment dat de uitkering ingaat.
Oud 18-07-2005, 11:56
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Wawl schreef op 18-07-2005 @ 10:44 :
Moeten mensen die weinig inkomen hebben dan maar helemaal geen IB betalen?
dat zeg ik toch ook helemaal niet ? :?

ik zeg alleen maar dat t een beetje water naar de zee dragen is. uiteindelijk worden de uitkeringen juist van de belastinggelden betaald; dan is het best raar om daar nog een keer belasting over te heffen.

overigens vind ik wel dat belastingen voor lage inkomens relatief te hoog zijn, maar daar doelde ik dus helemaal niet op en heeft er niks mee te maken.
Oud 18-07-2005, 14:58
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
grl schreef op 18-07-2005 @ 12:15 :
Ja, nee.. als het op wat voor manier op mij van toepassing is, dan zal ik dat ding natuurlijk wel invullen. Ik had gewoon geen flauw idee wat het was.

Er zijn, in mijn geval, 2 opties die ik kan aankruisen.

"U kiest ervoor deze werkgever of uitkeringsinstantie de loonheffingskorting niet te laten toepassen."

"De werkgever of uitkeringsinstantie van wie u dit formulier heeft ontvangen, moet de loonheffingskortingtoepassen."

Wat is het verschil, wat is loonheffingskorting uberhaupt? En even in nijntje-taal graag.
In principe krijg je een bepaald bedrag min of meer belastingvrij. Dat houdt in dat je iedere maand een korting krijgt op de belasting die je moet betalen. Precieze bedrag weet ik zo even niet. Over de rest van het bedrag betal je gewoon standaard belasting.

Als dit je enige inkomstenbron zal zijn, dan kun je er voor kiezen om het te laten toepassen.

Mocht je nog meer inkomstenbronnen hebben (waar je belasting over betaalt) dan kan het zijn dat, als alle werkgevers/uitkeringsinstanties rekening houden emt de korting, jij teveel korting krijgt en terug moet betalen.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten