Cognitieve gedragstherapieën.
Ik heb ze zelf ook, en óf het beter gaat de laatste paar maanden. Sinds ik bij m'n psychotherapeut loop, ben ik met sprongen vooruit gegaan, dus het is zeker te verhelpen.
Mensen spreken continue negatief tegen zichzelf, sta je s'morgens vroeg voor de spiegel zal je jezelf er 9/10 keer op betrappen dat je negatieve commentaren op jezelf hebt: "Jezus wat zit m'n haar weer kut" bijvoorbeeld. Door positief te leren denken, en dus ook positief en lief naar jezelf te kijken zal al snel zelfverzekerder worden. Hier kan een cognitieve gedragstherapie je prima bij helpen.
Probeer bijvoorbeeld eens voor de spiegel te gaan staan en hardop tegen jezelf te zeggen waar jij trots/goed/gek op bent.
"Ik kan goed luisteren."
"Ik ben vaak erg zorgzaam."
"Ik kan goed dansen, dat vind ik leuk."
"Ik help graag mensen."
Het zal je misschien opvallen dat het soms nog verdomd lastig en onwennig is. Het went vanzelf wel. Zo mocht ik van mijn psychotherapeut in 1e instantie best weleens zeggen: "Jezus wat heb ik een wallen." Maar tegenover elk negatief woordje, stonden 2 POSITIEVE WOORDEN! Inmiddels denk ik vrijwel alleen nog positief en heb ik dit soort vage trucjes nog zelden nodig.
Ook moest ik lijstjes bij gaan houden waar ik elke dag op moest schrijven wat ik had gedaan en waarom me dat trots maakte:
"Ik heb een goede vriend gebelt, iets wat ik normaal eng vind."
"Ik heb een vriendin gevraagd of ze met me mee uitging, en ze wilde nog ook." (Ik ben trots op mezelf) etc.etc.
Als je dat elke dag doet, en je leest aan het einde van de week je lijstje nog eens, geeft dat best een goed gevoel, ervaar ik zelf dan altijd. Uiteindelijk zal ook dat bijdragen aan een zelfverzekerd gevoel.
Je zult bij cognitieve therapie dus veel oefeningen mee naar huis krijgen, en ze zullen jou gevoelens en emoties schematisch en duidelijk uitleggen en je vertellen hoe deze gevoelens en emoties ontstaan. Daarnaast leren ze je vaak hoe je het beste om kan gaan met kritiek, en vooral hoe je kritiek kan geven zonder dat mensen zich aangevallen voelen. Je leert genuanceerd denken, en het verschil kennen tussen intepretaties en een observaties:
Een interpretatie is: "Ze zijn vast boos op me."
Hebben ze gezegt dat ze boos op je zijn dan?

Nee, dus je liegt infeite...
Een observatie is: "Hij kijkt soms best boos."
Dan lieg je niet, jij OBSERVEERT dat hij soms best boos kijkt... Maar waarom zou jij dan gelijk INTERPRETEREN dat hij boos op jou is? Misschien zit hij gewoon niet lekker is z'n vel, of misschien heeft hij ruzie met zijn beste vriendin? Daarom is communicatie belangrijk: "Zit je misschien iets dwars, je kijkt niet erg vrolijk?!"
Ik vond het vroeger doodeng om zulke dingen aan mensen te moeten vragen, dat vinden ze vast raar... Nu zie ik het anders: Ik toon hiermee interesse, en als hij het vervelend vind dat ik ernaar vraag dan zal hij dit heus wel laten weten.
Ik hoop dat ik een beetje uit heb weten te leggen wat de inhoud is van cognitieve therapie en dat je er misschien iets aan hebt. Ik denk dat een psycholoog inderdaad een uitkomst is, het heeft mij iig enorm geholpen...
Sterkte meis!