Oud 17-10-2005, 15:41
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Sinds een poosje wil mijn computer niet meer goed afsluiten. Soms doet ie het nog wel goed maar vaak gebeurt het dat als ik wil afsluiten het goed gaat tot ik het scherm 'windows is bezig met afsluiten' krijg. Daar blijft ie vervolgens mee bezig maar hoe lang ik ook wacht, echt afsluiten doet ie niet. Ook is het zo dat àls ie dan wel eens een keer goed afsluit, de stroom nog een poosje er op blijft staan voor ie echt uit is. Het klinkt vaag maar ik kan dat dan gewoon nog horen, hij 'zoemt' dan nog.

Specs van mijn pc:
333 Mhz
Pentium 2
128 MB Ram
Twee harde schijven in gebruik, een van 8 GB en een van 2 GB
Windows 98

Okee, ik weet dat het een oud beestje is maar ik werk er al jaren probleemloos mee en ik hoop dat ik het gewoon nog op kan lossen want ik heb verder gewoon geen nieuwe pc nodig. Deze voldoet nog prima dus als ik het op zou kunnen lossen dan zou ik het erg fijn vinden.

Ik heb zelf al een aantal pogingen ondernomen om het op te lossen, onder andere schijfcontrole, daar kwam uit dat er een fout zat in de opstartsector maar nadat ik die fout gerepareerd had bleef ie slecht afsluiten. Ik heb ook al gedefragmenteerd, gescand op virussen en een Hijackthislog gemaakt maar daar kwam (voor zover ik kan zien, ben geen expert) niets raars uit. Ik heb het vermoeden dat het iets te maken kan hebben met mijn tweede harde schijf want het probleem is pas opgetreden nadat die werkzaam is (maar het probleem kwam ook niet gelijk nadat die schijf werkzaam was).

Ik hoop dat iemand een oplossing weet want de enige oplossing die ik nu heb is gewoon de stroom er af halen en dat doe ik liever niet want ik ben toch bang dat mijn harde schijven het op die manier echt niet lang meer volhouden.

Als iemand nog meer info nodig heeft, vraag er dan gerust naar. Ik weet wel redelijk wat van pc's maar ben geen expert dus liefst niet al te ingewikkeld antwoorden.

Het zou best kunnen dat het een hardware-probleem is maar omdat het zich uit in software-problemen post ik het toch hier. Als dit niet goed is staat het FB's vrij om het te verplaatsen
Oud 17-10-2005, 18:44
Verwijderd
Windows 98 SE zorgt er wel vaker voor dat je PC niet meer goed afsluit. Heb je deze patch al geprobeerd?
Met citaat reageren
Oud 17-10-2005, 19:08
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Laurens schreef op 17-10-2005 @ 19:44 :
Windows 98 SE zorgt er wel vaker voor dat je PC niet meer goed afsluit. Heb je deze patch al geprobeerd?
Dankjewel, nog niet geprobeerd

Ik heb alleen Windows 98 Gold, is dat hetzelfde als Windows 98 SE? (drivers voor SE werken wel bij mij enzo).
Oud 17-10-2005, 19:23
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 17-10-2005 @ 20:08 :
Dankjewel, nog niet geprobeerd

Ik heb alleen Windows 98 Gold, is dat hetzelfde als Windows 98 SE? (drivers voor SE werken wel bij mij enzo).
Zou ik je niet kunnen zeggen, zo'n expert ben ik nou ook weer niet .
Met citaat reageren
Oud 18-10-2005, 02:25
phoxetis
phoxetis is offline
anders Windows Update draaien, helpt ook soms.
Oud 18-10-2005, 11:03
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb geprobeerd die patch te downloaden maar die is niet geschikt voor mijn versie van Windows, denk dan toch dat SE niet hetzelfde is als Gold.

Windows update ben ik een beetje huiverig mee omdat ik de vorige keer toen mijn computer niet meer kon opstarten omdat ik iets gedownload had van media player terwijl ik die versie van media player niet had maar ik zal eens kijken.

Nog meer tips? Of weet iemand waar ik zo'n patch kan vinden voor windows 98 Gold?
Oud 18-10-2005, 11:17
freyk
freyk is offline
Wat ik zou doen is windows opnieuw te installeren.

Als je in dos je windows map verwijdert, dan is het niet nodig om je schijf te formateren.
Oud 18-10-2005, 12:09
phoxetis
phoxetis is offline
Windows 98 "gold" bestaat volgens mij helemaal niet hoor. Hoe kom je erbij dat je die versie zou hebben ?
Oud 18-10-2005, 12:14
freyk
freyk is offline
Offtopic:
Citaat:
phoxetis schreef op 18-10-2005 @ 13:09 :
Windows 98 "gold" bestaat volgens mij helemaal niet hoor.
Ik heb er ook nooit van gehoord, maar google kent het wel
Oud 18-10-2005, 13:24
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
freyk schreef op 18-10-2005 @ 12:17 :
Wat ik zou doen is windows opnieuw te installeren.

Als je in dos je windows map verwijdert, dan is het niet nodig om je schijf te formateren.
Ik heb nu windows updates gedownload en als dat niet werkt wil ik dat nog wel proberen maar wil je me dan wel stap voor stap vertellen hoe ik te werk moet gaan zodat ik niet per ongeluk toch iets verkeerds weggooi? Ben niet zo'n ster in Dos.
Oud 18-10-2005, 13:25
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
phoxetis schreef op 18-10-2005 @ 13:09 :
Windows 98 "gold" bestaat volgens mij helemaal niet hoor. Hoe kom je erbij dat je die versie zou hebben ?
Als ik een Hijackthis log maakt staat dat er boven

Voorbeeldje:

Citaat:
Logfile of HijackThis v1.99.1
Scan saved at 14:33:13, on 18-10-05
Platform: Windows 98 Gold (Win9x 4.10.1998)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP1 (6.00.2800.1106)
Oud 18-10-2005, 15:14
phoxetis
phoxetis is offline
Heb het effe nagezocht, maar met Gold bedoelen ze "first edition" zeg maar
Oud 18-10-2005, 15:33
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
phoxetis schreef op 18-10-2005 @ 16:14 :
Heb het effe nagezocht, maar met Gold bedoelen ze "first edition" zeg maar
Okee, thanx, das dus niet SE want dat is Second Edition.

Wel vreemd dat die patch niet werkt maar drivers voor SE wel......
Oud 18-10-2005, 19:09
Verwijderd
Op de Microsoft hulppagina staan een aantal tips om afsluitproblemen met '98fe te verhelpen. Misschien dat dit helpt, anders wordt het toch Windows opnieuw installeren zoals freyk zei.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2005, 19:35
freyk
freyk is offline
De windows map verwijderen kan je op verschillende manieren doen.
De simpelste is:
  1. Druk de installatiecd van windows in je cdrom-speler en laat de computer daarvan opstarten.
  2. Je krijgt een menutje en selecteer daar de optie dat je de boel wil opstarten vanaf de cd-rom
  3. In het volgende menutje selecteer je "computer opstarten met ondersteuning van de cdrom
  4. typ dan de volgende commando's in om de mijn documentenmap en de favorieten map te kopieeren.
    (druk per commando op de enter-toets)
    c:
    deltree windows

Als het goed is, staat je "mijn documenten"-map op root van de de c-schijf (= staat het mapje staat niet in een map).
Het mapje met al je favorieten staan in je windows map.
Kopieer dus de map favorieten in je "mijn documenten" map, voordat je de windows map verwijderd.

Laatst gewijzigd op 18-10-2005 om 19:40.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2005, 09:46
phoxetis
phoxetis is offline
erg prettig natuurlijk, maar op deze manier verdwijnen o.a. alle inhoud van Outlook Express en het adresboek, en je favorietenlijst.

Just a friendly reminder....
Oud 19-10-2005, 10:55
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 17-10-2005 @ 16:41 :
Ik hoop dat iemand een oplossing weet want de enige oplossing die ik nu heb is gewoon de stroom er af halen en dat doe ik liever niet want ik ben toch bang dat mijn harde schijven het op die manier echt niet lang meer volhouden.
Die kunnen daar wel tegen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten