Oud 22-10-2005, 19:28
Jane says
Jane says is offline
Al gedurende heel mijn leven heb ik het moeilijk gehad met me te verdedigen tijdens ruzie's of als iemand me zonder reden belachelijk maakt. Ik laat me dus vaak doen en mensen profiteren daarom nogal vaak van me.

Nu heb ik eindelijk eens beslist er iets aan te doen, want blijkbaar gaat dat na de jaren niet over.
En ik wil dus een assertiviteitscursus gaan volgen.
Ik ken dit helaas alleen maar van televisie, dus ik weet helemaal niet hoeveel zoiets kost en of het inderdaad helpt.

Wie heeft hier ervaring in en kan me wat meer vertellen?
Oud 22-10-2005, 21:48
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Hey!

Knap dat je die stap wilt gaan zetten.
Via het GGZ of de riagg kan je i.g. assertiviteitscursussenvolgen of sociale vaardigheidstrainingen. Op sommige scholen ook. Een heel aantal jaartjes geleden heb ik dat ook gevolgd. Dat was toen i.g. gratis. Het gaf mij i.g. een stuk herkenning en wat meer lucht omdat je er met meerder mensen over kan praten en kan oefenen met de voor jou lastige situaties.
Het hangt een beetje van jezelf af denk ik of het effectief is. Informeer eens bij je huisarts; leg uit waar je tegen aan loopt en dat een assertiviteitscursus misschien wel wat voor je is. Hij kan je doorverwijzen.

Suc6!
Oud 23-10-2005, 10:12
Iduna
Iduna is offline
Ik zie dat je uit België komt, ik weet niet hoe het bij jullie gaat.
Meestal kun je dat op school doen, ik weet niet of het op jouw school kan? Verder kun je ook terecht bij een soort jeugdzorg bij jou in de buurt, waarschijnlijk geven ze daar ook zulke cursussen.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 00:22
peerbanaan
peerbanaan is offline
Ik heb een assertiviteitscursus van het GGZ gehad, dat was geheel gratis.
Ik weet alleen niet of je die cursus kan volgens als je nog niet bij het GGZ loopt.

Over de cursus zelf.
Ik vond het vooral erg onzinnig lijken.
Voornamelijk dingen waarvan ik zoiets had van, wat kinderachtig of dat kan ik allemaal al.
Maar ik heb wel gemerkt dat ik er veel beter van geworden ben.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 20:55
Verwijderd
Citaat:
peerbanaan schreef op 24-10-2005 @ 01:22 :
Ik heb een assertiviteitscursus van het GGZ gehad, dat was geheel gratis.
Ik weet alleen niet of je die cursus kan volgens als je nog niet bij het GGZ loopt.

Over de cursus zelf.
Ik vond het vooral erg onzinnig lijken.
Voornamelijk dingen waarvan ik zoiets had van, wat kinderachtig of dat kan ik allemaal al.
Maar ik heb wel gemerkt dat ik er veel beter van geworden ben.
Dat had ik ook. Maar of ik er nou beter van geworden ben... Denk het niet.

Toch werd er achteraf gezegd dat ik niet over de basale sociale vaardigheden beschik...

Binnenkort ga ik waarschijnlijk weer zoiets doen, maar dan minder basaal. "Communicatietraining voor jongvolwassenen" of zo (18-25). 't Neemt vrij veel tijd in beslag, en krijg ook weer huiswerk mee... Daar zie ik niet echt naar uit. Maar ja.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 22:35
Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Toevallig was ik er ook over aan het denken om zo'n assertiviteitscursus te gaan doen. Ik ben namelijk in bepaalde sociale situaties heel verlegen en ik heb daar echt schoon genoeg van, m.n. in groepen en bij mensen die ik niet of nauwelijks ken en dat belemmert me gewoon heel erg.

Ik had al wat zitten zoeken op internet en je kan het hier via de universiteit doen maar dan moet je worden doorverwezen door studentpsychologen en daar wil ik niet heen. Er zit hier ook een of ander bedrijf dat dergelijke cursussen aanbiedt, maar dan kost het €275 voor 12 bijeenkomsten (voor studenten), dat vond ik wel duur.

Wat voor zaken leer/doe je tijdens zo'n bijeenkomst? Ik kan me er eigenlijk niet veel bij voorstellen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten