Oud 24-10-2005, 09:32
Nijpjes
Nijpjes is offline
Ik heb een Flash animatie gemaakt waarbij ik deze code heb gebruikt/gejat.
Ik ben niet zo ontzettend goed met actionscript, maar ik wil de code aanpassen.
Ik wil:
  • De onRelease moet een rollover worden (maar die heb je niet in mx???)
  • Als mensen op een knop klikken moet de bijbehorende content blijven staan, maar de rollover moet nog wel werken...

Dus voor de duidelijkheid: als ik alleen de onRelease zou vervangen door een rollover, dan zou de content blijven staan op de bijbehorende knop waar de muis het laatst overheen is geweest. Dat is dus niet de bedoeling, de content zou dan terug moeten springen naar de content van de knop waar het laatst op geklikt is...

Heeft iemand enig idee hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Oud 24-10-2005, 18:58
Chilli Dude
Chilli Dude is offline
ehm ik snap je niet?
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 19:14
ekki
ekki is offline
Je kunt bijvoorbeeld onRollOver of onRollOut gebruiken?
Oud 24-10-2005, 19:36
Nijpjes
Nijpjes is offline
Daar was ik al bang voor...

Dit is de exacte code die ik gebruik:
Code:
onClipEvent (load) {
	_x = 0;
	_y = 0;
	div = 5; 
}

onClipEvent (enterFrame) {
	_x += (endX-_x)/div;
	_y += (endY-_y)/div;

_root.news.onRelease = function() {
		endX = 0;
		endY = 0;
	};
	_root.bio.onRelease = function() {
		endX = 0;
		endY = -70;
	};
	_root.footage.onRelease = function() {
		endX = 0;
		endY = -140;
	};
	_root.clips.onRelease = function() {
		endX = 0;
		endY = -210;
	};
	_root.pix.onRelease = function() {
		endX = 0;
		endY = -280;
	};
	_root.contact.onRelease = function() {
		endX = 0;
		endY = -350;
	};
	_root.links.onRelease = function() {
		endX = 0;
		endY = -420;
	};
}
Deze code staat in de movieclip die moet bewegen als er op een button wordt geklikt. Deze movieclip is een lange strook met 7 symbooltjes die omhoog/omlaag schuift achter een mask als er op een knop wordt geklikt. De knoppen zijn gelabeld news, bio, footage, clips enz.
Over verdere werking van het script zou ik graag willen verwijzen naar deze site , waar ik het script vandaan heb.

Zoals het script nu is (zie voorbeeld op die site) verschuift het contentframe (de movieclip die deze code bevat) netjes omhoog/omlaag als er op 1 van de 7 knoppen wordt geklikt, waarbij in de mask waarachter de movieclip beweegt het bijbehorende icoontje wordt laten zien.

Wat ik wil is dat er bij een onMouseOver het contentmovieclipje beweegt (dus ipv bij een onRelease). Dat heb ik inmiddels voor elkaar gekregen (door onRelease te vervangen door onRollOver).
Het enige wat er nu nog moet gebeuren is dat als je "mouse out" van een knop het contentmovieclipje teruggaat naar de positie die hoort bij de knop waar het laatst op geklikt is.
Dus: stel je klikt op de knop met label pix, het contentmovieclipje verschuift zijn y-positie met -280 pixels. Maar als je dan met je muis over bijvoorbeeld news gaat (de content verplaatst zich dan weer) en je gaat daarna met je muis over geen enkele knop meer (dus je "mouse out"), dan moet de content terug gaan naar -280 (dus naar het pix icoontje).
Dat laatste gebeurt nu dus niet, de content blijft staan op de positie van de bijbehorende knop waar de muis het laatst overheen gegaan is.

Ik hoop dat het nu duidelijk is...ik denk niet dat ik het duidelijker kan uitleggen.

De mensen die alleen al de moeite nemen dit allemaal te lezen ben ik zeer dankbaar, de mensen die dan ook nog s met een oplossing komen ben ik ontzettend dankbaar

Laatst gewijzigd op 25-10-2005 om 08:35.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 04:49
Chilli Dude
Chilli Dude is offline
haha zozo dat is denk nog niet eens zo makkelijk...

wat je moet je doen is je buttons een variable meegeven...en wanneer je dan rollout doet dan moet hij naar die variable kijken terug springen...hmm ik ga er is ff over nadenken
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 08:21
Nijpjes
Nijpjes is offline
Dat doet me deugd. Je komt in de "met dank aan"-lijst te staan als je een werkende code weet te bedenken .

Ik zat zelf aan zoiets te denken:
Per knop moet de code uit 3 delen bestaan:
  1. Een deel dat zegt dat als er op de knop geklikt wordt (onRelease) de content een bepaalde y-positie krijgt.
  2. En een deel dat het onRollOver element bevat die de content een nieuwe (tijdelijke) positie toewijst.
  3. En een deel dat het onRollOut element bevat om er voor te zorgen dat de content de oude positie van de laatste onRelease krijgt...
Dus: eerst moet in de code verteld worden wat er moet gebeuren bij een onRelease, met "endY" als variabele denk ik.
Daarna moet er een vergelijkbaar stukje code komen die verteld wat er moet gebeuren bij een onRollOver, ik denk met een andere variabele "rollY" ofzo, alleen moet deze variabele wel in dezelfde formule gebruikt worden:
Code:
	_x += (endX-_x)/div;
	_y += (endY-_y)/div;
En dat is denk ik het moeilijkste...dan moet je "and" ofzo gaan gebruiken
En tenslotte een stukje code die zegt wat er moet gebeuren bij een onRollOut, namelijk de "rollY" variabele krijgt dan de waarde van "endY" zodat de content teruggaat naar zijn laatste onRelease positie...

Ik heb geen idee of dit een efficiente methode is en of het uberhaupt haalbaar is...maar met mijn beperkte kennis is dit het enige wat ik kan bedenken...

Owja, en ik heb alleen 's avonds de mogelijkheid het uit te proberen, omdat ik hier op stage geen Flash heb...

Laatst gewijzigd op 25-10-2005 om 08:35.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 08:34
Nijpjes
Nijpjes is offline
Oew, ik heb nog s over je voorstel gedacht:
Citaat:
wat je moet je doen is je buttons een variable meegeven...en wanneer je dan rollout doet dan moet hij naar die variable kijken terug springen...
En dat klinkt veel makkelijker. Als noob denk ik dan:
Je zet een constante waarde in de knop (de y-positie van de bijbehorende content, bijvoorbeeld "buttonY"). In de content zet je dan bij een
_root.knopnaam.onRelease endY = buttonY
_root.knopnaam.onRollOver endY = waarde (niet verwijzen naar die buttonY)
_root.knopnaam.onRollOut endY = buttonY

Alleen moet de onRollOver een soort van voorrang krijgen t.o.v. onRelease en onRollOut...

Pff, nouja, ik laat het aan jou over Chilli Dude...
Oud 25-10-2005, 18:02
Chilli Dude
Chilli Dude is offline
mja ik kan ook alleen s'avonds want overdag op me stage geen tijd om dit te fiksen kan je mij misschien je .fla mailen?
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 20:40
Nijpjes
Nijpjes is offline
rechts aan (right on) dude...
Oud 25-10-2005, 22:22
Chilli Dude
Chilli Dude is offline
zelda <3 oh ehm ik ga ff t script bekijken het gaat om die dingen onderaan neem ik aan?
Met citaat reageren
Oud 26-10-2005, 08:28
Nijpjes
Nijpjes is offline
Ja, t script staat in dat onderste mask.
Gisteren heb ik nog wat dingen geprobeerd, en misschien is het een idee om ipv een onRollOut een "if get.mouse.position.x > 200" (dit zal waars niet actionscript verantwoord zijn, maar je snapt het non?). Dus dat de content terugspringt naar de laatste onRelease als de muis een bepaalde x-waarde overschrijd.
Jammer dat ik hier vanmorgen pas opkwam, anders had ik het nog kunnen proberen.
Oud 26-10-2005, 20:56
Nijpjes
Nijpjes is offline
Chilli Dude, het is me gelukt! Ik hoop niet dat je heel hard bezig was ofzo...toch bedankt voor de moeite.
Jij hebt wel een plaatsje in mijn "thanks to:" lijst verdient

Dit is de werkende code:
Code:
onClipEvent (load) {
	_x = 0;
	_y = 0;
	terug = 0;
	div = 5; 
}
	_x += (endX-_x)/div;
	_y += (endY-_y)/div;

_root.news.onRollOver = function() {
		endX = 0;
		endY = 0;
	};
	_root.bio.onRollOver = function() {
		endX = 0;
		endY = -70;
	};
	_root.footage.onRollOver = function() {
		endX = 0;
		endY = -140;
	};
	_root.clips.onRollOver = function() {
		endX = 0;
		endY = -210;
	};
	_root.pix.onRollOver = function() {
		endX = 0;
		endY = -280;
	};
	_root.contact.onRollOver = function() {
		endX = 0;
		endY = -350;
	};
	_root.links.onRollOver = function() {
		endX = 0;
		endY = -420;
	};
	_root.news.onRelease = function() {
		terug = 0;
	};
	_root.bio.onRelease = function() {
		terug = -70;
	};
	_root.footage.onRelease = function() {
		terug = -140;
	};
	_root.clips.onRelease = function() {
		terug = -210;
	};
	_root.pix.onRelease = function() {
		terug = -280;
	};
	_root.contact.onRelease = function() {
		terug = -350;
	};
	_root.links.onRelease = function() {
		terug = -420;
	};
	if (_xmouse > 185) {
		endY = terug;
	}	
	else if (_xmouse < 1) {
		endY = terug;
	}
	if (_ymouse > 480) {
		endY = terug;
	}
	else if (_ymouse < -310) {
		endY = terug;
	}
}
Oud 26-10-2005, 23:37
Chilli Dude
Chilli Dude is offline
netjes netjes, hmnee was nog niet heel erg er aanbegonnen maar wel begin gemaakt en kwam idd op t zelfde neer als wat jij daar hebt goed dat je het zelf heb gefixt! Leer je veel van
Met citaat reageren
Oud 27-10-2005, 09:17
Nijpjes
Nijpjes is offline
Sjit ja...en je voelt je ook ff heel erg goed
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten