Voor mijn part hoef je niet meer op Amerika te hakken. Ook al ben ik geen voorstander van Bush, zijn beleid of Amerika, vind ik dat het de laatste jaren wel een beetje schoppen tegen een dood paard is. Ongeveer hetzelfde niveau als grapjes maken over NS-treinen die te laat zijn. Het klopt allemaal wel ergens, maar het is ook te makkelijk en niet meer leuk.
Ik vind 'Nederland veramerikaanst' dan ook een enorme dooddoener als begin van je artikel. In 1970 zou zoiets nog kunnen (is het waarschijnlijk ook honderden keren gedaan), maar nu heeft het weinig waarde als knallende opening.
Het grootste probleem van je betoog is denk ik dat je twee zaken tegelijk wilt behandelen. Enerzijds het tweeledige voorstel van de LPF om rechtzaken uit te zenden en anderzijds het strafrechtsysteem of de zwaarte van de straffen. Je hopt daarom heen en weer van onderwerp naar onderwerp en dat wordt verwarrend voor de lezer, waardoor je betoog minder sterk staat. Denk maar aan iemand die gespreid met zijn benen op twee oevers van een sloot staat en tegelijk iets met zijn handen moet doen.
Ook qua stijlmiddelen schort er nog wat aan. Een uitspraak als "Vreemd genoeg is het aantal criminele activiteiten juist daar erg hoog" is een insinuatie, niet veel meer. De lezer die dat doorziet, heeft gelijk al minder zin om het met je eens te zijn.
De paragraaf die begint met de uitspraak van Eerdmans bestaat op dat citaat en één laatste zin alleen maar uit semi-retorische vragen. Eén of twee kunnen een effect hebben, maar zoveel werkt eerder vermoeiend dan uitdagend. Zeker als je daarna één-tweetjes als "Zijn onze straffen te laag? Ja, ik vind van wel" gaat maken is dat raar. Na al die eerdere vragen verwacht de lezer dat je het er weer niet mee eens bent. Het lijkt inconsequent, en dat komt alleen maar door de vorm.
Je uitsmijer, de crimineel met make-up, is wel leuk geprobeerd en komt een stuk in de goede richting, maar mist toch effect. Enerzijds omdat je het kort ervoor weer hebt over deskundige rechters, waardoor de uitsmijter als het ware uit de lucht komt vallen en anderzijds omdat hij niet sterk genoeg is. Er zijn nog wel leukere dingen die je kunt verzinnen die zo'n televisierechtzaak tot gevolg kan hebben.
Inhoudelijk wil ik ook even reageren.
Ik vind ook dat het voorstel van de LPF, wederom, op stront slaat. Ik begin een lijn te zien als het om LPF-voorstellen gaat. Rechtzaken op televisie zouden weinig bijdragen aan de samenleving. Buiten dat het enorm saai zal blijken te zijn voor de normale burger (geen "You want the truth? You can't handle the truth!"), maar eindeloos geneuzel van moeilijke woorden met een hoog wegzap-gehalte. Niets iets waar veel LPF-aanhangers op zitten te wachten, me dunkt.
De educatieve waarde ervan is dan ook nul. Wie inzicht wil krijgen in onze rechtstaat, kijkt maar eens naar de publieke zenders, of overdag naar de Tweede Kamerdebatten. Dan krijg je inzicht in de rest van het politieke systeem er gratis bij. Het feit dat vrijwel niemand dit doet, lijkt me een indicatie.
Verder is het idee van een jury uit het volk natuurlijk belachelijk. Als er één groepering is geweest die de afgelopen jaren bewezen heeft dat democratie niet werkt omdat mensen te dom zijn, is het wel de LPF. Ik snap nog steeds niet waarom mensen die twee (2!) keer op de LPF stemden nog steeds stemrecht hebben. Mensen zijn te dom en wanneer je domme mensen over gevangenisstraf of leven en dood (LPF was voor een doodstraf, toch?) laat kiezen, heb je geen rechtsysteem meer, maar een woeste horde Hart van Nederland-kijkers met brandende fakkels en hooivorken.
Wat betreft je voorstel over zwaardere straffen verkeer ik in dubio. Ik weet niet of een mens er beter van wordt als je hem twintig jaar opsluit in het gezelschap van andere criminelen. Het klinkt meer als een verplichte studietijd om na de uitgezeten straf met frisse crmininele vaardigheden en een flinke hekel aan het rechtsysteem weer op pad te gaan. Ik betwijfel of dat pad recht zal zijn.
Een goed alternatief voor gevangenistraf heb ik natuurlijk niet, maar goed. Dat betekeny nog niet dat ik geen commentaar mag leveren op het huidige systeem.
LUH-3417