Oud 18-12-2005, 15:46
I love stars
I love stars is offline
Ik had het met iemand over onderkoeling ( een discussie).

Hij zegt dat het niet waarschijnlijk is om in onderkoeling fase 1 te komen bij een uur stil staan in de sneeuw ( afentoe sneeuwt / hagelt/ regent het nog een beetje) en een matige wind en een tempertatuur van - 3 graden.
Maar ik rilde over hele lichaam, had gevoel om door knieen heen t e zakken, werd heel erg moe en had het gevoel toen ik me veters wilde stikken om om te vallen. Kan dit een eerste fase van onderkoeling zijn, of valt het nog wel mee en overdrijf ik. Kan je door de kou ook duizelig worden?

En dan nog een vraagje bij wanneer begint een mens niet te rillen? Bij welke inwendige temperatuur , kan alleen vinden dat je bij fase 1 begint te rillen maar ik denk dat een mens wel eerder rilt.
Oud 18-12-2005, 15:50
Verwijderd
Van die fasen weet ik geen zak, maar je kunt best onderkoeld raken onder die omstandigheden, afhankelijk van hoeveel kleding je aan hebt. Kijk maar eens naar dat geval na het festival Dance Valley, enkele jaren geleden, toen raakten tientallen mensen onderkoeld na urenlang door de stromende regen te hebben gelopen, toen vroor het echt niet.

Je begint normaal gesproken met rillen zodra je zenuwen signaleren dat het gevaar bestaat dat je lichaamstemperatuur een klein beetje daalt, het systeem is zo goed dat je lichaamstemperatuur vaak constant te houden is, zelfs bij redelijk grote temperatuurveranderingen.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2005, 15:53
I love stars
I love stars is offline
Fase 1: toename van lichamelijke en psychische activiteiten. Inwendige lichaamstemperatuur < 35º Celsius.
Verschijnselen:
- bleek
- rillen
- uitputting
- coördinatieverlies
- snelle hartfrequentie
- snelle diepe ademhaling
- verward, suf tot agressief

Fase 2: afname van lichamelijke en psychische activiteiten. Inwendige lichaamstemperatuur tussen 34 en 30º Celsius.
Verschijnselen:
- geen pijn
- zwakke pols
- langzame en onregelmatige hartslag
- slaperig, maar nog wel te wekken
- star gezicht en spierstijfheid
- onregelmatige ademhaling
- rillen stopt

Fase 3: optreden van verlamming. Inwendige lichaamstemperatuur tussen 30 en 27º Celsius.
Verschijnselen:
- bewusteloos (niet te wekken)
- wijde doch reagerende pupillen
- nauwelijks te voelen pols
- lange adempauzes
- ernstige hartritmestoornissen kunnen optreden

Fase 4: schijndood/dood. Inwendige lichaamstemperatuur tussen 27 en 24º Celsius.
Verschijnselen:
- geen pupilreflex
- geen merkbare pols
- ademstilstand

Laatst gewijzigd op 18-12-2005 om 18:25.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2005, 16:03
remy476
remy476 is offline
hmmm van die fases wist ik nix maar je kunt idd onderkoelt geweest zijn....hangt wel van meer dingen af zoals je eetpatroon enz..
Oud 18-12-2005, 16:04
Verwijderd
Wat maakt het uit dan?
Met citaat reageren
Oud 18-12-2005, 16:12
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
remy476 schreef op 18-12-2005 @ 17:03 :
hmmm van die fases wist ik nix maar je kunt idd onderkoelt geweest zijn....hangt wel van meer dingen af zoals je eetpatroon enz..
Ik had die dag 's ochtends 2 broodjes gegegeten en verder nog niks en het was rond 1 tot 2 uur dat ik daar stond.

@ Perseus wat bedoel je? Waarom ik dit wil weten. Discussie en nieuwgierigheid.
Oud 18-12-2005, 16:53
duivelaartje
duivelaartje is offline
Volgens mij begint je lichaam al zo te reageren als de lichaamstemperatuur tussen de 35 en 37 graden ligt. Want dat is al laag, zelfde als met koorts eigenlijk (maar daar gaat de temp. natuurlijk omhoog). Volgens mij begin je al met kippenvel bij 36,8 graden ofzo, dus bij 35 graden zit je toch wel te klappertanden een hevig met je benen te trillen.

Zal misschien op het randje zijn geweest, maar als ik het echt heel koud heb reageer ik ook zo. Kan me niet voorstellen dat dat al onderkoeling is. (Kan me natuurlijk vergissen. )
Met citaat reageren
Oud 18-12-2005, 16:54
Roos
Roos is offline
Citaat:
I love stars schreef op 18-12-2005 @ 17:12 :
Ik had die dag 's ochtends 2 broodjes gegegeten en verder nog niks en het was rond 1 tot 2 uur dat ik daar stond.

@ Perseus wat bedoel je? Waarom ik dit wil weten. Discussie en nieuwgierigheid.
Nou ja misschien zat je wel in fase 1 dan ja als jij je herkent in die symptomen.
Oud 18-12-2005, 18:20
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 18-12-2005 @ 17:53 :
Volgens mij begint je lichaam al zo te reageren als de lichaamstemperatuur tussen de 35 en 37 graden ligt. Want dat is al laag, zelfde als met koorts eigenlijk (maar daar gaat de temp. natuurlijk omhoog). Volgens mij begin je al met kippenvel bij 36,8 graden ofzo, dus bij 35 graden zit je toch wel te klappertanden een hevig met je benen te trillen.

Zal misschien op het randje zijn geweest, maar als ik het echt heel koud heb reageer ik ook zo. Kan me niet voorstellen dat dat al onderkoeling is. (Kan me natuurlijk vergissen. )
Ik heb het nog nooit zo koud gehad vandaar

Ben een keer bij - 11 bijna van mn fiets gevallen van vermoeidheid maar zelfs toen had ik het niet zo koud.
Oud 18-12-2005, 18:27
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Roos schreef op 18-12-2005 @ 17:54 :
Nou ja misschien zat je wel in fase 1 dan ja als jij je herkent in die symptomen.

Fase 1: toename van lichamelijke en psychische activiteiten. Inwendige lichaamstemperatuur < 35º Celsius.
Verschijnselen:
- bleek -> had geen spiegel
- rillen -> zekers heel lichaam
- uitputting -> ja heel erg moe
- coördinatieverlies -> ook lopen ging moeilijk , gevoe ev. te verliezen.
- snelle hartfrequentie -> geen idee
- snelle diepe ademhaling -> geen idee
- verward, suf tot agressief -> erg suf

maar de symtomen vallen nu toch wel mee behalve <35 graden ( kan ik me eerlijk gezegt ook niet voorstellen)

maar ik stel deze vraag meer uit interesse, mag dat?
Oud 18-12-2005, 18:30
Verwijderd
Bij een droge lucht en zonder kleding kan je lichaam zichzelf op een acceptabele kerntemperatuur houden bij een luchttemperatuur tussen de 12 en de 50 graden celcius. Bij een vochtige lucht worden die grenzen nauwer, als je kleding draagt komt de ondergrens lager te liggen afhankelijk van hoe veel je aan hebt.
Ik weet niet of je hier iets aan hebt
Met citaat reageren
Oud 18-12-2005, 18:58
juno
juno is offline
Dus voortaan je das om en je muts op! En laat die naveltruitjes ook maar liggen tot het weer fatsoenlijk weer is voor onfatsoenlijke uitdossingen, blijkbaar werkt jouw interne thermostaat niet zo goed en ben je snel koud.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2005, 20:42
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
juno schreef op 18-12-2005 @ 19:58 :
Dus voortaan je das om en je muts op! En laat die naveltruitjes ook maar liggen tot het weer fatsoenlijk weer is voor onfatsoenlijke uitdossingen, blijkbaar werkt jouw interne thermostaat niet zo goed en ben je snel koud.
Nee ik heb het normaal met dezelfde kleding altijd snikheet als ik naar schoolfiets en het is dan vaak stormachtig met regen of -1. Zelfs met -1 heb ik vaak een handschoenen aan en ik merk er weinig van.

Maar een das draag ik nooit en zal ik ook niet snel dragen. Een muts draag ik soms.

Ik had een t-shirt een trui en een dikke winterjas aan en een broek en handschoenen aan. Maar het leek gewoon alsof ik die dag geen warmte kon vast houden zelfs thuis met kamertemp. 20 had ik het met vest en alles nog koud .
Oud 18-12-2005, 21:48
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 18-12-2005 @ 17:53 :
Volgens mij begin je al met kippenvel bij 36,8 graden ofzo,

Wat een onzin, 36,8 is echt niet laag, dat is een hele normale temperatuur. Ik dacht dat de temperatuur van een gezond mens tussen de 36 en 37,5 ligt.

@ I Love Stars, misschien heb je last van een beginnende verkoudheid als je het nu koud hebt en normaal warm, het heerst nl.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2005, 22:01
Verwijderd
of je kippenvel krijgt heeft meer met je huidtemperatuur te maken dan met je kerntemperatuur. Je huidtemperatuur is normaal 18-25 graden.

Rillen en kippenvel zijn bedoeld om te voorkomen dat je onderkoeld raakt he

Laatst gewijzigd op 19-12-2005 om 12:03.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2005, 22:13
MTpower
MTpower is offline
Ik zie nergens staan kippenvel, gapen, kleur van de huid.
Wat ik bij EHBO wel geleerd heb.
Daar heb ik sowieso die fases niet gehad
En dat je het gewoon koud hebt wil niet zeggen dat je ook onderkoelt geweest bent
Onderkoeling is een vrij zwaar iets, dat raak je niet zomaar.
Het komt het meest voor onder drenkelingen die lange tijd in water van <25°C hebben gelegen of bij mensen die in een sneeuwstorm terecht komen.
Als je gewoon op straat loopt met je kleertjes aan zal je echt niet zomaar onderkoeld raken, of er is iets serieus mis met je lichaam.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2005, 13:44
Flip!
Flip! is offline
Ik weet niet of het al gezegd is, maar het rillen is wel een goed teken. Daarmee wil je lichaam zeggen dat je het weer warm moet krijgen. Als je rilt, probeert je lichaam de temperatuur weer omhoog te krijgen. Dus stel je bent onderkoeld, trek dan niet al te veel lagen aan, of leg niet al te veel dekens over je heen, maar zorg dat je nog rilt.
Oud 19-12-2005, 18:39
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
MTpower schreef op 18-12-2005 @ 23:13 :
Ik zie nergens staan kippenvel, gapen, kleur van de huid.
Wat ik bij EHBO wel geleerd heb.
Daar heb ik sowieso die fases niet gehad
En dat je het gewoon koud hebt wil niet zeggen dat je ook onderkoelt geweest bent
Onderkoeling is een vrij zwaar iets, dat raak je niet zomaar.
Het komt het meest voor onder drenkelingen die lange tijd in water van <25°C hebben gelegen of bij mensen die in een sneeuwstorm terecht komen.
Als je gewoon op straat loopt met je kleertjes aan zal je echt niet zomaar onderkoeld raken, of er is iets serieus mis met je lichaam.
Kleur van de huid is dat niet een symptoom van een bevriezingswond , een plaatselijke bevriezing?

Zal wel niet onderkoel zijn geweest. Maar had het wel heel koud. Maar stel dat ik alleen was geweest en had nog een half uur moeten staan. Dan was ik dus omgevallen en uiteindelijk inslaap gevallen -> dan was het wel mis geweest. ( maar ja stel dat zeg je niks mee)
Oud 19-12-2005, 18:52
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Bloem schreef op 18-12-2005 @ 22:48 :
Wat een onzin, 36,8 is echt niet laag, dat is een hele normale temperatuur. Ik dacht dat de temperatuur van een gezond mens tussen de 36 en 37,5 ligt.
Kan ook 36,3 zijn geweest.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2005, 19:13
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 19-12-2005 @ 19:52 :
Kan ook 36,3 zijn geweest.
Dan is het nog niet overdreven laag.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2005, 19:45
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Bloem schreef op 19-12-2005 @ 20:13 :
Dan is het nog niet overdreven laag.
Ik denk dat ik dan echt wel kippenvel ga krijgen en ga rillen.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2005, 20:15
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
I love stars schreef op 19-12-2005 @ 19:39 :
Kleur van de huid is dat niet een symptoom van een bevriezingswond , een plaatselijke bevriezing?

Zal wel niet onderkoel zijn geweest. Maar had het wel heel koud. Maar stel dat ik alleen was geweest en had nog een half uur moeten staan. Dan was ik dus omgevallen en uiteindelijk inslaap gevallen -> dan was het wel mis geweest. ( maar ja stel dat zeg je niks mee)
Bevriezingswond is gelijk aan een brandwond
Bij lichte onderkoeling wordt de huid blauw achtig, vooral goed te zien bij de handen en de lippen.
Bij zwaardere onderkoeling wordt de kleur wat doffer en lijkt het of het onder de huid zit, als dit het geval is voelt degene die onderkoelt is meestal de kouw niet meer en dat is geen goed teken
Met citaat reageren
Oud 19-12-2005, 20:18
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Flip! schreef op 19-12-2005 @ 14:44 :
Ik weet niet of het al gezegd is, maar het rillen is wel een goed teken. Daarmee wil je lichaam zeggen dat je het weer warm moet krijgen. Als je rilt, probeert je lichaam de temperatuur weer omhoog te krijgen. Dus stel je bent onderkoeld, trek dan niet al te veel lagen aan, of leg niet al te veel dekens over je heen, maar zorg dat je nog rilt.
Je moet zorgen dat je zo weinig mogelijk warmte verliest, een isolatiedeken is dus heel goed, maar niet iedereen heeft dit bij de hand.
Een gewone deken werkt ook uitstekend, als je maar zorgt voor isolatie zodat je geen onnodige warmte verliest.

Rillen is inderdaad een teken dat je lichaam op temperatuur probeert te komen, net zoals klappertanden/kippenvel/veel gapen.

Iets warms drinken kan prettig aanvoelen voor degene die onderkoelt (aan het raken) is, maar echt effect heeft het niet.
Alcohol is een big nono
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 17:27
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Bloem schreef op 18-12-2005 @ 22:48 :
@ I Love Stars, misschien heb je last van een beginnende verkoudheid als je het nu koud hebt en normaal warm, het heerst nl.
Ik ben altijd verkouden als het buiten koud is. Oftewel ben nu al iets meer dan een maand (licht) verkouden.
(heb nu de hele tijd van dat witte slijm in mn mond )
Maar dit jaar valt de verkoudenheid reuze mee in vergelijking van vorig jaar.

Vorig jaar , erg verkouden ( 3 maanden lang ofzo), 2 maal een voorholte ontsteking . En jaar daarvoor gewoon 3 maanden zwaar verkouden.

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten