Oud 18-01-2006, 15:44
langejongen
langejongen is offline
Hallo,

Ik had net een discussie met m'n moeder over sterfte van ongeboren kinderen omdat we hoorden van een echtpaar waar een ongeboren kind gestorven was in de moederschoot. We waren het er over eens dat dat nog regelmatig voorkomt, en hoe dat zou komen. We dwaalden wat af en kwamen uit bij de vraag waarom steeds meer mensen kanker of andere ziekten krijgen. Vroeger hadden minder mensen kanker dan nu. Ook overgewicht was er ook wel, maar waarschijnlijk minder dan nu. Tegenwoordig zijn hart- en vaatziekten een alsmaar groter wordend probleem.
Welke medische verklaring is er voor al die feiten?Is het een welvaartsprobleem, ligt het aan ons onrustiger leefpatroon,klimaat,voedsel enz. enz??
Ik ben benieuwd.
Oud 18-01-2006, 15:49
snoopy
snoopy is offline
ongezond eten (zowel veel vet als minder groente enzo)
roken
drinken
Oud 18-01-2006, 15:51
Verwijderd
Als dat voor 100% bekend was, dan waren de problemen waarschijnlijk al minder groot...meer en ongezonder eten en minder bewegen en dingen als uitlaatgassen ed helpen er wel aan mee dat er nu ziektes die er (meer) zijn dan vroeger. Omgekeerd is het natuurlijk ook zo dat er vroeger ook ziektes waren die nu amper meer voorkomen. Ik denk dat het gewoon afhankelijk is van hoe mensen leven ed.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 15:54
Anno2007
Anno2007 is offline
misschien kwam het vroeger ook wel veel voor, maar was het toen nog niet bekent ofzow?
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 15:55
Verwijderd
Ik denk dat mensen nu idd ongezonder leven, gemiddeld ouder worden en ik denk ook dat we nu veel meer ziektes kunnen vaststellen en herkennen. Misschien hadden mensen vroeger wel hart- en vaatziekten, of kanker, maar werd dat gewoon niet gevonden omdat ze niet wisten waar ze naar moesten zoeken.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 15:56
langejongen
langejongen is offline
Citaat:
Kwieltje schreef op 18-01-2006 @ 16:54 :
misschien kwam het vroeger ook wel veel voor, maar was het toen nog niet bekent ofzow?
10 jaar geleden ook??

Wat is de definitie van vroeger. Over hoeveel jaren terug praat je als je vroeger zegt.
Oud 18-01-2006, 15:59
Verwijderd
Citaat:
langejongen schreef op 18-01-2006 @ 16:56 :
10 jaar geleden ook??

Wat is de definitie van vroeger. Over hoeveel jaren terug praat je als je vroeger zegt.
Was er 10 jaar geleden dan zoveel minder kanker? Zoveel minder hart- en vaatziekten?
Als ik vroeger zeg, dan bedoel ik minimaal iets van 50 jaar geleden. Jij?
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 15:59
snoopy
snoopy is offline
oh ja, dit hoorde ik ook laatst:
kanker is een ouderdomsziekte. Vroeger gingen mensen aan vanalles dood waar ze nu niet meer aan doodgaan.
Iedereen zou doodgaan aan kanker als ze niet ergens anders aan doodgingen (eh... snappie?)
Vroeger (dus zo'n 50-100 jaar geleden) werden mensen gewoon minder oud en hadden ze voor een aantal ziektes geen geneesmiddelen, vandaar.
Oud 18-01-2006, 16:01
Mara
Mara is offline
Het zijn welvaartsziekten.

Vroeger at men gezonder, bewoog men meer (ook door het soort werk, tegenwoordig meer kantoorbanen).

Ook wordt men tegenwoordig veel ouder en is de kans op kanker dus gewoon veel groter.

Het lijkt ook meer omdat er tegenwoordig veel meer aandacht aan besteed wordt en het bespreekbaar geworden is.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 16:18
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
MeelFriek schreef op 18-01-2006 @ 17:01 :
Het lijkt ook meer omdat er tegenwoordig veel meer aandacht aan besteed wordt en het bespreekbaar geworden is.
en vooral ook dat ze er meer van weten. De wetenschap gaat hard, worden veel onderzoeken gedaan.

@ts: Het is niet raar dat er nog steeds (nogeboren) of jonge kinderen dood gaan hoor.

Laatst gewijzigd op 18-01-2006 om 16:20.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 16:24
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
snoopy schreef op 18-01-2006 @ 16:59 :
oh ja, dit hoorde ik ook laatst:
kanker is een ouderdomsziekte. Vroeger gingen mensen aan vanalles dood waar ze nu niet meer aan doodgaan.
Iedereen zou doodgaan aan kanker als ze niet ergens anders aan doodgingen (eh... snappie?)
Vroeger (dus zo'n 50-100 jaar geleden) werden mensen gewoon minder oud en hadden ze voor een aantal ziektes geen geneesmiddelen, vandaar.
Dit ja. Bijna iedereen ontwikkelt vroeg of laat kanker. Alleen zijn de meeste mensen al dood voordat kanker dat uiteindelijk stadium heeft bereikt.

Tegenwoordig zijn veel ziektes uitgesloten en komt kanker steeds meer aan de orde. Natuurlijk komt het ook door onze lifestyle.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 16:41
langejongen
langejongen is offline
Citaat:
Ieke schreef op 18-01-2006 @ 17:18 :
....@ts: Het is niet raar dat er nog steeds (nogeboren) of jonge kinderen dood gaan hoor.
Dat hoor je mij ook niet zeggen. Het blijft natuur, hoe goed we ook ons best doen op het punt van prenetale zorg e.d. Onze discussie begon met het waardoor van dode ongeboren kinderen en vervolgens over het waardoor van kanker/overgewicht/hart- en vaatziekten enz.
Oud 18-01-2006, 17:10
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Door de eet gewoontes. Maar vroeger waren er veel andere ziektes die veel voorkwamen en nu niet meer.
Oud 18-01-2006, 18:44
Experiment
Experiment is offline
Mensen worden ouder --> door ouderdom gaan je cellen sneller muteren (dus bij celdeling gaat er iets mis), hierdoor kan kanker ontstaan.

Vroeger stierven mensen al voordat de cellen zo oud waren dat ze gingen muteren, aan allerlei andere ziekten/gebrek.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 19:21
Roos
Roos is offline
Mensen worden ouder en kanker is over het algemeen een 'ouderdomsziekte'. Kanker wordt steeds vaker opgespoord. Denk maar aan het screeningsprogramma voor baarmoederhalskanker en borstkanker. Sommige risicofactoren (zoals roken) komen vaker voor dan vroeger (ligt eraan wat je als 'vroeger' definieert).

Sterfte van ongeboren kinderen zal helaas altijd voor blijven komen door mutaties of chromosomale afwijkingen van het kindje. Dat kan je niet voorkomen. Wel is het zo dat de kans toeneemt als de moeder een bepaalde lifestyle aanhangt (roken, drugs, bepaalde medicijnen nemen).
Oud 18-01-2006, 20:22
LOLA3000
LOLA3000 is offline
offtopic
Knap dat jullie er gewoon zo over kunnen vertellen. Ik barst al bijna in janken uit als ik het woord kanker hoor. Ik heb het idee dat iedereen in mijn omgeving het krijgt en ben voortdurend doodsbang om het zelf te krijgen. Maar misschien ga ik nou te veel neigen naar het psychologie-forum.
Oud 18-01-2006, 21:18
Verwijderd
Citaat:
Roos schreef op 18-01-2006 @ 20:21 :
Mensen worden ouder en kanker is over het algemeen een 'ouderdomsziekte'. Kanker wordt steeds vaker opgespoord. Denk maar aan het screeningsprogramma voor baarmoederhalskanker en borstkanker. Sommige risicofactoren (zoals roken) komen vaker voor dan vroeger (ligt eraan wat je als 'vroeger' definieert).
Nou, 'vroeger' als in de periode tot een jaar of vijftig geleden is eigenlijk vooral de oorzaak dat er nu heel veel mensen doodgaan aan longkanker. Immers, roken is vooral in de jaren vijftig enorm gepromoot, gratis sigaretten op feestjes, alle docenten op school en presentatoren op televisie e.d. rookten gewoon tijdens het werk. Mensen die toen begonnen en nu twintig, dertig jaar roken en longkanker krijgen, vallen nu op, lijkt mij een verklaring.

En bijvoorbeeld bij mannen komt prostaatkanker gewoon heel vaak voor boven een bepaalde leeftijd. Als je door andere omstandigheden die leeftijd niet haalt blijft die vorm van kanker op latere leeftijd dus onopgemerkt, en zie je die ook niet terug in de statistieken. En als je nog verder terug kijkt vroeger, echt tot het punt waarop de medische wetenschap nog nauwelijks serieus ontwikkeld was, dan kun je vast ook wel een hoop 'natuurlijke overlijdens' achteraf terugvoeren tot een vorm van kanker, alleen kon het destijds niet gediagnosticeerd worden.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 22:28
Roos
Roos is offline
Citaat:
LOLA3000 schreef op 18-01-2006 @ 21:22 :
offtopic
Knap dat jullie er gewoon zo over kunnen vertellen. Ik barst al bijna in janken uit als ik het woord kanker hoor. Ik heb het idee dat iedereen in mijn omgeving het krijgt en ben voortdurend doodsbang om het zelf te krijgen. Maar misschien ga ik nou te veel neigen naar het psychologie-forum.
Heb je er ervaringen mee in je omgeving? Dan is het logisch dat het een moeilijk onderwerk voor je is. Het is ook een vreselijke ziekte. Gelukkig zie je ook mensen die kanker overwinnen en nog heel wat jaren kunnen genieten van hun leven!
Bang zijn voor de dood of voor een ziekte is overigens niet abnormaal, dit hebben meer mensen dan je denkt. Misschien stelt het je wat gerust dat maar weinig mensen op jouw leeftijd kanker krijgen. Zolang je geen klachten hebt, is er eigenlijk geen reden om je zorgen te maken.

(overigens studeer ik Geneeskunde, dus tijdens sommige blokken zeg ik wel 50x per dag kanker, niet op een scheldende manier overigens )

En nare, uitstekende uitleg, had het niet beter kunnen doen, weet je zeker dat je toch geen junior docent wilt worden?
Oud 19-01-2006, 18:40
Verwijderd
Ik vraag me sowieso af waardoor mensen kanker krijgen.
Mijn moeder is 4 jaar geleden overleden aan leverkanker en ik begrijp echt niet hoe dat kon gebeuren. Ze was heel gezond en gebruikte geen medicijnen ofzo, ze sportte genoeg, ze gebruikte geen drugs, ze had geen overgewicht, ze at gezond en ze was nooit ziek(ze kende onze huisarts neit eens voordat ze ziek werd door de kanker). Niemand die de oorzaak vast kon stellen.

Ik denk niet dat het een welvaartsziekte is, kanker komt overal voor. Dat het een ouderdoms ziekte is lijkt me al helemaal onzin. Er zijn erg veel kinderen die kanker hebben. Misschien lopen ouderen meer risico, maar dat wil nog niet zeggen dat het een ouderdomsziekte is.

Laatst gewijzigd op 19-01-2006 om 18:45.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 18:42
Verwijderd
Citaat:
LOLA3000 schreef op 18-01-2006 @ 21:22 :
offtopic
Ik had het er ook moeilijk mee moet ik zeggen. Bij sommige reacties lijkt het net alsof het de eigen schuld is van de personen met kanker .
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 19:22
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Blush schreef op 19-01-2006 @ 19:40 :
Ik vraag me sowieso af waardoor mensen kanker krijgen.
Mijn moeder is 4 jaar geleden overleden aan leverkanker en ik begrijp echt niet hoe dat kon gebeuren. Ze was heel gezond en gebruikte geen medicijnen ofzo, ze sportte genoeg, ze gebruikte geen drugs, ze had geen overgewicht, ze at gezond en ze was nooit ziek(ze kende onze huisarts neit eens voordat ze ziek werd door de kanker). Niemand die de oorzaak vast kon stellen.

Ik denk niet dat het een welvaartsziekte is, kanker komt overal voor. Dat het een ouderdoms ziekte is lijkt me al helemaal onzin. Er zijn erg veel kinderen die kanker hebben. Misschien lopen ouderen meer risico, maar dat wil nog niet zeggen dat het een ouderdomsziekte is.
Vraag je eens af wat kanker nu eigenlijk is. Het is een ziekte van de cellen. Hor komt die ziekte? Door fouten in het DNA.
Die fouten kan je triggeren (door roken bijv), maar kunnen ook spontaan ontstaan (DNA replicatie is nooit foutloos) of zelfs al aanwezig zijn bij geboorte. Je kan een zo danige afwijking hebben in een bepaald gen dat je als kind al onder de kanker zit, maar ook een mutatie wat ervoor zorgt dat er minder mutatie's nodig zijn om tot kanker te lijden, maar opzichzelf geen kanker veroorzaakt.
Hoe ouder je bent hoe slechter je cellen zijn. Hoe meer DNA schade je hebt en hoe slechter je die kan repareren. Uberhaupt kan niet alle schade gereapereed zijn, dus de kans dat je verkeerde mutatie's hebt is als je 70 bent veel groter dan als je 20 bent.
Kanker is daarom absoluut een ouderdomsziekte. Heel erg veel oude mensen hebben ook kanker, maar wat lang niet altijd gemerkt wordt. Bij oude mensen is het vaak wat rustiger. De cellen delen langzamer en de mensen zijn al dood voordat ze er last van gehad hebben.
Dat het een ouderromsziekte is wil dus absoluut niet zeggen dat jonge mensen of zelfs kinderen het niet kunnen hebben. Het zou ook onlogisch zijn gezien hoe de ziekte in elkaar zit. Maar dat maakt het ook logisch dat de grotste prevalentie van kanker in zijn algemeenheid bij ouderen voorkomt.
Oud 19-01-2006, 19:35
Raven
Raven is offline
Citaat:
Ieke schreef op 19-01-2006 @ 20:22 :
Vraag je eens af wat kanker nu eigenlijk is. Het is een ziekte van de cellen. Hor komt die ziekte? Door fouten in het DNA.
Die fouten kan je triggeren (door roken bijv), maar kunnen ook spontaan ontstaan (DNA replicatie is nooit foutloos) of zelfs al aanwezig zijn bij geboorte. Je kan een zo danige afwijking hebben in een bepaald gen dat je als kind al onder de kanker zit, maar ook een mutatie wat ervoor zorgt dat er minder mutatie's nodig zijn om tot kanker te lijden, maar opzichzelf geen kanker veroorzaakt.
Hoe ouder je bent hoe slechter je cellen zijn. Hoe meer DNA schade je hebt en hoe slechter je die kan repareren. Uberhaupt kan niet alle schade gereapereed zijn, dus de kans dat je verkeerde mutatie's hebt is als je 70 bent veel groter dan als je 20 bent.
Kanker is daarom absoluut een ouderdomsziekte. Heel erg veel oude mensen hebben ook kanker, maar wat lang niet altijd gemerkt wordt. Bij oude mensen is het vaak wat rustiger. De cellen delen langzamer en de mensen zijn al dood voordat ze er last van gehad hebben.
Dat het een ouderromsziekte is wil dus absoluut niet zeggen dat jonge mensen of zelfs kinderen het niet kunnen hebben. Het zou ook onlogisch zijn gezien hoe de ziekte in elkaar zit. Maar dat maakt het ook logisch dat de grotste prevalentie van kanker in zijn algemeenheid bij ouderen voorkomt.

Ik persoonlijk heb wel sterk het vermoeden dat zaken als milieuvervuiling en "rommel" in voedsel wel eens een grotere rol zouden kunnen spelen dan men wil toegeven.

Om over de diskussie over electromagnetische straling maar te zwijgen
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 19:47
Verwijderd
Citaat:
Ieke schreef op 19-01-2006 @ 20:22 :
Ik weet wat kanker is.
Zoals ik zei: als je ouder bent heb je een groter risico om kanker te krijgen, maar er zijn zoooo veel jonge mensen die kanker hebben. Ik ben het er dus niet helemaal mee eens.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 19:55
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Raven schreef op 19-01-2006 @ 20:35 :
Ik persoonlijk heb wel sterk het vermoeden dat zaken als milieuvervuiling en "rommel" in voedsel wel eens een grotere rol zouden kunnen spelen dan men wil toegeven.

Om over de diskussie over electromagnetische straling maar te zwijgen
Dat electromagnetische straling een zeer negatieve invloed op de gezondheid heeft, geloof ik zonder meer. Zover ik weet is het nog nooit wetenschappelijk aangetoont. Mocht dit gebeuren, dan krijgt de overheid forse claims aan hun broek.

Verder zoals Ieke verteld over het ouderdomverhaal . Ik denk dat 90 procent van de mannen boven de 90 jaar wel (prostaat)kanker heeft. Het 'voordeel' is dat op oude leeftijd je cellen erg langzaam groeien. Deze oude mensen (mannen) overlijden ook niet per definitie aan de kanker zelf. De kankerstichting collecteert met de slogan '1 0- de 3 mensen krijgt het'. Dat geloof ik wel, als je alle hoogbejaarde mensen op deze ziekte onderzoekt, gaat het landelijke gemiddelde met sprongen omhoog.
Oud 19-01-2006, 20:02
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 18-01-2006 @ 16:55 :
Ik denk dat mensen nu idd ongezonder leven, gemiddeld ouder worden en ik denk ook dat we nu veel meer ziektes kunnen vaststellen en herkennen. Misschien hadden mensen vroeger wel hart- en vaatziekten, of kanker, maar werd dat gewoon niet gevonden omdat ze niet wisten waar ze naar moesten zoeken.
Dit ja!
Vooral adt mensen ongezonder leven maar toch oud kunnen worden.
Hoe vaak zie je wel niet dat er ongezond wordt gegeten of nauwelijks bewogen wordt. MI is dit erger geworden sinds de laatste jaren.
Daarnaast ouderdom zorgt voor kanker. Mensen worden ouder en er zijn dus meer patienten met kanker.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 20:09
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Citaat:
Blush schreef op 19-01-2006 @ 20:47 :
Ik weet wat kanker is.
Zoals ik zei: als je ouder bent heb je een groter risico om kanker te krijgen, maar er zijn zoooo veel jonge mensen die kanker hebben. Ik ben het er dus niet helemaal mee eens.
Uitzonderingen daargelaten komt kanker toch vooral bij oudere mensen voor. Als je bij mannen boven de 70 jaar gaat kijken heeft 80% waarschijnlijk prostaatkanker, maar er zijn overigens maar weinig mannen die er last van hebben. Kanker bij jongere mensen wordt wel vaak als veel erger en onbegrijpelijker gezien waardoor het voor je gevoel misschien een groot deel inneemt, zeker gezien je eigen ervaringen.

Laat zei mijn docente die met zieke kinderen werkt dat ze het hele gedoe rond kinderen met kanker te overdreven komt. Kanker bij kinderen is natuurlijk ook verschrikkelijk, maar deze kinderen hebben vaak een goede prognose. Dat in tegenstelling tot andere (bijvoorbeeld spierziektes) ziektes, die veel minder in the picture staan. Geef het beestje een naam zeg maar .

Maar om even terug te komen op de vraag TS, het verhaal van experiment is een van de redenen waardoor het meer voorkomt.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 20:59
Verwijderd
Citaat:
*sunrise1986* schreef op 19-01-2006 @ 21:09 :
Uitzonderingen daargelaten komt kanker toch vooral bij oudere mensen voor. Als je bij mannen boven de 70 jaar gaat kijken heeft 80% waarschijnlijk prostaatkanker, maar er zijn overigens maar weinig mannen die er last van hebben. Kanker bij jongere mensen wordt wel vaak als veel erger en onbegrijpelijker gezien waardoor het voor je gevoel misschien een groot deel inneemt, zeker gezien je eigen ervaringen.

Laat zei mijn docente die met zieke kinderen werkt dat ze het hele gedoe rond kinderen met kanker te overdreven komt. Kanker bij kinderen is natuurlijk ook verschrikkelijk, maar deze kinderen hebben vaak een goede prognose. Dat in tegenstelling tot andere (bijvoorbeeld spierziektes) ziektes, die veel minder in the picture staan. Geef het beestje een naam zeg maar .

Maar om even terug te komen op de vraag TS, het verhaal van experiment is een van de redenen waardoor het meer voorkomt.
Dan zijn er wel heel erg veel uitzonderingen.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 21:25
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Citaat:
Blush schreef op 19-01-2006 @ 21:59 :
Dan zijn er wel heel erg veel uitzonderingen.
Wat noem je een uitzondering ?
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 21:39
Verwijderd
Citaat:
*sunrise1986* schreef op 19-01-2006 @ 22:25 :
Wat noem je een uitzondering ?
Jij noemt dat zo
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 10:56
Roos
Roos is offline
Het komt gewoon veeeeeel meer bij oude mensen voor, oke, dat is gewoon een feit. Beetje zinloos om daar een discussie over te houden lijkt me.

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten