Oud 22-01-2006, 16:24
SanderB
SanderB is offline
Hallo,

voor aardrijkskunde moet ik een opdracht maken over de drinkwatervoorziening in Nederland. Naast een aantal andere deelvragen die redelijk goed gaan heb ik moeite met deelvraag 2, omdat er weinig informatie over te vinden is en ik niet goed weet waar nu te zoeken.

De deelvraag luidt als volgt: Wanneer kwam het eerste waterleidingnet in Nederland, hoe zag deze eruit en wat waren de motieven achter de bouw van het net?

Kan iemand mij op weg helpen? Ik heb al wel wat informatie over de tijd daarvoor, maar niet precies over het eerste leidingnet dat werd gelegd in Nederland.. Brochures, etc bij bedrijven wil ook niet echt helpen, aangezien dit meer propaganda materiaal is.

Bij voorbaat dank!

mvg Sander
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-01-2006, 19:39
Denkie
Denkie is offline
Misschien kan deze informatie jou verder helpen:

"Water naar de Zee, Geschiedenis van Waterbedrijf Europoort 1874-1999 (Rotterdam 2000)."
Bestand in Pdf Formaat (1,7MB): download

"De hand in eigen boezem, Waterkwaliteit in het Hoogheemraadschap van Delfland 188-2003 (Delft 2003)."
Bestand in Pdf Formaat (2,5MB): download

"Bronwaterleiding Hoeksche Waard (BHW) 1887-1994 (artikel)"
Bestand in Pdf Formaat (885kb) Download

Voornamelijk over Rotterdam en omgeving, maar misschien dat er wat nuttige informatie voor jou deelvra(a)g(en) bij staat.

Daarnaast:
In Nederland werd in 1853 in Amsterdam pas de eerste waterleiding aangelegd. Tot die tijd moest men in de steden naar de openbare pomp of waterput in de buurt.
In 1894 kwam de eerste eerste waterleiding in "Zuid-Nederland".
In Breda wordt de eerste waterleiding tot stand gebracht. Het water werd 'getapt uit de bronnen bij de plaats Dorst. Dit onder het bewind van koning Willem III.

Misschien dat Google je meer uitwijzing kan geven... simpelweg op 'eerste waterleiding' zoeken geeft al wat (betrouwbare) hits.

Succes ermee idg!

Laatst gewijzigd op 23-01-2006 om 19:44.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2006, 17:11
SanderB
SanderB is offline
Jo, heel erg bedankt voor deze links. Ik zal eens verder gaan zoeken en die bronnen zijn redelijk bruikbaar

Thx
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten