Oud 27-01-2006, 14:38
Chilicicada
Chilicicada is offline
Ik kijk hier al een tijdje rond en zie dat er op elk gedicht wel professioneel commentaar wordt gegeven. Aangezien ik nog niet echt 'volleerd' of zelfs een goede beginner ben, wil ik graag weten hoe ik mijn kritieke punten zou kunnen verbeteren.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ik denk aan hun verhalen
Over vroeger, die vrees'lijke oorlog
Over vroeger, die zo strenge winter
En ik vraag me af
Was er geen blijdschap?
Was de lucht grauw als op een zwart-wit foto?
Of zijn ze de vreugde vergeten
Temidden van het verdriet..?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Goud
de flikkering in je ogen
De glinstering was
onbetaalbaar
Dat laatste beetje
schonk je mij
Je was meer dan goud waard

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Meisje
Zonder gezicht
Zonder thuis
We staan bij je

Meisje
Zonder rechten
Zonder vrijheid
We hebben gestreden

Meisje
Uit de oorlog
In je grafje
Het is al lang geleden

Meisje
Van vroeger
Van nu
We herdenken je

4 mei

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ze wervelen langs me heen
De kleuren
Van gebeurtenissen die ik niet wil weten
Herinneringen die ik niet kwijt wil
Van het leven
en de dood
Verdwaald in het doolhof van mijn hoofd
Wervelen ze rond
Zo vrij als een vogel

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

(en deze heb ik geschreven tijdens een repetitie toen ik wilde dat de tijd was afgelopen omdat ik niets te doen had)

De klok tikt
langzaam
maar gestaag voort
Rustig
alsof hij weet
wat er komen zal
Majestuteus
zonder een glimp
van schrik
en zonder fouten
Maar bovenal
Wacht hij, tot zijn tijd er is
Dat er een nieuwe klok komt
Modieus en fris
Zoals hij ook ooit
zo'n nieuwkomer was

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Dat waren ze. Als je kritiek op een of meerdere gedichten hebt, wil je dat dan zeggen?

Alvast bedankt,
-xxx- Chili

Laatst gewijzigd op 28-01-2006 om 10:43.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-01-2006, 20:26
CSN
CSN is offline
Allereerst: Ik denk dat je een volgende keer beter een apart topic voor elk gedicht kunt maken: dat legt de lat tot reageren wat lager (let wel: 2 topics met gedicht(en) p.p. per week) - nu voelt men zich wellicht verplicht iets over alle vijf de gedichten te zeggen.

Goed, je gedichten :

no.1:
De zin "Was de lucht grauw als op een zwart-wit foto?" springt er voor mij echt uit. Dit vind ik leuk verwoord: De rest wat minder. Dichten is voor mij het zoeken naar aparte, doordachte bewoordingen voor dingen. Als ik denk aan oorlog, zal mijn eerste gedachte waarschijnlijk zijn: "Wat vreeselijk, er was vast geen blijdschap - was er blijdschap?" en ik vind het dan ook niet zo interessant om hier nog eens over te lezen. Je zwart-wit foto zin daarentegen voegt wel iets toe: Het was zelf waarschijnlijk niet bij me opgekomen, maar beschrijft wat je probeert weer te geven eigenlijk net zo goed (misschien zelfs beter) als de 'makkelijkere' zinnen zoals "Was er geen blijdschap?"
Oja, is er een speciale reden waarom je 'vrees'lijke' hebt gebruikt, en niet vreselijke? Meestal gebeurt het wegnemen van lettergrepen op deze manier om het metrum (ritme) te bevorderen, maar ik kon hier eigenlijk geen specifiek ritme ontdekken.

no.2:
Ik vind je slotzin in combinatie met de rest van het gedicht leuk gevonden. Wat ik echter niet zo mooi vind is dit: "Glinstering
Onbetaalbaar" - Wat je volgens mij bedoelt te zeggen is "De glinstering (van je ogen) is onbetaalbaar" Maar doordat je de woorden uit hun zinsverband rukt en als steekwoorden onder elkaar opschrijft wek je de indruk alsof je niet goed weet hoe je wat je wil zeggen moet zeggen. Als ik bijvoorbeeld wil zeggen dat ik mijn boterhammen niet lekker vind, zeg ik: "Ik vind mijn boterhammen niet lekker" - en niet:
"Brood
niet lekker"
Ergens komt het wat kinderlijk over - Snap je wat ik bedoel?

no.3:
Eigenlijk herken ik hier hetzelfde 'probleem' als bij gedicht nummer 2: De 'steekwoorden'. Het laat namelijk zo weinig ruimte over voor leuke dingen die je in een gedicht kunt stoppen: Rijm, woordspelingen, aangepast metrum, enz. Zo plaats je onderaan je gedicht nog de kreet '4 mei' en ik snap natuurlijk wel wat je bedoelt, maar de woorden verliezen hun betekenis doordat ze als onderdeel van een opsomming lijken te dienen.

no.4:
Dit gedicht vind ik veel beter dan met name nummer twee en drie. De beelden die je schept zijn wel een beetje cliché, maar ik vind de opbouw van dit gedicht wel erg leuk. Ik moet wel zeggen dat ik je hoofdlettergebruik niet helemaal begrijp. Daar zou ik in het vervolg wat meer op letten.

no.5:
Leuk dat je hier wel rijm gebruikt! Ik weet dat een goed gedicht natuurlijk helemaal geen rijm hoeft te bevatten, maar het is over het algemeen toch wel een makkelijke manier om je gedichten aantrekklijker te maken, mits op de juiste manier gebruikt. Dit gedicht vind ik origineler dan de anderen, maar hier valt me op dat je je zinnen erg vaak hebt afgebroken. Dat vind ik een beetje overbodig. Wat betekent Majestateus?

Als laatste wilde ik graag zeggen dat ik het bijzonder vind dat je 12 jaar bent en zulke gedichten schrijft. Ik weet, je denkt nu misschien: "Ik wil dat ze me bekritiseert zonder mijn leeftijd in gedachten te nemen," maar ik denk dat ik dat toch niet ga doen, omdat ik vind dat leeftijd wel degelijk iets over een gedicht kan zeggen. Het zegt immers ook iets over de dichter. Als iemand van 20 deze gedichten had geschreven, had ik ze waarschijnlijk helemaal niet bijzonder gevonden, maar nu vind ik ze toch wel wat hebben. Ik denk namelijk dat jij door veel te lezen (hier op DoP, maar ook werk van bekende dichters) echt vooruit kunt gaan. Misschien dat je dan wat meer met woorden, zinnen, gedachten kunt 'spelen' zodat je gedichten niet enkel zullen overbrengen wat ze moeten overbrengen, maar dit ook op een voor de lezer mooie/interessante/bijzondere/etc. manier zullen doen.

Ik hoop dan ook oprecht dat je iets met mijn kritiek zult doen en dat we in de toekomst hier nog meer van je mogen lezen .
Oud 28-01-2006, 09:24
Chilicicada
Chilicicada is offline
Bedankt Ik heb eigenlijk altijd gedicht op een ander forum waar dit een soort 'meesterwerken' waren, vergeleken met mijn andere gedichten. Maar nu ik op dit forum zit zie ik een hele andere manier van dichten. Die probeer ik me nu dus 'aan te leren', meer aan de dichter overlaten, meer... Dichten.

Dus hartelijk bedankt voor het commentaar, en ik zal er naar kijken.

En Majestateus is afgeleid van Majesteit, dus een beetje... Ja, hij schrikt nergens van op, het lijkt alsof hij overal op is voorbereid, heel voornaam.
Oud 28-01-2006, 09:48
Reynaert
Reynaert is offline
Ik denk dat je dit bedoelt:

ma·jes·tu·eus (bn.)
1 verheven, met verheven pracht => majesteitelijk
Met citaat reageren
Oud 28-01-2006, 10:41
Chilicicada
Chilicicada is offline
Bedankt Ik zal het foutje verbeteren. (ik wist niet hoe je het moest schrijven :$ Ik had eerst majastateus, maar dat staat al helemaal niet)
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten